
' \ 

244025 

JPRS-TTP-84-017 

22   June   1984 

Worldwide Report 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, 
RESEARCH AND DEVELOPMENT 

r-o 

t^J 

WSTMBUnON STATEMENT A 

Apptormd far pnolJt* rvimvm- 
DlMtitiwäam Vnlimiu* 

tfflO $&&& 
jSSBBß**01 

FBIS FOREIGN BROADCAST INFORMATION SERVICE 

REPRODUCED BY ,r^l,..,-.A, 
NATIONAL TECHNICAL 
INFORMATION SERVICE 

•"■ SKfiSSRI!B.%.c^SS"CE 

(A 
Mt 



NOTE 

JPRS publications contain information primarily from foreign 
newspapers* periodicals and books, but also from news agency 
transmissions and broadcasts. Materials from foreign-language 
sources are translated; those from English-language sources 
are transcribed or reprinted, with the original phrasing and 
other characteristics retained. 

Headlines, editorial reports, and material enclosed in brackets 
[] are supplied by JPRS. Processing indicators such as [Text] 
or [Excerpt) in the first line of each Item, or following the 
last line of a brief, indicate how the original information was 
processed. Where no processing indicator is given, the infor- 
mation was summarized or extracted. 

Unfamiliar names rendered phonetically or transliterated are 
enclosed in parentheses. Words or names preceded by a ques- 
tion mark and enclosed in parentheses were not clear in the 
original but have been supplied as appropriate in context. 
Other unattributed parenthetical notes within the body of an 
item originate with the source. Times within items are as 
given by source. 

The contents of this publication in no way represent the poli- 
cies, views or attitudes of the U.S. Government. 

PROCUREMENT OF PUBLICATIONS 

JPRS publications may be ordered from the National Technical 
Information Service, Springfield, Virginia 22161. In order- 
ing, it is recommended that the JPRS number, title, date and 
author, if applicable, of publication be cited. 

Current JPRS publications are announced in Government Reports 
Announcements issued semi-monthly by the National Technical 
Information Service, and are listed in the Monthly Catalog of 
U.S. Government Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Washington, D.C. 
20402. 

Correspondence pertaining to matters other than procurement 
may be addressed to Joint Publications Research Service, 
1000 North Glebe Road, Arlington, Virginia 22201. 



JPRS-TTP-84-017 

22  June   1984 

WORLDWIDE REPORT 

TELEcoMMUN iCATIONS POLICY, RESEARCH 

CONTENTS 

AND DEVELOPMENT 

-•• ASIA . 

AUSTRALIA 

'C-ntr'     Qot-£>1 1 -i + o    T<-<    Ai'rl    Th-i-rA   TJm-lrl 

(Thomas Land; THE AGE, 8 May 84)       1 

LATIN AMERICA 

CUBA 

PRENSA LATINA Manager on Agency's Development 
(Gustavo Robreno Dolz; EXCELSIOR, 29 May 84)      3 

Public Prepared for Radio Marti 'Propaganda Line' 
(Juana Carrasco; VERDE OLIVO, No 15, 12 Apr 84)       5 

Paper Attacks U.S., Western Information Monopoly 
(Roberto Alvarez Quinones; GRANMA WEEKLY REVIEW, 
1 Apr 84)     10 

Magazine Claims U.S. Monopoly of Information Processing in L.A. 
(Enrique Gonzalez Manet; TRICONTINENTAL, May-Jun 84) ...    12 

MEXICO 

Briefs 
Ericsson Phone Exchanges Purchased 21 

NEAR EAST/SOUTH ASIA 

INDIA 

Electronic Trunk Automatic Exchange Imported From Japan 
(THE STATESMAN, 30 Apr 84) ...     22 

a - [III - WW - 140] 



IRAN 

Briefs 
National Telematics Center 24 
International Subscriber Dialing 24 
Television Satellite Use 24 
News Agency Tariffs 25 
Cooperation With USSR To Increase 25 

Radio Network Expansion To Neutralize Anti-Iranian Propaganda 
(KEYHAN, 9 May 84)  .     26 

PAKISTAN 

Telecommunications Development Reviewed 
(Noor Ahmed Memon; DAWN, 4 Jun 84)     29 

First Digital Telephone Exchange Opens 
(DAWN, 26 May 84)  ...   31 

Proposals for Digital Exchanges Being Examined 
(H. A. Hamied; DAWN, 28 May 84)     32 

SUB-SAHARAN AFRICA 

INTER-AFRICAN AFFAIRS 

Details on Radio Media Soleil Given 
(Bernard Doza Interview; LIBERATION AFRlQUE CARAIBE- 
PACIFIQUE, Apr-May-Jun 84)     33 

GHANA 

Telecommunications Expansion Discussed 
(Joe Bradford Nyinah; PEOPLE'S DAILY GRAPHIC, 18 May 84).   36 

NIGER 

Briefs 
Telecommunication Agreement With Canada 37 

SOUTH AFRICA 

Electronics Manpower Shortage Reported 
(Priscilla Whyte; RAND DAILY MAIL, 24 May 84)     38 

Briefs 
'Squeezer' Telemetry System 39 
Satellite Marketing Information 39 

- b - 



ZIMBABWE 

Briefs 
Rural Areas Communication Centers 40 

WEST EUROPE 

EUROPEAN AFFAIRS 

France, Norway Sign Pact on Telecommunications Technology 
41 

Briefs 
Nordic Mobile Phone Net Order 43 

DENMARK 

Government Television Monopoly Replaced by Private Channel 
44 

FINLAND 

Legislation on Communications Outmoded 
(Editorial, Inger Jagerhorn; HUFVUDSTADSBLADET, 29 Apr 84) 47 

NETHERLANDS 

Glass Fiber Networks in Rotterdam, Amsterdam 
(Zeger Luyendijk; NRC HANDELSBLAD, 3 May 84)      50 

SWEDEN 

Telecommunications Agency To Ease Equipment Monopoly 
(Osmo Vatanen; DAGENS NYHETER, 12 May 84)      52 

UNITED KINGDOM 

Government Satellite Broadcasting Plan Posed, Attacked 
(Peter Pryke; THE DAILY TELEGRAPH, 9 May 84)     55 

Briefs 
Transatlantic Satellite Link 57 



AUSTRALIA 

'SPY' SATELLITE TO AID THIRD WORLD 

Melbourne THE AGE in English 8 May 84 p 13 

[Article by Thomas Land] 

[Text] |7«IGHTEEN Asia-Pacific 
Hi countries representing a 
vast combined land area have 
launched a co-operative pro- 
gram to share their space-com- 
munications skills for the 
remote-sensing of their natural 
resources. The program is like- 
ly to lead to significantly im- 
proved crop yields. 

Virtually the entire region will 
be covered this year by satellite 
ground stations in Bangladesh, In- 
dia and Thailand together with 
existing stations in Australia and 
Japan. 

In addition, China is about to 
build 26 ground stations. Other sta- 
tions are planned in Indonesia and 
Pakistan. The program will make 
use of the United States Landstat 
satellites and France's second-gen- 
eration Spot satellite due to be 
launched early in 1985. 

Member countries intend to im- 
prove their capacity to use satel- 
lite imagery by pooling their 
higher education resources in joint 
training, research and pilot pro- 
jects and a liberal exchange of in- 
formation. This represents an 
important new departure. 

Only a year ago, a group of de- 
veloping countries, including India 
and enjoying enthusiastic Soviet 
support, sought to introduce strin- 
gent global regulations outlawing 
the launching of powerful civilian 
satellites with military surveil- 
lance capabilities — such as the 
Spot.    . 

Pictures of the Earth taken from 

space can provide accurate crop 
forecasts half way through the 
growing season, give early warn- 
ing of dieases spreading through 
cereal fields and forests and iden- 
tify minerals, water and other nat- 
ural resources. Many countries 
would prefer to protect such infor- 
mation from their neighbors. 

Military satellites — hitherto 
the exclusive domain of the two 
super-powers — can also detect 
troop movements and missile in- 
stallations everywhere. 

The arrival of the Spot, the 
world's most powerful commercial 
satellite, will blur the line of dis- 
tinction between military and 
civilian space surveillance by 
making a wealth of hitherto sensi- 
tive intelligence widely available. 

The Asia-Pacific program of 
educational and scientific collabo- 
ration has therefore brought to- 
gether such hostile neighbors as 
India and Pakistan, China and 
Vietnam, joined in their mutual de- 
sire to spy on each other from 
space. But their endeavor will also 
improve nutritional standards in 
one of the poorest and most popu- 
lous regions on Earth. 

China's satellite Earth station 
building program for example is 
part of an immense national effort 
to approach a measure of self-suf- 
ficiency in cereal production. 

Hence the backing for the pro- 
ject by several global development 
agencies such as the United Na- 
tions Food and Agriculture Organi- 
sation. The UN Development 
Program has raised $1.8 million 



for the higher education compo- 
nent of the program which has al- 
ready led to 15 fellowships at the 
Asian Institute of Technology near 
Bangkok. The first specialist train- 
ing program held at the institute's 
Remote Sensing Centre concerned 
the application of sky-spy 
technology to vegetation mapping 
and mangrove ecosystems. 

Most of the countries participat- 
ing in the program have already 
entered into commercial agree- 
ments to receive remote-sensing 
data either from various Asian 
ground stations or directly from 
the American space authorities. 
Data from the French system are 
to be marketed through Spot 
Image which has already mounted 
a convincing "simulation cam- 
paign" using high-flying aircraft to 
demonstrate the abilities of its 
space sensors. 

A specialist in charge of the 
Asia-Pacific program comments: 
"The difference between having 
the satellite imagery and deriving 
its full benefits is what the project 
is all about." 

CSO:     5500/4387 



CUBA 

PRENSA LATINA MANAGER ON AGENCY'S DEVELOPMENT 

PA132142 Mexico City EXCELSIOR in Spanish 29 May 84 p 26-A 

[By Gustavo Robreno Dolz, general manager of PRENSA LATINA] 

[Excerpts] The predictions by North American news transnationals upon PRENSA LATINA's 
birth that it would last only 1 month have been eloquently belied by the agency's 
quarter century of existence and successful international operations.  PRENSA 
LATINA's inauguration on 16 June 1959 posed a challenge to these monopolies , which 
were used to distorting or muzzling news throughout the world as best suited the 
interests they serve. 

In view of the harassment and closing of offices it faced in Latin America and the 
United States, PRENSA LATINA decided to expand its radius of action to other areas. 
A branch was opened in Prague in May 1960, followed by offices in Moscow and the 
remaining European socialist countries. As a result of this decision, PRENSA LATINA 
now has 78 cooperation and news exchange agreements with agencies from Third World 
countries and particularly from member countries of the Nonaligned Movement. 

In addition, it is a founding member of the Union of News Agencies of the Nonaligned 
Countries [Union de las Agencias de Noticias de los Paises no Alineados] and of the 
National Information Systems Activity [Accion de los Sistemas Informativos Nacionales - 
ASIN] of Latin America. 

PRENSA LATINA has currently 37 bureaus throughout the world not including a number of 
special correspondents and contributors who complement and further enrich its news 
material. 

As for PRENSA LATINA's services, 10 years ago it had 2 international and 2 national 
(Cuba) circuits with a daily traffic of 5,500 items.  Now, on its 25th year, it has 
27 international and 5 national circuits and a daily traffic of 7,880 items in 
Spanish, English, French, and Portuguese. 

Regarding the means of communication, PRENSA LATINA uses two satellite systems — 
Intersputnik and Intelsat.  Only one of its circuits is currently operating through 
teletype, but it will soon be incorporated into the satellite system.  In addition, 
the agency distributes "exclusive" special features .nnrl nrher prinreri material to 
complement ica daily news stivke. 



It edits such bulletins as the Latin American Economic Panorama [Panorama Economico 
Latxno-Americano and Socialist Economic Integration [Integracion Economica-SocSista] 
XL cooperation with the Soviet new agency NOVOSTT.  T0 me    „„„«. be addod 

J 

months publications: the magazines CUBA INTERNACIONAL (in Spanish and Russian) 
dealing with Cuban topics, and PRISMA, which is edited in Spanish, English and 
Portuguese and deals with Latin American and worJd topics.       tn8^sh, and 

Currently PRENSA LATINA's most sought after service is its radio service.involving 
correspondents' reports and commentaries on world events. 8 

CSO: 5500/2047 



CUBA 

PUBLIC PREPARED FOR RADIO MARTI 'PROPAGANDA LINE' 

Havana VERDE OLIVO in Spanish No 15, 12 Apr 84 pp 19-21 

[Article by Juana Carrasco:  "On the Air:  Subversion"] 

[Text] Of prime importance in the world today is to be well informed about 
general, cultural and political events happening, not only in the country, 
but all over the world. 

In the field of mass communications, this implies a parallel development of 
the ideological and political struggle at a fever pitch. 

At the present time, 80 countries have radio broadcasts beamed abroad. This 
is only one aspect of the situation. They also use newspapers, journals, 
books, movies and television programs to spread concepts ideas and policies. 

It is of interest to us to analyze the activity in which three radio stations 
of the American Government engage: Voice of America, Radio Liberty, and Radio 
Free Europe, all of which have the clear purpose of transmitting propaganda 
aimed at manipulating the thoughts, feelings and even instincts of listeners 
in order to exercise an ideological influence over them and turn them into 
instruments of their campaigns. 

It is a well-known fact that the Voice of America went on the air on 24 Febru- 
ary 1942, for the purpose of broadcasting to the zones of the world conflict 
and providing news to the Caribbean, Central America and South America in 
order to counter Hitler's radio propaganda aimed at the region. 

When the war ended, Voice of America experienced a short period of lethargy, 
but the beginning of the decade of the 1950's and with it, the cold war insti- 
gated by Washington and its capitalist partners against the nations in the 
socialist area, resurrected this broadcasting medium. 

The Voice became the spokesman for the cold war and was soon accompanied in 
its subversive labors when, in 1950, it was joined by the so-called Radio 
Free Europe and in 1953, Radio Liberty.   Supposedly managed by committees 
of emigres from the European socialist countries and financed by public 
donations, it was soon discovered that both the former, with its task of 
broadcasting to European people's democracies, as well as the second, devoted 
exclusively to broadcasting for and against the Soviet Union, constituted a 
covert operation of the CIA's for the purpose of destabilizing nations. 



William Donovan,  a high official in   fcnkee intelligence and  t-h* f      A 
these stations,  gave them precise instructions      ^TnllJt A      ?    ^^ °f 

is to be used as an instrument of war    as a conduit fP§ ^ abr°ad 

deceit." ' a conduit for spreading rumors and 

tlgatlon that tookpläce at tnat MJ ? K^' "* Md the Sena" 1™«- 
tions had to ha q„iSly brokan? " "" conclusl°" «■« such connec- 

stacionf^lecÄat chefshoull f""' "F^ "» *™"°» °f ««. 

ÄgY~^^ 

dive^stllurf uTSe cnXe^adioTt.ti^ <">—ry and 
"psychological war" having S^S^ ot ecSves" 1?T*S"' T °n a 

«dar „f things and restoring. capital^ in tne socia it.Suntries    ZF** 
2)     prevanting ravolutionary ohanga in underdeveloped countries• 

Task for Radio Free Europe 

«onerTeä diversio'nist activitv^f Tu^t f°J reVeallng the -unterrevolu- 
has been discussed bvtL thrift f-he3e,br°adCaStIng s«tions.    While it 
since August SKf began'totoadc.st^'P ri £ T^l't STS^?' 

oilnt^Ln-cSiä'i^tJon?"1  ^  <*  °—£". ^ fX^net^ 

departure for £^SSS^tSÜ^lSSSoT?s~g"1J «ft» " * "^ °f 

SS5Xns."S Pr°Cl"S a8aL" -eRiorceslio1
f

Soerdf21nTroii™itteeI 

It also devoted special programs  to young people so »  t-n f-f^      v 
execution of the anti-socialist pians orchestrated"^^ "en national0' 



security adviser Zbigniew Brzezinski, who considered Poland "the weakest link 
in East Europe" and consequently ordered that "...our efforts be aimed at 
contributing to the destabilization of Poland." The line of action to be 
followed included the gradual erosion of socialist values and the organization 
of an armed counterrevolutionary uprising. Radio Free Europe served to impart 
these watchwords. 

Despite the lack of success of these antisocialist plans for a counterrevolu- 
tionary coup, Washington did not drop its aims and Brzezinski's recommendation 
of influencing Polish public opinion through propaganda directed at demonstrat- 
ing "the incompatibility of Polish interests with the communist model" contin- 
ues in force. 

Radio Free Europe has since last year been directed by James Buckley, the 
reactionary former American senator who also served as undersecretary of state 
for security assistance. Buckley cynically and shamelessly stated: "It is 
only thanks to the existence of Radio Free Europe that the Polish people can 
obtain complete information on events in their country.... We ask ourselves: 
What would we want to hear as Poles? In addition, we are an announcement 
board for dissidents such as the members of Solidarity. When Solidarity 
makes a statement, we broadcast it." 

Radio Libertad 

Some 40 radio broadcasting stations transmit propaganda hostile to the USSR 
for 270 hours a day.  In the succession of lies broadcast by Radio Liberty 
and Radio Free Euorpe, an essential space is occupied by the attempt to show 
that the Soviets' dream is to imitate the "Western lifestyle" or emigrate to 
the West. 

Not long ago, a UPI reporter, Louise Branson, even though she dropped her 
poisonous line that "the average Russian finds it nearly"impossible to learn 
anything the authorities do not wish to tell him," had no choice but to admit 
the following: "Many Westerners are surprised to learn that the majority of 
the 270 million Soviets whole-heartedly support their government and system. 
Western information media devote so much attention to dissidents that they 
take their ideas as representative of the secret thoughts of the majority. 
Nothing is further from the truth...." 

The basis for Radio Liberty's programming is anti-Sovietism, in complete 
agreement over the past 2 years with the crusade against communism announced 
by Reagan in a speech delivered before the British Parliament. 

Since that time, the propaganda campaigns of this broadcasting station have 
been intensified, used by special units of the CIA to meddle in internal af- 
fairs, create pro-American fifth columns among the so-called dissidents and 
inculcate moral standards of conduct of the "American way of life" and its 
ideological concepts. 

George Bailey, presented as an "outstanding newsman" and "prize-winning writer," 
was recently appointed to head Radio Liberty.  It would appear that the Reagan 



team had forgotten something they did remember in Europe: Bailey is known 
there under other names: George Bibel, Georg Georgievitch Thomas, Jack 
Thomas, Mr Troimann or Major Prank, some of his identities as an American 
espionage agent. 

The appointment made it clear that Radio Liberty is a subdivision of the 
CIA and not an "independent" radio station only responsible to the Internation- 
al Radiobroadcasting Council. Bailey's biography (published by the Soviet 
journal TIEMPOS NUEVOS, No 9/1984) leaves no room for doubt. 

Mversionism and counterrevolution are the messages broadcast in 15 Soviet 
languages for 469 hours a week by the self-styled Radio Liberty. 

Voice of America and Radio Marti: Attempt at Subversion 

In 1981, President Ronald Reagan appointed Charles Z. Wick, a California 
millionaire, personal friend and hard-line anticommunist, as director of the 
U.S. Information Agency (USIA) in order to step up the use of that organiza- 
tion as an instrument of propaganda. Wick stated at that time: "We are in 
competition to win minds in the world" and fully took on his task of "resus- 
citating" the Voice of America (VOA). 

198C2 rLtSl'n^lSl P^fSional ftaff to fil1 VOA ranks and requested for 
1982 a total of $564 million to make the work of the broadcasting station 
more effective during the 24 hours a day it broadcasts in 42 languages 
supplying the news it receives from its 201 offices in 125 countries.  In 
19 months the VOA had two directors.  The current director is Kenneth Tom- 
linson, who claims that the programs of the station are objective and who 
has institutionalized a balance that the VOA had never before knowT" 
For many years, Tomlinson was one of the editors of the well-known arch- 
reactionary American publication READER'S DIGEST (SELECCIONES). 

tllT1?  Ü° DIARI° ^S H***1™   (February 1983), Tomlinson was appointed by 
Reagan for the post in response to the many complaints of conservatives and 
anticommunists that the Voice did not reflect the philosophy of thSSpS- 
lican Administration or the views of the United States in the confrontation 
with the Soviet Union and socialism. 

Bent on the psychological war, the Voice resorts to ideological and propaganda 

nilctowlc^f a Tini ^ a reP°rter fr0m the Merlcan -gazine NESS (31 October 1983) admitted that under the Reagan Administration, neither the VOA 
nor its two sister stations in Europe, Radio Free Europe and Radio Liberty 
reported the news objectively and had become "forums for extremists who had 
emigrated from East Europe or for the strident opinions of the Site Housed" 

The microphones of the Voice of Europe were used directly by President Reaean 
in September 1983 to present Washington's opinions on the case of the South 
Korean airliner shot down while on an espionage mission over Soviet territory 
In January 1984 he repeated his visit to broadcast a message "to the Cuban 
people" in which he uttered slanderous lines against the resolution and an- 
nounced that "very soon" the broadcasts of the irreverently labeled Radio Jose 
Marti would go on the air as part of the service of the Voice of the United 
uCatBS• 



The lying, propagandist, subversive and brainwashing nature of the programming 
beamed at Cuba was concealed behind words similar to those which other offi- 
cials we have mentioned used for Radio Free Europe and Radio Liberty.  Reagan 
said: "The purpose of the programs of Radio Marti will be very simple and 
direct:  to tell the truth about Cuba to the Cuban people. We want them to 
know what they have not been told." 

If we make an analysis of the propaganda campaigns conducted by the Voice of 
the United States in the past year, we come to the conclusion of what kind of 
"truth" that anti-Cuban radio station will carry. 

The American Congress had already recommended the following as propaganda 
activity aimed at Latin America: The USIA and other American agencies should 
step up information convincing peoples in the area that the danger to their 
well-being comes from communism.  Specifically, news on Cuba published by the 
press, capitalist news agencies and radio stations show that the United States 
is now involved in a propaganda offensive against the Cuban Revolution similar 
to that characterizing the attacks on our country during the early years of 
the revolution. 

In the case of radio propaganda, there are six general lines of biased slander 
aimed at presenting us as a "satellite of the USSR," the "exporter of revolu- 
tion," backer of "terrorism," engaged in "narcotics trafficking in the United 
States," a "violator of human rights" and "overwhelmed by serious economic 
problems." 

We could give many examples to reveal the type of "objectivity" characterizing 
the VOA, but it is enough to see the backing it gave last year to Cuban counter- 
revolutionaries. The Voice reported an event held in Miami in favor of free- 
ing Orlando Bosh, one of the four assassins involved in the sabotage of the 
Cuban airliner in Barbados and broadcast the words uttered by the mayor of 
Miami, who said that he was not "...backing terrorism or inciting to violence, 
but rather, appealing for solidarity with anticommunism and Dr Bosh because 
his efforts are directed at the freedom of Cuba." 

There has recently been a notable intensification of its obsessive anticom- 
munism and the fallacy of its status as a "reliable and authorized source of 
news" was exposed once again, above all with the lies spoken by officials of 
the American Government and President Reagan himself with respect to the 
criminal invasion of Grenada, echoed in the broadcasts of the Voice of America. 

The voice equals these lies with the slanderous campaigns against Nicaragua 
and other revolutionary processes in the area. It is part of an entire cam- 
paign aimed at psychologically preparing its listeners to accept any American 
military aggression in Latin America. Nicaragua and El Salvador are the tar- 
gets of its pointed darts. 

Over the next 6 years, the VOA wants to spend over $1 billion on its expansion 
and modernization. This confirms the fact that for the American Government, 
its radio trilogy is a matter of importance because they are instruments for 
the domination of peoples and individuals in the interest of imperialist 
policy. 

11,464 
CSO: 5500/2045 



CUBA 

PAPER ATTACKS U.S., WESTERN INFORMATION MONOPOLY 

Havana GRANMA WEEKLY REVIEW in English 1 Apr 84 p 2 

Styli"]6 by R0bert° Alvarez Quinones: "Freedom of the Press Washington- 

[Text] The U.S. government has announced that its withdrawal from UNESCO 
is based, among other things, on the institution's violation of freedom of 
the press and its attempts to obstruct the free flow of news in order to 
support a new international information order. 

What is behind these claims? What does violation of freedom of the press 
mean to the Reagan administration? 

Washington has clearly not forgiven UNESCO for its decision to expose 
colonialism in the field of information and culture which the industrialized 
West and the United States in particular impose on the underdeveloped world. 

For the last eight years UNESCO has been providing information and irrefut- 
able evidence on the tremendous imbalance in the field of information and 
S!- f fr be7ee" the industrialized capitalist nations and the so-called 
Third World. The McBride Commission, which was set up at the request of 
the 161 members of UNESCO and especially those of the Movement of Non- 
Aligned Countries, demonstrated after a detailed study that four Western 
news agencies-AP, UPI, AFP and Reuters—control 80 percent of the news 
that circulates in the world. AP and UPI, the two largest, are U.S.-owned 
and the others are French and British, respectively. 

These four agencies transmit millions of words daily, while the 84 news 
agencies of the Press Agencies Pool of Non-Aligned Countries transmit a 
total of 40,000 words.  That is, for every word distributed by a Third World 
agency the above-mentioned four distribute 1,000. AP sends 90,000 words 
from New York to Asia, while it only sends 19,000 words of news on Asia to 
other parts of the world. 

;LiT-it1
UP' ^e ^nternational information which reaches the underdeveloped 

world is largely what the information transnational select and transmit 
according to their interests.  This in no way reflects the historic, socio- 
economic, political and cultural realities of the underdeveloped nations 

10 



When the average Latin American opens his morning newspaper, eight of every 
ten news items come from the above-mentioned news agencies, and in most 
cases they have nothing to do with the problems of Latin America. The 
same ratio also holds for TV news programs. 

The situation is the same in Africa and Asia. Inhabitants in Burundi and 
Pakistan read more about the rape of an elderly woman on the New York sub- 
way than the problems of a neighboring country or the success of a national 
liberation struggle. 

Last September in Igls, Austria, UNESCO made public a document which shows _ 
how the enormous "imbalance in the field of news exchange and messages 
between the developing and industrialized nations has become much worse 
since 1978." The document served as the basis for a meeting of UNESCO and 
UN experts on the urgent need to establish "a new international information 
order." 

At this meeting, it was explained that the United States owns the 12 opera- 
tional Intelsat satellites and that ten of the top 15 international com- 
panies in the field of data processing are U.S.-owned, along with the 
world's largest data banks.  Eighty percent of the 55 million bibliographi- 
cal references in the world come from the United States. 

Other UNESCO studies have shown that a few transnational, most of them U.S.- 
owned, control nearly 80 percent of the daily press published in both the 
industrialized and underdeveloped capitalist countries, 90 percent of the 
radio stations with an international audience, and 95 percent of TV broad- 
casts. 

The United States has achieved such technological and political hegemony of 
information and communications that right now the information industry holds 
second place in terms of total export value of this, the richest country-in 
the Western world. 

This decisive control the United States has over the mass media which could 
well be called strategic, strengthening as it does the political, economic 
and cultural world hegemony desired by the Reagan administration, is what 
Washington calls freedom of the press and free flow of information. 

The overwhelming dominance of the United States and other capitalist powers 
in this key sector is precisely what is being challenged and denounced.  It 
is what UNESCO is trying to change in response to the wishes of dozens of 
nations subjected to colonialism in the field of information and culture. 

CSO:  5500/2045 

11 



CUBA 

MAGAZINE CLAIMS U.S. MONOPOLY OF INFORMATION PROCESSING IN L.A. 

Havana TRICONTINENTAL in English May-Jun 84 pp 58-63 

[Article by Enrique Gonzalez Manet:  "Problems of Information and Informatics 
in Latin America"] 

[Text] 

l_v       ATIN     America     has 
I      double   the   resources 
L    for   information    and 

i^J|   comunication    as   the 
 'rest   of   the   so-called 

Third World.' But despite this, 
the region has one of the highest 
levels of illiteracy, and an 
almost non-existent level of 
communications .The little mass 
media that does exist is con- 
centrated in disproportionately 
developed urban centers, in 
which large sectors of the pop- 
ulation have a barely marginal 
existence. The press, radio, 
movies and television -^ with 
more than 70 % of their finan- 
cial backing coming from trans- 
national and other foreign 
advertising — stimulate a cul- 
ture of consumerism and help 
distort traditional identity and 
values. 

At the beginning of the 1980s, 
four out öf every ten Latin 
Americans are cut off from all 
means of communication. There 
are fewer than 70 copies of daily 
newspapers for every thousand 
inhabitants of the continent. 
That figure tends to be de- 
creasing as a result of the 
increasing costs öf paper and 
printing equipment,  the latter 

becoming more and more 
complicated and sophisticated 
due to the emergence of micro- 
electronics and computerized 
systems. 

While advertising costs have 
soared at a dizzying rate — in 
1979 they were calculated at 
$4 billion —money spent by 
governments on education and 
culture dropped significantly. 
The budget appropriations for 
research and development never 
exceeds two tenths of one 
percent. With rare exceptions' 
the countries of the area don't 
have established policies on 
communications and culture, 
nor even reliable statistics,' 
which are essential for econom- 
ic planning. 

This grave situation, and the 
phenomenon     of     dependency 
which affects most of the con- 
tinent, were pointed  out by a 
group    of    prominent     Latin 
American  experts in  the First 
Meeting     of    the    Monitoring 
Group of the Intergovernmental 
Conference on Communications 
Policies  in  Latin  America  and 
the Caribbean, which was held 
in Quito, Ecuador in December 
of 1981. The specialists revealed 
not only the lack of adequate 

12 



resources, but also the lack of 
any real consciousness of the 
phenomenon of dependency, 
and — even more serious — the 
absence of political will to make 
changes in this important 
sector.2. They also asserted that 
the modernization of telecom- 
munications technology and 
the socio-economic impact 
of micro-electronic innovations 
provoke serious and unexpected 
problems "that still have not 
been duly dealt with in the 
region." 

The experts pointed out thot 
Latin America is experiencing a 
dangerous lag in planning, both 
in terms of policy formation and 
legislative action. One key 
concept is that management and 
control of the telecommuni- 
cations structure is operated by 
a   miniscule   number   of   giant 
transnational companies in a 
small number of developed 
countries.3 In the presence of Dr. 
Antonio Pasquali, UNESCO's 
assistant general director of 
communications, the specialists 
stated that the region does not 
have the resources today capa- 
ble of meeting the development 
needs of its people. 

Penetration and dependence 
in Latin America 

Along   this   line   of   critical 
thought, the Peruvian researcher 
Juan   Gargurevich pointed  out 
that Latin America is entering 
the   world   of  communications 
far behind the developed coun- 
tries, and is at a disadvantage 
as a result of the technological 
invasion. The region, then, be- 
comes   the   victim   of   techno- 
logical change that permits the 
imposition   of   power   by   the 
transnational corporations.4 

It   is   a   matter  of   a   more 
evolved    form of dependency. 

springing from the United 
States by means of a self- 
serving ideology that is intro- 
duced into Latin America 
through the mass media.5 Local 
businessmen, explains the econ- 
omist Manuel Espinoza Garcia, 
don't have the financial or 
technical base to counteract the 
invasion of foreign capital, nor 
the freedom of action to strug- 
gle against this dependency, 
because the advertising neces- 
sary for their continued oper- 
ations comes from foreign cor- 
porations.6 Latin America is 
the only continent in which 
90 % of the mass media is 
completely controlled by pri- 
vate enterprise. 

The    social    reality    of    the 
continent is determined by the 
fact that 50 % of the population 
is rural, and 30 %  consists of 
poverty-stricken      city-dwellers 
whose lack of access and par- 
ticipation   reflects   the   direct 
relationship that exists between 
acquisitive power and the utili- 
zation of the mass media. This 
relationship extends to cultural 
and  educational  sectors,  since 
those who are better educated 
are also  those  who  make the 
most use of cultural media and 
activities   such   as   books   and 
concerts, art exhibits and thea- 
tre. The culture of two-thirds of 
the population of Latin Ameri- 
ca rests fundamentally on radio 
and   television,  which   has   a 
strong negative impact due to 
its low quality and indiscrimi- 
nate and distorted commercial 
orientation. 

Color television and transis- 
torized receivers are considered 
luxury items and status symbols 
for large segments of the popu- 
lation. If you accept the premise 
that communication is a public 
responsibility and a factor for 
social change, the majority of 
the  people in  the  region are, 

13 



apparently, relegated to immo- 
bility and the acceptance of the 
status quo. 

Peter Schenkel, a   specialist 
from the German  Federal  Re- 
public (West Germany) who is 
director of research for CIES- 
PAL  (International Center  for 
Higher Studies in Communica- 
tions for Latin America) in Quito, 
stated   in .1975   that   in   Latin 
America the mass media has as 
its objective: a) to serve private 
economy and the market struc- 
ture; b) to maintain the political 
status quo and its political struc- 
ture;  c) to defend the structures 
and ideas of the dominant sys- 
tem of relations; d) to keep the 
great   majority   of   the   people 
from    acquiring   consciousness; 
e)   to guarantee that the  mass 
media  remains in the hands of 
private enterprise.' 

These circumstances, points 
out Juan Gargurevich, are not 
unique to Latin America, and 
can be generalized to include 
most of the "Third World". In 
other regions there is greater 
state regulation of radio and 
television, but not of the printed 
media, which mostly belong to 
private, political or institutional 
interests.8 

In   general   these   important 
aspects in the evolution of social 
thought   are   almost   unrecog- 
nized by government officials, 
and in many cases even by pro- 
fessional  journalists. The con- 
cealment and distortion of such 
processes  can  be  seen in the 
academic and   teaching sector, 
despite the existence  of  some 
170 schools of journalism, with 
an enrollment of over  100,000 
students,    and    of    pioneering 
organizations such as CIESPAL, 
ININCO    (Communications   re- 
search    Institute)    and    ILET 
(Latin   American   Institute  on 
Transnational Studies)   as well 
as groups like the Latin Ameri- 
can Association of Communica- 
tions Researchers (ALAIC). 

Although daily newspapers 
appeared in Latin America in 
the 18th century, and the first 
school of journalism in 1935, 
CIESPAL — in a report on 
professional training for jour- 
nalists and "communicators" — 
states that "journalism schools 
don't offer optimal levels for 
professional preparation that 
meets the requirements of 
today's society. Academic in- 
novation has been insignificant 
and technical development al- 
most nil."9 

According to Latin American 
specialists such as Luis Anibal 
Gomez, Oswaldo Capriles, Luis 
Ramiro Beiträn, Hector Mujica, 
Luis Gonza Motta, Oswaldo 
Sunkel, Theotonio Dos Santos 
and others, the region is a de- 
pendent zone, underdeveloped 
and without communications, 
as a result of backwardness, 
lack of resources, informational 
defiency, structural deformation 
and the overflow of commercial 
advertising. Pasquali states that 
the real ministers of culture are 
the advertisers and advertising 
agencies. The mass media 
doesn't contribute to social 
change, but rather acts as an 
element to retard and neutralize 
it. 

Facts and figures on 
Latin America 

Television is dominated by 
foreign advertising, and imports 
from 50 to 80% of its pro- 
gramming, which is impossible 
to reject within the existing 
market structure, due to its low 
cost and high commercial pro- 
fitability. Latin America is 
inundated with irrelevant mes- 
sages, with contaminating ide- 
ological content, through the 
mass media controlled by the 
monopolistic centers of power. 

In the press, destined almost 
exclusively for the capitals and 

14 



big cities, advertisements take 
up almost 75 %  of all space. 
The  rest  is primarily dedicat- 
ed to  sports,  social  commen- 
tary, and police  actions..  The 
radio   is   no   exception.   Soap 
operas and   so-called "interna- 
tional" music compete with an 
absurd- amount of commercials 
aimed at promoting consumer 
products,    including   universal 
bank credit cards, which have 
been   turned   into   first   class 
status symbols for the general 
public. To own a "Bank Amer- 
icard",   "Visa",   or   "American 
Express" is to have "class" and 
to belong to the most affluent 
circles.    In   the   computerized 
world   of  today,   the   personal 
information offered in order to 
have access to a credit card also 
means to have been personally 
approved by a US transnational 
corporation. 

In 1973 UNESCO, PNUD, and 
the International Telecommu- 
nications Union (ITU) did a 
poll in Latin America to check 
out the viability of a regional 
system of educational television. 
The results indicated a student 
drop-out rate of 60 %, a rate 
of under-educated higher than 
40 %, and a growing illiteracy 
rate of more than 45 million 
people. This tendency has been 
sharpened by the constant 
withdrawal of investments in 
general education during the 
last decade. 

There is chronic and struc- 
tural unemployment, which in 
some areas, such as Central 
America and the Caribbean, af- 
fects more than 50 °/o of the 
work force. The increase in 
extreme poverty and rural 
emigration can be added to this 
picture of desperation. In the 
entire region there is not one 
country — except Cuba — in 
which the budgetary allocation 
for culture exceeds 1 % of the 
national income. 

Latin America has 3 % of the 
world's  television sets, but re- 

ceives 35 % of the US program 
exports, with a total of 150,000 
hours annually. Commercial 
advertising in this medium is 
as much as 313,000 messages a 
day, some 61 % more than the 
already saturated level in the 
United States. The advertising 
expenditures in the region are 
around $3.65 billion a year, 
two-thirds of it in radio. In 
nearly 70 % of the cases the 
advertisers are foreign. One 
Venezuelan expert stated, "Free 
enterprise has shown a complete 
inability to promote the cultural 
industry and serve the interests 
of the people of the region."10 

At a time when  the  buying 
and selling of information, data 
and messages is one of the most 
important    trade    transactions, 
the increase in the material base 
of     communications    depends 
increasingly on imports, which 
creates relations of dependency. 
The   intensive  transmission  of 
foreign modes of behavior and 
value systems denaturalizes the 
national   personality   and   ac- 
centuates  the  phenomenon  of 
alienation. One must ask oneself, 
who establishes the guildelines 
for style and consumption and 
by    what    means?    This    has 
special meaning in a continent 
in which the basic culture of the 
population in terms of attitudes 
and consumption is of foreign 
manufacture. 

The region has an insignifi- 
cant number of specialists in 
planning, administration and 
production of cultural material 
and communications. There is a 
great scarcity of scientists, 
engineers and mass media tech- 
nicians. The training schools 
generally lack capable teachers, 
up-to-date curriculum, libraries, 
laboratories, and documentation 
centers. The region also lacks 
reserchers devoted exclusively 
to communications. 

15 



Media control and imperialist 
domination 

In 1976, at the Intergovern- 
mental Conference on National 
Communications Policies, held 
by UNESCO in San Jose\ Costa 
Rica, Carlos Andres PeYez, then 
president of Venezuela, referred 
bluntly to the situation in Latin 
America: "The international 
press only gathers information 
that deteriorates the image of 
our people, and the big press 
and audio-visual media of the 
industrialized world ignore our 
struggles, our efforts and the 
legitimate demands of a system 
of international justice." 

At the beginning of the 1980s 
the regional situation had gotten 
worse, to the point where 
Bolivian researcher Luis Rami- 
ro Beiträn stated that "as long 
as the kind of cultural relation 
that exists between the United 
States and Latin America pre- 
dominates, the cultural integrity 
of the countries in this region 
will be in danger, and it will be 
very difficult to achieve econo- 
mic and political emancipa- 
tion."" 

In an already classic work 
concerning the manipulation of 
the mass media and US im- 
perialist control. Beiträn and 
North American specialist Eliz- 
abeth Fox draw some critical 
conclusions: 

1. Latin America's mass me- 
dia system is so heavily penetrat- 
ed by the United States' eco- 
nomic, political and commu- 
nications institutions that it is 
fair to speak of domination. 

2. Most mass media in the 
region — especially electronic 
media — is directly or indirectly 
influenced by major US in- 
terests. 

3. There is more news about 
the  United  States   than   about 
Latin America itself. US movies I 
make up more than 50 % of all' 

those shown. Importation of 
television programs in Latin 
America ranges from a low of 
30 % in some countries to as 
much as 90 % in others. This 
'is of sufficient magnitude to 
constitute a threat to the 
autonomy of the media in Latin 
America, especially considering 
its social impact and the 
tendency toward imitation. 

4. The United States exercises 
a   notable   influence   over   the 
behavior of much of the colec- 
tive mass media of Latin Amer- 
ica, and is a decisive factor in 
the irrational promotion of con- 
sumer goods and services, alien- 
ation,  triviality,  social confor- 
mity, violence,  racism,  elitism 
and   conservatism.   These   in- 
terests are opposed to national 
development via social change, 
cultural autonomy and political 
sovereignty. 

5. The United States and its 
Latin American partners pub- 
licly proclaim their belief in 
the classic notions of the 
people's right to receive infor- 
mation, "freedom of the press", 
and "free flow of information." 
But their behavior speaks 
otherwise: they engage in mo- 
nopolistic practices, coercion 
and extortion to guarantee their 
positions of power. Those who 
oppose them are indiscrimi- 
nately labelled "totalitarians". 

The authors of this study, 
who work out of the Bogota 
(Colombia) Inter-American De- 
velopment Research Center, 
add that "it is evident that the 
US security and propaganda 
agencies are working actively in 
Latin America, and resort to 
highly unethical and undemo- 
cratic methods." According to 
their evaluation, rights in the 
field of media exist only for the 
ruling national minorities and 
their US counterparts, whose 
activities in the mass media are 
tied   to   the   interests of  those 

16 



who control the region's means 
of production. Fox and Bel- 
tran's book cites more than 200 
documents    and    publications, 
many  of   them official, which 
amply   demonstrate   that   the 
continent is subjected to over- 
whelming US cultural domina- 
tion. 

Informatics: a new field 
for monopolistic action 

The articulation of commu- 
nications by means of com- 
puters and satellites, known as 
informatics, is a new field open 
to monopolistic control by -the 
United States, whose global 
networks and infrastructures 
already constitute a new form 
of neocolonial domination, of a 
more total and sophisticated 
nature than that previously 
known. 

The United States controls 
82 % of the production of 
electronic components, 54 % of 
the data banks, 89 % of the 
commercial information stored 
in computers, 48 % of the 
installed data processing equip- 
ment, the six most important 
international teletransmission 
networks, and 52 % of the 
Intelsat satellite system, which 
are largely in the hands of the 
American Telephone and Tele- 
graph Company (ATT) and 
International Telephone and 
Telegraph (ITT), subsidiaries" of 
the Morgan and Rockefeller 
banking houses. 

The apparent competitive 
advances in the world market 
by countries such as Japan, 
West Germany, England, France 
and Italy in the field of infor- 
matics and instant telecommun- 
ications are really tributaries 
of gigantic US corporations 
such as IBM, Exxon, Control 
Data,  Intel,  Fairchild,  Hughes 

Aircraft, Hewlett Packard, Gen- 
eral Dynamics, Arthur D. Little 
Inc. and other transnational 
corporations. 

The case of Latin America is 
a sad example of penetration 
and dependency which for some 
countries, under the current 
capitalist system, is almost 
irreversible as a result of con- 
ditioning and the structural 
distortion of their operating 
systems and development strate- 
gies. Some 15 US firms control 
the supply of equipment and 
software or languages covering 
a wide variety of sectors and 
services. Their contents always 
reflect transnational interests 
and in many cases are guided 
by national security policies. 

With the  exception of Cuba 
and Brazil, not one country in 
the region has an autonomous 
national communications policy 
or applies these techniques as 
part of an independent develop- 
ment strategy. And Brazil lacks 
its own software, so has had to 
make great efforts to adapt to 
its needs the program packages 
that go with the (now nation- 
alized)  models already in pro- 
duction and operation. 

Judith Sutz, a specialist from 
the Center for Research and 
Development (CENDES) of the 
Central University of Venezuela, 
in a pioneering study on 
"The Informatics Situation in 
Some Latin American Countries" 
(June 1981), showed that "in 
many cases the entire process 
is imported en masse, and al- 
ways with the technical metho- 
dology imposed by the makers, 
with the consequent irrational- 
ity and lack of control." Com- 
puters, she adds, proliferate in 
public administration, banking 
systems and universities, with a 
social and political impact of 
growing importance. 

Among her other conclusions, 
Sutz says that the region is not 

17 



prepared to make rational use 
of   informatics   and   that   the 
mechanical     transposition     of 
technological solutions induced 
by computerization   penetrates 
all sectors and makes itself felt 
at all levels.   "Our   productive 
apparatus     is     replete     with 
needless   capabilities   and   use- 
less  sophistications.   Extremely 
costly equipment is deteriorate 
ing in our hospitals for lack of 
maintenance, because we don't 
have   qualified   technicians   to 
repair it and there is no stock 
of    spare    parts.     One    clear 
example is the   effort to com- 
puterize   public  administration 
without adequate planning." 

She went on to state that de- 
cisions are made under the 
influence of overwhelming pro- 
motional campaigns by equip- 
ment producers, domestically 
aided by the state bureaucracy 
or the executive directors of 
private firms. Ignorance about 
technology and the needs which 
it can serve add to this. The 
main obstacle is political in na- 
ture. It is evident that the 
impact of informatics affects 
all of society, and that only an 
autonomous will can guarantee 
that decision-making is not 
bound within the strict frame- 
work of technology. 

Political problems of informatics 
in the region 

It is noteworthy that at the 
Sectorial Meeting on Informa- 
tion and Informatics organized 
in Caracas in November 1982 by 
the Intergovernmental Bureau 
on Informatics (IBI) and the 
Presidency of the Republic, the 
Minister of Intelligence Develop- 
ment, Dr. Luis Alberto Macha- 
do, referred to informatics as a 
necessary instrument in the 
struggle for cultural identity 
and   national   sovereignty,    as 

opposed to .the mechanisms of 
monopoly control that affect 
the region. 

The     Center     for     Studies 
on   Third   World   Development 
(CEESTEM) in Mexico City, di- 
rected by former president Luis 
Echeverria, described the Latin 
American situation in this field 
in   the  most  somber terms. A 
study    it    published    in    1982 
showed    that    Latin    America 
contains only 1 % of the world's 
computer equipment. The study 
adds that "Our countries (with 
the   exception    of   Cuba   and 
Brazil)  don't have the capacity 
to design and build such equip- 
ment, and its use depends on 
the    capacities   of   the   West, 
especially of the US companies." 

CEESTEM   says   it   is   not 
surprising that the major Latin 
American users in the late 1950s 
were   the    big    financial    and 
banking institutions, and a few 
branches of the  state appara- 
tus, especially those related to 
the military  and security  sec- 
tors. In the case of Mexico the 
accelerated   growth   of   infor- 
matics in the country was due 
to "the business activities of the 
producers   of   goods   and   ser- 
vices, whose program is similar 
to that of the United States."12 

According   to   the  investiga- 
tions carried out by CEESTEM, 
fjye   countries,   not   counting 
Cuba, possess 82 % of the com- 
puter technology in the region: 
Brazil, Mexico, Argentina, Puer- 
to Rico and Venezuela. Puerto 
Rico, as a colonial extension of 
the US domestic market, has 11 
computers for every  thousand 
inhabitants; Venezuela, two per 
thousand, and Mexico, Argenti- 
na,   Uruguay,  Costa   Rica  and 
Panama, only one. The bulk of 
this is small and medium-sized 
equipment which could be called 
obsolete considering the quali- 
tative technological leap in mi- 
crocomputer technology in the 
last five years. 

18 



Cuba is a case apart, with 
special characteristics. Since 
the change in its higher educa- 
tion programs in 1966, it has 
been able to independently 
develop its own minicomputers 
with national design and pro- 
duction. It has also been able 
to create its own Spanish 
software appropriate to its 
specific needs. It currently has 
high-level training centers, data 
banks and program libraries 
and is moving ahead with 
a planned program of com- 
puterizing its organizational, 
economic and leadership struc- 
tures. Cuba's original contribu- 
tion in the field of computer 
technology has been recognized 
by the socialist countries' 
Council for Mutual Economic 
Assistance (CMEA) for its pro- 
duction of alphanumerical vi- 
deo-displays and the CID 300-10 
minicomputer. 

In the rest of Latin America 
there are no interconnected 
systems on a national scale. 
There is a structural hyper- 
trophy created by economic, 
financial and trade concentra- 
tion. Eighty percent of the com- 
puter potential in the region is 
found in the capital cities. In 
Brazil, 75 °/o is divided between 
Sao Paulo and Rio de Janeiro. 

This centralization is exem- 
plified by "the transnational 
network of Citibank of New 
York, called SWIFT (Society 
for Worldwide Interbank Fi- 
nancial     Telecommunications), 

which by itself encompasses the 
capitals of Venezuela, Colom- 
bia, Argentina, Chile and Mexi- 
co. It thus ties together the 
financial, trade and industrial 
centers of the major countries 
of the region, hooked up to the 
parent company of the second 
biggest bank in the world. 

Latin American nations, like 
those of Asia and Africa, tend 
to be exporters of "raw data" 
and importers of "processed 
data." Another troubling aspect 
is that ITT alone has nearly 
30 data bases in Latin America, 
whose product flows automati- 
cally to the. central computers 
of the Chase Manhattan Bank 
affiliate, without the govern- 
ments of those countries having 
knowledge of or access to its 
contents. This is done under the 
mantel of industrial secrecy 
and private property. 

The tendency for the coun- 
tries of the region to be depend- 
ent consumers is thus reinforced 
through the most sophisticated 
techniques of informatics. A 
look at the Latin American 
scene shows that the countries 
with the greatest potential in 
this sector are also those most 
penetrated and controlled by 
US transnational corporations. 
Among other factors, this is due 
to the imperialist imposition of 
its doctrine of "free flow of in- 
formation" and "free access", 
and because the region lacks 
national communications poli- 
cies. • 

FOOTNOTES 

* Informatics is a term recently 
coined from the French informa- 
tique. Originally meant to refer 
to the new field of computer 
science and technology which in- 
cludes data processing and satel- 
lite telecommunications, it is also 
used in a broader sense to refer 

19 



to everything having to do with 
the modern means of gathering 
and distributing all forms of 
information. 

1 Annual    Statistical    Report 
UNESCO, Paris, 1981. 

of 

2 UNESCO Office of the Regional 
Adviser on Social Communication 
for Latin America, "Final Report 
of the First Meeting of the Moni- 
toring Group of the Intergovern- 
mental Conference on Communica- 
tions Policies in Latin America 
and the Caribbean," pp. 24-26, 
Quito, Ecuador November 30- 
December 4, 1981. 

3 Ibid. 

4 Gargurevich, Juan: "Communica- 
dores y periodistas: necesidades 
de America Latina" (Latin Amer- 
ican needs: communicators and 
journalists) in Chasqui, the Latin 
American Communications maga- 
zine, pp. 22-23, Lima, Peru, 
January-March 1982. 

s Espinoza Garcia, Manuel: La po- 
litico econömica de Estados Uni- 
dos hacia America Latina entre 
1945-1961, (US economic policy 
toward Latin America from 1945 
to 1961), Casa de las Americas, 
pp. 10-11, Havana, 1971. 

6 Ibid. 

7 Schenkel, Peter: "Medios de co- 
municaciön y subdesarrollo", 
(mass media and underdevelop- 
ment) in Comunicaciön y Cambio 
social, (Communications and so- 
cial change), ISIS-CIESPAL, p. 52, 
Quito, Ecuador, 1975. 

8 Gargurevich op. cit. p. 24. 

• Ibid. p. 26. 

10 Pasquali, Antonio: Comprender 
la comunicaciön (understanding 
communications), pp. 330-333, 
Monte Avila publishers, Caracas, 
Venezuela, 1980. 

" Beiträn, Luis Ramiro and Fox, 
Elizabeth: Comunicaciön domina- 
da: Estados Unidos en los medios 
de Amirica Latina (Controlled 
communications: the US in Latin 
American media), Nueva Imagen 
publishers, Mexico City, 1980. 

IS IBI Newsletter, Nos. 32-33 and 
55-58: "Report from Mexico on 
the First Conference of Latin 
American Experts on Informa- 
tics," Buenos Aires, October 1-16, 
1979. 

CSO:     3200/32 

20 



MEXICO 

BRIEFS 

ERICSSON PHONE EXCHANGES PURCHASED—Ericsson's Mexican subsidiary, Ericsson 
Telecommunications Industry, has won an order for AXE digital telephone ex- 
changes from the Mexican telecommunications administration.  The order is worth 
240 million kronor and covers 14 new local and transit exchanges.  [Text] 
[Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 16 May 84 p 8]  11798 

CSO: 5500/2691 

21 



INDIA 

ELECTRONIC TRUNK AUTOMATIC EXCHANGE  IMPORTED FROM JAPAN 

Calcutta THE STATESMAN in English 30 Apr 84 p 13 

part of its prograt-e to modernise tl long-distal" tV* "^ "^    *" 
department has recently imported froTjapat a   a coat otTll V?"'  "* 
atoned programme-controlled electronic Trunk Automatic Change"? " 

£ £"£ DeÄth^SlaTreanlta'  ^"V™" «™ fUph«. eXchan- 
ciala, a call mat«^! « th. f^  'attemot    T e*ChanSea'  «* «" "tti- 
for a total of 10, have been add»/J^»,.?"        FlTe morc «<*«g.a making 
three years, 12 new local Seta™"      ? e^«"»i<= «ytam.    During the nelt 
»ill be having their SID thr^wf      f    ° De M±"i°™<> and all of them 

most cases SID caMs SttSÄSrattempt""1 ^ <"" * 

Lltftbrön^o^Äd^^^ciUtLTt""^6 trUnk3 —"Sd " *. 
through other centras, in «- o^ii^rS*.^^ r"""' 

sss: sBeyside: «rs^s™ rhanse has the s^°«°* >—> 
unit at Delhi is «JS^JT^ÄE SfSSS^ ^"^ 

on point-to-point bases. been connected to the Capital 

^^«ib^f^/.^^ :~' new avenues have be- °^ 
cities in the country.  Other dlltlnr  £ , Y ^ reaCh alm°St a11 ^Portant 
nected gradually to L 2«trS!^.E?"" "* ^ ^*™**  t0 ** con- 

constant maintenance. authority, is overloaded and requires 

22 



Plans are under way to expand the electronic TAX with a view to close down the 
Strowger STD exchange and transfer all these stations. 

As the capacity of the Delhi telephone system will be doubled during the next 
three years, the present exchange will soon reach optimum utilization. Keep- 
ing pace with technological changes in the world, the Department has already 
ordered the introduction of digital electronic local exchanges and digital 
electronic Taxes in the country.  It is proposed to introduce a digital ex- 
change in Delhi to meet the growing needs of STD and LSD services. 

CSO: 5550/0011 

23 



INDIA 

BRIEFS 

NATIONAL TELEMATICS CENTER-NEW DELHI, April 26-The Government today an- 
nounced the establishment of a National Centre for Development of Telematics, 
H«?^-i   a refis'ered scientific society "vested with total authority and 
riexibxlxty, outside Government norms, to ensure dynamic operations". The an- 
nouncement was made here at a joint Press conference by the Minister of State 
for Communications, Mr V. N. Gadgil, and Dr M. S. Sanjiva Rao, Deputy Minister 
of Electronics. Mr Gadgil said the centre, set up in accordance with a recent 
decision by the Union Cabinet, would initially concentrate on developing an 
indigenous switching technology. Dr Rao expressed confidence that with the Rs 
ItZ Je    ,get  all0"ed to " the cent" would be able to develop, with the 
S^VJ  lndlg^nOUS.*?]***  and assistance of expatriate Indians, an indigenous 
ZT^ug  MySre? Wtthin 36 m0nthS*  The Centre WOuld have two committee!, one headed by Mr Gadgil with Dr Rao as Vice-president, to lay down the policy. 
Another committee will look after the day-to-day working of the centre. The 
funds for the project will be shared by the Ministry of Communications and the 
Department of Electronics.  "Telematics", it was explained, denoted all ntw 
Products and services made possible by the merger of communication and compu- 
ter techniques.  Several new services, such as telematic data, facsimile and 

27Apr°84Cpm9? *" ^ aVailable"  [TeXt] ICalcutta THE STATESMAN in English 

INTERNATIONAL SUBSCRIBER DIALING-International subscriber dialled telephone 
USD) serive will be introduced with effect from 1 May, reports PTI  This 
service will be available round the clock to the subscribed in the metropol- 
itan cities of Bombay, New Delhi, Madras and Calcutta for the present savs an 

ID sCe^-relrSn-. ^ dialling Pr0C6dUre and Char*eS Wil1 * ^ -me 17for 
lit rt    lCe  ^U^ted Kingdom, Australia, Singapore, Hong Kong and France. 
The country code for Japan is 81. Further information will be available from 

in Intuit  ^!rn^iOna
0\
trafflC 6nqUiry 0ffices«  (Text3 tNew Delhi PATRIOT in English 30 Apr 84 p 8] 

TELEVISION SATELLITE USE-INSAT-1B for TV:  All the 26 high-power and 118 low- 

%TJlllaTtllT0  'l *?  inSta^led f °r Wider COVerage °f ?V P-i-mmes £ /U per cent of the population will use INSAT 1-B, Mr. Bhagat informed Mrs 
MomkaDas. [information minister] Replying to questions! he saiHs W 
transmitters now depended on INSAT-1B. He also told Mr. Jaswant Singh that a 
high-power committee had been constituted to bring about a radical change in 
the software aspect of Doordarshan. He said that the Union government was 

24 



aware of the need to improve the quality of the programmes.  The report of the 
Joshi committee on software planning for Doordarshan, submitted a few weeks 
ago, was under government's consideration, he said.  [Text] [Bombay THE TIMES 
OF INDIA in English 1 May 84 p 5] 

NEWS AGENCY TARIFFS—CAIRO, May 9—India has decided to give substantial 
reductions in communication tariffs for operation of non-aligned news agencies 
pool in order to help "freer and more balanced flow of information." Mr. 
H.K.L. Bhagat, Information and Broadcating Minister, announced on Wednesday. 
Addressing the conference of Ministers for Information and Communication of 
non-aligned countries here, he said this was the first step in implementing 
the recommendations of the New Delhi non-aligned summit for lowering of such 
tariffs.  India would associate itself fully with collective efforts for fur- 
ther reductions.  The two-day conference, earlier opened by Egypt's Deputy 
Prime Minister and Foreign Minister, Dr. Kamal Hasan Ali is being attended by 
11 countries which act as redistribution centres of news agencies pool. 
[Text] [Madras THE HINDU in English 10 May 84 p 9] 

COOPERATION WITH USSR TO INCREASE—India and the Soviet Union are to increase 
cooperation in the field of gamma-ray astronomy; this is in view of Indxa s 
growing sophistication in space research.  Both the countries are cooperating 
in this kind of research since 1976, and much work has been done at the Tata 
Institute of Fundamental Research, Bombay.  The institute's balloon facilities 
at Hyderabad offer ideal conditions for the observation of gamma particles 
coming from space.  Now the emphasis will be shifted from balloon observations 
to satellite observations.  The Soviet scientists have developed a gamma-ray 
telescope to study direction of gamma rays and measure their energies and 
properties.  India has provided the guidance system for the telescope.  LTextj 
[BK021419 Delhi General Overseas Service in English 1330 GMT 2 Jun 84] 

CSO:  5500/4729 

25 



IRAN 

RADIO NETWORK EXPANSION TO NEUTRALIZE ANTI-IRANIAN PROPOGANDA 

Tehran KEYHAN in Persian 9 May 84 pp 5, 8 

[Excerpts] In the last year we have witnessed several powerful radio trans- 
mitting centers going into operation in various parts of our country^ the most 
recent being a short-wave radio transmitter in Kamalabad, Karaj. According to 
those involved, it covers two-thirds of the world's counties and sends the 

Uall 11  th!.Iflami? r-°^tion to the most distant parts of the world! In 
if? I  radio's role and the fact that radio waves travel over nations' sea 

East to * ?U?^eS and kn°W n° b°rder' in light of the enmity of tne West and 
East to the toddling Iranian Islamic revolution and the fact that more than 30 
radios are broadcasting various Farsi-language programs against the evolution 

rouS ZeSrZ  w    necefifcy to -pand the country's radio network to combat the 
voS'of ^H  ? 1

Pr°Paganda °f theSS radi°S is felt more and ™re  strongly.  The 
voice of the Islamic revolution will thus reach the world's people evermore 
loudly, and in addition to neutralizing this propaganda, can show thltrue face 
of the revolution and Islam to the world.      * » ' °w trie true tace 

Glancing briefly at the history of the formation and perfection of radio we 
understand that it was in WW I that radio receivers and transmitters were used 
on the war fronts. Many military orders and commands were given to army 
officers via radio.  For this reason a fierce competition began to record and 
decipher radio messages sent by opposing army commanders.  Sis was also the 
beginning of the use of propaganda and the broadcast of malic ous! false nets 
and messages to other states.  This still continues today, intensifJinq d 

indeL «  6nd °f-K0rld W3r *'   imP°rtant technical advances tere male in radio" 
the help of KS wavetleSAf°,

rHthe tranSmissi°n of ««* usages appeared w^ tne nelp of short wave.  At the same time, some of the great powers of that dav 

Sf iSr^t^SSlS Pr°?ramS J" Vari°US °ther la™ inoSrWaftra^t 
lalinll IZ «Tft  attentl°n of Pe°Ple m other countries and to make propaganda 

SsR in 1929 and^M ™    S™etimeS  °PP°Sing P°licieS in those countries.  Jhe USSR m 1929 and Hitler's Germany in 1933 resorted to this approach and hP«an 
broadcasting programs to various countries in those countries' languagea 

actions   Stat6S' 6ither C°mbatti^ - -doming these programs ^similar 

Although today distances are shrinking daily due to the discovery of the tran- 
sistor and the use of satellites to transmit radio waves, the world's radio 
stations unfortunately have in no way preserved their independence and 

26 



impartiality, and instead almost all of them obey the policies of their own 
states and protect their interests.  In this area they do not shun any kind of 
lying or rumourmongering.  In a ceremony inauguration the powerful Kish Island 
transmitter, Hojjat ol-Eslam Khamene'i, the president, spoke about our country's 
radio mission, which is really the SEDA-YE JOMHURI-YE ESLAMI, and said:  The 
revolution's message is one of the revolution's most basic issues.  It is a 
reality that the nations' eyes and ears are turned to the revolution, and they 
want to know the truth about a revolution which has had an enormous effect, 
they want to be informed about its problems and experiences, and to hear the 
revolution's message from the lips of those involved in the revolution. After 
the Islamic revolution, whenever we encountered brothers from various countries, 
all of them wanted a strengthening of the SEDA-YE JOMHURI-YE ESLAMI, so that they 
could hear the revolution's message as clearly as possible. 

During the inaugural ceremonies for the transmitting station, Mohammad Hashemi, 
managing director of SEDA VA SIMA-YE JOMHURI-YE ESLAMI, gave a speech in which 
he pointed to the eastern and western propaganda war against the Islamic 
Republic of Iran and said:  The war of propaganda against the Islamic republic 
is several times more extensive than the war of weapons, and at this moment the 
role of the mass media in the world predominates everything else. 

With this transmitter, the Islamic republic can proclaim its message to all 
Muslim countries and most parts of the world.  In the same ceremony, the president 
spoke about the role of radio and its mission in the Islamic Republic of Iran, 
and said:  If a country has a message, it must also have a means of proclaiming 
it.  Due to God's favor and the blessing of our revolution, we not only have one 
of the world's most powerful messages, but one of the most vital and deep-rooted 
ones of all history, which is that of returning a nation to its human personality 
and independence.  As he continued his speech, the president pointed to the 
lying propaganda of news imperialism and said: What people today have any con- 
fidence in the lying propaganda of the eastern and western superpowers, which are 
agencies for lying, delusive speechifying? The world's people are not naive, 
they understand everything. What is important to us is that we can transmit 
what we want from our country to the hearts of enthusiasts the world over by 
this means. 

Broadcast of Programs in Foreign Languages 

Last year Radio Iran broadcast about 9 thousand program hours, of which about 
70 percent were pre-recorded, 15 percent were live, and the remainder made up 
of Iranian and world news.  Among the other activities of the brothers and 
sisters in the area of expanding the country's radio network, the inter- 
national network of SEDA VA SIMA-YE JOMHURI-YE ESLAMI (the national and foreign 
languages unit) had the mission of transmitting the message of the Islamic 
Republic of Iran to the world, and giving it truthful news about the Islamic 
revolution.  In connection with informing the world, both at home and abroad, 
about the life-giving ideology of Islam, this unit had over 30 thousand hours 
of programs in foreign languages, including Arabic, English, Kurdish, Pashto, 
Armenian, Iranian Turkish, Turkish, Bengali Urdu, French, German, Spanish and 
Russian, which were broadcast from Tehran and other provincial centers. 

27 



Interview with Director of Radio Iran 

We interviewed Hojjat ol-Eslam Seyyed Mohammad 'Ali Abtahi, director of Radio 
Iran, about the general role of radio and its effects in raising the society's 
cultural level. Concerning the role of radio in society, he said:  In today's 
interconnected society, communication has the greatest role.  Since the strongest 
tie between society's members is a cultural one, we can understand the true role 
of the mass media.  Because of all the mass media radio has the greatest range 
and provides greater coverage, because it is inexpensive and has the capacity 
for greater utilization compared to the other mass media, we can say that on the 
whole it has a closer and more organic connection with all of society's elements 
If we consider that in our society a high percentage are not blessed with 
Zl  ™*; radlo's role in society becomes even clearer.  Because SEDA-YE JOMHURI- 
YE ELSMAI is a crystallization of the totality of the cries of the world's 
suffering and oppressed, we feel that the cry of the Islamic revolution involves 
great commitments for us and others involved,  in light of this we can summarize 
the overall mission of SEDA-YE JOMHURI-YE ESLAMI in one sentence:  "Our goal is 
to create a rich Islamic culture which originates from the revolution's ideas 
and leadership.» This generality must govern every radio program, meaning that 
when an economic program is recorded and broadcast, it must be oriented towards 
the Islamic economy.  In the same way the other programs must have an Islamic 
orientation. 

On the subject of radio planning, the director of Radio Iran said:  Several 
months ago the requisite planning was done with the help of the brothers  Our 
effort was based on creating a new chapter in radio so that we can strengthen our 
connections with the people as much as possible, since any media that can 
strengthen its ties with the people will on principle be more successful in its 
work  For example, if we were to have great ideas on radio, but they were not 
couched m the everyday language of society, we would never succeed in our work 
Concerning art programs, the radio director said:  One of radio's basic missions 
is to present art m its own language.  We have tried very hard to strengthen 

tilt  haTag%an<3„the evidence of our claim ^ our art programs which are broad- 
cast by the radio during the day.  Our wish was to perform radio programs in 
the language of art as far as possible. We feel that principles of belief and 
Islamic ethics is unfortunately an area of weakness in our society.  We have 
thus tried to utilize the whole group of personalities who have the confidence 
of the revolution and the leadership to deliver eithical talks.  We have tried 
also not to put the radio in any way under the control of any special group 
or movement.  He continued:  At the present time Radio Iran has programs 24 
hours a day, which is unparalleled in the Middle East.  It is also necessary to 
note that program preparation faces special difficulties.  Our revolutionary 
society is very strict in the broadcast area, and we have political problems 
as well.  For example, other countries use music in various radio programs, 
but m our 24 hours of daily programming we only use music where it is permitted 
during inter-program intervals.  More than 12 hours of these 24 hours are pre- 
recorded programs, and the remainder, which are mostly evening programs, are 
broadcast live.  In regards to what issues radio programs pursue, he said:  The 
largest percentage of radio programs are concerned with social issues, and 
another portion involve the imposed war.  Literary, artistic, economic anrl noii- 
tical programs make up the remainder. The radio director said? Tn^ £akf £he 
opportunity to invite those involved in literature and the arts, and persons 
acquainted with ethical issues, to work with us as much as they are able to 
enrich these programs. 

9597 
CSO:  5500/4726 

28 



PAKISTAN 

TELECOMMUNICATIONS DEVELOPMENT REVIEWED 

Karachi DAWN in English 4 Jun 84 pp 3, 4, 5, 

[Article by Dr Noor Ahmed Memon] 

[Text] 

THE telecommunica- 
tion facilities have in- 
creased manifold during 
the last twelve years. Un- 
til 1962, all trunk traffic 
was handled manually. 
For efficient and quick 
trunk service the first 
point-to-point as sub- 
scriber trunk dialling 
(STD) service was intro- 
duced on Karachi- 
Hyderabad Section in De- 
cember, 1962. This facil- 
ity became very popular 
and was extended on 
other 26 routes. A 
nationwide dialing 
(NWD) system linking 
various cities through 
micro-wave link has also 
been introduced. 

Pakistan is linked with 24 
countries through a satellite 
communication system. The to- 
tal number of overseas channels 
via satellite are 327,of which 306 
are speech circuits. During the 
first nine months of 1982-83; 
forty-four telephone circuits 
were   added   to   the   satellite 

system. The first international 
gateway exchange was es- 
tablished at Karachi in 1980. 
The second gateway exchange 
and an earth satellite is prog- 
rammed to be set up at Is- 
lamabad to meet the demand of 
overseas calls from the Punjab 
and NWFP. The following table 
shows the progress of 
telecommunication:- 

ing 1982-83 as a result of its ex- 
panded and improved services. 
It also achieved its target for 
providing 50,000 new tele- 
phones during 1982-83. The 
physical progress acheved inc- 

, lüde installation of 25,800 auto- 
exchange lines; 84 small ex: 
changes; and three nationwide 
dialling exchanges. The depart- 

Year 

TABLE 

Development of Telecommunications 
Telephone Number of Number of public 
Exchange telephones call offices 

numbers 

1971-72 1,475 1,67,200 815 
1972-73 1,636 1,84,103 728 
1973-74 1,679 2,01354 734 
1974-75 1,679 2,27,604 742 
1975-76 1,839 2,49,300 1,213 
1976-77 2,184 2,74,647 1,459 
1977^78 2,222 2,94,161 1359 
1978-79 2,265 3,14,000 1387 
1979-80 2,378 3,36,275 1334 
1980-81 2,476 3,58,815 1,689 
1981-82 - 3,88,360 1,696 

J982-83 - 4,31300 1,888 

Source: (i)    Communication Division, 
Government of Pakistan, 

(ii)   Pakistan Basic Facts, 1982-83. 
Pakistan    Telephones    and '"" ~" 

Telegraphs Department earned        ment also installed  about 
a profit of Rs 1,810 million dur-       public call offices. 

70 

29 



Similarly,  satisfactory prog- 
ress was also made on various 
works  relating  to  the  micro- 
wave system and the coaxial 
cable system. A number of ex- 
changes   were   commissioned 
during the months of May and 
June, 1983. These were Quetta 
Central Exchange of 2,000 lines 
(expansion); Lahore Cantt. Ex- 
change      of      5.0Q0      lines; 
Hyderabad City Exchange of 
2,100       lines       (expansion); 
Azizabad-n      Exchange      at 
Karachi of 5,000 lines; Saidu 
Sharif Exchange of 1,000 lines; 
and Chaman Exchange of 300 
lines. Besides, more than 6,000 
lines were added in the shape of 
rural manual exchanges. 

In the Annual Development 
Proramme 1982-83, an amount 
of  Rs   1450  million   was  al- 
located, Rs 553 million or 61.6 
per cent more than the alloca- 
tion of Rs 897 million during 
1981-82.      The      programme, 
among others, included installa- 
tion of 50,000 new telephones, 
187 small exchanges, 80 trunk 
positions,    20    multi-channel 
UHF systems and 200 single 
channel VHF systems, opening 
of 74 public call offices (on open 
wire line) and continuing work 
on on-going schemes relating to 
micro-wave systems, open wire 
line,     buildings     and     staff 
quarters. 

Pakistan and UAE, on May 4, 
1983, signed an agreement to 
lay and maintain 1,000 kms long 
submarine cables between the 
two countries for providing a st- 
able communication link at a 
cost of 50 million dollars, to be 
shared equally. The project is 
likely to be completed by the 
end of 1985. The two sides also 
considered and discussed the 
prospects   of   establishing   an 
electronic digital telephone ex- 
change factory in Pakistan as a 
joint venture. They also exp- 
lored the feasibility of extend- 
ing the submarine link to Col- 
ombo so that it could be linked 
with    Singapore    via    Saudi 
Arabia. 

Development   in   Sixth 
Plan 

During the Fifth Five Year 
Plan, there has been a very 
large increase in communica- 

tion traffic while the system de- 
velopment could not keep pace 
with the demand resulting in 
over-loading and pent up de- 
mand. The policy and strategy 
for this sector during the sixth 
five-year plan will be:- 

—. To provide for a 
quantum jump in telephone 
connections to clear the. 
backlog in demand as far as 
possible and the expansion 
of telephone facilities to 
rural and under-developed 
areas. 

— To augment long dist- 
ance and subsidiary trunk 
route capacity. 

— To develop local man- 
ufacture    of    sophisticated 
telecommunication 
equipment. 

— To augment interna- 
tional telecommunication 
channels via satellites. 

—To introduce automatic- 
ity, wherever possible, so as 
to cut down on current and 
arbitrary billing. 

In physical terms, it is prop- 
osed  to give  more  telephone 
connections during the Sixth 
Plan period than inthe preced- 
ing 35 years taken together. The 
telex line units and STD/NWD 
channels would also be doubled 
during the plan perod. 

The implementation of such a 
programme would require an in- 
vestment of Rs 10.1 billion in 
the public sector, with a signific- 
ant foreign exchange compo- 
nent. The issues which will have 
to be tackled to make this prog- 
rame a success are:- 

— Substantial enhance- 
ment of Telephone and Tele- 
graph Department's effi- 
ciency and examination of 
the possiblity of converting 
it into a self-financing 
corporation. 

— Setting up of a cable 
factory with foreign collab- 
oration. Telecommunication 

■'.     development   in   Northern 
^    Areas   and   Azad  Kashmir 

have been  provided sepa- 
rately with an amount of Rs 
0.2 billion. 

A major policy shift in the 
Sixth Plan will be induction of 
private sector in the man- 
ufacture of telecommunication 
equipment. The size of prop- 
osed investment in the private 
setor is Rs 3 billion. 

CSO:     5500/4732 

30 



FIRST DIGITAL TELEPHONE EXCHANGE OPENS 

Karachi DAWN in English 26 May 84 p 12 

PAKISTAN 

[Text] KARACHI, May 25: The first 
10,000-line digital electronic tele- 
phone exchange in the premises of 
the Gateway International Ex- 
change is being inaugurated by the 
Federal Minister for Communica- 
tions, Mr Mohiuddin Baluch on 
Saturday. 

The first phase of the project will 
cost Rs 103 million and another 
10,000 lines will be added later. 
The total, cos? will come to about Rs 
192 million which includes a 
French credit of about Rs 50 
million. 

Fourteen senior engineers, some 
of them divisional engineers, have, 
been trained in the operation and 
maintenance of this exchange 
which provides a number of 
facilities for users served by the Ex- 
change. The training has been pro- 
vided under the technical arrange- 
ments that exist between the De- 
partment and CIT Alcatel of Fr- 

ance. Alcatel will also provide spe- 
cial telephone sets for subscribers 
fitted with special facilities such as 
automatic call alarm, "hot line" for 
a most frequently dialled number, 
abbreviated dialling enabling con- 
nection after dialling through only 
two digits of most frequently dial- 
led numbers, automatic transfer of 
calls to alternate telephones where 
the subscriber might be at that 
specific time. Under the system it is 
also possible, through arrange- 
ments with the exchange, to have a 
"conference" on telephone, three 
or more persons can talk to each 
other simultaneously over their 
telephones, but this will be within 
the exchange limit. 

For all these special arrange- 
ments special charges have to be 
paid by the subscribers depending 
upon the number of facilities they 
avail of at one time. 

If from the electronic exchange, 

a telephone number is dialled to 
another exchange, and if the called 
line is faulty, the fault will be indi- 
cated and a complaint automati- 
cally lodged with the exchange 
where the fault lies. Wheter it is 
attended to or not by that exchange 
is a different story. 

About 3,500 Garden Exchange 
lines will be connected to the new 
exchange. About 900 CTH Ex- 
change Ujnes and 600 from the 
Cantt. Exchange will also be con- 
nected. The rest of the demand 
shall be met from the pending appl- 
icants. All the new connections in 
the exchange area will be provided 
French designed telephone sets. 

The commissioning of this 
electronic exchange will increase 
the existing telephone connections 
in the city to 164,100. By June 5,000 
lines will be added to the Pak Capi- 
tal Exchange, beginning with "41" 
and 3,000 lines in the PECHS. 

CS0:     5500/4730 

31 



PAKISTAN 

PROPOSALS FOR DIGITAL EXCHANGES BEING EXAMINED 

Karachi DAWN in English 28 May 84 Business Supplement p I 

[Article by H. A. Hamied] 

[Text] 
KARACHI, May 27: Four 

countries have sent their proposals 
to the Federal Ministry of Com- 
munications for the manufacturing 
and installation of digital 
electronic exchanges within the 
country at an estimated cost of Rs. 
5,000 million. 

Brig. Mansoor-ul-Haq Malik, the 
Director-General of Telegraphs 
arid Telephones, told Dawn that the 
proposals are being examined by 
the Ministry and a decision will be 
taken in four to five months. 

He said France, Japan, West 
Germany and Turkey have submit- 
ted the proposals for the transfer of 
technology which will reduce the 
cost of installation per line. 

At present, he said, it cost, Rs. 
7,00© per line for the operation of 
digital exchange, Rs. 3,000 in joint 
collaboration with foreign com- 
panies and if they (exchanges) are 
manufactured within the country it 
will further reduce the cost by 25 to 
30 per cent. 

"We are working on a policy 
which will benefit the country," he 

said. 
The proposals also include issues 

relating to the location of the man- 
ufacturing units. 

To a question, Brig. Malik said 
the capacity of the exchange to be 
manufactaured within the country 
would be for about 500,000 and 
plans are to have all the new con- 
nections digital under the Sixth 
Five-Year Plan. 

A digital exchange, similar to 
that of Karachi will be inaugurated 
in Lahore by the end of June and in 
Rawalpindi-Islamabad .    by 
September this year. 

Karachi, he said, was chosen for 
the experimental exchange be- 
cause one-third of the telephones 
operating in the country are in this 
city. 

He attributed the defective 
system to negligence on the part of 
personnel, lack of resoures*" faulty 
junction cables, etc. 

He said by the end of 1985 all 
these problems will be removed un- 
der a phased programme which had 
already started. 

CS0:  5500/4732 

32 



INTER-AFRICAN AFFAIRS 

DETAILS ON RADIO MEDIA SOLEIL GIVEN 

Paris LIBERATION AFRIQUE CARAIBE-PACIFIQUE in French No 21, Apr-May-Jun 84 p 8 

[Interview with Bernard Doza, radio broadcaster on Radio Media Soleil, at the 
station; date unknown] 

[Text] Menilmontant.  The paved Cendriers Street.  At number 23, a door on the 
left, under the porch. It is there, on the premises of Radio Media Soleil, that 
we meet one of its movers and shakers, Bernard Doza (born in 1954), whose program 
"Exile" gives African opponents a chance to be heard. 

[LACP]  Bernard Doza, you are Ivorian, you have been collaborating on Radio 
Media Soleil since last July.  Can you introduce this free radio station to us? 

[Bernard Doza]  Radio Media Soleil is a grouping of several emigre radio stations 
which allows young African emigres, like those from every country, to express 
themselves freely today in France.  It is a radio station that belongs to them, 
where freedom of expression is much greater today. 

[LACP]  Of what, exactly, does your collaboration on this radio station consist? 

[Bernard Doza]  When I was contacted to come and broadcast on Media Soleil, it 
was to replace a friend who was returning to Africa. His program was a variety 
show called the "Workers' Club." After two months, I realized that this program 
resembled all those on the FM band.  I then proposed an original program called 
"Exile." First, I did a report.  In France, we are faced with specialists on 
Africa, people who talk about Africa, but Africans themselves have never decided 
to ask other Africans questions to find out what their concept of the continent's 
future is.  So I did "Exile" especially to mark the stages of development of our 
countries.  Every Sunday I make it possible for African political opponents to 
address themselves to the listeners. 

[LACP]  Since independence, it has been noted that in most of the countries of 
Africa, either military regimes or one-party civilian regimes have been installed, 
often with the support and complicity of France.  Since your program is based on 
interviews with opponents, it would be interesting to know what impact it has on 
African and French listeners. 

[Bernard Doza] Today in France, young African students cannot express themselves 
in the Latin Quarter or even in the universities without being spied on and 

33 



turned in.  When they land in Africa, they are dragged off by force. When I 
decided to do "Exile," many young Africans wrote to me to tell me that what 
I was doing was consciousness-raising, since we were usually faced with Western 
Africanists who asked Africans questions based on their own concepts about 
Africa. When I say "Africanist," I am thinking of people like Philippe 
Decraene or J.C. Pomonti of the newspaper LE MONDE, who cannot conceive that 
in Africa there can be democracy without tribalism, for example. We, the new 
generation, pick up the microphone to ask questions of politicians who come 
from the same countries as we do. 

[LACP]  And the listeners' reaction...? 

[Bernard Doza] At first, they were a little bit inhibited.  They said to them- 
selves that I had received subsidies from certain African countries in order to 
criticize others openly.  But when they realized that I was just a student living 
in a hostel, they finally understood that the evolution of our countries was going 
through these more or less caustic criticisms. 

[LACP]  You conducted your broadcast from September 1983 to the end of January 
1984.  Media Soleil started up its activities again on 1 April 1984.  Can you 
give us a quick assessment of those five months? 

[Bernard Doza]  I must say that this program first of all allowed me to get to 
know Africa better; I also met some African intellectuals and I think that a 
certain number of them have the caliber of statesmen capable of governing 
without inevitably depending on any power.  I received opponents like Mongo 
Beti, the UPC from Cameroon, the MORENA from Gabon—after its press conference 
in Paris was banned; I received Amadou Diallo who spent, I think, five years in 
Sekou Toure's Camp Boiro and who wrote a book about Diallo Telli's death (1); 
I invited Laurent Gbagbo from the Ivory Coast; I also received some well-known 
African journalists with whom I held compelling discussions. 

[LACP]  Exactly, from these diverse meetings with numerous African opponents, 
doesn't a common strategy emerge? Aren't we finally in the process of seeing 
a claim above all to democratic expression develop in numerous countries of 
Africa, while during the first years of independence the first claim was 
socialism? 

[Bernard Doza]  Africa does not live in isolation.  It evolves just as the world 
does.  We have seen the development of socialism in the Eastern countries; we 
have seen the development of socialism in some African countries and the develop- 
ment of capitalism in others.  These observations lead Africans today, in their 
overall opposition, to say that it is necessary to come to a position suitable 
for Africa herself.  This position is far from the Pan-Africanism advocated by 
N'Kruma.  Democracy for us existed in other forms, and today one cannot conceive 
that in the name of development, of the state constitution, of socialism, of 
social democracy or capitalism, one can prevent people from expressing themselves. 
Nowadays in Africa, with the exception of Senegal, no country wants to try 
democracy. 

[LACP]  After this new start in April 1984, do you intend to pursue the "Exile" 
program in its current form or do you have other plans? 

34 



[Bernard Doza]  I am also going to receive people on whom repression in Africa 
has left its mark, that is, political prisoners or people who were close to 
them and can testify. This testimony will be a new element in my program. 
Since my listeners have told me that I mainly give the opposition the chance to 
speak, I thought that it would be interesting to let some of the men in power 
in Africa express themselves. Beginning in October, therefore, I am going to 
begin receiving ambassadors or ministers in office who will come to "Exile" 
to defend their governments' theses; the following week, I will receive 
opponents of those governments with the purpose of putting forth the opposing 
viewpoint. That will make it possible to clarify the discussions. 

9895 
CSO: 5500/73 

(1) Diallo Telli, the former Guinean minister, was the first secretary-general 
of the OAU. Arrested in July 1976, he died in Camp Boiro in March 1977. 

35 



TELECOMMUNICATIONS EXPANSION DISCUSSED 

GHANA 

Accra PEOPLE'S DAILY GRAPHIC in English 18 May 84 pp 1, 5 

[Article by Joe Bradford Nyinah] 

[Text] GHANA will soon have 
a direct link with the 
Republic of Upper Volta 
in telephone, telex, tele- 
graph and television 
services under the Posts 
and-. Telecommunica- 
tions (P & T) efforts to 
expand telecommunica- 
tion horizon in the 
country. 

Under the programme,, 
the Overseas Economic Co- 
operation Fund (OECF) of 
Japan has granted the cor- 
poration, $26 million to 
help provide a new micro- 
wave link between Accra 
and Bolgatanga which will 
also ease the congestion on 
the present transmission 
facilities to the North. 

An ECOWAS-sponsored 
project will also provide a 
micro-link between Bolga- 
tanga and Ouagadugou 
and that joined with the 
OECF project would com.- 
plete a microwave link 
between Accra and Oua- 
gadugou. 

Inter-connections with 
Ghana and the Republics 
of Togo and Ivory Coast 
would be made possible 
after the completion of a 
Pan African Telecommu- 
nications (PANAFTEU 
project. 

Nana Peter Bawuah, 
acting Director-General of 

the P & T who disclosed 
this at a press conference 
in Accra yesterday in con- 
nection with this year's 
World Telecommunica- 
tion Day (WTU> said the 
corporation has through 
this project, extended first 
class telecommunication 
services to certain rural 
areas which will enable' 
areas like Ada, Keta, and 
Axim which hitherto had 
no telecommunications fa- 
cilities to enjoy them. 

Nana Bawuah noted 
that this was a massive 
expansion and modernisa- 
tion effort on the part of 
the corporation and said it 
was. the foundation for ex- 
panding telecommunica- 
tion horizon envisaged by 
the International Tele- 
communication Union 
(ITU). 

The acting Director Ge-, 
neral cautioned however 
that these did not mean 
there were not going to be 
problems when these pro- 
jects are completed adding 
that there is a problem in 
maintaining the- country's 
telecommunication facili- 
ties and unless greater at- 
tention was paid to tele- 
communication services, 
more serious problems 
would arise. 

CSO:     5500/78 

36 



NIGER 

BRIEFS 

TELECOMMUNICATION AGREEMENT WITH CANADA—General Seyni Kountche, chairman of 
the Supreme Military Council and head of state, received in audience this 
morning His Excellency (John Peter Bell), the Canadian ambassador to Niger. 
Furthermore, a draft agreement on a telecommunications development program 
within the framework of Niger-Canadian cooperation was signed yesterday by 
Allele Elhadji-Habibou, acting foreign affairs and cooperation minister, and 
the Canadian ambassador to Niger.  The program is aimed at supporting Niger's 
development strategy by helping to reduce its external and domestic land- 
locked state thorugh the improvement and extension of telecommunications 
facilities.  This program is to be implemented at the national and inter- 
national levels, within the Pan-African Telecommunications Network.  The 
agreement, which is for $7.13 million, that is 2.3 billion CFA francs will 
enable : the telecommunications department to become autonomous operation, 
maintenance and management of telecommunications facilities, and also to 
improve the utilization of Niger's network.  At the end of the ceremony, both 
sides expressed satisfaction with the signing of the draft agreement, which 
testifies to the very close traditional links of friendship and cooperation 
between the Candaian and Niger peoples.  [Text]  [AB011747 Naimey Domestic 
Service in French 1200 GMT 1 Jun 84] 

CSO:  5500/83 

37 



SOUTH AFRICA 

ELECTRONICS MANPOWER SHORTAGE REPORTED 

Johannesburg RAND DAILY MAIL in English 24 May 84 p 14 

[Article by Priscilla Whyte] 

[Text] 
DOUBLE the number of electro- 
nics engineers are needed to 
play a crucial part in the eco- 
nomy, says Professor Louis van 
Biljon, head of Pretoria Univer- 
sity's electronics department. 

He believes that there are fewer than 
1000. Growth rate of this sector has 
averaged 20% a year since the 1940s and 
is likely to be sustained for the next 10 
years. 

"So the country is falling further be- 
hind." 

The larger problem is the need to 
bring blacks into the modern informa- 
tion society. When the De Lange Com- 
mission was released a few years ago 
fewer than 1% of black teachers had 
matriculated. 

Prof Van Biljon says the country will 
have to saturate every home with infor- 
mation beamed from satellites, as is 
being done in India, to overcome the 
illiteracy problem. 

He contends that if such measures 
were taken perhaps "a dent in the prob- 
lem can be made in two generations". 

The emphasis in research and devel- 
opment in computers is not in making 
decisions faster but in making better 
decisions. 

Talk of fifth-generation computers 
and artificial intelligence, according to 

Prof Van Biljon, will influence our lives 
in the next five to 50 years. 

He adds that if about 5% of a re- 
search budget is spent on gathering 
and interpreting existing information 
30% of the total budget can be saved. 

A handy base already exists with 
about 60 000 journals already published 
in 65 languages. 

There are three categories of publica- 
tions: core journals, which contain one 
third of the information directly related 
to a subject; for every core publication 
there are six related field journals 
which contain a further one third of the 
information; and another 36 remote 
field journals for every core journal 
which contain the remainder of the in- 
formation on a particular subject. 

Prof Van Biljon says that the fashion- 
able picture of the modern executive 
with a personal computer next to his 
desk is not feasible. In Western society 
the computer keyboard consists of 
about 26 letters of the alphabet and 
numbers but the Japanese keyboard has 
5 000 characters. 

For this reason the need has arisen to 
gain entry into the computer system via 
the human voice. 

Computers are already very good at 
recognising speech but even with to- 
day's most advanced technology it will 
take at least five minutes to gain access 
to all the information on a subject. 

CSO:     5600/80 

38 



SOUTH AFRICA 

BRIEFS 

'SQUEEZER' TELEMETRY SYSTEM—CONTROL Logic of Durban has developed a unique 
electronic system which will carry 64 signals, digital or analog, along two 
wires and over distances of up to 10 km. Called the Teleterm "Squeezer", the 
new telemetry system is said to make substantial savings in electronic process 
control and monitoring systems, in virtually any industry.  In addition to 
savings on cable costs over long distances the system is simple, compact, 
easily expanded and provides signal transmission which is computer compatible. 
Used with Conlog micro annunciators, it provides a sophisticated alarm system 
warning of an abnormal state of equipment with electronic equipment used for 
plant control. The basic system, comprising a transmitter and receiver, al- 
lows transmissions of 15 parallel digital inputs along a single screened 
twisted cable. The true versatility of the system, however, lies in the abil- 
ity to expand the capability by a further 48 digital or analogue 1/0. This 
means that a maximum of 64 digital or 48 analogue plus 16 digital signals amy 
be transmitted, still using a single screened twisted cable. Each transmitter 
and receiver expansion module has facilities for up to 16 digital or analogue 
1/0, and is merely "daisy chained" to the meter transmitter and receiver by 
plug/socket combination cables.  [Text] [Johannesburg INDUSTRIAL WEEK in Eng- 
lish 8 May 84 p 5] 

SATELLITE MARKETING INFORMATION—EXPORTERS will for the first time have immed- 
iate access to credit and marketing information on more than 5 million US com- 
panies with the coming on stream of a new direct satellite hook-up between Dun 
and Bradstreet in SA and America. According to Dun and Bradstreet's local MD, 
Alan Mankoff, the new service, which is the only one of its type locally 
available, will enable businessmen to obtain reliable information on potential 
overseas clients in a matter of minutes. This will allow them to take advan- 
tage of good export opportunities speedily—a vital requirement in the current 
economic climate where export markets are highly competitive.  In addition, it 
will ensure that profitable export opportunities are not lost because of 
doubts about the creditworthiness of the overseas client.  "The information we 
can supply encompasses anything from simple credit information through payment 
appraisal reports to detailed financial profiles," says Mankoff.  [Text] 
[Johannesburg INDUSTRIAL WEEK in English 15 May 84 p 4] 

CSO: 5600/80 

39 



ZIMBABWE 

BRIEFS 

RURAL AREAS COMMUNICATION CENTERS~The minister of information, posts, and 
telecommunications, Comrade Nathan Shamuyarira, says the government is to 
build communication centers at all growth points and business centers in 
rural areas throughout the country in the next 5 years. Outlining the role 
of the mass media in Zimbabwe in the latest issue of THE ZIMBABWE NEWS, the 
minister said each center would have a radio, a television, telephone facili- 
ties, a post office, as well as a book shop.  Comrade Shamuyarira said con- 
struction of the first center is underway at Murumbedzi Township in the Zvimba 
communal area. The minister also spoke of the role of the mass media as the 
mirror of society and a vehicle of socialist development.  [Text] [MB051720 
Harare Domestic Service in English 1600 GMT 5 Jun 84] 

CSO:  5500/82 

40 



EUROPEAN AFFAIRS 

FRANCE, NORWAY SIGN PACT ON TELECOMMUNCIATIONS TECHNOLOGY 

Oslo AFTENPOSTEN in Norwegian 16 May 84 p 56 

/Article by Rolf L. Larsen:  "Important Telecommunications Cooperation^/ 

/Text/ "The use of new telecommunications devices being offered presents 
several new possibilities within a number of areas in our two countries, as, 
for example, the use of offerings in electronic payment and the utilization of 
fiber optics.  France and Norway are two nations which have come a long way in 
the development and use of telecommunications technology and information 
technology, and I am happy that cooperation in this area is now being expanded 
and encouraged," said President Francois Mitterrand during the opening of an 
information technology seminar in The Norwegian Veritas at.Hovik on Tuesday. 

The French president opened the seminar before King Olav and about 200 partici- 
pants from France and Norway.  The seminar threw light on the current situation 
and future prospects connected with the development of information technology 
in the two countries, and the participants consisted of politicians, researchers, 
telecommunications experts and representatives of industry in France and Norway. 

"France is a pioneer country in Western Europe in the area of technology. 
Considerable public funds have been made available for technological development, 
and there are very ambitious plans which have been given a political and national 
anchorage," said administrative director Egil Abrahamsen in The Norwegian Veritas 
during the opening of the seminar.  Abrahamsen is managerial chairman of the 
Telecommunciations Administration. 

"Like France we also consider information technology a national priority.  But 
in contrast to such priorities as reasonable water power and the oil resources 
in the North Sea, information technology is not an advantage which is given to 
us once and for all, but something we have to develop constantly ourselves. 
In order to assume a leading position in some selected areas within this field 
of technical expertise we will have to increase our national effort in research 
and development," said Minister of Transport and Communications Johan J. Jakobsen 
during the information technology seminar. 

He pointed out that the Norwegian Government, as a link in this policy, has 
resolved to rent a transponder in the ECS satellite. 

41 



This will be used for new telecommunications services in Norwegian industry. 
Inthis way we will be able to offer digital services earlier than we had 
originally supposed.  We hope this will be a substantial contribuiton to 
increased progress for Norwegian industry involved in the production of infor- 
mation and telecommunications equipment," said the cabinet minister. 

The Minister of Transport and Communications emphasized that the authorities 
wish that a work-saving technology like this will be capable of generating new 

red, TeS"T? SUCh a ^ that the neSd f°r fflanual labor on the whole is not reduced.  If we are not attentive to the possibilities which lie in new 
technology we will be in a much worse position than if we decide to use it on 
a large scale  A solid investment here will, however, have to lead to structural 
changes in employment.  We must therefore place considerable emphasis on giving 
every single worker good training and on preparing the educational system! 
industry and the social sector for the tasks we are faced with here.  If we 

ZtrTJ nf fuWhls Mield'  the process of adaptation will be a heavy burden 
JaJob S Challenge'     Said Minlster of Transport and Communications Johan J. 

12327 
CSO:     5500/2684 

42 



EUROPEAN AFFAIRS 

BRIEFS 

NORDIC MOBILE PHONE NET ORDER—Magnetic, a wholly owned subsidiary of Ericsson 
Radio Systems, has received an order worth 95.5 million kronor. The order is 
for 2,000 base radio stations for the Nordic mobile telephone network, which 
is currently the world's largest with 100,000 subscribers in the Nordic coun- 
tries.  [Text] [Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 14 May 84 p 8]  11798 

CSO: 5500/2691 

43 



DENMARK 

GOVERNMENT TELEVISION MONOPOLY REPLACED BY PRIVATE CHANNEL 

Oslo AFTENPOSTEN in Norwegian 7 May 84 p 3 

/Article by Morten Malmo:  "Denmark Gets TV-2, But Without CommercialsV 

£Z7    ■<;?Znhagen'\li7-     ^television monopoly is broken in Denmark. The 
tion "in 41" S V,1 free and indePendent of the Danish Broadcasting Corpora- 
will'b. ™ 1 rr\ M transmisslon network for this new television channel 
will be completely built. In a few days the Danish Government-with Prime 

atintheeheIdUl ^^ ^ ^^ °f CUltUral AffalrS Mimi "llSS ^sen at the head-will negotiate with the opposition in the Parliament to bring the 

Z~rhTltri   t°  a SUCCessful conclusion.  These negotiations will probably result 
in the Schlüter government's abandoning its proposal for commercials on W-2 
Sannei?      ««"einent in the Parliament that Denmark needs another television 

It was before Christmas of last year that Minister of Cultural Affairs Mimi 
Stilling Jacobsen submitted the Schlüter government's TV-2 proposal.  The 
cultural minister sums up the primary justification for the proposal in the 
following way to AFTENPOSTEN:  "Another television channel is necessary to 
strengthen Danish language and culture against influence from abroad? because 
the television offerings from other countries will increase.  It is also 
important to create freedom of choice and variety and to give competition to 
the Danish Broadcasting Corporation." ^umpeticion to 

The main elements in the Schlüter government's TV-2 proposal are these: 

-A TV-2 is built up free and independent of the Danish Broadcasting Corporation. 

-The initial conception is financed by watcher's permits and advertising. 

Tyefrsf 5°° mim°n DanlSh ^^ WlU be inVeSted in the course of the next 

-The new television channel will broadcast a good 1,500 hours annually. 

-A separate company, preferably built up from the daily press, is in charae of 
news coverage on the new television channel. * ge °f 

44 



—Organizations, companies, etc., are given the right to produce material for 
TV-2. 

Breakup of Monopoly 

Even though this proposal will now be "doctored" to bring about the broadest 
possible agreement in the Parliament, it nevertheless seems clear that before 
the summer vacation the Parliament will reach a decision of principle on the 
establishment of an independent TV-2.  Then the details will be worked out. 
Bernhardt Tastesert, the Social Democrats' media spokesman in the Parliament, 
does not conceal the fact that within his party there have been objections to 
a monopoly breakup but points out that the Social Democrats now wish an 
independent TV-2—especially to create competition. As far as the form of 
organization is concerned, there is strong sentiment in the Parliament for 
TV-2 to become a private institution. Minister of Cultural Affairs Stilling 
Jacobsen stresses that TV-2 will not be a "pyramid" like the Danish Broadcasting 
Corporation but will have a flexible, unbureaucratic organization. 

Model Selection 

The government's proposal was to the effect that a so-called concession model 
should be chosen, i.e., organizations and companies would obtain a concession 
for furnishing programs to TV-2—according to detailed rules. This view hardly 
has a mjaority in the Parliament.  Instead they want a "contract model," which 
means that TV-2 will purchase the programs people want from filmmakers of all 
kinds.  The Social Democrats have given strong backing to this solution, and 
the Schlüter government does not wish to link its prestige to its viewpoint;. 
The Social Democrats also object, for example, to the idea that the newspapers 
will be allowed to build up a company which will be in charge of news coverage 
on TV-2.  Nor is Minister of Cultural Affairs Mimi Stilling Jacobsen going to 
put up much of a fight on this point.  The result will probably be that TV^2 
builds up its own news department as the only exception to the "contract idea." 
The delivery of material to TV-2 can mean a lot to Danish and other filmmakers. 
The channel can, namely, obtain a yearly turnover of a good 400 million Danish 
kroner. 

Bringing TV-2 programs to the Danish viewers will occur, to begin with, via a 
so-called UHF transmission network, and altogether 18 television towers will 
be built for program broadcasting—one in each of the Danish counties. 

The Contents 

What will the contents of Danish TV-2 be? Minister of Cultural Affairs Mimi 
Stilling Jacobsen wants a channel with a different "angle," a "more lively" 
channel, sports and films—but not such that TV-2 becomes a "video theater"— 
and, besides that, news and possibly regional features.  For his part, Bernhardt 
Tastesen wishes for a more cultural TV-2 with a program offering which stretches 
from theater and religious services to the work in important organizations. 
Besides, Tastesen imagines TV-2 programs divided up into four types, namely, 
purchased material, news, regional television and programs with "the best" 
from the other Nordic countries. 

45 



Advertising Dispute 

"Twenty-five percent of the expenditures of a new channel ought to be covered 
by advertising, ' proposed Minister of Cultural Affairs Mimi Stilling Jacobsen, 
and she has referred in her parliamentary bill to West German television, where 
commercials are only shown in 5-minute blocks and not later than 8 o'clock 
in the evening.  The majority in the Parliament, i.e., the Social Democrats, 
the Radical Left, the Socialist People's Party and the Left Socialists, say 
no to advertising. Bernhardt Tastesen offers this justification: 

"Advertising can influence program choice, and commercials on television might 
harm the daily press." 

Even if the Danish Government does not get commercials introduced now, Mimi 
Stilling Jacobsen says that she thinks there will be advertising on Danish 
television in 5 years. 

"Bear in mind the Danish workplaces," she says and alludes to the fact that 
German products outsell Danish ones in the cross-border trade because, among 
other things, there are commercials on German television and not on Danish. 
If, little by little, there are commercials on the new TV-2 in Denmark the 
Danish Broadcasting Corporation will also have advertisements on its TV-1 
Hans Jörgen Jensen, director of the Danish Broadcasting Corporation, made'that 
clear right after Easter. Another television channel will cost a Danish 
family 500 kroner in addition to the 1,100 which today is paid for a watcher's 
permit—if advertising is not going to be used. 

Norwegian Television To All of Denmark? 

"I don't see anything wrong with the idea that in the future Norwegian television 
may be transmitted to all of Denmark." says the Danish Minister of Cultural 
Affairs Mimi Stilling Jacobsen to AFTENPOSTEN.  She feels it is better that 
pure national televisions channels are offered across the borders, instead of 

having, for example, a Nordic "mixed channel" in Scandinavia where the best from 
each country is broadcast. 

If the Danish cultural minister is not especially optimistic about such a Nordic 
joint channel, for example, via the Tele-X satellite or possibly a future NORDSAT 
it is due to the problems which will arise in the selection of programs. 
Norwegian television can be seen today in limited sections of Denmark for 
example, in northern Jutland. 

In addition to its one television channel the Danes can today see channels with 
Swedish television, three channels with West German television and even East 
German television.  Not all of these foreign television offerings reach the 
entire country, but the Swedish and West German channels will cover all of 
Denmark m a few years—especially as a direct result of the construction of 
a Danish TV-2.  In addition to this come the broadcasts which the television 
satellites will transmit. 

12327 
CSO: 5500/2684 

46 



FINLAND 

LEGISLATION ON COMMUNICATIONS OUTMODED 

Helsinki HUFVUDSTADSBLADET in Swedish 29 Apr 84 p 2 

[Editorial by Inger Jagerhorn: "Things Have Happened Since 1886"] 

[Text]  The structure of communications has truly undergone 
some changes since 1886, when the current telephone law went 
into effect, notes Inger Jagerhorn, who wants to see an end 
to the quarrels and new, modern legislation that can also 
be easily adapted to future technical developments. 

Should laws react to developments in society, or should they guide such devel- 
opments? 

That is an eternal question, and the answer is probably: both. 

But a reaction time of 100 years is probably a little on the long side. 

A big and growing area in society has been in an unregulated state for a long 
time, and that area is telecommunications traffic. 

Today all workplaces are confusingly alike.  In offices and hotels, mines and 
papermills, stores and nuclear power plants, the jobs are looking more and more 
the same.  People everywhere sit working with terminals and keyboards. 

As long as everything stays within a particular firm, all is well.  At least 
from the legal standpoint. 

But computer systems have now started communicating with each other. 

There is telefax, which transmits written documents or graphics over telephone 
lines. There are data networks, over which information from one EDP system is 
sent to another.  There are mobile telephones, teletex, videotex, and all the 
rest of it. People confer with each other over long distances, not only by 
telephone but also through the use of TV screens.  And eventually we will have 
nationwide paging systems. 

The old communications structure has broken down, with a resulting threat to 
the established institutions—or power structures, if you will. 

47 



Technology is thriving and expanding, the institutions are sharpening their 
claws, and the legislators are nonplussed. 

The fact is that the use of telefax, videotex, and so on is regulated by laws 
dating back to the time of the Russian czars—more specifically, by the old 
Telephone Declaration of 1886 and the Telegraph Law of 1919. 

Concerning today's controversial questions—and by that we mean the division 
of labor between the telephone companies on the one hand and the Postal and 
Telecommunications Administration on the other—those ukases have nothing to 
say.  The attorney general has said that he is helpless when it comes to re- 
solving those disputes by interpreting the law. And the debate on this subject 
has been going on for 20 years without result. 

It is true that in 1972, the Post Office and the telephone companies signed an 
agreement on the division of labor that was to remain in effect until 1980. 
But during that period alone, telecommunications expanded in a way that could 
not be coped with, and the disputes started up again. 

"The objective is to submit the government's draft of a new telecommunications 
law to Parliament this fall." That is the story today. 

It was also the story in 1982, when another committee had been working on a 
bill. This year's new committee report is again accompanied by a shower of 
reservations and protests. 

The telephone companies still see the specter of socialization and the danger 
of centralized control. 

The bill states that licenses for general telephone activity should be granted 
only by the minister, not—as is the case now—partly by the Postal and Tele- 
communications Administration and partly by the Ministry of Communications. 
There is also a proposal to set up a special Central Telephone Inspectorate 
along the lines of the Central Electricity Inspectorate.  This is again being 
opposed by the Post Office. 

It looks as though there may be a slight shift in the "balance of power" between 
the two competitors and that the change will benefit the Postal and Telecommuni- 
cations Administration. 

The existence of two different organizations in the telecommunications sector 
has very definitely promoted healthy competition so far.  The telephone compa- 
nies have also had a closer relationship with their owner-subscribers than the 
Post Office has been able to achieve. From the consumer's standpoint, however, 
the most important thing is that the service should function, that the different 
types of equipment and computers should be compatible with the network, that 
rates should not be too high, that transmission capacity should be sufficiently 
developed to handle future expansion, and that opportunities for the public to 
influence those forms of public service should be preserved. 

48 



In the final analysis, it is not of all-pervading importance to the consumer 
who "wins" and who "loses" this telecommunications battle.  The time has come 
for us to finally have a law and an enactment corresponding to today's situa- 
tion and easily adaptable to future technical developments—although perhaps 
not durable enough for the next 100 years. 

11798 
CSO: 5500/2691 

49 



NETHERLANDS 

GLASS FIBER NETWORKS IN ROTTERDAM, AMSTERDAM 

Rotterdam NRC HANDELSBLAD in Dutch 3 May 84 p 11 

[Article by editor Zeger Luyendijk:  "Glass Fiber Breaks Through in the 
Netherlands"] 

[Text] Rotterdam, 3 May—Rotterdam also will get a ground station for 
satellite connections, plus a network of glass fiber cable, the very thin glass 
thread through which signals shoot in the form of flashes of light.  The con- 
struction of a similar network in Amsterdam, which was announced yesterday by 
Director - General C. Wit, M Sc, of the PTT [Postal, Telegraph and Telephone 
Service], makes the Netherlands the first country on the European continent 
where the glass fiber is being applied "commercially." 

In the rest of Europe, the glass fiber is still being tried out.  Germany is 
testing the technologies of the information society, to which the glass fiber 
belongs, in the so-called Bigfon project; in France, the Basque town Biarritz 
in a similar project has been wired with the glass cable.  Both projects 
resemble the two way cable experiment in [Dutch] South Limburg. 

Only in the U K is the glass fiber out of the experimental stage.  British 
Telecom at this moment is installing many hundreds of kilometers of glass 
fiber cable which are to be put into use by next year.  The Dutch PTT has no 
need anymore for extensive experiments with glass fiber, either. 

"We could have decided to install the so-called "coax" [coaxial] cable 
instead of glass fiber in Amsterdam, and soon then in Rotterdam, as well," 
says Director General Wit of the PTT, when asked.  "The copper cables can 
essentially do as much as the glass fiber ones, and are cheaper at that. 
But we are confronted by so many new technologies that it appeared to us to 
be better to install glass fiber cables despite the higher price.  Those have 
a larger capacity than the coax cable, and because of that, they are more 
reliable for the future." 

The glass fiber cable networks in Amsterdam and Rotterdam are in the first 
instance being installed for the benefit of business.  Because of the increas- 
ing use of the computer, especially the large companies and financial insti- 
tutions have to exchange ever more information with other parts of the world. 

50 



The desire for more extensive communications potential was recognized by the 
local authorities of Amsterdam, who got in touch with the American tele- 
communications company Western Union about this subject. Western Union 
operates so-called "teleports" in the United States, communications centers 
which provide international connections for companies. 

In doing so, Western Union frequently applies glass fiber cable. For the 
underused [as printed] of the industrial park Sloterdijk, Amsterdam esta- 
blished a study group, in which, among other things, the possibility is 
considered of building a "teleport" in the region. According to the local 
authorities, this would make the industrial park more attractive for companies 
to locate there. Western Union even now is giving advice to Amsterdam, and 
also to the PTT about the glass fiber cable networks. 

By installing the glass fiber cable in the first instance for the benefit 
of business, the Dutch PTT differs from the other European countries. Those 
investigate in their various projects the "consumer" aspect of new technolo- 
gies.  "We do not believe so much in, for instance, the German Biffon [as 
printed] project", says PTT Director - General Wit.  "The range of possi- 
bilities, which will be offered to the consumer in the future, is not a 
market yet. We are waiting for a complete network in which all possibilities 
for private use are assimilated." 

12568 
CSO: 5500/2682 

51 



SWEDEN 

TELECOMMUNICATIONS AGENCY TO EASE EQUIPMENT MONOPOLY 

Stockholm DAGENS NYHETER in Swedish 12 May 84 p 5 

[Article by Osmo Vatanen] 

[Text] The Telecommunications Administration's opposition to the legal sale 
of "pirate" telephones is breaking down. 

The administration's Marketing Division feels that the requirement that only 
its own telephones be hooked up to the telephone system is already meaningless. 

The ever-increasing variety of pirate telephones is forcing the Telecommunica- 
tions Administration into an impossible technical situation. 

The Telecommunications Administration has already abandoned its monopoly on 
all equipment other than telephones.  It requires only that the equipment used 
meet its technical requirements.  For example, digital transmitters and tele- 
phone receiving equipment can now be purchased from suppliers other than the 
telephone store. 

But in the case of telephone sets, the regulation dating back to 1963 is still 
in force.  It stipulates that equipment not belonging to the Telecommunications 
Administration must not be hooked up to the public telephone system. 

Rule Broken 

Many people violate that decree.  The Market Court has legalized the sale of 
telephone sets made by competitors, even though the seller must inform the 
customer that such sets cannot be plugged in. 

"But in practice, that does away with the monopoly," says Per-Axel Nygren of 
the Telecommunications Administration's Marketing Division. 

"Obviously, those telephones do not just sit at home on the table unused.  As 
a marketing man, I feel that the monopoly is meaningless. From the sales 
standpoint, it would be better if there were no monopoly. 

"Sales should either be legalized or the sale of pirate telephones should be 
banned." 

52 



General manager Tony Hagstrom does not feel that the problem will be easy to 
solve, but he says the Telecommunications Administration is discussing the 
question of how to formulate its policy.  Something must be done. 

Competition 

"The trend is toward greater freedom of choice and competition. We are gradu- 
ally being placed in an impossible situation, since more and more equipment 
that is not suited to the Swedish system is constantly appearing." 

Hagstrom also feels that it will be difficult to abandon the monopoly because 
"we will then be accepting equipment that does not meet our technical require- 
ments. What kind of reform is that? We must also see to it that the public 
telephone system works and that equipment will operate anywhere in the system, 
and that is not the case with pirate telephones." 

At the Ministry of Communications, department head Claes-Goran Sundin notes 
that "the monopoly boundaries may have to be adapted to technical developments." 

The only boundary that can be moved today is the one in effect for telephones. 

Government 

In its budget bill, the government points out that the Telecommunications Ad- 
ministration alone cannot decide whether the monopoly on telephones should be 
eliminated. Minister of Communications Curt Bostrom said in a newspaper inter- 
view in November 1983 that the monopoly should remain. 

"But it has been a while since then, and the statement does not mean that the 
government has taken a stand," says Sundin. 

The situation is made even more impossible for the Telecommunications Adminis- 
tration by the fact that plugging one's pirate telephone into the system is not 
a criminal offense.  And that is one of the main points in a complaint against 
the agency that a woman in Göteborg has filed with the parliamentary ombudsman. 

The woman writes: "The truth is that someone who uses a pirate telephone is 
guilty of breaking his contract with the Telecommunications Administration. 
That is not a criminal offense." 

Björn Wallin, chief legal officer for the Telecommunications Administration, 
says: "A person is not subject to public prosecution. 

"But he may have his service curtailed or be forced to pay for the damage that 
the Telecommunications Administration feels he has done to the telephone system 
by hooking up a pirate telephone." 

But no civil suits for damage have been instituted. 

The woman is also angry because the agency said that pirate telephones short- 
circuit the lines and may continue charging time after one hangs up the receiver. 

53 



Per-Axel Nygren says: "This business about short-circuiting the lines is a 
surprise to me. 

"But some telephones being sold on the market have buttons under the telephone 
for example, instead of a cradle. The button must be pushed in to break the ' 
connection.  If you set the telephone down on an uneven surface, the button 
may not be pushed in." 

While the Telecommunications Administration gives the matter more thought, the 
avalanche of pirate telephones is continuing to pour into Sweden.  It is larger 
than ever because manufacturers in the Far East are dumping their telephones 
in Europe. 

11798 
CSO: 5500/2691 

54 



GOVERNMENT SATELLITE BROADCASTING PLAN POSED, ATTACKED 

London THE DAILY TELEGRAPH in English 9 May 84 p 9 

[Article by Peter Pryke] 

UNITED KINGDOM 

[Text] nPHE BBC and independent broadcasters 
1 are to be asked to take part in a joint 
project for launching direct broadcasting by 
satellite in Britain in the late 1980s, Mr 
BRITTAN, Home Secreary, told the Commons 
last night. 

He also had some reassurance to offer to indepen- 
dent television companies concerned about the risks 
attached to investing in the 
project. 

They may not have to 
undergo the normal re-fran- 
,chising procedures due in 
1989. 

For that year alone, the IBA 
will not be under an obligation 
to readvertise I T V contracts. 
But it would retain a complete 
discretion as to whether to do 
so  or not. 

" I stress that it does not give 
any IT V company any guaran- 
tee whatsoever that its fran- 
chise will be renewed in 1989: 
it leaves the IBA free to 
renew without readvertisement 
if it considers that the com- 
pany's level of performance is 
satisfactory," Mr Brittan said. 

He also announced that 
Britain would have its first 
independent National radio 
service on VHF by 1990. 

1 New structure' 
The announcement of a 

relaxation in franchising pro- 
cedures, made during the 
second reading of the Cable 
and Broadcasting Bill, came 
under immediate attack. 

Mr Brittan denied a Labour 
M P's   suggestion   that   it  was 

meant as an inducement to par- 
ticipate, and re-emphasised 
that there was no question of 
the existing companies being 
given an automatic extension of 
their franchises. 

Mr KAUFMAN, Shadow 
Home Secretary, said the an- 
nouncements amounted to a 
completely new structure for 
broadcasting, introduced with- 
out  consultation  or discussion. 

There had already been dis- 
quiet about the way in which 
the structure of broadcasting 
was to be changed by the intro- 
duction of cable TV, but now 
Mr Brittan had announced root 
and branch fundamental 
changes to the Bill. 

" In place of a properly struc- 
tured broadcasting system, from 
which" we have benefited for 
60 years, there will be regulated 
and unregulated power to 
dabble, into which people will 
b* able to plunge their hands 
in order to make profits at the 
expense of the taxpayer and 
the consumer." 

Mr BRITTAN, moving second 
reading of the Bill, said the Gov- 
ernment had come to the con- 
clusion   that   a   joint   project 

55 



offered to most realistic chance 
of getting direct broadcasting 
by satellite into action within 
the next three or four years. 

The proposed joint company 
or consortium would be divided 
between the BBC and the 
independent sector. The BBC 
would have a half share of the 
project. 

" The independent sector will 
be in two parts. One part which 
I would expect to be at least a 
quarter of the total project- 
would consist of those ITV 
companies which wish to take 
part. 

" I stress that there is to be 
absolutely no pressure or 
coercion. The companies must 
decide for themselves because 
which will be at risk. 
.. " The other part of the inde- 
it is their shareholders' money 
pendent sector will consist of 
other companies or organisa- 
tions that express a wish to 
take part on the terms stated 
and are judged suitable to do 
so. They might make up 20 to 
Z5 per cent, of the total—but 
the proportions need to be kept 
flexible until we see the 
strength of those who wish to 
participate. 

Films channel 
♦wK is in mv view essential 
that an opportunity for partici- 
pation in. this important new 
broadcasting _ development 
should be given to those who 
do not currently hold ITV 
franchises. I shall need to be 
satisfied at the end of the pro- 
cess of selection and negotiation 
that a suitable consortium has 
been put together. 

"I shall therefore be inviting 
the House to confer on me as 
Home Secretary a power under 
the Bill to set the seal on the 
consortium by formally designa- 
ting it." 

The project was envisaged as 
providing three channels, one 
films channel and two of mixed 
programming. 

"I envisage that the joint 
project should have a maximum 
life of ten years from the date 
of launch." 

Ten years was chosen so as to 

provide    an    adequate    period' 
over   which   the   project  could 
build up an audience, recoup its 
initial outlay and move towards ' 
profit. 

" Whether the project will in 
fact last ten years must depend 
upon the arrangements regard- 
ing satellite provision which the 
consortium will make with 
Unisat, who provide the satellite 
system." 

'No public money' 
Mr Brittan stressed that no 

public money was being in- 
vested in or pledged to the pro- 
ject, nor would it be. The BBC's 
share would come from borrow- 
ing on the money market. 

The project involved high 
risk, and would do well to do 
more than break even after 
seven years. 

The ITV companies had 
stressed that thev suffered the 
particular disability of facing 
the risk of losing overnight 
their reason for existence, and 
hence their abilitv to raise and 
service capital, through the 
operation of the franchising 
system. 

That was why he had con- 
cluded he should make a mini- 
mum departure from the nor- 
mal franchise renewal. 

Tory's 'disappointment' 
Mr COLIN SHEPHERD (C. 

Hereford) expressed disappoint- 
ment about the announcement, 
and said that the American ex- 
perience had shown that the 
project did not require an ex- 
tension of the monopoly situa- 
tion. He urged Mr Brittan to 
reconsider his decision. 

Replying that there would be 
ample opportunity to debate the 
matter, Mr BRITTAN said the 
choice of independent partici- 
pants woud begin shorty. 

He added that changes which 
would be made to the Bill did 
not guarantee that a joint 
project would come into being. 

The Government would 
create the framework and 
hoped that the participants 
would consider that it was an 
opportunity that should be 
taken. 

CSO:     5540/002 

56 



UNITED KINGDOM 

BRIEFS 

TRANSATLANTIC SATELLITE LINK—MERCURY, the private sector competitor to British 
Telecom, yesterday announced a new transatlantic communications link to the 
United States that undercuts the State corporation. The prospect of savings 
of up to 35 p.c. was held out by Mercury through a more flexible satellite- 
based service between London and New York. Customers will be charged for 
time based on daily charge bands. At present many businesses lease circuits 
to make telephone calls and transmit computer data, but while paying around 
the clock for the service, only make use of it for a few hours a day. Now 
Mercury, which is linking up with Western Union to provide the service, is 
telling customers its "AmeriCALL" system and the charging methods will allow 
them to make more efficient use of transatlantic communications.  The service 
is the first international link provided by Mercury, which now claims to be 
attracting customers at the rate of almost one a week.  Stuart Bailey, market- 
ing director, said:  "We don't believe that British Telecom is capable of re- 
sponding with a service offering these features.  But it would be stupid to 
say it is impossible for BT to respond in other ways."  [Text]  [London THE 
DAILY TELEGRAPH in English 28 Apr 84 p 17] 

CSO:  5540/002 END 

57 


