
059142 

JPRS 82613 

10 January  1983 

Worldwide Report 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, 
RESEARCH AND DEVELOPMENT 

No. 255 

19980326 099 

FBIS FOREIGN BROADCAST INFORMATION SERVICE 

•NATIONAL TECHNICAL ' 
INFORMATION SERVICE 

US DEPARTMENT OF COMMERCE 
'    SPRINGFIELD. VA.  22161 

4-7 
A0, 

"-iimi"^ 



NOTICE 

Beginning with this issue, material on Bangladesh, Bhutan, India, Maldives, 
Nepal, Pakistan and Sri Lanka will be listed under NEAR EAST/SOUTH ASIA in 
the table of contents. 



30273-10» 

REPORT DOCUMENTATION 
PAGE 

1. REPORT NO. 

JPRS   82613 
4. Till« and Subtitle 

WORLDWIDE REPORT: TELECOMMUNICATIONS POLICY, RESEARCH AND 
DEVELOPMENT, No. 255 

3. Recipient's Accession No. 

S. Report Oat* 

10 January 1983 

7. Authors) a. Performing Organization Rapt. No. 

9. Performing Organization Nam« and Addrasa 

Joint Publications Research Service 
1000 North Glebe Road 
Arlington, Virginia 22201 

10. Project/Task/Work Unit Mo. 

11. CantractfC) or Grant(G) No. 

(O 

(6) 

12. Sponsoring Organization Nama and Addrasa 

As above 

IX Typo of Raport & Pariod Covarad 

14. 

IS. Suppiamontary Notaa 

IS. Abstract (Umlt 200 words) 

This serial report contains information from the world press and radio relating to 
worldwide political, economic and technical developments in telecommunications, 
computers, and satellite communications.  Coverage will be worldwide with focus on 
France, Federal Republic of Germany, United Kingdom, Italy, Japan, the USSR, People's 
Republic of China, Sweden, and the Netherlands. 

17. Document Analysis   a. Oaseriptors 

Worldwide 
Computers 
Satellite Communications 
Electronics and Electrical Engineering 
Telecommunications 
Telemetry 

o. Identifiers/Open-ended Terms 

e. COSATI Field/Group        09B,    C,    F,    17B,    22B 

18. Availability Statement 
Unlimited Availability 
Sold by NTIS 
Springfield, Virginia 22161 

IS. Security decs (This Report) 

UNCLASSIFIED 
20. Security Class (This Page) 

UNCLASSIFIED 
(See ANSl-a9.lt) 

21. No. of Pages 

44 
22. Price 

OPTIONAL FONM 272 (4-77) 
(Formerly NTIS-3S) 
Department of Commerce 



JPRS 82613 

10 January 1983 

WORLDWIDE REPORT 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, RESEARCH AND DEVELOPMENT 

No. 255 

CONTENTS 

SOUTHEAST ASIA 

AUSTRALIA 

Briefs 
Defense Communications System 1 

INDONESIA 

Installation of Digital Telecommunications Systems Viewed 
(KOMPAS, 11 Oct 82)      2 

PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

Long Distance Communication Telephone Projects Reported 
(Various sources, various dates)   

Shenyang-Qinhuangdao, by Yang Honglin 
Fuzhou-Xiamen, Zhangzhou 
Nanxingqiao District, by Xu Dasheng 

EAST EUROPE 

ROMANIA 

Briefs 
Romanian-Syrian Radio Protocol 7 
Radio-Television Protocol With Yugoslavia 7 

YUGOSLAVIA 

'TANJUG' Reports Changes in Skopje Broadcasting System 
(TANJUG Domestic Service, 8 Dec 82)   

» 

-a - [III - WW - 140] 



Pristina Radio Installs Larger Transmitter 
(Pristina Domestic Service, 26 Nov 82)       9 

Briefs 
New Zagreb TV Transmitter 10 
TV Transmitter for Hungarians 10 
New Radio Transmitter 10 

LATIN AMERICA 

CUBA 

'Radio Marti' Seen as Special Case of Aggression 
(Havana International Service, 19 Nov 82)     11 

Briefs 
'PRELA' Signs Agreement With 'SPK' 13 
Nonaligned Broadcasters Conference 13 

EL SALVADOR 

New Clandestine Radio Heard in Capital 
(Radio Cadena YSKL, 1 Nov 82)      14 

FMLN Says Regime Has False Revolutionary Station 
(Radio Venceremos, 2 Nov 82)     15 

PANAMA 

Briefs 
Television Agreement With Taiwan 16 
New Microwave System 16 

NEAR EAST/SOUTH ASIA 

INTERNATIONAL AFFAIRS 

Arab Fund Agreements on Telecommunications Project 
(ARAB TIMES, 15 Dec 82)      17 

Saudi Daily on New Palestinian Radio in Iraq 
(AL-RIYAD, 7 Nov 82)      19 

Briefs 
Amman Monitoring Center 21 

IRAN 

Radio, TV Director on Singapore Conference, Japan Visit 
(Mohammad Hashemi-Rafsanjani Interview; Tehran Domestic 
Service, 25 Oct 82)      22 

- b - 



Briefs 
New Transmitters 24 
Esfahan Television Inauguration 24 
New Antiregime Radio 24 
Kurdish Radio Still Operational 25 
Bushehr Transmitter Opened 25 
Bushehr Television Station 25 
Khorasan Relay Stations 25 
IRNA Offices in Tokyo 25 

ISRAEL 

Broadcasts in Jordan Valley Disrupted by Jordan, Syria 
(Jerusalem Domestic Service, 13 Dec 82)     26 

SUB-SAHARAN AFRICA 

GABON 

Expansion, Modernization of Franceville Telephone Network 
(Ogandaga-D'Ekarapango; L'UNION, 29 Oct 82)     27 

SOUTH AFRICA 

South Africa's Attempt To Control Bophuthatswana TV Called 
'Childish' 

(Frederick Cleary; THE STAR, 3 Dec 82)     29 

Walvis Bay Coastal Radio Network Described 
(THE STAR, 2 Dec 82)      31 

TANZANIA 

Briefs 
PANAFTEL Link Inaugurated 33 

ZAMBIA 

Briefs 
Satellite Links to Nigeria 34 

WEST EUROPE 

BELGIUM 

Briefs 
Philips, Bell Agreement 35 

CYPRUS 

Cyprus To Host Nonaligned News Agencies Meeting 
(THE CYPRUS WEEKLY, 19-25 Nov 82)     36 

- c - 



SWEDEN 

Palme Government Will Build Tele-X Satellite 
(Sven Svensson; DAGENS NYHETER, 19 Nov 82)     37 

New Minister After U.S. Visit: No Pay TV or Commercial TV 
(Ingemar Lofgren; DAGENS NYHETER, 21 Nov 82)     39 

- d - 



AUSTRALIA 

BRIEFS 

DEFENSE COMMUNICATIONS SYSTEM—The new communications system linking the defense 
services of Australia, the United States and New Zealand has begun operating. 
The system links the Defense Department offices in Canberra with centers in the 
New Zealand capital of Wellington and the American Defense facilities in Hawaii. 
Defense Minister Sinclair says the system will provide a facility for data 
transmission and has eight times the capacity of the communications network it 
replaces.  [BK210911 Melbourne Overseas Service in English 0830 GMT 21 Oct 82] 

CSO:  5500/4317 



INDONESIA 

INSTALLATION OF DIGITAL TELECOMMUNICATIONS SYSTEMS VIEWED 

Jakarta KOMPAS in Indonesian 11 Oct 82 p 2 

[Article:  "Indonesians To Have First Digital Telecommunications System in 
Southeast Asia"] 

[Text]  Indonesia will be the first Southeast Asian nation to use digital equip- 
ment for a telecommunications system.  It is expected that the new technology 
will be used not only to provide telephone service but will be able to serve 
other sectors, Deutrich, an official of West Germany's Siemens AG Company ex- 
plained on Friday [8 October], 

On that occasion Deutrich, a Siemens representative, concluded a contract with 
the Indonesian side to develop the digital telecommunications system.  The con- 
tract is valued at more than DM158.5 [as published] or more than 42.6 billion 
rupiah.  Several Communications Department state companies entered into the 
contract with Siemens, 

The contract between Siemens and PERUMTEL [Telecommunications Corporation] 
covers the supply of 46,500 central digital telephone switching units and 6,000 
central telephone switching units for Cengkareng Airport,  The contract is 
valued at more than DM70 million. 

Another contract was agreed upon by Siemens and PT Inti, a state company sub- 
ordinate to the Communications Department, which produces telecommunications 
equipment.  In this case Siemens is obligated to furnish and install basic ma- 
terials production facilities (a plant) during the first year of the contract. 
Components to be produced include 100,000 central digital telephone switching 
units and 5,000 EPABX (electronic private branch exchange) switching units. 
The contract is valued at DM79,6 million. 

The final contract was entered into by Siemens and PT Indosat, a state company 
that handles international telecommunications.  The contract covers the provi- 
sion and installation of an International II dissemination center in Medan.  It 
is valued at more than DM8.8 million. 

It is expected that the digital telephone system will be in operation in Indo- 
nesia in early 1984,  This is a new system and only a few nations such as the 
United States and West Germany are using it.  To date Indonesia has been using 
an analog system.  Only about 800,000 telephone connections are available under 



this old system.  It is expected that 1.25 million more telephone connections 
will be available with the digital system which uses a computer.  The first 
phase for the installation of this system will begin in 1984. 

According to information received, this digital system will be in service after 
it is reviewed by BPPT (Technology Application and Analysis Board). One of the 
advantages of this new system is that it requires very little space compared to 
the ordinary analog system so we will be able to economize in this respect. 

Eng S. Abdulrachman, acting post and telecommunications director general, said 
that for the first time in history, telecommunications development has been 
undertaken in an integrated way, that is by furnishing both a telecommunica- 
tions system and the supporting equipment, including a plant.  It is expected 
that Siemens, which has performed well in installing telecommunications net- 
works in the past, will perform even better in this understanding.  Eng Abdul- 
rachman also expects the new system to be of optimal benefit to the public. 

6804 
CSO:  5500/8502 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

LONG DISTANCE COMMUNICATION TELEPHONE PROJECTS REPORTED 

Shenyang-Qinhuangdao 

Shenyang LIAONING RIBAO in Chinese 3 Oct 82 p 1 

[Article by Yang Honglin [2799 3163 2651]:  "Shenyang-Qinhuangdao Communication 
Cable and Long Distance Telephone Project Near Completion"] 

[Text]  The Shenyang-to-Qinhuangdao communication cable and long distance 
telephone project is near completion.  By the first quarter of 1983, long 
distance telephone calls from Shenyang to Beijing, Tianjin, Shanghai, 
Nanjijn, Xian and Changchun can be dialed directly. 

The Qinhuangdao-to-Shenyang communication cable and long distance telephone 
project is an important construction project to provide communication between 
the northeast region and major inland cities.  In this project more than 400 
kilometers of underground communication cables were installed that will pro- 
vide simultaneous telephone service to 480 pairs of users. The cable runs 
from Shanhaiguan, through Jinzhou and Panshan to Shenyang. The cable in- 
stallation began in September 1979 and was finished in July 1981.  The 
associated long distance automatic telephone exchange project began in 
October, 1980, including the installation of a computer system, automatic 
exchange, and automatic counting and timing devices. With this equipment, 
such information as which units made how many long distance calls to what 
cities for how long can be recorded accurately and the monthly bills will be 
based on such records. To date, more than 90 percent of the installation work 
of these devices has been completed and the equipment is expected to be put 
into service in the first quarter of next year. 

After this engineering project is completed, the long distance communication 
capability will be greatly enhanced and a vast number of telephone users will 
enjoy the convenience. At the present time a long distance caller must first 
register and take a number and wait for a notice from the long distance 
station; it takes at least 20 or 30 minutes and may take as long as one hour 
or more to place a long distance call.  In the future all the users in the 
Shenyang long distance automatic exchange network may pick up the phone at 
any time and directly dial a number in Beijing, Tianjin, Shanghai, Nanjing, 
Xian and Changchun and it will take only a couple of minutes to go through. 
This facility will also ease the shortage of electric circuits in the 
industrial cities of Jinxi, Panshan and Jinzhou in Liaoning Province. 



Fuzhou-Xiamen, Zhangzhou 

Fuzhou FUJIAN RIBAO in Chinese 5 Oct 82 p 1 

[Article by the Fujian 801 Engineering Command:  "Fuzhou to Xiamen and 
Zhangzhou Long Distance Communication Symmetrical Cable Project Completed"] 

[Text] The long distance communication symmetrical cable carrier project from 
Fuzhou to Xiamen and Zhangzhou has been completed and began its test operation 
on September 1. The facility has been running normally and stably in the past 
month and will be formally turned over to the state in 1983. 

This project began at the end of 1978 after the Third Plenary Session of the 
11th Party Central Committee,  Under the full support of the Ministry of Posts 
and Telecommunications and the provincial leadership and various levels of 
government, the design staff made a masterful design, the engineering crew 
collaborated closely with the vast number of civilian laborers and people 
living along the communication line and they worked diligently for 3 years 
and overcame many difficulties and finally completed the entire project 
according to plan at the end of August.  The provincial Posts and Telecommuni- 
cations Bureau organized a turn-over inspection in mid August, the project 
was found to be of sound engineering quality, the technical levels of machine 
building construction carrier facility installation, and underground cable 
installation were found to be all above the Ministry-specified standards and 
the construction cost was lower than the average cost of similar projects in 
China. This communication project covers a distance of 360 kilometers along 
which there are five carrier voice enhancing stations, switch stations and 
terminals, 25 remote controlled voice enhancing stations, 50 machine rooms, 
station rooms, section rooms, and water line rooms and the cable can carry 
480 channels. 

Up to this time all the long distance communications in Fujian have made use 
of aerial lines, had only 12 carrier channels with a small capacity, and the 
ability to resist natural disaster and communication confidentiality were both 
poor.  The current system cannot meet the needs for carrying out special 
policy and versatile measures in the four modernizations construction in 
Fujian. After this new project is officially put on-line, it will change the 
current backward status in communication facilities and greatly satisfy the 
interprovineial and international communication needs of Fujian Province, 
especially the Xiamen special region and cities and townships along the 
coastline. 

Nanxingqiao District 

Hangzhou ZHEJIANG RIBAO in Chinese 19 Sep 1982 pi 

[Article by Xu Dasheng [1776 6671 3932]:  "Automatic Telephone Exchange in 
Nanxingqiao District, Hangzhou, Now in Operation"] 

[Text] The 2000-unit automatic telephone exchange newly built by the 
Telecommunications Bureau of Hangzhou municipality has been open for service 



as of 10 pm 18 September.  This city telephone sixth precinct is located at 
Haiyyueqiao in Jianggan District.  In the past there were only 400 manual 
telephone exchanges in the Nanxingqiao district and the users were incon- 
venienced by the manual exchange. With the support of related departments, 
the Telecommunication Bureau of Hangzhou municipality built the new automatic 
telephone branch in Nanxingqiao. With the concerted effort of the engineer- 
ing and technical staff a prefix "6" in the Nanxingqiao district have been 
smoothly connected into the automatic exchange as of ]0 pm last night. With 
the addition of 2000 units of automatic telephone, the capacity of the city 
telephone in Nanxingqiao has quadrupled and the telephone connection rate 
has been greatly increased. 

9698 
CSO: 5500/4106 



ROMANIA 

BRIEFS 

ROMANIAN-SYRIAN RADIO PROTOCOL—Bucharest AGERPRES 3/11/82— A protocol of 
collaboration was signed In Bucharest between the Romanian radio and television 
and the Syrian radio and television, which provides for bilateral exchanges apt 
to intensify the relations between the two radio and television institutes. 
[Text]  [Bucharest AGERPRES in English 1857 GMT 3 Nov 82 AU] 

RADIO-TELEVISION PROTOCOL WITHYUGOSLAVIA—Bucharest AGERPRES 4/11/82—A work- 
ing protocol was signed in Bucharest on November 4 between the Romanian radio 
and television and the Yugoslav radio and television.  The document provides 
for bilateral collaboration actions to contribute to the steady development of 
the relations between the Romanian radio and television and the radio and tele- 
vision organizations in Yugoslavia.  The protocol was signed for Romania by 
Hie Radulescu, director general of the Romanian radio and television, and for 
Yugoslavia by Svetislav Maslesa, director general of the Sarajevo radio and 
television, head of the Yugoslav radio and television delegation who are pay- 
ing a visit to Romania.  [Text]  [AU042133 Bucharest AGERPRES in English 2008 
GMT 4 Nov 82] 

CSO:  5500/3004 



YUGOSLAVIA 

'TANJUG' REPORTS CHANGES IN SKOPJE BROADCASTING SYSTEM 

LD091148 Belgrade TANJUG Domestic Service in Serbo-Croatian 1505 GMT 8 Dec 82 

[Text]  Skopje, 8 Dec (TANJUG)—At today's session the section for informa- 
tion activity of the Macedonian SAWP Republic conference gave its support 
to the draft program for Skopje radio and television next year.  It was 
pointed out that the Skopje radio and television programs in 1983 will be 
oriented toward implementing the Congress decisions and economic stabiliza- 
tion, while particular attention will be devoted to three very important 
jubilees:  The 40th anniversary of the second session of the antifascist 
Council of National Liberation of Yugoslavia, the 10th anniversary of the 
formation of the Macedonian Communist Party and the 50th anniversary of the 
Ilinden uprising. 

Efforts will also be made to improve the quality of programs and content on 
all three Skopje radio channels both in Macedonian and in the languages of 
the nationalities living in the Socialist Republic of Macedonia.  In addi- 
tion to other innovations, Skopje Radio announces the introduction of a 24- 
hour service on its first program throughout the week, not merely twice 
weekly as hitherto. 

In place of the "classic" first and second television channels, it is 
announced that next year large production entities will be formed, in which 
human and material capacities will be much more rationally and efficiently 
used.  These entities will try to ensure high-quality television broadcasts 
and programs for both channels of the Skopje television studios. Another 
new feature is the introduction of a regional chronicle on Skopje television 
about life as a whole in the Macedonian capital, by means of contact programs 
and broadcasts.  In 1983 Skopje television plans to carry six weekend programs, 
to introduce new sports programs and other projects with the aim of improving 
program quality, thereby fulfilling the responsible task which the enterprise 
accomplishes in our information and sociopolitical system as a whole. 

CSO:  5500/3003 



YUGOSLAVIA 

PRISTINA RADIO INSTALLS LARGER TRANSMITTER 

AU262047 Pristina Domestic Service in Albanian 1800 GMT 26 Nov 82 

[Excerpts] With the aid of all social structures in the province and the 
community at large, the collective of Pristina Radio-Television solemnly 
marks Republic Day on 29 November with the inauguration of a new 1,000- 
kilowatt transmitter.  With the installation of the new transmitter, Radio 
Pristina enters the ranks of the most powerful in Europe and the country. 

This is what Dragan Markovic, director of Radio Pristina had to say:  Pristina 
Radio programs are broadcast in Albanian, Serbo-Croatian and Turkish on the 
first and second program.  [Passage indistinct]  It must be added that the 
first program on Saturday and Sunday broadcasts uninterruptedly for 24 hours, 
beginning at 0500 [0400 GMT],  On weekdays it broadcasts 19 hours daily, 
beginning at 0500 and closing at 2405.  The second program begins at 1100 
and closes at 1855.  This means that it broadcasts almost 8 hours during 
the day.  Radio Pristina has a wide field of cooperation with all other radio- 
television stations in the country and particularly [passage indistinct] for 
the joint broadcasting of programs, in covering all important news, in 
technical cooperation and all other spheres.  Technical and program coopera- 
tion and the assistance given in the development of regional stations in our 
province also form part of the activity and solicitude of Radio Pristina as 
the primary broadcasting station in the province. 

The higher level of audibility of our program means a greater penetration of 
the truth about us in Europe and the world. We will thus be able to more 
effectively inform our workers abroad and other listeners about all aspects 
of our life and use the truth to unmask all disinformation and ho-tile 
propaganda directed against our country and citizens.  Our programs next year 
will surely be of higher quality and richer in their content. 

CSO:  5500/3003 



YUGOSLAVIA 

BRIEFS 

NEW ZAGREB TV TRANSMITTER—Titova Korenica—A new transmitter for the second 
channel of Zagreb Television was commissioned at the Pljesevica Mountain, 
Lika, on Friday.  The transmitter will operate on channel 53 and will cover 
the region from Plitvicka Jezera to Udbina.  [Zagreb VJESNIK in Serbo-Croatian 
27-30 Nov 82 p 16] 

TV TRANSMITTER FOR HUNGARIANS—Lendava, 1 Dec (TANJUG)—From Sunday members 
of the Hungarian national minority living in Prekmurje, Slovenia, will be 
able to follow the television programs of neighboring Hungary.  To mark the 
Yugoslav national holiday, a new television transmitter has been commissioned 
in the village of Lakos.  This will give Hungarians in Slovenia further 
opportunities to maintain links with their mother nation.  The transmitter 
cost 4.7 million dinars and represents a fresh step in implementation of the 
constitutionally established rights of nationalities to contacts with their 
mother nation.  [Text]  [Belgrade TANJUG Domestic Service in Serbo-Croatian 
1550 GMT 1 Dec 82] 

NEW RADIO TRANSMITTER—Pula: Pula and Rijeka radio stations will start 
transmitting on 29 November over a new joint 7 kw transmitter located on 
Mount Ucka.  The two stations will transmit their programs on 100.3 mhs 
from 1100 to 1800 GMT on weekdays and from 0700 to 1400 GMT on Sundays. 
On weekdays Pula Radio will transmit from 1100 to 1400.  From 1400 to 1430 GMT 
the transmitter will relay Zagreb Radio's news of the day news program. 
Rijeka Radio will transmit from 1430 to 1800 GMT.  On Sundays the two stations 
will transmit a joint program.  [LD181504 Belgrade TANJUG Domestic Service 
in Serbo-Croatian 2057 GMT 17 Nov 82] 

CS0:  5500/3003 

10 



CUBA 

'RADIO MARTI' SEEN AS SPECIAL CASE OF AGGRESSION 

PA201730 Havana International Service in Spanish 0000 GMT 19 Nov 82 

[Station commentary] 

[Text] Everything indicates that at the end of this month, the plan to establish a 
radio station directed against the Cuban revolution will be submitted to the U.S. 
Senate.  President Ronald Reagan recently requested the approval of the budget, esti- 
mated at $5,3 million, for this project. 

The U.S. plans to install a radio station hostile to Cuba were being drafted even 
before Reagan arrived in the White House. They are included in the Santa Fe document, 
drafted by the most reactionary U.S. groups. 

Cuba's position on the official U.S. plan to organize and finance an anti-Cuban radio 
station was strengthened this week by a nonaligned resolution. A nonaligned committee 
for cooperation among radio braodcasting organizations thoroughly analyzed this new 
U.S. action against Cuba and approved a document that joins other international posi- 
tions in demanding an end to these provocative plans. 

The more than 20 countries that participated in the Havana meeting demanded an end to 
such a project against Cuba or any other nonaligned country. They called on the United 
Nations, UNESCO and other governmental and nongovernmental organizations to condemn 
this action as a violation of the essential principles of international law. 

The nonaligned countries* resolution added that the plan to install an anti-Cuban 
station, financed, organized and legalized by the United States, constitutes inter- 
ference in Cuba's domestic affairs and an affront against the Cuban people. 

This resolution, which will be submitted to the seventh nonaligned summit in India in 
March, gains particular importance if one takes into account the extensive and detailed 
discussion that led to its approval and that clearly warned of the dangerous confronta- 
tions and unforeseen consequences that might result from the U.S. plan. 

The details debated by the delegates clearly reveal that the new U.S. anti-Cuban plan 
to use radio as an instrument of aggression against Cuba differs from other attacks of 
this kind being experienced by underdeveloped countries. In the case of this anti- 
Cuban station, it is an official action, included in the policy of a government and 
expressed in a Presidential order.  In this way, the Reagan government gives itself 
the right to officially attack another country by using radio. The preparations were 
carried out long before the U.S. legislative bodies approved the plan. Even before the 
approval of the project - which the Senate has yet to debate - the U.S. Navy had begun 
the installation of a transmitter with four 250-feet towers and with directional 
antennas for medium-wave transmissions.    

11 



This kind of hostile action against a sovereign state has aroused concern in several 
countries, whether they are victims of propaganda campaigns and distorted reports by 
the transnational coporations or not. Ethiopia, Mali, Ghana, Algeria, Guinea, Angola, 
Vietnam, Nicaragua, Grenada and other countries that participated in the recent meeting 
in Havana expressed grave concern about the U.S. plan against Cuba. They warned that 
though the,project is now directed against the Cubans, it could in future be aimed at 
•any other_ c ountry. 

CSO:  5500/2022 

12 



CUBA 

BRIEFS 

'PRELA' SIGNS AGREEMENT WITH 'SPK'—The news agency PRENSA LATINA and the 
Kampuchean news agency SPK have signed a cooperation and exchange agreement 
in Phnom Penh.  The agreement was signed by Gustavo Robreno, director general 
of PRENSA LATINA, and by Em Saman, director general of SPK.  Last week, PRENSA 
LATINA also renewed its agreements with the Vietnamese and Lao news agencies. 
[Text]  [PA080256 Havana International Service in Spanish 0000 GMT 8 Nov 82J 

NONALIGNED BROADCASTERS CONFERENCE—The ninth conference of the Nonaligned 
Movement's cooperation committee of the radio broadcasting media will be held 
9-11 November 1982 at the Palace of conventions [in Havana], A total of 19 
countries of the 32 that make up the committee and the UNESCO have confirmed 
their attendance,  Orestes Gispert, vice president of the Cuban Institute of 
Radio and Television and chairman of the committee organizing the conference, 
said that many of the conclusions will be analyzed at the seventh conference 
of heads of state or governments.  This broadcasting conference is being held 
at a time when imperialism is escalating its warmongering policy.  [Text] 
[FL051536 Havana Domestic Service in Spanish 1428 GMT 5 Nov 82] 

CSO:  5500/2022 

13 



EL SALVADOR 

NEW CLANDESTINE RADIO HEARD IN CAPITAL   

PA020114 San Salvador Radio Cadena YSKL in Spanish 1818 GMT 1 Nov 82 

[Text] Another clandestine radio station, Reorientacion, was heard in the capital this 
morning.  It broadcasts on frequencies adjacent to those of the other guerrilla stations 
that supposedly broadcast from somewhere in Morazan Department. 

The new unauthorized station makes constant appeals to those who are involved in warlike 
actions, inviting them to a dialogue without weapons, in the words of the station's 
announcers. 

The station does not identify itself, but states that its newscasts can be heard at 1200 
and 1830 daily. 

CSO:  5500/2023 

14 



EL SALVADOR 

FMLN SAYS REGIME HAS FALSE REVOLUTIONARY STATION 

PA022332 (Clandestine) Radio Venceremos in Spanish to El Salvador 0230 GMT 2 Nov 82 

[Text] For 2 years now, Radio Venceremos has defeated the fascist misinformation 
disseminated by the regime, which has tried in every way to hide its crimes and to con- 
ceal the FMLN's political and military victories.  It has tried to broadcast very loud 
music over our guerrilla frequency so that the people would be unable to hear us, but it 
has failed.  It has failed even with the most modern technological methods supplied by 
the U.S. Embassy. 

Every military victory by and proposal of the FMLN is immediately known throughout the 
world. We are viewed as a responsible and objective news source. Most of the news 
dispatches on El Salvador cite Radio Venceremos.  This is a great defeat for the Salvadoran 
dictatorship. 

Now that we are talking about dialogue and about searching for political solutions to this 
conflict, the regime has discontinued its desperate musical broadcasts over our signal. 
Instead, it has installed a radio station with announcers that our people have already 
identified.  They know who they are and where they live.  This fascist station is trying 
to deceive the people. It has used pseudorevolutionary language in an attempt to make 
the FMLN appear divided.  

Obviously, Garcia is not only losing the war; with this maneuver, he has proven that he o. 
has even lost his imagination.  No one can credit such a clumsy and mediocre maneuver. 
The best reply to this station, which fascism has placed over our frequency, is strong and 
indestructible revolutionary unity, expressed through coordinated and victorious actions 
throughout the country. 

Garcia cannot forgive Radio Venceremos for being the main news source for the Salvadoran 
people.  To finish off the fascist beast, Radio Venceremos is broadcasting every night at 
2030 oh FM for San Salvador.  This demonstrates our military capability, our political 
control over large areas of the country and our technical ability to foil the desperate lies. 

CSO:  5500/2023 

15 



PANAMA 

BRIEFS 

TELEVISION AGREEMENT WITH TAIWAN—Rodlfo Garcia de Paredes Chiari, president 
of Televisora Nacional, Ine, and Yee Chien Chiu, of the Taiwan Television 
Service, today signed a cultural cooperation and exchange agreement. The 
agreement was signed in the Televisora Nacional offices with the attendance 
of Taiwan Embassy personnel and television station executives.  [PA082353 
Panama City Televisora Nacional in Spanish 2300 GMT 7 Dec 82] 

NEW MICROWAVE SYSTEM—The cabinet session held on Tuesday approved the 
acquisition of a 960-channel microwave communications system that will 
improve the telephone network connecting the western sector of Panama 
Province with the rest of the interior. This system, which will be imple- 
mented by INTEL [National Telecommunications Institute], will cost 602,523 
balboas.  [PA082353 Panama City MATUTINO in Spanish 8 Dec 82 pp 1, 8-A] 

CSO:  5500/2021 

16 



INTERNATIONAL AFFAIRS 

ARAB FUND AGREEMENTS ON TELECOMMUNICATIONS PROJECT 

GF17H30 Kuwait ARAB TIMES in English 15 Dec 82 p 4 

jText] Five loan agreements were separately signed yesterday at the head- 
quarters] of the Arab Fund for Economic and Social Development lAFESDj with 
Jordan, Tunisia, Syria, Morocco and Djibouti, a press release said. 

The loans totalling 5.1 million KD will assist in partial financing of the 
fifth pan-Arab telecommunications project (earth station) in the five Arab 
states, the release by AFESD added. 

The proposed project aims at installing and equipping the earth stations re- 
lated to the ground sector of Arab satellite network in the above five Arab 
countries; the I rest of the Arab world will install the earth stations related 
to them. 

This network aims at linking all parts of the Arab world and at complementing 
the earth telecommunications network currently under construction or expan- 
sion. 

Additionally, the satellite network will act as an alternative routing part 
of the traffic should the ground links be of action. 

The project will participate in meeting the increasing traffic and telex de- 
mands, transmitting sound and television programs and provide new telecommuni- 
cations facilities. 

The project total cost is estimated at KD13.25 million of which KD 12.0 million 
is in foreign currencies, the release added. 

This project is the Arab Fund participation in its financing in the inter-Arab 
telecommunications sector. These projects were: 

—Inter Arab telecommunications I project which links Morocco with Algeria 
in 1975. 

--Inter Arab telecommunications II project which links Iraq, Syria, Jordan 
with Saudi Arabia in 1980. 

17 



-winter Arab telecoramunicatibni.III project which links Saudi Arabia, North 
Yemen, South Yemen, Djibouti with Somalia in 1981. 

—Inter Arab telecommunication TV project which links Morocco, Algeria, Tuni- 
sia with Libya in 1981. 

—Inter Arab telecommunications V project (earth stations in Algeria, Dji- 
bouti, Jordan, Mauritania, Morocco, Somalia, South Yemen, Sudan, Syria 
and Tunisia) in 1982. 

Arab Fund participation in the financing of these projects are KD 35.6 mil- 
lion. 

CSO; 5500/4512 

18 



INTERNATIONAL AFFAIRS 

SAUDI DAILY ON NEW PALESTINIAN RADIO IN IRAQ 

PM100957 Riyadh AL-RIYAD in Arabic 7 Nov 82 pp 1, 19 

lUnattributed report: "Private Iraqi Plane for 'Arafat and Palestinian Radio 
in Baghdad"] 

iText] Bahrain^Informed Palestinian sources have stated that the Iraqi 
Government has decided to give PLO Executive Committee chairman Yasir 'Arafat 
a private plane plus crew as a gift for him to use in his movements.  The 
sources added that this decision was conveyed to 'Arafat by Iraqi President 
Saddam Husayn personally during 'Arafat's recent visit to Iraq. 

A responsible PLO source has revealed that, during that same meeting, the 
Palestinian leader asked Iraq to give the Palestinian revolution a radio 
station with which to address the masses in the occupied territory, to replace 
the radio station ^Mahattat Idha'ah] which used to transmit from southern Le- 
banon, 

The sources said that the Iraqi president granted 'Arafat's request and is- 
sued instructions to the responsible authorities to place an entire radio 
station at the disposal of the PLO. 

Nabil al-'Umar, member of Fatah's Revolutionary Council and head of the radio 
stations Jas published], has told AL-RIYAD that the station is being prepared 
for transmission to begin at the beginning of the new year, marking the anni- 
versary of the Palestinian revolution. 

He added that the Palestinian transmitters will be installed in the area of 
Al-Rutbah, in Iraq, which is close to the Jordanian border, which means that 
the Voice~of the Palestinian Revolution from Baghdad Will be clearly heard in 
occupied Palestine, Jordan, Syria and Lebanon. 

The Palestinian official also said that the Iraqi forces would provide the 
necessary protection for the transmitters against Israeli air raids which 
might be launched to silence the Palestinian voice. 

He emphasized that the PLO leadership will centrally supervise the policy of 
the new station, which will broadcast in three languages—Arabic, English and 

19 



Hebrew—initially for 6 hours daily. It will be the main station of the 
Palestinian revolution, which also broadcasts from Algiers, San'a and Aden. 

The Voice of Palestine has temporarily begun transmitting for 1 hour a day on 
one of the Iraqi Voice of the Masses frequencies. 

In the past the PLQ had a radio station in the Syrian area of Dar'a near the 
Jordanian border, but the Syrian authorities demolished the building during 
the Syrian^Palestinian conflict when Syrian forces entered Lebanon in 1976. 
The Syrian authorities refused to allow the PLO to rebuild this station after 
the PLO's withdrawal from Beirut. 

A responsible Iraqi source has told AL^RIYAD that the Iraqi authorities would 
not interfere at all in the policies of the Palestinian radio station. He 
added that the PLO would be completely free to draw up and execute the infor- 
mational policies it deems fit for the new station. 

CSO:  5500/4512 

20 



INTERNATIONAL AFFAIRS 

BRIEFS 

AMMAN MONITORING CENTER^-Tunis, 19 Dec (KUNA)^The Arab Broadcasting Union 
agreed on Sunday to erect a radio monitoring centre in Amman, Jordan, and a 
programme and news center in Algiers, The decision was reached here today- 
after 3 days of meetings of the Arab Broadcasting Union.  The meeting approved 
a budget of 1,830,000 dollars for 1983 to Jword indistinct] various activities 
including studies on evaluation and promoting of Arab radio stations and semi- 
nars on the subject.  JWord indistinct] elected to the membership of the 
administrative counicl of the union and Abdallah Shaagroun JKUNA spelling] 
elected secretary general of the union for the coming 4 years.  iText] 
1LD191842 Kuwait KÜNA in English 1715 GMT 19 Dec 82] 

CSO: 5500/4512 

21 



IRAN 

RADIO, TV DIRECTOR ON SINGAPORE CONFERENCE, JAPAN VISIT 

LD251946 Tehran Domestic Service in Persian 1630 GMT 25 Oct 82 

[Interview with Mohammad Hashemi-Rafsanjani, managing director of the Voice 
and Vision of the Islamic Republic of Iran, by unidentified correspondent 
in Tehran, date unspecified—recorded] 

[Excerpts]  [Question] Mr Hashemi-Rafsanjani, you attended the session 
of the Union of Radio and Television of Asian Countries in Singapore, would 
you please tell us what issues were raised in this session, and what results 
were achieved? 

[Answer]  In the name of God the compassionate, the merciful, one of the 
issues raised was the Los Angeles Olympics:  Iran moved to ban the coverage 
of this program; but some of the union members were of the view that the union 
should cover the games.  In all, the decision made was that the union should 
not cover the Los Angeles Olympics.  But member countries which might be 
under internal pressure—and this point was referred to repeatedly—can go 
ahead and sign contracts to cover the games. 

The other point raised was the issue of news coverage.  This point has been 
discussed for a time, but at this session it was resolved and approved.  In 
order to break the present prevalent imperialist influence on news and to 
stop the hold of Western countries on news coverage two central news depart- 
ments are to be set up within the union which would exchange news [word 
indistinct], a news exchange center.  One of these departments will be in 
Tehran and the other in Malaysia.  The preliminary steps and the basics were 
approved.  It was decided that in order to finalize the instructions, the 
methods used and the starting date two meetings will be held: One in Tokyo 
and one in India.  The center to which we belong will participate in the 
meeting in India and our colleagues will participate in this meeting to follow 
up the work.  The Tokyo center will hold its meeting and then the results 
will be exchanged. 

[Question] Following your trip to Malaysia, you went to Japan. Would you 
please tell us what objectives you had in this trip, and did you meet with 
Japanese media officials? 

22 



[Answer] In Japan our main objective was to visit research centers working 
in satellites and space. As you are informed, we hope to use satellite 
systems in the near future, and in order to acquire the technology to build 
receiving stations we need assistance. Following our meetings with 
industrial, space and media officials we came to the conclusion that the 
technology involved in the receiving stations and the satellites should be 
given to us to enable us to build these stations in Iran ourselves.  It is 
noteworthy that with the facilities we have at present we are able to build 
80 percent of these stations at present, and for the other 20 percent we 
need assistance from abroad.  In our meetings with Japanese officials it was 
decided that they should undertake the work.  The second issue was the sale 
of television transmitters.  Japan had already taken part in the announced 
tender, and their bids were more favorable than others.  While we were there 
the contracts for the sale of television transmitters were signed. 

CSO: 5500/4710 

23 



IRAN 

BRIEFS 

NEW TRANSMITTERS—Zahedan:  Two new television transmitters have been 
installed in the Baluchestan area by the engineers and dedicated employees 
of the Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran with the cooperation 
of the network expansion unit. One of the transmitters is in Dujjing 
[Dejang-e Bala] located 60 kilometers inside the Khash District.  It has a 
capacity of 10 watts and will cover the villages of (Kahnuk) and (Dehpayeh), 
Eslamabad and (Nukabad).  Compatriots residing in this area will be able to 
view the programs of the Vision of the Islamic Republic of Iran on channel 8. 
The other transmitter which has a strength of 50 watts is expected to cover 
the area of Qasr-e Qand in Chah Bahar District.  [Text]  [GF041446 Tehran 
KEYHAN in Persian 25 Aug 82 p 4] 

ESFAHAN TELEVISION INAUGURATION—The television relay station of (Hanna) 
which was completed by the Esfahan technical unit was opened on the occasion 
of 'Id.  The relay will enable local citizens to watch the programs of the 
Vision of the Islamic Republic of Iran on Channel 4.  [GF010530 Esfahan 
Domestic Service in Persian 1530 GMT 7 Oct 82] 

NEW ANTIREGIME RADIO—Some time ago a Persian-language radio calling itself 
Radio Univers started broadcasting in Paris.  In addition to a variety of 
programs, this radio also airs talks in which it discusses the positions and 
activities of "opposition" groups and their leaders.  IRAN-E AZAD's 
information sources have learned that, following recent criticism by officials 
and moderators of this radio of the modes of activity and misbehavior of one 
of these political groups (that claims to have formed a front for Iran's 
salvation), a meeting was held by those who were the targets of this criticism. 
They decided to hire a lawyer and to file a suit so as to silence the radio's 
voice of criticism.  They also decided to use their influence through their 
own network and to make French officials obstruct the continuation of the 
radio's activities. Although IRAN-E AZAD does not agree with the mode of 
activity and the political inclinations of Radio Univers' officials (and 
IRAN-E AZAD has itself been the target of several sarcastic remarks by this 
radio), nevertheless it declares that it will fight against those who violate 
freedom of speech and against those who try, by resorting to dastardly means, 
to silence yet another Iranian voice.  [Text]  [NC181144 Paris IRAN-E AZAD 
in Persian 30 Oct 82 p 5 

24 



KURDISH RADIO STILL OPERATIONAL—We start our news today with a report from 
Kurdestan. The radio of Iranian Kurdestan continues to broadcast its programs 
against Khomeyni's regime. Our correspondent in Azarbayjan in a dispatch 
sent to us this afternoon—we received it at our clandestine headquarters 
moments ago—states that he has heard the Democratic Party radio and thus the 
report by the dishonored radio of the Islamic Republic is a lie.  The occupied 
Tehran radio, the voice of the dishonored regime of Khomeyni, had reported 
that guards had taken 90 km of Sar Dasht-Piranshahr road and while pushing 
the Kurdish fighters back, had managed to destroy the Democratic Party's 
transmitter. Our correspondent reports the regime's guards in their battle 
with Kurdish fighters destroyed one transformer and its associated distribu- 
tion system and then reported that they ad destroyed the Democrat's radio 
transmitter.  The radio cannot be heard in most parts of the country and can 
only be heard on the border areas.  This radio has been broadcasting programs 
against the antinationalist regime of Khomeyni for nearly 3 years.  [Text] 
[GF171805 (Clandestine) Free Voice of Iran in Persian to Iran 1500 GMT 
17 Nov 82] 

BUSHEHR TRANSMITTER OPENED—The powerful 50-kilowatt radio transmitter at 
Bushehr was officially opened by Mr Hashemi, Voice and Vision of Iran director- 
general, in the presence of the members of the supervisory council of this 
organization this evening and has now begun operations.  [Excerpt]  [GF190754 
Bushehr Domestic Service in Persian 1330 GMT 19 Nov 82] 

BUSHEHR TELEVISION STATION—The new Bushehr 10 kw television station, the 
construction of which started 18 months ago, was opened by the managing 
director of the Voice and Vision of the Islamic Republic of Iran, Mr Hashemi, 
yesterday morning. Members of the organization's managing council and the 
Bushehr governor general were present at the ceremonies.  This television 
transmitter can now bring the rest of the province and some of the countries 
of the Persian Gulf region into coverage area.  [Text]  [GF201852 Bushehr 
Domestic Service in Persian 1330 GMT 20 Nov 82] 

KHORASAN RELAY STATIONS—The television relay stations at Raz, (Jargalan) 
and Gholaman in Bojnurd District in northwestern Khorasan have gone into 
operation.  Residents of this area are now able to view programs on channels 
5 and 7.  [GF060602 Mashhad Domestic Service in Persian 1430 GMT 4 Dec 82] 

IRNA OFFICES IN TOKYO—Tokyo, 16 Oct (IRNA)—The 15th branch of the Islamic 
Republic News Agency (IRNA) abroad was opened here on Saturday in the 
presence of IRNA's Managing Director Dr Kamal Kharrazi, International 
Department Director Dr Fathollah Farhadi and Mr Rahbar, the local correspon- 
dent of the news agency, in Tokyo.  [Excerpt]  [LD170153 Tehran IRNA in 
English 0933 GMT 16 Oct 82] 

CSO:  5500/4710 

25 



ISRAEL 

BROADCASTS IN JORDAN VALLEY DISRUPTED BY JORDAN, SYRIA 

TA13Q933 Jerusalem Domestic Service in Hebrew 0505 GMT 13 Dec 82 

{Text] Television reception in the north has been disrupted, and this is 
not a new phenomenon. However, while only declarations have been made on 
this issue in Israel the Jordanians are continuing to grow more sophisticated. 
Hayim Hecht defines the present situation as intolerable. 

{Begin recording] {Hecht] A huge transmitter that the Syrians positioned 
at the Jordan-Israel-Syria border point has disrupted television broadcast 
reception in the Jordan Valley for over 2 years now. The Syrians especially 
get the television newsreels. 

Two weeks ago Jordanian television proudly declared that it has improved ser- 
vices to its viewers. The Jordanians positioned a new transmitter facing 
the Jordan Valley and the valley inhabitants indeed enjoy improved reception 
of the Amman broadcasts. Many have already given up the dubious enjoyment 
of watching dancing lines whenever they try to receive Israeli broadcasts. 

Such a situation is intolerable, say MK Beni Shalita, the head of the Menahemya 
local council. 

{Shalita] We from Menahemya and from the entire Jordan Valley can see this 
Jordanian boosting transmitter.  I am very surprised that even in this era, 
when there are no diplomatic relations with Jordan, we still cannot hold a 
dialogue with them via a third partyito bring the seriousness ©f the matter 
to their attention.  This is not the first timei.bhat Jordan has overpowered 
our broadcasts, done what it pleases and cared nothing about our channels of 
transmission. 

{Hecht] MK Shalita suggests that we should take action, that we should 
disrupt Jordanian television broadcasts in return.  {End recording] 

CSO: 5500/4511 

26 



GABON 

EXPANSION, MODERNIZATION OF FRANCEVILLE TELEPHONE NETWORK 

Libreville L'UNION in French 29 Oct 82 p 2 

[Article by Ogandaga-D'Ekarapango:  "Franceville: Expansion of the Telephone 
Network"] 

[Text]  Large-scale work is being done at present to expand and modernize the 
surface-underground telephone network of Franceville, the provincial capital 
of Haut-Ogooue.  The work, which was started last May, is being done by the 
French telecommunications company, ERATEL [expansion unknown]. 

According to information supplied by Mr Ahmed, an official of that company, 
the new Franceville telephone network will consist of 11,000 meters of wire, 
30 kilometers of surface-underground cables and about 500 subscriber lines. 
Similar work is also being done at Moanda and has been completed in Ndjole, 
Moyen-Ogooue Province. 

In the last-named locality, the new telephone network which consists of 
14,000 meters of civil engineering, 15,000 meters of surface-underground 
cables and 200 subscriber lines was placed in service a little over 2 months 
ago and is operating perfectly. 

In Franceville and Moanda, start-up is scheduled for next December.  In 
addition to these three cities, five other localities are involved in this 
program, namely Lambarene (Moyen-Ogooue), Mouila (Ngounie), Oyem and Bitam 
(Woleu-Ntem) and Koula-Moutou (Ogooue-Lolo). Ahmed says that the overall 
project could be finished in June 1983. He also said that a little bit 
everywhere the work consists of civil engineering, the installation of a 
network of conduits and subscriber lines, the laying and hooking up of 
underground cables and the installation of surface lines. 

In the cities involved in this telephone network expansion and modernization 
project, there will be about 1,200 subscribers.  The overall cost of this 
operation is 911,437,893 CFA francs, which is entirely financed by the Gabonese 
state.  It is important to note that the implementation of this vast and ambi- 
tious program is aimed basically at improvement of the communications system 
of our country. What is more, it was the result of an international call for 
bids that this contract was signed by the Gabonese state and "ERATEL-Telecom- 
munications." 

27 



According to the ERATEL chief of mission in Gabon, it should also be stated 
for the purposes of information that ERATEL is represented in Algeria, 
Tunisia, Gabon and France, where it has its company office. 

It should also be noted that performance control is being exercised by local 
officials of the Office of Posts and Telegraphs.  ERATEL has been in our 
country for about 2 years. 

8143 
CSO: 5500/54 

28 



SOUTH AFRICA 

SOUTH AFRICA'S ATTEMPT TO CONTROL BOPHUTHATSWANA TV CALLED 'CHILDISH' 

Johannesburg THE STAR in English 3 Dec 82 p 1 

[Article by Frederick Cleary:  "Fear of English Stymies New TV"] 

[Text]  MMABATHO—President Lucas Mangope of Bophuthatswana has criticised 
what he called South Africa's childish attitude towards the establishment of 
television in his country. 

"We have an agreement that we will have a television service of our own. We 
have our people living in South Africa and we want to reach them. 

"But the South African Government is adopting delaying tactics over whether 
we will speak to people in English or Afrikaans. We find this totally 
unacceptable," he said. 

The President was speaking in an interview at his official residence last 
night on the eve of a long weekend of official celebrations to mark Bophu- 
thatswanas fifth year of independence. 

President Mangope said there were several areas in which he differed with the 
South African government.  Television was a major issue which he was deter- 
mined to resolve. 

Bophuthatswana is not recognised internationally and cannot apply directly 
for a radio wavelength to establish a television service. Through inter- 
national agreements South Africa controls radio wavelength space in this part 
of Africa. 

Dilemma 

Conversely the Pretoria Government is in a dilemma because, if it withholds 
Bophuthatswana's claim to establish its own television service and run it as 
it sees fit, claims by Pretoria that Bophuthatswana is independent will 
become ridiculous. 

It is known that Mr Barend du Plessis, Deputy Minister of Foreign Affairs and 
Information, has been constantly in touch with Bophuthathswana on the issue. 

29 



He is believed to have said that the South African Government wants English 
and Afrikaans programmes to be broadcast at the same time from both stations^ 

He fears that, if Bophuthatswana broadcast in English when Afrikaans was 
being transmitted by the SABC, the majority of viewers in South Africa will 
switch to Bophuthatswana—especially if there were better programmes. 

Should this happen many advertisers might switch their business to Bophu- 
thatswana TV. 

Rights 

President Mangope said that, as South Africa and Bophuthatswana had an agree- 
ment in principle over the establishment of a television service, he had the 
right to reach his people in any language he chose. 

"We have three official languages in this country—English, Afrikaans and 
Tswana—and our people use these languages accordingly. 

"If the South African Government does not want her people to watch our 
programmes then it has the right to tell them accordingly. But, in turn, we 
have the right to reach our people." 

The President said he hoped to have a Bophuthatswana television service in 
operation by the beginning of 1984. 

CSO:  5500/63 

30 



SOUTH AFRICA 

WALVIS BAY COASTAL RADIO NETWORK DESCRIBED 

Johannesburg THE STAR in English 2 Dec 82 p 19 

[Article:  "Tentacles of Radio Guard Skeleton Coast"] 

[Text] WALVIS BAY—In a dust-free white building in the dunes of the Namib 
Desert, banks of sensitive equipment send their electronic tentacles over a 
radius of more than 1 500 nautical miles off the Skeleton Coast. 

It is Walvis Bay coastal radio—one of the nerve centres in a complex inter- 
national communications system that serves ships at sea. 

Even aviators over the oceans know that the constant alertness and wakeful- 
ness of the men and women scanning the international radio frequencies at 
this coastal station could mean the difference between life and "lost at 
sea." 

"An aircraft in trouble may have only one chance to send a Mayday message," 
says the chief superintendent of Walvis Bay Radio, Mr Chris Nagel 

"In the old days all systems ceased as an aircraft hit the water.  If we did 
not get the signal the first time we didn *t get a second chance." 

All aircraft and ships are now equipped with inflatable radio-carrying rafts 
that begin to transmit distress signals on impact. 

Run by the South African Department of Posts and Telecommunications, Walvis 
Bay's coastal radio station is a link in a chain that runs from the Atlantic 
coast through Cape Town and Simonstown to Durban. 

These stations are South Africa's contribution to the international naviga- 
tion and communications service that spans the globe and links up with 
satellites. 

An agreement of the Geneva-based International Telegraphic Union commits 
every government commanding a coastline to keep a 24-hour distress watch for 
safety of life at sea and over the seas. 

Ocean-going vessels in distress can therefore rely for help at any time of 
the day or night through an intricate, but fast and accurate service. 

31 



"All reputable shipping companies subscribe to the worldwide Automated_Mutual 
Assistance Vessels Rescue System (Amver)," Mr Nagel explained. 

Amver requires its member ships to plot their courses and positions at regu- 
lar daily intervals. 

The information is processed into computers at stations throughout the world. 
In emergencies the computers can be ordered to flash a surface picture of any 
section of the oceans, indicating the positions, courses, capacity and facil- 
ities of every ship subscribing to Amver. 

In addition to Amver, ships plying the busy routes off the Southern African 
coast can rely on the South African Sea and Rescue System (Sasar), which co- 
ordinates and assists rescue efforts. 

In emergencies, coastal radio informs the SA Navy, the nearest port captain, 
the owners of the vessel concerned and Lloyds of London to whom is reported, 
as a matter of course, all casualties at sea. 

The fiercely competitive salvage trade maintains round-the-clock monitoring 
of the international radio frequencies. For ethical reasons the salvors make 
contact with coastal radio in emergencies only after Lloyds has "opened 
form". 

The usual salvage contract offered is "no cure, no pay", meaning that if a 
stricken vessel goes under the salvors receive nothing for their efforts—but 
the profits are handsome if the vessel is towed intact into port. 

Walivs Bay's coastal radio also has an inland function. Namibia is a country 
of more than 823 000 square km. Over this expanse of land are scattered 
about one million people. 

"In many parts of the country it does not pay the Post Office to erect 
telephone lines—elephants bring down the poles as soon as they are up, or 
the lines are damaged in the war areas," Mr Nagal said. 

Radio telephone links have been established with the remote outposts. 
The channels have been reserved mostly for emergency calls, picked up by 
Walvis Bay coastal radio and switched into the national telephone network. 

CSO:  5500/63 

32 



TANZANIA 

BRIEFS 

PANAFTEL LINK INAUGURATED—Dodoma:  All African countries will by the end 
of the year 1984 have at least earth satellite stations [as heard] in opera- 
tion, while all African capitals will be connected to the Pan-African Tele- 
communication Network, PANAFTEL.  This was said today by a representative 
of the secretary general of the International Telecommunication Union, ITU, 
Mr (Desta), at the inauguration ceremony of the PANAFTEL link for eastern 
and southern Africa in Dodoma. Mr (Desta) said the inauguration of the 
PANAFTEL network will enable Tanzania to have the direct telephone and telex 
link with other African countries like Jibuti, Ethiopia, Sudan, Zambia and 
Malawi without going through Europe as in the past.  It is projected that 
in the coming two years, the PANAFTEL will extend to Zimbabwe, Mozambique, 
Botswana and Swaziland, thus making a reality of a north-south communica- 
tion link from Cairo, in Egypt, to Gaborone, in Botswana.  [Text]  [EA161206 
Dar Es Salaam in English to East Central and Southern Africa 1600 GMT 15 
Dec 82] 

CSO:  5500/64 

33 



ZAMBIA 

BRIEFS 

SATELLITE LINKS TO NIGERIA—Acting power, transport and communications 
minister Haswell Mwale, has said that Zambia expected to open direct tele- 
phone, telex and telegraph services with Nigeria through satellite before 
January next year.  This would enable the country to communicate with West 
Africa through Nigeria. He said this will be possible when the microwave 
link between Lubumbashi in Zaire and Chililabombe in Zambia is provided. 
[MB161737 Lusaka Domestic Service in English 0600 GMT 16 Dec 82 MB] 

CSO:  5500/64 

34 



BELGIUM 

BRIEFS 

PHILIPS, BELL AGREEMENT — Philips and Bell have agreed in principle to coop- 
erate in the development and sale of telecommunications installations and 
equipment outside the United States. Philips is even considering placing its 
whole telecommunications sector in a joint venture. The combined strength 
could "benefit Philips' market position in Third World countries, especially 
in Southeast Asia. Thus, for example, in the competition for billion guilder 
contracts to develop the infrastructure for a telephone system in Malaysia, 
Philips was pushed out of the market by the combined Japanese competition. 
Cooperation, among other things in the area of digital telephone exchanges, 
offers Bell an entry into the world market, while it provides Philips with 
the necessary — including financial -- muscle to be able to fight the Japan- 
ese strength in the telecommunications market. [Text] [Brussels KNACK in 
Dutch 13 Oct 82 p 81]   8^63 

CSO: 5500/2537 

35 



CYPRUS 

CYPRUS TO HOST NONALIGNED NEWS AGENCIES MEETING 

NC190847 Nicosia THE CYPRUS WEEKLY in English 19-25 Nov 82 

[Text]  Cyprus is to host the next meeting of the coordinating committee of the non- 
aligned news agencies pool which is planned for some time next year.  This was 
decided unanimously by the pool's third general conference in Tunis which was attended 
by delegates from over 55 countries as well as observers from several UN agencies 
and other organisations.  The CYPRUS NEWS AGENCY was represented by Andreas Hadjipapas 
who also took part in the coordinating committee meeting held just before the general 
conference. 

The conference was opened by Tunisian Prime Minister Mohamed Mzali.  The Tunisian news 
agency TAP has now taken over the chairmanship of the pool (previously held by the 
Yugoslav news agency TANJUG) and TAP director-general Bechir Toual was authorised to 
present the resolutions, report and action programme adopted by the  conference to 
the forthcoming non-aligned summit in Delhi. 

There are now over 70 national news agencies in nonaligned countries participating in 
the pool which is trying to build up an alternative concept of news based on the 
principles and objectives of the Non-aligned Movement. 

The pool seeks to establish an integrated telecommunications network linking all its 
members as part of its general aim of promoting a new international information order. 
Pool participants are committed to strive against all forms of aggression, foreign 
intervention and occupation. 

The CYPRUS NEWS AGENCY was re-elected to the 25-member coordinating committee, for a 
new three-year period.  Others include the PRESS TRUST OF INDIA, TANJUG, the news 
agencies of Iran and Iraq, MENA of Egypt and PRENSA LATINA of Cuba.  

CSO: 5500/4714 

36 



SWEDEN 

PALME GOVERNMENT WILL BUILD TELE-X SATELLITE 

Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 19 Nov 82 p 6 

[Article by Sven Svensson] 

[Text]  Tele-X, Scandinavia's experimental satellite, will be built.  That has 
been announced to the Norwegian and Finnish Governments by the new Palme govern- 
ment.  The ministers of industry from the three countries concerned will meet 
in December, and they are expected to give the go-ahead for a cooperation agree- 
ment.  A draft agreement is practically complete following prolonged and diffi- 
cult negotiations. 

Tele-X is the largest Scandinavian joint industrial project ever discussed. 
The cost is estimated at 1.2 billion kronor, and the project is expected to 
give industry valuable experience in space activity. 

The Norwegian Government had earlier asked the new Swedish Government to say 
whether it supported the Tele-X project.  Both the Norwegian and the Finnish 
Governments have stated their support following discussion of the issue within 
their governments. 

The intention is that Tele-X will be followed by new telecommunications satel- 
lites.  Tele-X will therefore constitute the introduction to the so-called 
NORDSAT project.  Tele-X is a one-time shot that will require further work in 
order to become a genuinely worthwhile joint project. 

Cost To Be Shared 

The talks between Sweden, Norway, and Finland included discussions leading to 
this result: Sweden will pay 64 percent, Norway 26 percent, and Finland 10 per- 
cent.  This means that Sweden will pay 800 million kronor during the fiscal 
years from 1982-1983 to 1986-1987.  The intention is to launch the satellite 
in 1987. 

The Tele-X project will involve far-reaching industrial cooperation among the 
three countries. The firms have been highly interested in the talks concern- 
ing the contract. 

The plans call for equipping Tele-X for experiments with the transmission of 
data, video, and direct TV.  According to the original plans, Tele-X will have 
two channels for data and video and two for direct TV. 

37 



Norway's Electrical Bureau Corporation and Sweden's Ericsson telephone firm 
have already reached an agreement on cooperation in the development, produc- 
tion, and marketing of data terminals for the satellite system.  Both firms 
are therefore particularly interested in seeing the Tele-X project go without 
a hitch. 

11798 
CSO: 5500/2548 

38 



SWEDEN 

NEW MINISTER AFTER U.S. VISIT: NO PAY TV OR COMMERCIAL TV 

Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 21 Nov 82 p 19 

[Article by Ingemar Lofgren] 

[Text]  Neither commercial TV nor pay TV is suitable for Sweden.  That is the 
opinion of Minister of Culture Bengt Goransson, who came home on Saturday fol- 
lowing a 2-week stay in the United States, where, among other things, he sat in 
hotel rooms watching American TV. 

The way things stand now, he prefers higher license fees as a way of overcoming 
Swedish Television's financial problems. 

Bangt Goransson told DAGENS NYHETER: "What I saw in the United States strength- 
ens my already negative impression, which is that we should be cautious about 
allowing commercials on television.  And when it comes to pay TV, I dislike that 
as much as I do the idea of having different classes on trains." 

The minister of culture was gone for 2 weeks, during which time—last week— 
Swedish Television issued a report on its study of pay TV.  The report's authors, 
who prepared it for television chief Sam Nilsson, consider it urgent to intro- 
duce a pay TV system before 1986. 

One reason for their eagerness is the desire to get things rolling before for- 
eign satellites intrude upon Swedish television viewers. 

Competition 

Another reason is the desire to jump into the competition for video and film 
viewers as soon as possible as a way of improving television's poor finances 
without increasing the license fees. 

TV chief Sam Nilsson said when the report was presented that pay TV would also 
result in better programs. Having more money would stimulate domestic produc- 
tion. 

Coded Card 

Sam Nilsson said that whether the system will be introduced or not now depends 
solely on the politicians. 

39 



One of the most important of those politicians is Bengt Goransson, but he has 
not yet had a chance to study the TV corporation's report. 

Bengt Goransson says: "Until I am convinced that there will really be better 
TV programs, I will remain skeptical of pay TV.  That is my spontaneous opin- 
ion." 

The minister of culture's attitude will probably fuel the debate concerning 
both commercial TV and pay TV, but especially the latter. 

Briefly, pay TV means that the viewer pays a special fee to be able to watch 
the programs.  To receive the programs, it is necessary to have specially coded 
cards for various types of programs—for example, sports, feature films, or 
pure entertainment.  The card is inserted into what is called a decoder. 

Inequitable 

The coded card, which is a sort of monthly card, could cost about 80 kronor 
per month, according to the authors of Swedish Television's report.  Added to 
that would be the cost of supplementary equipment—about 200 kronor. 

The pay TV system has been criticized in several quarters.  For example, many 
people feel that it will become exclusive entertainment reserved only for those 
who can afford to shell out money over and above the ordinary TV license fees. 
That view' is shared by Bengt Goransson. 

"The danger is that we will have an inequitable system.  I feel instead that 
we should have a Swedish TV system with domestic productions that reach every- 
one. We have a licensing system today that functions quite well—a system that 
allows maximum freedom for those who do the planning." 

Higher License Fees 

To overcome Swedish Television's financial problems, Bengt Goransson wants to 
increase license fees instead. 

"I consider that a more natural way of doing it.  But if it turns out that I 
am wrong, I will gladly change my opinion." 

The final outcome of the pay-TV issue remains to be seen.  The Television Board 
will reach a formal decision on pay TV in February 1983.  After that, the gov- 
ernment and Parliament will have their say. 

11798 
CSO: 5500/2555 END 

40 


