
084193 

JPRS-TTP-85-002 

24 January 1 985 

Worldwide Report 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, 
RESEARCH AND DEVELOPMENT 

^,. 

;-i 

FB1S FOREIGN BROADCAST INFORMATION SERVICE 
REPRODUCED BY 
NATIONAL TECHNICAL 
INFORMATION SERVICE 

US. DEPARTMENT Of COMMERCE 
SPRINGFIELD. VA.  22161 



*<0F>* 
UNITED STATES DEPARTMENT OF COMMERCE 
The Assistant Secretary for Administration 
Washington, D.C. 20230 

SOLICITATION  INFORMATION 

SOLICITATION NO.       50-SAAA-6-01060 

SEALED BID  (IFB)    r NEGOTIATED  (RFP)    , X 

DATE ISSUED:     June 14,   1985 CLOSING DATE:       July 15.   1QR5 

THIS PROCUREMENT IS FOR: 

Professional Health Care Services at ten (10)  U. S. Department of Commerce 
locations in the Washington, D. C.  area. 

UNRESTRICTED 

X      SET-ASIDE    100  % FOR      X    SMALL BUSINESS OR 
r*~- ——— ** 

LABOR SURPLUS AREA CONCERNS 

"FILL-INS" ARE PROVIDED ON THE FACE OF STANDARD FORM 18 OR 33 AND OTHER 
PORTIONS OF THIS SOLICITATION AND SHOULD BE EXAMINED FOR APPLICABILITY. 

CAUTION - LATE OFFERS/QUOTATIONS SEE THE CLAUSE OF THIS SOLICITATION ENTITLED 
"LATE SUBMISSIONS, MODIFICATIONS AND WITHDRAWALS OF PROPOSALS". 

SMALL BUSINESS SIZE STANDARDS APPLICABLE TO THIS PROCUREMENT IS f 

EMPLOYEES OR 3.5 million (AVERAGE ANNUAL RECEIPT FOR PRECEDING 3 FISCAL 
YEARS), AND THE APPLICABLE STANDARD INDUSTRIAL CLASSIFICATIONS (SIC) CODE IS 

,8011 . 

(THIS STANDARD IS NOT TO BE CONSTRUED AS A SMALL BUSINESS SET-ASIDE BUT IS TO 
BE READ IN CONJUNCTION WITH SMALL BUSINESS CONCERN REPRESENTATION, PART IV, 

SECTION K.) 

FOR INFORMATION ON THIS PROCUREMENT WRITE OR CALL:  Helen Long 
NAME AND ADDRESS: TELEPHONE: (202) 377-5555 

U.S. Department of Commerce, OPO 
General Procurement Division, Rm. 6516 
14th & Constitution Avenue, N.W. 
Washington, D.C.  20230 

NO COLLECT CALLS 

(Rev 4/85) 



o 

NOTE 

JPRS publications contain information primarily from foreign 
newspapers, periodicals and books, but also from news agency 
transmissions and broadcasts.  Materials from foreign-language 
sources are translated; those from English-language sources 
are transcribed or reprinted, with the original phrasing and 
other characteristics retained. 

Headlines, editorial reports, and material enclosed in brackets 
[] are supplied by JPRS.  Processing indicators such as [Text] 
or [Excerpt] in the first line of each item, or following the 
last line of a brief, indicate how the original information was 
processed.  Where no processing indicator is given, the infor- 
mation was summarized or extracted. 

Unfamiliar names rendered phonetically or transliterated are 
enclosed in parentheses.  Words or names preceded by a ques- 
tion mark and enclosed in parentheses were not clear in the 
original but have been supplied as appropriate in context. 
Other unattributed parenthetical notes within the body of an 
item originate with the source.  Times within items are as 

given by source. 

The contents of this publication in no way represent the poli- 
cies, views or attitudes of the U.S. Government. 

PROCUREMENT OF PUBLICATIONS 

JPRS publications may be ordered from the National Technical 
Information Service, Springfield, Virginia 22161. In order- 
ing, it is recommended that the JPRS number, title, date and 
author, if applicable, of publication be cited. 

Current JPRS publications are announced in Government Reports 
Announcements issued semi-monthly by the National Technical 
Information Service, and are listed in the Monthly Catalog of 
U.S. Government Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Washington, D.C. 

20402. 

Correspondence pertaining to matters other than procurement 
may be addressed to Joint Publications Research Service, 
1000 North Glebe Road, Arlington, Virginia 22201. 

/// 



JPRS-TTP-85-0 02 

24 January 1985 

WORLDWIDE REPORT 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, RESEARCH AND DEVELOPMENT 

CONTENTS 

ASIA 

CAMBODIA 

Briefs 
TV Station to Kampuchea 1 
CSSR Gives TV Equipment l 

JAPAN 

Enterprises, U.S. Firms Vie for Satellite Deal 
(KYODO, 10 Dec 84)  

Officials React to U.S. Communications Request 
(KYODO, 13 Dec 84)  

House of Councillors Committee Clears NTT Bills 
(KYODO, 13 Dec 84)  

MITI Issues White Paper on Economic Cooperation 
(KYODO, 13 Dec 84)  

Keidanren Plans Satellite Communications Service 
(KYODO, 27 Dec 84)  

Traveling Wave Tube for Broadcast Satellites 
(KYODO, 27 Dec 84)  

NTT Develops New Optical Fiber 
(KYODO, 7 Nov 84)  

LAOS 

Briefs 
New Radio Antenna Installed 10 

-a - [III - WW - 140] 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

China's Future Domestic Satellite Communications Systems 
(DIANXIN JISHU [TELECOMMUNICATIONS TECHNOLOGY], No 1, 
1984)     11 

China's Domestic Satellite Communications 
(DIANXIN JISHU [TELECOMMUNICATIONS TECHNOLOGY], No 1, 
1984)     15 

Guizhou Radio Celebrates 35th Anniversary 
(Guizhou Provincial Service, 28 Dec 84)     19 

Hainan Completes Radio-TV Microwave Construction Project 
(Hainan Island Service, 1 Jan 85)     20 

Hunan Radio Introduces New Broadcasting Schedule 
(Hunan Provincial Service, 31 Dec 84)     21 

Briefs 
Jiangsu FM Stereo Broadcasts 22 

THAILAND 

Editorial Wants U.S., Japan To Install Radio Stations 
(Editorial; BANGKOK POST, 12 Dec 84)     23 

Countries Offering Aid in Communications Satellite 
(THE NATION REVIEW, 30 Oct 84)     25 

Need To Counter Lao Transmission Power 
(BANGKOK POST, 12 Aug 84)     27 

Options Being Studied for Radio Phone 
(THE NATION REVIEW, 10 Dec 84)     29 

BOI Rejects Requests Over Phone Projects 
(THE NATION REVIEW, 15 Oct 84)     31 

Briefs 
New Station Opens 34 
New Radio Station 34 
Navy Satellite Ground Stations 34 

LATIN AMERICA 

BOLIVIA 

Briefs 
Television Repeater Stations Planned 35 

-b- 



BRAZIL 

Briefs 
Communications Satellite Launching 35 

NEAR EAST/SOUTH ASIA 

IRAN 

Four Television Transmitters Inaugurated 
(KEYHAN, 15 Dec 84)     37 

Television Transmissions To Reach 90 Percent of Country 
(KEYHAN, 15 Dec 84)     38 

SUB-SAHARAN AFRICA 

INTER-AFRICAN AFFAIRS 

France Provides Telecommunications Equipment to PANA 
(Dakar Domestic Service, 20 Dec 84)     40 

PANA Making Efforts To Improve News Service 
(INA, 9 Jan 85)     41 

GHANA 

GRAPHIC Backs Effort To Clean Up P & T Corporation 
(Accra Domestic Service, 21 Dec 84)     42 

MALI 

Briefs 
Iptako-Gourma Project Financing 43 

SENEGAL 

Senegal, Guinea-Bissau To Sign Information Agreements 
(PANA, 22 Dec 84)     44 

SOUTH AFRICA 

Altech To Expand UK Acquisitions 
(Neil Behrmann; RAND DAILY MAIL, 12 Dec 84)     45 

Police Raid ITN Offices, Seize Vidoetapes 
(SAPA, 19 Dec 84)     A6 

-c- 



Further Reportage on Police Confiscating Tapes 
(Various sources, 20 Dec 84)     47 

UK Demands Explanation for Raid 
Police Return All But 2 Tapes 
Police Explain Actions 

SABC Trims Off R30M From Budget 
(J Manuel Correia; RAND DAILY MAIL, 7 Dec 84)     49 

Brand Fourie in Line for Top SABC Job 
(SUNDAY TIMES, 9 Dec 84)     50 

New Man Peer Rejects SABC News Policy 
(Cherilyn Ireton; SUNDAY EXPRESS, 9 Dec 84)     52 

SABC's Major Changes To Lighten Approach 
(Ian Gray; THE SUNDAY STAR, 9 Dec 84)     53 

WEST EUROPE 

FRANCE 

Briefs 
TDF-1 Satellite Launch Date 55 

ITALY 

Briefs 
Telecommunications Equipment for Zimbabwe, Mozambique       56 
ITALCABLE Digital Equipment Accord 56 
SIP's Long Range Plans 56 
CIT ALCATEL-ITALTEL Accord 57 
SIP's 5-Year Budget 57 



CAMBODIA 

BRIEFS 

TV STATION TO KAMPUCHEA—Hanoi, 26 Aug (VNA)—The television station built for 
Kampuchea by the Vietnam Radio and Television Commission was officially handed 
over to the Kampuchean side yesterday after 8 months of trial transmission. 
The hand-over ceremony, held in Phnom Penh, was attended by Kim Jin, alternate 
member of the Central Committee of the Kampuchean People's Revolutionary Party 
and general-director of the Kampuchean radio and television station. Now, the 
station broadcasts its programs two evenings a week.  It has also affected a 
comprehensive cooperation program with its counterparts in Vietnam and other 
fraternal countries. [Text] [Hanoi VNA in English 1543 GMT 26 Aug 84 OW] 

CSSR GIVES TV EQUIPMENT—Hanoi, 14 Sep (VNA)—Jan Zelenka, director general of 
the Czechoslovak Television, handed in Bratislava on 13 September to Kampuchean 
Ambassador Chim Nguon a black-and-white television reception and transmission 
truck as supplementary equipment for the television of the People's Republic 
of Kampuchea. [Text] [Hanoi VNA in English 1522 GMT 14 Sep 84] 

CSO:  5500/4312 



JAPAN 

ENTERPRISES, U.S. FIRMS VIE FOR SATELLITE DEAL 

OW100913 Tokyo KYODO in English 0902 GMT 10 Dec 84 

[Text] Tokyo, Dec. 10 KYODO—Three U.S.-Japanese teams are already vying to 
sell communications satellites to a proposed Japanese satellite communications 
company. One team is composed of Hughes Aircraft and two Japanese trading 
giants, C. Itoh and Co. and Mitsui and Co.; another team of Ford Aerospace, 
Mitsubishi Corp. and Mitsubishi Electric Corp.; and the third of RCA Astroelec- 
tronics and Sony Corp. 

Amid growing trade friction, the United States has asked Japan to import com- 
munications satellites to help redress the two countries' trade imbalance. 
The government decided last April to allow private Japanese enterprises to 
also launch foreign-made communications satellites, paving the way for such 
imports.  Speculation is rife that satellite imports will come up at the 
January 2 meeting between U.S. President Ronald Reagan and Japanese Prime 
Minister Yasuhiro Nakasone in Los Angeles. 

The loudest voice for satellite imports belongs to Taiyu Kobayashi, chairman 
of the Federation of Economic Organizations' (Keidanren) Information and Com- 
munications Committee, and of Fujitsu Ltd., who says users would benefit if an 
imported satellite were used.  The Kobayashi committee said that it would be 
appropriate to launch a 1-ton satellite, in a recent report on feasibility 
studies on a satellite communications enterprise project. The committee also 
recommended that the first satellite be launched in May 1983, and a backup 
satellite in August the same year. 

Hughes Aircraft took an early lead among the three U.S. satellite companies in 
a Comsat deal with Japan.  A Hughes Aircraft executive, in a Keidanren brief- 
ing on the satellite, said his company was ready to abandon its turn for an 
American space shuttle launching in favor of the projected Japanese satellite 
communications enterprise. 

The Ford-Mitsubishi team has recently underbid Hughes, however, and it is said 
that Hughes and Ford are now in about the same competitive position. 

The Japanese communications industry was initially opposed to importing satel- 
lites, but it has come around to the view that both domestic and imported 
satellites should be used. 



A Japanese communications equipment manufacturer has estimated the cost of 
manufacturing and launching the two satellites at 65 billion yen (262 million 
dollars), not counting earth stations and related facilities.  A Japanese 
trading company said the communications satellite deal is attractive, reason- 
ing that an order for the satellites would probably lead to orders for their 

replacements. 

CSO:  5500/4505 



JAPAN 

OFFICIALS REACT TO U.S. COMMUNICATIONS REQUEST 

OW131317 Tokyo KYODO in English 1251 GMT 13 Dec 84 

[Text] Toyko, Dec. 13 KYODO—The United States has formally asked Japan to 
give U.S. communications apparatus makers greater access to the Japanese 
market when Japan's domestic communications services are decontrolled next 
April, government officials said Thursday. The six-point request, received 
through diplomaic channels, calls for, among other things, participation of 
representatives of American firms in a Japanese organization for approval 
and inspection of communications apparatus after the planned liberalization 
through transfer of the Nippon Telegraph and Telephone Public Corp. (NTT) to 
a private status, they said. 

Also requested are clarification and maximum possible expansion of the scope 
of terminal apparatus, which will be decontrolled. 

The United States has also asked for simplification of the procedures for 
approval of apparatus, and acceptance of U.S. inspection data and certificates, 
the officials said. The United States has thus let it be known that it wants 
U.S. makers' views reflected in the process of setting up Japan's standardiza- 
tion and certification system for communications apparatus. 

The officials described the latest U.S. move as an apparent attempt to bring it 
home to Tokyo afresh that Washington regards the issue of liberalizing Japan's 
communications services as the most pressing in bilateral economic relations. 
The move embarrassed the Japanese Government since it had already informed the 
U.S. unofficially that details of liberalization, including the apparatus 
approval system, will be worked out when drawing up administrative orders re- 
lated to the scheduled liberalization next April, they said. The officials 
also said the U.S. request seems to have stemmed partly from misunderstanding, 
pointing out that Tokyo had already conveyed to Washington its intent to 
respect the result of U.S. inspection although Japan cannot accept a U.S. 
inspection organization as an agent of the Japanese organization. 

CSO:  5500/4505 



JAPAN 

HOUSE OF COUNCILLORS COMMITTEE CLEARS NTT BILLS 

OW131101 Tokyo KYODO in English 1035 GMT 13 Dec 84 

[Text]  Tokyo, Dec. 13 KYODO—The House of Councillors Communications Committee 
Thursday cleared a legislative package aimed at turning the multibillion dollar 
Telephone and Telegraph Public Corporation into a private enterprise while open- 
ing up Japan's lucrative telecommunications market to foreign competition.  The 
move cleared the last parliamentary hurdle before the upper house acts on the 
bills Friday.  A similar vote by the lower house is expected next Thursday. 
The three bills passed the upper house Communications Committee after the ruling 
Liberal Democratic Party accepted a minor opposition-tabled amendment, commit- 
ting the newly created Denden Corporation to take public welfare as part of 

company policy. 

Prime Minister Yasuhiro Nakasone, appearing before the committee for a last 
round of questioning, pledged to dispose the Denden assets equitably and demo- 
cratically.  The new telephone company, which is scheduled to go into operation 
on 1 April 1985, will be capitalized around 1 trillion yen (4.08 billion dol- 
lars), with revenues estimated at 4.55 trillion yen (18.57 billion dollars) a 

year. 

In turning the government-owned NTT into a private company, the legislative 
package also opened up part of Japan's telecommunications market to foreign 
competition.  Under the package, the Japanese telecommunications business will 
be divided into two major categories, with foreign capital allowed only to pro- 
vide computer data communication service known as value added networks.  Forexgn 
capital will be restricted in the business of providing actual telephone ser- 
vice, including the installation of truck lines through optical fibers or 
satellite communications.  Several Japanese consortia have indicated they 
want to enter the telecommunications market. 

One group led by Kyocera Electronic firm plans to offer microwave communica- 
tions service, and another group led by Keidanren (Federation of Economic 
Organizations), says it plans to buy a communications satellite from the 
United States for high-volume domestic telecommunications.  Both the Japanese 
National Railways and Highway Authorities have also jumped on the bandwagon, 
with plans to make use of their rail and expressway facilities to lay optical 

fiber telephone lines. 

CSO:  5500/4505 



JAPAN 

MITI ISSUES WHITE PAPER ON ECONOMIC COOPERATION 

OW131045 Tokyo KYODO in English 0931 GMT 13 Dec 84 

[Text] Tokyo, Dec 13 KYODO—The Ministry of International Trade and Industry 
said in an annual report on economic cooperation Thursday that the Association 
of Southeast Asian Nations (ASEAN) should realize a balanced economic develop- 
ment by fostering basic material industries in parallel with export-oriented 
light industries.  The economic cooperation white paper said that South Korea 
achieved rapid economic growth and industrialization by promoting textiles and 
other export-oriented light industries as well as steel, cement and other capi- 
tal and semifinished product industries to reduce and eventually end their 
import and back up competitive power of exporters. 

The paper, calling South Korea's dual economic policy as a "coach-and-two" [as 
received] strategy for industrialization, advised ASEAN to adopt this policy 
and diversity and raise quality of exporting goods and foster raw material 
industries to have a solid base for industrialization. The report said ASEAN 
countries, excluding Singapore and Brunei, are trying to bring up exporting 
industries by actively introducing foreign capitals but have been insufficient 
in preparing price and other supportive policies on introducing raw materials 
for exporting industries. 

The paper said that Japan and other developed countries should exert utmost 
efforts to promote effective economic cooperation with developing nations, 
including training talented workers and assisting exporting industries as well 
as various other industries to attain a broad base for industrialization.  It 
said the developed countries should take further market-opening measures to 
increase imports from developing nations as rising exports of developing 
nations would ease their external debt burden and have a positive 
effect on fostering domestic industries. The paper said that Japan should try 
to achieve its target of raising the ratio to gross national product (GNP) of 
official development assistance (ODA), to 0.7 percent, compared with 0.33 
percent in 1983, after its current mid-range plan to double ODA expires in 
1986. 

The paper said that the economic gap among developing nations has grown since 
the second oil crisis as newly industrializing countries (NIC's) increased 
their exports of industrial goods to developed nations while countries export- 
ing energy and raw materials suffered from swelling external debts on declining 
demand for their exports. 

CSO: 5500/4505 



JAPAN 

KEIDANREN PLANS SATELLITE COMMUNICATIONS SERVICE 

OW271309 Tokyo KYODO in English 1119 GMT 27 Dec 84 

[Text]  Tokyo, 27 December KYODO—A telecommunications panel of Japan's busi- 
ness community Thursday proposed a plan to launch satellite communications 
service using a satellite purchased from the United States. 

The Information and Communication Committee of the Federation of Economic 
Organizations (Keidanren) advanced the proposal to six leading business groups, 
including Mitsubishi, Mitsui, and Sumitomo, Keidanren officials said. 

Committee Chairman Taiyu Kobayashi, also chairman of Fujitsu Ltd, suggested 
all potential users of the proposed service form a joint venture to undertake 
it. 

But representatives of the business groups stopped short of committing them- 
selves to the proposal, pointing out problems associated with the choice of a 
communications satellite and profitability of the service, the officials said. 

It was agreed to continue discussions on these and other issues within each 
group and meet again early next year, they added. 

Keidanren plans to have member companies establish a joint satellite communi- 
cations firm, launching a U.S.-made 1-ton satellite in May 1988 and a second 
one in August that year. 

The move is in line with liberalization of Japan's communications business 
scheduled for next April. 

Three Japanese-U.S. teams are competing for the sale of communications satel- 
lites to would-be satellite communications firms. In partnership are C. Itoh 
and Co, Mitsui and Co, and Hughes Aircraft; Mitsubishi Corp, Mitsubishi Elec- 
tric Corp and Ford Aerospace; and Sony Corp and RCA Astroelectronics. 

CSO:  5500/4506 



JAPAN 

TRAVELING WAVE TUBE FOR BROADCAST SATELLITES 

OW270655 Tokyo KYODO in English 0643 GMT 27 Dec 84 

[Text] Tokyo, 27 December KYODO—Toshiba Corp has developed an advanced 
traveling wave tube (TWT) for broadcast satellites, the company said Thursday. 

TWT is an electron tube which functions at the "heart" of such satellites by 
amplifying and beaming microwaves to earth so that households can receive 
direct TV transmissions. 

A spokesman said the new TWT features power of more than 120 watts, a power 
gain of 43 decibels (decibel being a unit for measuring relative loudness 
sound) and total efficiency exceeding 45 percent—more than enough for the 
strict requirements of broadcast satellites. 

He said the new tube has been developed jointly with Japan Broadcasting Corp 
(NHK) researchers. 

The spokesman said the new product adopts the metal coated type cathode—the 
surface of the impregnated cathode being thin-film coated with iridium. 

He said the amount of barium evaporated from the cathode surface was reduced 
to one-tenth the amount evaporated from conventional cathodes because Toshiba 
engineers have made the operating temperature of the new cathode 60 degrees C 
lower than that of conventional cathodes.  This insures long life—over 
60,000 hours—equivalent to the useful life—7 years—of broadcast satellites, 
he said. 

The spokesman said the company has already completed a TWT manufacturing facil- 
ity in Kawasaki at an estimated cost of 1 billion yen (4 million dollars). 
The company hopes to sell TWTs to Japan's National Space Development Agency 
(NASDA) for installation in the broadcast satellite, BS-3, which it plans to 
launch in fiscal 1989-90. 

It also hopes to export TWTs to overseas satellite manufacturers. The TWT, 
produced by America's Hughes Aircraft, was used for Japan's first broadcast 
satellite, BS, and the TWT, produced by France's Thomson-CSF, in the second 
satellite, BS-2 

The Japanese content of BS-2 was 31 percent, and NASDA wishes that the Japanese 
content of BS-3 will be raised to 70 percent.  The Toshiba-developed TWT and 
peripherals account for 10 percent of the total cost, and Toshiba's achievement 
will serve to raise the Japanese content. 

CSO:  5500/4506 



JAPAN 

NTT DEVELOPS NEW OPTICAL FIBER 

OW070815 Tokyo KYODO in English 0758 GMT 7 Nov 84 

[Text]  Tokyo, Nov 7 KYODO—Nippon Telegraph and Telephone Public Corporation 
(NTT) disclosed Wednesday the development of a new optical fiber five times 
as powerful in transmission capacity as conventional products. 

With the help of a high-density germanium additive as a power booster, the 
new product is claimed able to transmit optical signals over a 100-kilometer 

distance without relay equipment. 

Conventionally, the optical fiber transmission line is relayed every 20 kilo- 
meters with a special device to boost the capacity diminishing in proportion 

to distances from the light source. 

The new product uses germanium-added fiber in place of the relay equipment. 

The fiber will be made public at NTT's Ibaraki Telecommunications Institute 
in Tokai-Mura, northeast of Tokyo, Monday through Thursday. 

NTT is trying to perfect the fiber by expanding its direct transmission 
capacity to 300 kilometers, considered the limit under the present wireless 

communications technology. 

The breakthrough, if achieved, will tremendously cut costs to build trans- 

mission lines. 

Demand for optical fibers is rising rapidly as an indispensable communica- 

tions means in the information society. 

Construction of an across-the-country optical fiber communications trunk 
line over a total distance of 3,300 kilometers is scheduled for completion 

by the end of fiscal 1984, ending next March. 

The line will link Asahikawa in Japan's northernmost main island of Hokkaido 

with Kagoshima in the southernmost main island. 

Also on display for the first time at the institute will be a fully-automatic 
optical fiber splice machine and a multi-flame high-speed "vad" method that 
has made it possible to manufacture optical fibers 10 times faster than con- 

ventional methods. 

CSO: 5500/4505 



LAOS 

BRIEFS 

NEW RADIO ANTENNA INSTALLED—Vientiane, 4 Dec (KPL)— The installation of a new 
150 kw radio transmission station is now 86 percent completed, reported the 
station's authority at a recent ceremony at the construction site of the 
radio station at km 52 north of Vientiane. This medium wave radio antenna 
project built with material and technical assistance from the Soviet Union is 
expected to be achieved by early 1985, and the work is being done by the state- 
owned building enterprise No 2 of the national building enterprise.  Now, the 
national radio programs are being tested at the station.  Present at the ceremony 
were Khanma Phomkong, acting head of the Propaganda and Training Board of the 
party Central Committee, Thongsavath Yamani, vice-chairman of the State 
Committee for News Agency, Newspaper, Radio and Television. Also present were 
Konstantin Stepanove [spelling as received], economic counselor of the Soviet 
Embassy to Laos, and the Soviet technical team working at the site. [Text] 
[Vientiane KPL in English 0937 GMT 4 Dec 84 BK] 

CSO: 5500/4312 

10 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

CHINA'S FUTURE DOMESTIC SATELLITE COMMUNICATIONS SYSTEMS 

Beijing DIANXIN JISHU [TELECOMMUNICATIONS TECHNOLOGY] in Chinese No 1, 1984 

pp 15-16 

[Article by Guo Liang [6753 5328] and Yu Yaokun [0151 5069 0981]:  "Ideas about 
China's Future Domestic Satellite Communications System"] 

[Text]  China is geographically large and heavily populated.  It is very 
important to develop its own domestic satellite system.  This paper discusses 
some ideas about China's future domestic satellite communications system. 

I. Network Structure 

The new domestic satellite communications should be considered along the 
following major principles: 

(1) The satellite communications system should link the entire country 
and form a unified national network with the existing ground communications 
system. 

(2) Based on the geographic situation, the satellite communications 
system should be primarily small and scattered in the west, and large and 
concentrated in the east. 

(3) The telephone business should be the primary business of the satellite 
communications system.  It should also be capable of transmitting television, 
telegram, data, facsimile, and broadcasting. 

(4) The communications system should be primarily designed as a single 
jump system.  It should not exceed two jumps. 

(5) The parameters of the communications system should be in agreement 
with CCIR and CCITT recommendations.  According to the aforementioned 
principles, the network structure can be considered as follows: 

(1) The satellite communications system will be directly used to exchange 
large volumes of information among regional centers.  The ground network 
will remain for exchanges among provincial, local and county centers, 
as shown in Figure 1. 

11 



(2) Small and medium satellite systems will be used directly at 
provincial, local and county centers where the ground network is hard to 
reach, as well as among regional centers (such as Beijing) and local and 
county centers where direct connection is required. 

(3) In remote provinces, a small or medium satellite communications 
system will be created as the network within the province among local and 
county stations.  Beijing and other regional centers may also participate 
in the exchange, as shown in Figure 3. 

(4) Television programs will be retransmitted and exchanged via 
satellite. Programs can be exchanged among regional and provincial centers. 
At any locations in the service area, television programs can be received 
and retransmitted for local stations, as shown in Figure 4. 

II. Selection of Modulation and Multi-Address Format 

Based on the network structure described above, we recommend the following: 

(1) In small and medium capacity systems, we should use the 32kb/S 
SCPC/20(40) PSK/FDMA format. 

(2) In large capacity communications systems, we should choose the 
PCM 64kb/S TOM/40PSK/TDMA mode. 

(3) In the television network system, we should adopt the video and 
audio carrier wave frequency modulation method. 

III. Choice of Frequency Band and Polarization 

(1) In the satellite business, China will first use the following 
frequency bands: upgoing 5925-6425 MHz, downward 3700-4200 MHz.  It will 
gradually be shifted to: 5050-6050 Hz, 6775-7075 MHz and 14000-14500 MHz for 
upgoing and 3400-4200 MHz, 4500-4800 MHz and 10700-11200 MHz for downward 
transmission. 

(2) The frequency of the 6/4 GHz retransmission is arranged as follows: 

downward: 3740, 3780, 3820, 3900, 3940, 3980, 4020, 4060, 
4100, 4140 and 4180 (MHz). 

upgoing: 5965, 6005, 6045, 6085, 6125, 6205, 6245, 6285, 
6325, 6365 and 6405 (MHz). 

Both upward and downward lines are linearly polarized.  The upgoing line is 
horizontally polarized and the downcoming line is perpendicularly 
polarized. Telemetry and command frequencies are located in the 3700-4200 MHz 
and 5925-6425 MHz range, respectively. 

12 



IV. Choice of Satellite Locations and Service Region 

According to the geographic shape of China, the mainland and Taiwan may be 
selected as the major service area.  The South China Sea Islands may be a 
downgraded service area.  The domestic antenna gain should satisfy: 
0- 04.3dB for mainland and Taiwan and -4.3- -12dB in South China Sea Islands. 
Based on the fact that the minimum angle of elevation of a ground station 
in the major service area is 10°, the appropriate section is 72°E-141°E for 
China.  In addition to the 125°E position already negotiated, we should 
still consider other possible positions. 

V. Space Subsystem 

China will launch the STW-1 experimental communications satellite.  During 
its operation, we will conduct tests on telephone, television and data 
transmission, as well as carry out other tests.  The upgoing operating 
frequency band is 6225-6425 MHz and the downward band is 4000-4200 MHz for 
that satellite. We will use right and left circular polarizations.  The 
gain of the satellite receiving antenna is 19.5B.  The gain of the 
transmitting antenna is 16.5dB.  The noise temperature of the receiving 
system is 1600 K.  The total peak power is 7.3dBW.  The accuracy of the 
position is maintained within +1° longitude and +1° latitude after the 
position is fixed. 

After launching the STW-1 satellite, China will develop a domestic 
satellite system to cover the aforementioned service area according to the 
requirement of our communications network.  This satellite will have the 
following characteristics: 

number of retransmitters more than 12 

frequency band upward 5925-6425 MHz 

downward 3700-4200 MHz 

retransmitter bandwidth 36MHz 

saturated EIRP of Single Carrier Wave 34dBW 

saturated flux "80 dBW/m 

quality factor G/T of receiving system -6 dB/°K 

position accuracy east-west +0.1 

north-south +0.1 

lifetime 5-7 (years) 

VI.  Ground Subsystem 

Ground stations may be divided into large and small stations.  They can be 
classified into three categories according to the four level exchange 
network - regional centers (including Beijing), provincial centers, and local 
and county centers.  Temporary communications stations for television 

1 3 



reception belong to local and county stations.  Due to the fact that the 
Beijing station has certain special functions, its functions together with 
those of other three classes of stations are discussed in the following: 

Beijing station has all the function of a center and a communications 
station. As a center, it (1) monitors and controls the orbiting status 
of the satellite by providing data and suggestions, and (2) measures orbiting 
retransmitters and monitors ground stations. As a communications station, 
it transmits and receives TDMA (including SCPC telephone and other non- 
telephone businesses. 

Regional Centers: transmitting and receiving TDMA, SCPC telephone and other 
businesses, as well as NTC and ETV Provincial Centers: transmitting and 
receiving NTV and ETV as well as SCPC telephone and other businesses. 

Local and County Stations:  transmitting and receiving SCPC telephone and 
other non-telephone businesses, as well as reception of NTV and ERV. 

Key: 
1. Satellite system 
2. Ground communications network 
3. Satellite system 
4. Ground communications network 
5. Large regional center 
6. Provincial center 
7. Regional center 

8. County center 
9. Satellite 

10. Ground station 
11. Ground station 
12. Ground station 
13. Transmitter 

12553 
CSO:  5500/4153 

1 u 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

CHINA'S DOMESTIC SATELLITE COMMUNICATIONS 

Beijing DIANXIN JISHU [TELLECOMMUNICATIONS TECHNOLOGY] in Chinese No 1, 

1984 pp 117-18 

[Article by Zhang Mingde [1728 2494 1795] and Wu Shoukang [0702 1108 1660]: 
"Domestic Satellite Communications in China in the Satellite Leasing Phase"] 

[Text]  China began to use satellite communications in 1972.  There are four 
ground stations in Beijing and Shanghai operating in the international 
satellite communications system.  They are responsible for the international 
transmission of visual frequency signals and over 90 percent of the 
international public telecommunications. 

As early as in the early 1970's, China began to consider using satellite 
for domestic communications.  In 1978, satellite communication was tested 
using the West German and French Symphony Satellite and satisfactory results 
were obtained.  From June to August 1982, a relatively comprehensive, large 
scale domestic satellite communication test was carried out using the 
retransmitter on the Indian Ocean International Communications Satellite 
provided by the International Communications Satellite Organization.  A 
lot of technical data and experience in operating domestic satellite 
communications were acquired.  It created the condition for domestic 
communications.  The Ministry of Post and Telecommunications had determined 
that leasing international communications satellite channels would be a 
transitional measure in developing a domestic satellite communications system 
before a communication satellite developed and launched by China is put in 
operation.  It was planned that a preliminary domestic satellite communications 

would be established in 1984. 

1.  Near Term Applications of Satellite Communications in China 

China is geographically large and well populated.  The present communications 
system is very weak, primarily depending on open lines as the means of 
transmission.  An open line has a small capacity and poor resistance against 
natural disasters. Moreover, the distribution of the population and the 
economy is not uniform in China.  The terrains in many areas are very 
complex, which makes it difficult to build communication lines.  Organizing 
a domestic communications network by satellite leasing can effectively change 

15 



the inadequacy of our communications system to meet the needs of economic 
growth.  The investment is small and the progress is fast.  Thus, satellite 
communications is an indispensible means in the Chinese communications 
network.  It is a key department in communications in the future.  In the 
near term, satellite communications will primarily be used in: communications 
between coastal cities and remote areas; communications in remore areas; 
communications among islands, oil drilling rigs, and land bases; domestic 
relay circuits in international communications for special regions; disaster 
relief communications; special communications, especially in high speed 
data transmission. 

2.  The Plan to Lease International Communication Satellite Retransmitter 
to Enhance Domestic Communications 

The business of leasing international communications satellite channels is 
growing rapidly. There are 24 countries and regions leasing retransmitters 
from the International Communications Satellite Organization for domestic 
communications. 

In order to solve the urgent need in communications and to train personnel 
in operating and managing domestic satellite communications, China decided 
to first lease the retransmitter on an international communication satellite 
to organize the domestic satellite communications system. 

(1) Ground Portion 

The ground stations in the domestic satellite communications system with a 
leased retransmitter can be divided into three classes: the first is a 
regional center whose G/T value is 30.7-32.5 dB/°K and its antenna diameter is 
approximately 11-13 m.  This type of station will be built at provincial 
exchange centers in the communications network in China.  Arterial circuits 
will be used to directly connect regional centers.  This class of station 
will also serve as the conduit between the center of a province or an 
autonomous region and ground stations at the county level to build a network 
within the province. 

The second class is a ground station at the area or county level. Its G/T 
value is 25.2 dB/°K and its antenna diameter is approximately 6-7 m. This 
type of station is primarily used to communicate with the regional center. 
Due to interference from neighboring satellites, these ground stations 
cannot communicate directly in the leased retransmitter system. They must 
be connected through a regional center or a satellite through double 
switching. 

The third type of station is the central ground station in Beijing.  It is 
the main communications station to handle high volume business.  Furthermore, 
it provides technical data for network management.  The G/T value of this 
station is 33.1-36 dB/°K and its antenna diameter is approximately 15-18 m. 

1 6 



(2) Space Portion 

[Selection of Satellite] 

Both the international communications satellites over the Indian Ocean and 
the Pacific region can be seen in China. However, the Pacific region 
satellite can only cover the eastern part of China.  The western area is 
outside its coverage zone.  The antenna beam of the satellite over the 
Indian Ocean covers the entire country.  Hence, it is appropriate to lease 
the retransmitter on the Indian Ocean satellite for domestic communications 

in China. 

[Beam Coverage and Effective Isotropically Radiated Power (EIRP)] 

Leasing the retransmitter on the international communications satellite is 
only the start of domestic satellite communications in China.  The ground 
stations constructed will eventually be converted into the Chinese domestic 
communications satellite system.  Therefore, we must also consider the 
linkage to the domestic satellite system when choosing the beam coverage 
and EIRP of the international communications satellite. 

In the near future, the C band (4/6 GHz) is used in domestic communications. 
Because small and medium volumes are more frequently used, it is necessary 
to build more low cost small ground stations.  This requires the maximum EIRP 
from the satellite. After taking this factor into account, we will lease 
the C band eastern hemisphere beam retransmitter on the international 
satellite over the Indian Ocean.  The EIRP of this satellite in most areas 
in China is higher than 29 dMB using this beam. 

[Space Capacity] 

Based on the business demand, the initial capacity leased will be an 
18 MHz band.  When the SCPC format at 45 KHz interval is used, the 18 MHz 
band can accommodate 400 single channels.  If 20 percent or 30 percent is 
reserved and spaced to protect neighboring channels, 320-280 single channels 
are still available.  However, because there are many small ground stations 
in the system, the system is power limited.  The actual number of lines will 

be less than 280. 

[Modulation and Multi-address Format] 

In the early stage of our domestic satellite communications system, telephone 
business will be substantial.  Small volume communications will be the 
primary business for individual ground stations.  In order to meet the need 
of this small volume business, it is more appropriate to use the SCPC/FDMA 
format.  The telephone business will employ the CVSD/QPSK mode.  In the early 
stage of the network, it will be pre-allocated. As the situation matures, 
it will be redistributed accordingly. 

17 



[Transmission Plan] 

From the second quarter to the end of 1984, the eastern hemispheric beam of 
the International 4A satellite at 57 E is used.  Beginning from the first 
quarter of 1985, the eastern hemispheric beam of the International 5 satellite 
at 66 E will be used.  The parameters of International 4A and 5 satellites 
(18 MHz bandwidth, beam fringe values) are listed below for reference. 

Parameter International 4A        International 5 

EIRP (dBW) 17 17 

(G/T)s (dB/°K) -11..6 -9 

Saturated flux (dBW/m)     -81.5+2 -9.06+2 

12553 
CSO:  5500/53 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

GUIZHOU RADIO CELEBRATES 35TH ANNIVERSARY 

HK290307 Guiyang Guizhou Provincial Service in Mandarin 2300 GMT 28 Dec 84 

[Excerpts] On the afternoon of 28 December, the Guizhou People's Broadcasting 
Station held a solemn gathering to mark the 35th anniversary of the founding of 
the station.  The staff members and workers pledged, in the new situation, to 
uphold the principle of party spirit of proletarian journalism and work hard to 
invigorate the province's economy and transform Guizhou's mediocre position. 

[Yang Dezheng], director of the provincial radio and television department, 
presided at the gathering.  [Luo Decheng], deputy director of the department and 
director of the radio station, made a speech. He summed up the continuous 
development of the station from small to big in the past 35 years and its 
achievements and experiences in propagating Marxism-Leninism-Mao Zedong Thought 
and the party's principles and policies, serving the people of all nationalities 
in the province, and serving the invigoration of the province's economy. 

A letter of congratulation from provincial CPC Committee First Secretary 
Chi Biqing was read out at the gathering. Provincial CPC Committee Secretary 
Zhu Houze made a speech. He put forward the following demands on radio and 
television work:  1) Affirm achievements in a truth-seeking way. 2) Never be 
satisfied.  3) Be bold in reforms and pioneering, bring about great development 
in radio and television, and greatly enhance radio and television propaganda. 

CSO:  5500/4181 

19 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

HAINAN COMPLETES RADIO-TV MICROWAVE CONSTRUCTION PROJECT 

HK020713 Haikou Hainan Island Service in Mandarin 0400 GMT 1 Jan 85 

[Excerpts] The Hainan section project of the western Guangdong radio and tele- 
vision special microwave circuit has been built quickly and its quality is good. 
It took only 4 months to build the large main buildings of five microwave stations 
in the Han area—Haikou, (Maanling), (Jinjiling), Lingao, and Danxian County, 
and 60 percent of the other subsidiary projects were completed at the same time. 
The quality of these facilities conforms to design requirements.  This special 
microwave circuit is one of the key projects for developing and building Hainan, 
and the state and the localities have jointly invested in the building of this 
project. 

With the completion and operation of this project, all localities throughout the 
island can directly receive the broadcasting programs of the central and pro- 
vincial stations on nine channels and color television programs via three channels. 
The mediumwave and FM programs of the Hainan People's Broadcasting Station and 
the programs of the Hainan Television Station can be directly transmitted to 
Sanya City. Through relays the news programs of the Hainan broadcasting and 
television station can be directly transmitted to Guangzhou and Beijing the 
same day. 

The total amount of investment in the Hainan section project is 12 million yuan. 
This project includes 13 stations in Haikou, (Maanling), (Jinjiling), Lingao, 
Danxian County, Changjiang, Ledong, Tongza, Shilu, Gancheng, Baoting, and Sanya. 
The total length of the main and branch lines is 460 kilometers. Before construc- 
tion work began, the Hainan Regional People's Government demanded that the length 
of construction be shortened and the quality of construction be good. It also 
made careful arrangements for the survey and design work, selecting sites, 
and supplying materials. 

CSO: 5500/4181 

20 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

HUNAN RADIO INTRODUCES NEW BROADCASTING SCHEDULE 

HK020639 Changsha Hunan Provincial Service in Mandarin 1100 GMT 31 Dec 84 

[Text] All listeners!  In accordance with the requests of the audience and with 
the requirements for reform of the press, this station will replace its schedule 
with a new schedule effective from 1 January 1985.  It is planned to increase 
the number of times of the news broadcasting program, from 10 to 15 times a day, 
so that this station will basically broadcast news every hour on the hour.  The 
broadcasting times of this station's provincial hookup and of the new and press 
program will remain unchanged.  The prelude to the programs will be changed. 

In order to provide more information to listeners and commodity producers, this 
station will increase the number of times the economic information program is 
broadcasted from an original two to four times a week. 

Regarding the special programs, the original voice of youth and the program for 
all places in Hunan will be cancelled and the program for social life will be 
added.  The relevant contents of the voice of youth and the program for all 
places in Hunan will be included in the program for social life.  The literature 
and art program will be enriched as much as possible.  For listening convenience, 
efforts are made to ensure that broadcasting times remain unchanged and to make 
arrangements for more programs of which the listeners are fond of, such as music 
and folk art forms, in the prime times when there is a bigger audience. 

CSO: 5500/4181 

21 



PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA 

BRIEFS 

JIANGSU FM STEREO BROADCASTS~On New Year's Day, 1985, the Jiangsu People's 
Broadcasting Station will formally begin its frequency modulation stereophonic 
broadcasts, which have been on the air on a trial basis for one and a half years. 
An inauguration ceremony was held in Nanjing this morning. Yang Yongyi, 
Wang Haisu, Dai Weiran, (Ye Xuchang), (Cheng Qiao), and other leading comrades 
attended the ceremony to extend their congratulations. The start of the FM 
stereo broadcasts will represent the beginning of a new phase in the gradual 
transition of Jiangsu's broadcasting propaganda undertakings....towards moderni- 
zation. Just as color television is expected to gradually take the place of 
black and white television, FM stereo broadcasts will also gradually replace 
monophonic broadcasts. [Excerpts] [Nanjing Jiangsu Provincial Service in Mandarin 
1100 GMT 29 Dec 84] 

CSO: 5500/4181 

2 2 



THAILAND 

EDITORIAL WANTS U.S., JAPAN TO INSTALL RADIO STATIONS 

BK120157 Bangkok BANGKOK POST in English 12 Dec 84 p 4 

[Editorial:  "Two Radio Stations Thailand Needs"] 

[Text]  There appears to be some misunderstanding over shortwave radio stations 
for which American and Japanese governments have offered grant aid in establish- 
ing.  The Japanese Government has suddenly become reluctant to proceed with the 
assistance after publication of a news report that the United States Government 
is planning to help Thailand set up a radio station. 

Actually, Thailand needs both radio stations.  The American shortwave station is 
to be set up in Udon Thani in the Northeast to broadcast in English.  The Thai 
Government intends to use the Japanese radio station to broadcast in Thai to 
Thai communities in remote areas and residents in neighbouring countries which 
cannot be reached by our present radio stations. 

The purposes of the two stations are very different. The American station will 
broadcast news and commentary to audiences inside and outside Thailand who are 
conversant in the English language.  This will promote greater international 
understanding of Thailand, the Thai people and Thai governmental policies. 

The Japanese station will keep Thai communities living within Thailand and the 
Southeast Asian region in touch with developments in their own country.  It will 
contribute to keeping the Thai people united and working towards the same 
national objectives wherever they may reside. 

Both the United States and Japan will gain from this kind of assistance to 
Thailand, their staunch ally in Southeast Asia.  The aid will demonstrate the 
valued and trusted partnership of Thailand with either of these two countries. 
Because of identical interests and common goals in many fields, both the donors 
and the recipient will benefit.  The mutual benefit will enhance the peace and 
stability of this part of the Asia-Pacific world—a situation, we are sure, 
which is desired by all three. 

There is no reason for one to withdraw its offer because the other has made what 
is considered a similar offer. As explained, the aims are different. 

If Japan really withdraws, it will bring about a widespread misconception among 
the Thai public at a time when anti-Japanese sentiment is being stirred up by some 
extremist groups over the huge trade deficit suffered by Thailand with Japan and 
over actions of some Japanese who fail to understand Thai customs and traditions. 

23 



Japan has given aid in so many fields including a sports stadium for youth, 
and Asia's most comprehensive aquarium, while a modern fine arts theatre with 
the latest facilities like a revolving stage is in the works. Japan's elected 
representatives should realise that the investment in a radio station in Thailand 
which can be used to broadcast Japanese language news and commentary as well can 
promote further Thai friendship for the Japanese people. The Diet's approval of 
the funds for the project will be immensely useful to the Japanese Government in 
its relationship with the Thai Government and people. 

The American people and Congress already appear to realise this. 

CSO: 5500/4313-a 

24 



THAILAND 

COUNTRIES OFFERING AID IN COMMUNICATIONS SATELLITE 

Bangkok THE NATION REVIEW in English 30 Oct 84 p 19 

[Text] Four countries have expressed interest in supplying or assisting in 
the management and design of Thailand's first satellite, Communications 
Minister Samak Sundaravej said yesterday. 

He said that US-based Hughes Aircraft Co which is currently conducting a 
feasibility study on the satellite for Thai communications needs, has 
completed half of the work and the results will be announced at the end 
of the project in 45 days. 

Samak, who returned from an official visit to France yesterday, pointed out 
that France, Italy, the US and Sweden have expressed interest xn assisting 
the country's plan to launch its own satellite, to be named "Ramasat. 
Detailed design of Ramasat would be undertaken if the study by Hughes Air- 
craft proves it feasible. 

He indicated that a private corporation may be set up to run and manage the 
satellite programme, with 49 percent equity held by the private sector, 
49 percent by the public sector and 2 percent by the Crown Property Bureau. 
"The organization would not be under the status of a state enterprise, 
and will therefore have greater flexibility," he commented. 

He said that the US Ex-Im Bank has offered soft loan credit of 85 percent 
of the project, which is expected to amount to about 2,300 million baht if 
Thailand decides to purchase a US-made satellite. A US satellite could be 
ordered and delivered in 33 months. 

Samak was presiding over a seminar on "Organization and Planning for a 
Domestic Satellite System for Thailand," organized by the Swedish Embassy 
and Ericcson Telephone Corp at the Oriental Hotel yesterday.  Guest speakers 
included Swedish Minister of Industry T.G. Peterson and President of Swedish 

Aerospace Corp F. Engstorm. 

An analysis by the Swedish Space Corp stated that Thailand has some 40 earth 
stations in operation and 40 more planned by 1987, and with an expanding 
business sector and immense expansion plans for a telephone network should 

plan for its own satellite. 

25 



It suggested that there should be a system definition study during the first 
phase of the project, undertaken by a consortium of telecommunications 
satellite engineering and manufacturing companies. 

In order to obtain a multifaceted and unbiased study of the communications 
system, at least two different study contractors could be invited. The 
invitations can be given without competitive bidding if a clear statement is 
made by the system management and procurement organization that the final 
procurement of the system can be made in open competition and that partici- 
pation in the system definition study is not automatically an advantage in 
this competition, the report said. 

The Swedish firm said that careful consideration in designing a communica- 
tion satellite system like Ramasat must be taken because Thailand has a 
rainy climate.  Its operating frequency should be above 10 GHz. 

"Transfer of technology and know-how to the nation which procures the system 
is the key to the real power to decide about the configuration and cost of 
the system and its follow-ons, because with such know-how, the dependence on 
the suppliers for taking the right direction is very much reduced," the 
report said. 

Meanwhile, visiting Swedish Minister of Industry Thage G. Peterson said 
that he will call on Minister of Industry Ob Vasuratna and Minister of 
Science, Technology and Energy Damrong Lathapipat today to discuss the 
possibility of establishing technical cooperation between the two countries. 

Samak said earlier that France expressed interest in a number of projects 
to be undertaken by the Communications Ministry and proposed that if they 
win any bids, they will be willing to provide a mixed supplier credit to 
Thailand with the soft loan proportion carrying an interest rate of 2.5 
percent per annum. 

CSO:  5500/4315 

26 



THAILAND 

NEED TO COUNTER LAO TRANSMISSION POWER 

Bangkok BANGKOK POST in English 12 Aug 84 p 3 

[Text]  Thailand needs improved television and radio transmitters in the 
Northeast to counter Laotian propaganda activities which are expected to 
increase with the opening of a new, high-powered Laotian radio station, a 
senior Public Relations Department official said yesterday. 

The official, who requested anonymity, said Laos will soon open a new radio 
station with 150 kilowatts of transmission power, which has been supplied by 
the Soviet Union. He noted that Laos needed a mere 10 kilowatts of power 
for nationwide transmission of broadcasts. 

The official's disclosure follows a decision by the House Budget Scrutiny 
Committee to allocate about 300 million baht saved through budget cuts to 
improve television and radio networks in the Northeast.  The move reportedly 
aims to counter a Laotian propaganda campaign supported by the Soviet Union. 
The Thai radio improvement scheme will be handled by the Public Relations 
Department which runs 18 radio stations in the Northeast. 

National Security Council secretary-general Prasong Soonsiri told the budget 
committee that improvement in Northeast communications was necessary to 
reduce external influences on the people there. 

Although Parliament won't debate the scrutinised budget until its extra- 
ordinary session later this month, it is expected that the 300 million baht 
allocation will sail through Parliament's final reading because of strong 
support from northeastern MPs. 

Initially, the Government agreed to set aside only 39 million baht for a 
two-year improvement programme beginning in fiscal 1985. 

The PR Department official said the 300 million baht will be spent on new, 
improved transmission equipment for television stations in Sakon Nakhon 
and Loei and for local radio stations in Mukdahan, Ubon Ratchathani, Surin, 
Nakhon Ratchasima and Nakhon Phanom. 

Apart from increasing transmission power, local radio and TV programmes 
will also be upgraded with more emphasis on regional identity and culture. 

27 



The official said the new programmes would be of an "offensive nature" to 
counter Laotian broadcasts which mostly concentrate on propagating communist 
ideologies. 

Asked about the new Laotian radio station with 150 kilowatts, he said Laos 
had no need for such high-powered equipment.  "There is no need to ask about 
the (Laotian) motive," he added. 

The official warned that propaganda programmes may not be very effective in 
the early stage but could "bear fruit over years of repetition." 

CSO:  5500/4315 

28 



THAILAND 

OPTIONS BEING STUDIED FOR RADIO PHONE 

Bangkok THE NATION REVIEW in English 10 Dec 84 p 17 

[Text]  The Telephone and Communications Working Committee has come up 
with two options on the proposed operation of radio phones and whether it 
should be run by the government or by joint ventures between the public and 

private sectors. 

Both options are expected to be proposed to the communications ministry's 
sub-committee tomorrow.  However, the Working Committee has yet to decide 
whether the project should be under the responsibility of the Telephone 
Organization of Thailand (TOT) or the Communications Authority of Thailand 

(CAT). 

Informed sources said that during the last meeting members of the committee 
generally agreed to allow CAT to continue the project until TOT has expanded 
its network to the radio phone area.  CAT will have to transfer their 
operations in that area to TOT, but will be allowed to expand the programme 
in other locations. 

The committee, which so far has held 11 meetings, has concluded that the 
radio phones service expansion programme undertaken by both agencies may 
eventually duplicate services with similar technology and locations, in 
particular in 1986, when they are expected to initiate a greater number of 
radio phone projects. 

During the next year or so, it is expected that CAT may not be able to 
provide extensive radio phone service to customers, sources said. 

The committee has proposed to solve the problem by giving one of the agen- 
cies full right to operate the service or by allowing the private sector 
to invest in the project.  The programme will be divided into three stages: 
the first from 1985-86, the second from 1986-1991 and the third stage from 
1992 onwards. 

In the initial stage of operations, CAT will have the right to operate radio 
phone service with the assistance of TOT which will provide lines and tele- 
phone numbers.  The agencies will together work out the rental charges for 

customers. 

29 



In the second stage, CAT must transfer all radio phone operations to TOT, 
who will pay certain royalty fees. The next stage will involve some restruc- 
turing or system reorganization, if they are necessary. 

It is also proposed that private investors perhaps be invited to join the 
project with CAT in the first stage. Agencies had private investors would 
join together to invest in operations in the second stage under a profit- 
sharing agreement, but the project would continue to be operated by CAT. 

Thereafter or in the third stage, all operations would be managed solely 
by TOT. 

The committee has furthermore reviewed proposals submitted by both agencies 
competing for the right to operate radio phones. CAT has claimed that having 
TOT manage the project may result in excess demand for lines if radio phones 
are operated through normal telephone channels in order to save costs. 

Sources quoted CAT as saying that TOT will then have to invest further in 
network expansion to keep up with demand. The concept of linking radio 
phones with the existing system would result in a waste of resources. 
The radio phone project should, rather, be considered as a service supple- 
mentation. 

Meanwhile, the TOT has argued that it currently has a programme to expand 
service in the mobile telephone sub-system in 1987 in Bangkok and the 
Eastern Seaboard, to 5,000 numbers at a cost of about 450 million baht. 
The advantage of the system is that it enables service expansion by cutting 
down the need to set up new networks by 50 percent. Customers will also 
be able to obtain the service faster at less cost. 

The committee has stated that TOT currently has many big expansion 
projects on hand and thus may not be able to provide efficient service. 
It may delay the radio phone project or may not reach the target. 

CSO:  5500/4315 

30 



THAILAND 

BOI REJECTS REQUESTS OVER PHONE PROJECTS 

Bangkok THE NATION REVIEW in English 15 Oct 84 pp 17, 19 

[Text]  The Board of Investment has rejected proposals from six private 
firms, some of them the world's foremost telecommunications giants, to seek 
promotional privileges to set up assembly and manufacturing facilities for 
telephone equipment for domestic market and exports. 

The six major international telephone companies include the giant US-based 
American Telephone and Telegraph Corp (AT&T), International Telephone 
and Telegraph Corp (ITT), NEC Corp of Japan, A.S. Elektrisk of Norway, 
Ericsson Telephone Corp Far East AB, and Singapore-based but German-owned 
Satelco Electronics Co Ltd. 

ITT Asia Pacific (Thailand) Ltd, which has received Bol promotion to set 
up an assembly plant in Prapradaeng, sent a protest letter to the Bol 
earlier, saying that no more privileges should be granted to any of the new 
proposals.  The company, however, decided to join the race by submitting an 
application for its assembly and manufacturing facilities, which will be an 
entirely new project. 

Well-informed sources told The Nation that the Bol's decision was made 
recently and it was in line with a suggestion by its sub-committee that 
none of the six firms should receive promotion because there is not 
sufficient domestic demand. 

The six firms proposed to produce 1,530,000 telephones annually. However, 
the Bol did not particularly mention another proposal of CIT Alcatel of 
France which has formed a joint venture with the Ital-Thai Group to set 
up similar facilities. 

The rejection is somewhat a blow to the six firms which want to firmly 
establish their presence in Thailand as the country has embarked upon a 
series of major telephone expansion programmes which are still hampered 
by internal problems and poor financial position of the Telephone Organi- 
zation of Thailand. 

31 



However, the six firms can submit their applications for Bol promotion again 
when there is a sign of steady and growing demand in the local and overseas 
markets, the sources said. 

An analysis of the local demand for telephone showed that only TOT is the 
major buyer of telephone equipment. However, due to its poor financial 
position, it has to seek loans from foreign sources to carry out its expan- 
sion programmes.  Its lenders invariably requested the state enterprise to 
acquire telephone equipment through open bidding. 

Besides, earlier recommendations by the Bol sub-committee concluded that 
it was unlikely for TOT to be able to install additional 300,000 telephones 
per annum as set under the Fifth Plan or even at 60,000 telephones under a 
revised target. 

TOT currently has 100,000 telephones which have yet to be installed and an 
additional 200,000 phones on order. 

The sub-committee considered that there is also no guarantee by these firms 
that once they are given promotion, they will be able to win orders from 
TOT under bidding and the current market demand here is too small. 

Moreover, there already exist two companies which are involved in telephone 
assembly and manufacturing—Setelco and ITT Thailand.  ITT, despite the 
earlier Bol privileges, sought new promotion after observing that many multi- 
national telephone companies want to gain foothold here. 

The company, according to the sources, has a total capacity to produce 
200,000 telephones annually, but its production accounts for only 30% of 
the capacity. 

The Bol very much discounted the potential demand in the foreign markets 
because assembly and manufacturing costs here are still high. By and large, 
parts and components have to be imported and countries in this part of the 
world such as Malaysia and Singapore rely on procurement of telephone equip- 
ment through bidding. Moreover, telephone equipment manufacturers from 
Taiwan and South Korea often won the bids. 

ITT Thailand has proposed to increase its production by 100,000 telephones 
with an investment of 460 million baht and 50% of the output will be 
exported. The project envisages phased local integration and increasing 
local content of parts and services for the production of fully digital 
and modern digital System 1240. 

It promises to have 48.63% of local content within two years. 

In its objection to other applicants, ITT pointed out that the company 
would be able to meet the domestic demand if orders are placed. The 
main problem, it said, is not whether the company can or cannot produce 
equipment to meet the local demand, but whether it will receive support 
from the government to compete with foreign firms.  ITT since 1982 has 
adopted assembly of completely knocked down equipment replacing the semi- 
knocked down method. 

32 



ITT said that the currently high production cost is due to low demand in the 
country but said it believes that if the demand rises, production cost will 
gradually decline.  "If the Bol decides to allow more telephone firms to set 
up manufacturing and assembly plants here, production level of each firm will 
be small and yielding low return on investment.  It is also not appropriate 
taking into consideration the economy of scale. 

Satelco currently has a contract to supply 352,000 telephones to TOT and 
the price of digital set is at 777 baht each while the dialling type costs 
598.75 baht. 

The company sought promotion under a joint venture with Nitipatana Co Ltd 
to invest 50 million baht in manufacturing and assembly of 240,000 telephones 
annually, using 72.5% local content and employing 180 workers. About 40% of 
production will be for domestic market and the remainder for exports to 
Asian and Middle East countries. 

Meanwhile, Ericsson plans to participate in a joint venture with Teleproduct 
Co Ltd, which has proposed to invest 12 million baht to assemble 120,000 
digital telephones and 2,000 keyboards annually, using 59.9% local content. 
The Swedish telecommunications giant will hold 30% equity leaving the rest 
for Thai partners and its 40% of output will be exported. 

A.S. Elektrisk plans to invest 165 million baht to produce 600,000 tele- 
phones for domestic and export markets with 57% of local content.  Thai 
nationals will hold 51% equity and it will be increased to 60% within two 
years. 

NEC Corp wants to invest up to 410 million baht to produce 120,000 digital 
system telephone and 400 switching equipment but all parts will be imported. 
Japanese investors will hold 40% equity. 

AT&T plans to invest over 480 million baht to produce 250,000 sets, switching 
equipment, radiophones and other accessories, of which 50% of the output 
will be exported. American investors will have 40% equity.  The company 
expects to provide jobs to 595 workers.  It has technical collaboration 
with Western Electric Training Facilities Co Ltd. 

The Bol's decision came after a disagreement expressed by former TOT 
Managing Director Maj Gen Sombath Kamasthira, who pointed out that the 
local facilities are sufficient. Moreover, technology in this industry is 
advancing rapidly and Thailand can wait further. 

Bol Rejections 

The Industry Ministry shows favourable views over the applications as it 
wants more foreign investments here. 

The TOT plan calls for an installation of 2.3 million telephones within 
the next four years and it will increase to 3.86 million in the seventh 

year. 

Import dury on telephone is at 30% and tax exemption is granted up to 83.33% 
of imported parts and components under Bol promotional privileges. 

CSO:  5500/4315 

33 



THAILAND 

BRIEFS 

NEW STATION OPENS —Police First Lieutenant Chan Manutham, minister attached to 
the prime minister's office, on the morning of 12 October presided over the 
opening ceremony of Radio Thailand's Rat Buri Province station. The station 
began its trial operation on 10 December 1983. Now its transmission capacity 
is 10 kilowatts on 1593 khz. Provinces near Rat Buri, such as Kanchanaburi, 
Nakhon Pathorn, Samut Sakhon, Samut Songkhram, and Phet Buri can receive the 
station's broadcast. [Summary] [Bangkok Domestic Service in Thai 1300 GMT 
12 Oct 84 BK] 

NEW RADIO STATION—Director General of the government's Public Relations Depart- 
ment Danai Siyaphai over the weekend presided over the opening of a new radio 
broadcasting station in Lamphun Province in the north.  The station has been 
established in accordance with the department's policy to expand public relations 
work and in response to public demand in that province. An FM transmitter with 
95.5 megahertz frequency has been installed at the station. The public relations 
department owns and operates 61 radio stations, 1 in Bangkok and 60 in 34 other 
provinces all over the country. [Summary] [Bangkok Domestic Service in English 
0000 GMT 17 Sep 84 BK] 

NAVY SATELLITE GROUND STATIONS—The Royal Thai Navy yesterday signed a contract 
with Ericsson Telephone Corp for the purchase of nine satellite ground stations 
at a cost of 87 million baht.  The purchase is part of a programme to improve 
communications facilities both in the Navy itself and among the armed services. 
The Navy also signed another contract later in the day to buy modern telephone 
equipment from International Telephone & Telegraph.  The company is to install 
10,400 new telephones at naval bases. [Text] [Bangkok BANGKOK POST in English 
27 Sep 84 p 3 BK] 

CSO:  5500/4313-a 

34 



BOLIVIA 

BRIEFS 

TELEVISION REPEATER STATIONS PLANNED—The Bolivian Government has authorized 
the Central Bank to grant a $195,108 loan to CORDEPO [Potosi Development 
Corporation] to purchase equipment and assorted mateials for installing trans- 
mitter and repeater stations for the TV station channel.  The expansion of 
the services will benefit the provinces of Antonio Quijarro, Daniel Campos, 
Nor Lipez, (Modesto Omiste), Sud Lipez, Sud Chichas, Nor Chichas, Cronelio 
Saavedra, Jose Maria Linares, and Tomas Frias in Potosi Department. [Summary] 
[La Paz Cadena Panamericana in Spanish 0000 GMT 28 Dec 84 PY] 

CSO:  5500/2031 



BRAZIL 

BRIEFS 

COMMUNICATIONS SATELLITE LAUNCHING—The Brazilian Telecommunications Company 
(Embratel) has insured its satellite, Brasilsat 1, for $23 million. This is 
the first Brazilian communications satellite and it will be launched on 
8 February 1985.  [Text] Sao Paulo Radio Bandeirantes Network in Portuguese 
1000 GMT 7 Jan 85 PY] 

CSO:  5500/2030 

35 



IRAN 

FOUR TELEVISION TRANSMITTERS INAUGURATED 

Tehran KEYHAN in Persian 15 Dec 84 p 3 

[Text] Mashhad-On the auspicious occasion of the joyous birth of the savior of the world of 
humanity, His Holiness Mohammad ibn 'Abd Allah (Peace Be Upon Him) and of Imam Ja'far 
Sadeq (Peace Be Upon Him), opening ceremonies were held for the four Martyr Modarres 
television transmitters of Neyshabur, attended by the Friday imams, the governors of Neyshabur 
and Kashmar, Mohammad Hashemi, acting director of the Voice of the Islamic Republic of Iran, 
several of the province's executive officials, and the general director and workers from the 
Mashhad center of the Voice of the Islamic Republic. 

The Martyr Modarres television transmitters have four two-kilowatt television transmitters.  Two 
transmitters will transmit Number One programs, and the other two transmitters will transmit 
Number Two programs from the Voice of the Islamic Republic of Iran network on channels six and 
eight for the municipality of Neyshabur, the town of Dorud and 835 villages in the area with a 
population of more than 280,000. 

The transmitters were installed on Khajeh Mohammad Mirza Mountain at an elevation of 2,600 
meters 75 kilometers south of Mashhad.  The work of installing and putting these transmitters 
into operation was done by Khorasan communications workers and the national television network 
expansion unit.  Four five-kilowatt FM radio transmitters, which will soon go into operation, were 
also installed at this center.  According to the same report, during the ceremony, after readings 
from the Glorious Koran and a welcoming speech by the general manager of the Khorasan center 
of the Voice of the Islamic Republic, Mohammad Hashemi, acting director of this organization, 
gave a talk on the Islamic revolution in which he enumerated the attainments of the Islamic 
revolution in defeating the superpowers.  He added:  What is condemned under the Islamic 
Republic is oppression, crime, aggression, and cruelty.  We stand against every oppressor and 
imperialist in order to recover the rights of the tormented and the oppressed, and we defend their 
rights. 

At the conclusion of his talk, the acting director of the Voice of the Islamic Republic of Iran 
enumerated this organization's activities and expressed the hope that, God willing, in the near 
future nine more television stations would go into operation throughout the country. 

The Friday imams of Neyshabur and Kashmar and the acting director of the Voice of the Islamic 
Republic of Iran then inspected the various sections of this transmitter, as well as the center's 
communications installations. 

9310 
CSO:  5500/4711 

37 



IRAN 

TELEVISION TRANSMISSIONS  TO REACH 90 PERCENT OF COUNTRY 

Tehran KEYHAN in Persian 15 Dec 84 p 22 

[Text] Mashhad—With the help of a new satellite and through the use of nine powerful television 
stations, by the end of next year [20 March 1986] 90 percent of the country's various areas will 
have television. 

This was announced in an interview by Mohammad Hashemi, acting director of the Voice of the 
Islamic Republic, who had traveled to Mashhad to officially start the Martyr Modarres television 
transmitters. 

With regard to this he said: In order to strengthen and raise the quality of coverage from the two 
television networks, it was decided in the year 1360 [21 March 1981 - 20 March 1982] to 
gradually open 16 powerful television centers throughout the country in areas deprived of 
television coverage. So far seven of the centers have been put into operation, and the rest will be 
in operation by the end of 1364 [20 Mar 1986].  When these centers go into operation, a large 
part of the country's cities and villages will have access to the television networks.  He said:  In 
the attainment of this objective, a new satellite replaces powerful television relays, which were 
actually difficult to maintain, and allows for their removal. The acting director of the Voice of the 
Islamic Republic stressed the fact that presently 84 percent of the country is reached by Network 
One and 54 percent of the country is reached by Network Two of the Voice of the Islamic 
Republic. He said: Across the country 580 relay stations for television signal amplification have 
brought a great many of our country's various points within range of the Voice of the Islamic 
Republic, and by the end of the five-year plan, in 1365 [21 March 1986 - 20 March 1987], both 
networks will cover an optimum 87 to 90 percent of the country. 

Hashemi then discussed the making and preparation of educational films and television serials. 
He said: The purchase of movies from foreign countries is prohibited, since they do not observe 
Islamic regulations. Television does not have sufficient resources to make movies.  Efforts have 
therefore been made at the Voice of the Islamic Republic to make interesting serials with good 
quality and content that observe Islamic regulations and their educational aspects.  Good script 
writers and actors with experience are invited to collaborate. He added:  In this regard, since the 
triumph of the Islamic revolution a number of serials, plays, and documentary and scientific films 
have been prepared and broadcast. At the present time two family serials in 26 parts and serials 
on Mirza Kuchek Khan Jangali, Amir Kabir, an educational serial on Ibn Sina, and several other 
serials are being prepared, and when they are ready they will be broadcast on networks One and 
Two. With regard to the broadcast of educational programs by the Voice of the Islamic Republic, 
he said: This organization has repeatedly asked the relevant ministries to prepare educational 

38 



and health programs and instruction in the classics for television, but unfortunately so far the 
necessary cooperation and answers have not been given in this matter. This year, however, a 
complete cycle of pre-university classes was broadcast by the Voice of the Islamic Republic. 

The acting director of the Voice of the Islamic Republic discussed the Voice of the Islamic 
Republic's broadcasts abroad.  He said:  Our signal is below standard in strength, but there is also 
a great deal of interference with the Voice of the Islamic Republic; numerous countries jam the 
signals of our radio stations, or broadcast on the same frequency with great power. In this regard 
the organization is considering a plan called the support plan, under which powerful medium- and 
short-wave stations would be installed near the country's borders in order to be able to broadcast 
the message of the revolution with a relatively powerful signal throughout the world.  At the 
conclusion of the interview, Hashemi was asked:  Where does the Voice of the Islamic Republic 
stand presently in the matter of self-sufficiency and in the construction of parts and equipment 
needed for radio and television operations?  He answered:  After the triumph of the revolution, in 
addition to putting television stations into operation, devices such as antennas, low-power relays, 
and UHF and VHF radio transmitters have been built in this organization's factories. In the radio 
and television industry, due to the lack of a labor and sales market, as well as the lack of much 
capital investment, the construction of powerful transmitters and equipment, cameras, and studios 
is simply not possible.  At the present time only five countries in the world build powerful 
transmitters. 

9310 
CSO:  5500/4711 

39 



INTER-AFRICAN AFFAIRS 

FRANCE PROVIDES TELCOMMUNICATIONS EQUIPMENT TO PANA 

AB211200 Dakar Domestic Service in French 2000 GMT 20 Dec 84 

[Excerpts] Georges Fillioud, French secretary of state in charge of communi- 
cation techniques, this afternoon presented the PAN-AFRICAN NEWS AGENCY with 
a microwave unit and a multiplexer. The ceremony took place in the presence 
of Djibo Ka, minister of information, telecommunications and relations with 
the assemblies, and of his Guinea-Bissau counterpart.  Also present at the 
ceremony were the French ambassador to Senegal, the director of the Regional 
Office for Education in Africa [BREDA] and the director general of the Senegal 
International Telecommunications Company.  Bob Abdoulaye Diallo reports: 

The microwave unit will reinforce the oink between the center of PANA and the 
center for long-distance transmission lines at Medina, Dakar.  France has also 
financed another microwave link between the PANA regional offices in Kinshasa 
and the transmission center at Masina [Zaire]. 

With the acquisition of this microwave link, PANA will have a telecommunica- 
tions system with an instant capacity of 14 telephone lines and 28 telegraphic 
lines, including four from one point to the other.  The others are to be 
linked to one or more of several telephone lines.  This new arrangement will 
enable PANA to solve the urgent problem of reliability of its urban links and 
to become more effective in fulfilling its traditional function as a press 
agency. 

The telecommunications link provided for agencies of member nations now ensures 
good reception of PANA services by about 20 African countries. 

Earlier, the French secretary of state in charge of communication techniques was 
received by the head of state.  Afterward, Georges Fillioud held a working ses- 
sion with Djibo Ka, minister of information and telecommunications, to discuss 
cooperation between our two countries in the fields of information and communi- 
cations, sectors which the two parties would like to strengthen through fruit- 
ful exchanges in the framework of the exemplary cooperation that exists between 
our two countries.  The French secretary of state in charge of communications 
techniques leaves Dakar this evening at 2359. 

CSO:  5500/59 

40 



INTER-AFRICAN AFFAIRS 

PANA MAKING EFFORTS TO IMPROVE NEWS SERVICE 

EA092301 Nairobi INA in English 1815 GMT 9 Jan 85 

[Excerpts] Nairobi, 9 Jan—The PAN AFRICAN NEWS AGENCY (PANA) has embarked on 
efforts to improve the efficiency of collecting, compiling, and disseminating 
of news emanating from member state national news agencies, the consultant 
of PANA in charge of the regional pool in Lusaka, Mr Kwame Afreh said in 
Nairobi today. Mr Afreh, a former assistant director for PANA finance admin- 
istration, said that through PANA, the majority of member state national news 
agencies have already received modern microwave equipment for ease of re- 
ceiving and distribution of news. 

Speaking to pressmen at the Jomo Kenyatta International Airport while in tran- 
sit from Lusaka on his way to Dakar, Mr Afreh said that efforts were being 
made to minimize problems encountered by PANA especially in connection with 
lateness of news to client member states. 

Saying that there were five regional offices representing eastern Africa, 
southern Africa, central Africa, western Africa and northern Africa Mr Afreh 
observed that over 30 African countries are active PANA members while over 
15 other non-member states still took part in the PANA news system._ He said 
that it was hoped that the non-member states will ratify the convention of 
PANA, which was open to all Organization of African Unity (OAU) member states. 
Mr Afreh pointed out that disseminating news through telex wire which is com- 
monly used by the majority of African countries was an expensive venture and 
limited news exchange thus placing PANA at a disadvantage.  This, he said, 
could only be rectified by having modern micro-wave receiving and transmitting 
equipment and enough translators at PANA offices to enable more national 
news agencies to receive PANA news. 

CSO: 5500/63 

41 



GHANA 

GRAPHIC BACKS EFFORT TO CLEAN UP P & T CORPORATION 

AB211020 Accra Domestic Service in English 0700 GMT 21 Dec 84 

[From the press review] 

[Text]  Last night's announcement of the dismissal or retirement of a number 
of personnel of the Post and Telecommunications Corporation [PTC] in a nation- 
wide clean-up exercise is given front-page publicity by the PEOPLE'S DAILY 
GRAPHIC.  Those affected include administrative and operations officers, ac- 
counts personnel, investigation officers, engineers, supervisors, post masters, 
and sorters.  Following investigations, some of these officers were found 
to have falsified documents and collected pensions that did not belong to 
them.  Others stole letters and parcels or made illegal incomes on unauthor- 
ized telex and cable messages and external telephone calls. 

In an editorial comment on the same issue, the GRAPHIC notes that in the past, 
the public had known about illegal installations, wire and cable thefts, and 
stealing syndicates at the PTC.  What the public did not know is that some 
businessmen paid large sums of money for special services including even the 
monitoring of police and other confidential messages.  Very little was also 
known of administrative corruption such as the payment of bribes in connection 
with transfers and fraud involvement pension claims.  [as heard]  The GRAPHIC 
notes that now that these vices are known, the director of the PTC will weed 
out all the bad nuts so that the PTC will perform its role which is vital 
to the nation's economy.  The paper notes that the PTC is overstaffed.  It 
has huge debts and it has to repair and install equipment with loans which 
we all have to pay.  The government, in the view of the GRAPHIC, appears to 
have taken a lenient stand so far on over-employment of nonproductive staff 
but this cannot go on indefinitely, especially when it has to do with crimi- 
nals.  The paper admits that even with the best of equipment and in spite 
of past neglect by previous governments, much of the success of the corpora- 
tion depends on the human factor.  The GRAPHIC therefore calls on the person- 
nel of the PTC to be awake to their responsibilities so that the horrible 
image of the corporation will be replaced with a more responsible one. 

CSO:  5500/60 

42 



MALI 

BRIEFS 

IPTAKO-GOURMA PROJECT FINANCING—-The Council of Ministers met this morning 
in its ordinary session under the chairmanship of General Moussa Traore. 
After examining and adopting the items on its agenda, the council adopted 
the following draft bills for legislation:  Under the Ministry of Foreign 
Affairs and International Cooperation, the council approved a draft decree 
authorizing the government of the Republic of Mali to borrow from the Central 
Fund for Economic Cooperation money for the financing of a telecommunication 
development project in the Iptako-Gourma Region.  [Excerpts]  [Bamako Domestic 
Service in French 2015 GMT 26 Dec 84 AB] 

CSO:  5500/60 

43 



SENEGAL 

SENEGAL, GUINEA-BISSAU TO SIGN INFORMATION AGREEMENTS 

AB231330 Dakar PANA in French 1056 GMT 22 Dec 84 

[Excerpts] Dakar, 22 Dec (APS-SEN/PANA)~Agnelo Regalia, the Guinea-Bissau 
secretary of state for information, on Friday afternoon visited the SENEGALESE 
PRESS AGENCY (APS) where he was told of the workings of and the prospects for 
the oldest press agency in Africa south of the Sahara, created on 2 April 1959. 

After the visit, the Guinea-Bissau minister said that he took stock of the bi- 
lateral cooperation between the two countries with his Senegalese counterpart 
and also considered a number of prospects.  It is in this regard, he disclosed, 
that next year two agreements on cooperation will be signed. One will be 
signed between the APS and the GUINEA-BISSAU NEWS AGENCY, and the other between 
the Radio and Television Broadcasting Corporation of Senegal and its Guinea- 
Bissau counterpart. 

According to Agnelo Ragalla, he and his Senegalese counterpart planned an ex- 
change of newspapers and examined the possibility for the cadres and journal- 
ists of both countries to visit one another in order to Improve their mutual 
knowledge and "to discuss real cooperation." 

CSO:  5500/59 

u 



SOUTH AFRICA 

ALTECH TO EXPAND UK ACQUISITIONS 

Johannesburg RAND DAILY MAIL in English 12 Dec 84 p 1 

[Article by Neil Behrmann] 

[Text] 

LONDON. - Alteeh, the 
South African electronics 
group, is ready to .spend 
over RIOOm on acquisi- 
tions in Britain. 

In an interview on UK televi- 
sion, Alteeh director, Mr Peter 
Curie, said the company would 
pay up to £50m (RllOm) for 
Businesses in the telecommuni- 
cations, high technology and el- 
ectronics field. 

In Johannesburg yesterday, Mr 
Ken Maude, deputy chief executive 
of Altron, Altech's holding com- 
pany, said senior staff had been in 
the UK for the past three or four 
months with the brief to find a suit- 
able acquisition by mid-1985. 

He said he believed the size of 
such an acquisition would be be 
within the range of R20m to RIOOm. 

In a UK Channel 4 feature on 
South African investment abroad, 
the programme estimated South 
African investment in Europe, 
mainly in Britain, had doubled to 
£l,75bn (R3,86bn) between 1979 and 
1982. 

Statistics, however, have their 
problems. 

The latest South African Reserve 
Bank quarterly bulletin shows that 
total private sector foreign direct 
and indirect investment rose from 
R3,18bn in 1976 to R8,9bn in 1982. 

These assets increased in line 
with expansion of the South African 

economy and also because foreign 
currencies appreciated against the 
ränd- 

ln the past year alone, the rise of 
the dollar, »terling and other 
foreign currencies have raised the 
worth of South African assets 
abroad 

But liabilities must be offset 
against these assets. 

The Reserve Bank calculates 
that foreign liabilities of the South 
African private sector rose from 
R12,7bn in 1976 to R26,6bc in 1982. 

Several businessmen, including 
Mr Tony Bloom, the chairman of 
Premier Group, told Channel 4 they 
intended investing abroad. 

Britain, in particular, was an at- 
tractive area. 

The reasoning behind these plans 
included foreign diversification, 
generation of export market from 
an international base, fear of mono- 
poly and limited markets at home, 
and t^e desire to enter large foreign 
markets. 

Economic circumstances in 
South Africa, however, could delay 
or perhaps even mothball many of 
these plans. 

For a start, the depreciation of 
the rand now makes it much more 
expensive to buy assets abroad. 

In 1981, only R8,4m was needed to 
buy $10m. 

Now R18,5m is required to buy 
the same assets in the US. 

Similarly, just over a year ago 
R17m could buy £10nft of assets. 

Now companies must pay out 
R22m. 

Companies, of course, tend to 
borrow abroad when they buy 
foreign assets. 

This can be ruinously expensive, 
however, if the foreign exchange 
rates move sharply against the bor- 
rower's domestic currency, unless 
forward cover has been taken out 

In general, South African com- 
panies have probably missed the 
foreign investment boat 

The deepening domestic recces- 
sion and high interest rates are par- 
ing profitability, so there is less 
capital available for local or 
foreign investment.   . 

„With foreign exchange obviously 
scarce, the Reserve Bank is bound 
to be scrutinising foreign invest- 
ments with extra care. 

There was, of course, an oppor- 
tunity for more extensive exchange 
control relaxation during the 1979- 
81 gold boom. 

As it so happens, the relaxation 
which did occur benefited foreign 
companies. 

Because South African institu- 
tions and individuals were forbid- 
den to invest abroad, they boosted 
values on the Johannesburg Stock 
Exchange. 

Foreign corporations, such as As- 
sociatedBritish Foods and Jardine, 
of Hong Kong, were able to sell 
their South African assets at hand- 
somely inflated prices and with- 
draw   the   proceeds   from   South 

Meanwhile, pent-up liquidity con- 
tributed in no small measure to the 
high inflation rate and problems the 
economy has today. 

CSO:      5500/61 

45 



SOUTH AFRICA 

POLICE RAID ITN OFFICES, SEIZE VIDEOTAPES 

MB191307 Johannesburg SAPA in English 1304 GMT 19 Dec 84 

[Text] Johannesburg, Dec 19, SAPA — South African Security 
Police Armed with a search warrant today raided the Johannes- 
burg offices of Independent Television News (ITN), a British 
news organization, and seized 33 video cassettes, ITN producer, 
Mr Keith Shaw, said. Police in Pretoria confirmed the raid. 

Mr Shaw told SAPA, four plain-clothed police took away 33 
cassettes that appeared to deal mainly with the United Demo- 
cratic Front. He added, ITN in London planned to "strongly 
protest" against the raid both to the South African Embassy in 
London and the Ministry of Foreign affairs here. 

A police spokesman told SAPA's Pretoria office "certain male- 
rial" had been taken from the premises, but could not give any 
details. 

Mr Shaw said the plain-clothed men gave him no reasons for the 
raid, saying simply the material could be used in criminal pro- 
ceedings. 

Last month, the Foreign Correspondents Association protested 
to the police over the seizure of video tape from a foreign film 
crew that had worked in black areas during the unrest in the Vaal 
Triangle. Mr Michael Hornsby, first vice president of the For- 
eign Correspondents Association, deplored the raid, describing it 
as "harassment." 

He said "a couple of other foreign (news) teams" have had film 
— mostly shot during unrest in black areas — confiscated this 
year. 

In the case of the West German Television organization, ARD, 
a complaint from the German Embassy had resulted in a reply 
from South Africa "regretting" the confiscation. The confiscated 
footage dealt with the funeral of an unrest victim, Mr Hornsby 
said. But the film was still to be used as evidence in an upcoming 
court case, Mr Hornsby said. He deplored what he described as 
the "new practice of using news media as state witnesses." 

CSO:     5500/55 

16 



SOUTH AFRICA 

FURTHER REPORTAGE ON POLICE CONFISCATING TAPES 

UK Demands Explanation for Raid 

MB200744 Johannesburg International Service in English 0630 GMT 20 Dec 84 

[Texl] The British Foreign Office has called in South Africa's 
charge d'affaires in London to demand an explanation for the 
police raid on the Johannesburg office of Independent Television 
News [ITN] of Britian. A Foreign Office statement issued in 
London said the acting head of the South African Embassy in 
London, while the ambassador is on leave, Mr Leo Evans, has 
been summoned to a meeting with the head of the Southern 
African Department, Mr Anthony Reeve. 

It said Mr Reeve sought an urgent explanation of the reasons lor 
the action. Mr Evans said after the meeting that he had explained 
to Mr Reeve that the South African Police had acted within their 
legal power carrying a warrant to search the office of ITN in 
Johannesburg. The London headquarters of ITN says that a 
protest would be launched with the South African Embassy. 

Police Return All But 2 Tapes 

MB201110 Johannesburg SAPA in English 1045 GMT 20 Dec 84 

[Text] Johannesburg, Dec 20, SAPA — Security police officers 
who yesterday raided the Johannesburg office of a British tele- 
vision news agency, Independent Television News (ITN). today 
returned all but 2 of 33 video cassettes they took away with them. 

A spokesman for ITN said today that one of the cassettes 
contained an interview with Mrs Ela Ramgobin, the 
granddaughter of India's Mahatma Gandhi, and an official of 
the anti-government Natal India Congress. The other was a 
preview of the Indian election for the new constitution earlier this 
year. This had been produced by a crew sent out from Britain by 
commercial television's Channel Four network. 

All the tapes taken by the police in the raid yesterday had been 
news items of events in South Africa this year. The ITN 
spokesman said that this was the first time in ITN's history thai 
one of its offices — including those in East European countries 
— had ever been raided by state security police. 

47 



Police Explain Actions 

MB201707 Johannesburg Domestic Service in English 1600 GMT 20 Dec 84 

[Text] In Pretoria, the public relations division of the police has 
said the search of the ITN office was undertaken to facilitate the 
investigation of a high treason offense, as well as the possible 
contravention of Section 54 of the Internal Security Act. The 
division says the aim of the search was to obtain evidence ll did 
not necessarily mean any of the people connected to the television 
network were implicated in the offenses. 

CSO:     5500/55 

48 



SOUTH AFRICA 

SABC TRIMS OFF R30M FROM BUDGET 

Johannesburg RAND DAILY MAIL in English 7 Dec 84 p 7 

[Article by J Manuel Correia] 

[ Text ] THE SABC has lopped a whopping R30- 
million off its budget for 1985, it was 
disclosed yesterday. 

It has done this by shelving two buildings 
planned for next year — a warehouse and a 
workshop block — and by revising the 
costs of the training centre. 

However, the SABC yesterday declined 
to give the total budget for next year. 

Current expenditure, sources said, 
showed only minimal growth and tight 
financial control was being exercised at all 
levels. 

Facilities countrywide would also be 
subjected to severe cutbacks. 

It is not clear how the expansion of the 
TV2 and TV3 networks will be financed. 

This priority expansion was announced 
by the SABC board this week. 

The present chairman of the board of the 
SABC, Professor W L Mouton, is likely to 
step down in June next year. 

Prof Mouton indicated this week he 
could no longer continue as chairman but 
was prepared to carry on until a new ap- 
pointment was made. 

Observers were speculating yesterday 
that the most likely candidate For the job is 
Mr Alwyn Schlebusch, former head of the 
President's Council. 

MAURITZ MOOLMAN reports that 
Professor R N Gugushe, rector of Vista 
University, and Professor Bhadra Ran- 
chod, head of the Department of Private 
Law at the University of Durban-West- 
ville, have become respectively the first 
black and first Indian to be appointed to 
the board of the SABC. 

And the only coloured on the board, poet 
S V Petersen, has been replaced by another 
coloured Dr F J L Quint, deputy chairman 
of the Social Affairs Committee of the 
President's Council. 

Two women, Miss Reeva Foreman, first 
woman to be elected president of Jaycees, 
and the famous opera singer Mimi 
(Coertze) Ackermann, nave been appointed 
to the board by the Minister of Foreign 
Affairs and Information, Mr Pik Botha. 

Other new appointments are Mr W M 
Ross, deputy-rector of Dower Technical 
College in Port Elizabeth, Mr John (Chick) 
Henderson, wellknown sports commenta- 
tor, and Dr Shlomo Peer, retired business- 
man of Houghton, Johannesburg. 

CSO:     5500/54 

49 



SOUTH AFRICA 

BRAND FOURIE IN LINE FOR TOP SABC JOB 

Johannesburg SUNDAY TIMES in English 9 Dec 84 p 2 

[Text]  THE SABC will have a new chairman of the board by July next year—and 
all indications are that it will be Mr Brand Fourie, South Africa's ambassador 
in Washington. 

Professor Wynand Mouton, present chairman of the board, is to retire in June 
leaving the way open for his successor to ease into the top post in the SABC 
empire. 

The expected appointment of Mr Branch Fourie could unleash a minor political 
furore. 

The appointment last year of Mr Riaan Eksteen, South Africa's former Ambassa- 
dor to the United Nations and a career Foreign Affairs officer as Director 
General of the SABC, raised hackles in political circles—particularly when it 
was discovered that Foreign Minister Pik Botha, the Minister responsible for 
SABC, suggested Mr Eksteen himself. 

A consistent charge brought by Opposition politicians against the SABC is that 
it is dominated by Mr Botha and within the organisation itself there are fre- 
quent grumbles about ministerial intrusiveness. 

No Secret 

The appointment of the new chairman will, it is understood, not be announced 
"for the foreseeable future". 

At one time Mr Alwyn Schlebusch, former Vice-State President, was thought to 
be in the running for the post. 

Since his retirement he has made no secret of his willingness to return to 
public life—as long as it was not party political. 

But in Foreign Affairs quarters and in the SABC itself the speculation that Mr 
Fourie, a former director general of Foreign Affairs, will succeed Professor 
Mouton is running very strongly. 

50 



Veteran SABC-watchers point out, however, that the position of chairman of the 
board no longer carries the same clout as it did in the days of Dr Piet Meyer. 

The focus of power in the organisation has shifted more directly to the direc- 
tor-general, a process begun by Mr Steve de Villiers and accelerated by his 
successor, Mr Eksteen. 

The appointment of another Foreign Affairs officer to an SABC top spot is how- 
ever likely to cause a political backlash. 

"We have always considered the SABC an adjunct of the National Party, now it 
will be an adjunct of the Department of Foreign Affairs," observed one Opposi- 
tion spokesman. 

The appointment of Mr Fourie would be important for another reason. 

The immensely influential position as chairman of the SABC has always been re- 
served for ideologically sound Broederbonders. 

Triumph 

An appointment such as Mr Fourie's would show again the triumph of the techno- 
crat over the traditional politico-cultural elites which once dominated South 
African public life. 

In Foreign Affairs, meanwhile, there is speculation as to who would succeed Mr 
Fourie if he is appointed to the board. 

The veteran diplomat, now past retirement age, accepted a short-term Washing- 
ton posting specifically to oversee the latest phase of the US-SA settlement 
initiative in Southern Africa. 

Mr Kurt von Schirnding, South Africa's ambassador to the United Nations, is 
being mentioned as Pretoria's new permanent resident at the Washington 
embassy. 

CSO:  5500/54 

51 



NEW MAN PEER REJECTS SABC NEWS POLICY 

Johannesburg SUNDAY EXPRESS in English 9 Dec 84 p 4 

[Article by Cherilyn Ireton] 

SOUTH AFRICA 

[Text ] DR SriLOMO Peer, a mem- 
be: of the new SABC board, 
has taken a firm »Und 
against the director-gener- 
aFs policy on selective news 
reporting. 

Commenting this week on 
Mr Riaan Eksteen's contro- 
versial view that the SABC 
should espouse only certain 
political viewpoints, Dr Peer 
said he believed it was the 
duty of a broadcasting cor- 
poration to present all the 
news. 

He did not believe with- 
holding information was in 
the long-term interests of 
South Africa. "Nobody has 
the right not to disclose infor- 
mation," he said. 

Dr Peer served on the head 
council of the National Party 
in the Transvaal. His ap- 
pointment is seen as a re- 
ward for long service. 

The brighter, new-look 
board — described as "a 
great step forward for the 
SABC" — takes office during 
a period when the SABC 
could for the first time face 
serious competition from 
subscription television. 

The new members were 
excited about the challenges 
facing them but spoke cau- 
tiously of their new roles. 

Opera star Mlmi Coertse, 
overjoyed at her appoint- 
ment, said that "having wom- 

en on the board is fabulous". 
The first Indian on the 

board, Professor Bhadra 
Ranchod, head of private law 
at the University of Durban 
Westville, said he was "deter- 
mined not to be just a passen- 
ger on the steering commit- 
tee". 

"The media belongs to all 
people and I believe that the 
SABC has the power to help 
break down prejudice in 
South Africa. I know it's diffi- 
cult to chance attitudes, but I 
will certainly push for pro- 
grammes that will help to 
improve race relations. 

Mr Chick Henderson, 
sports commentator and 
businessman, was looking 
forward to his new post. 

He said he was annoyed by 
criticism of the SABC. 
"There are so many countries 
whose broadcasting corpora- 
tions are worse. But it is the 
duty of any broadcasting cor- 
poration to strive for excel- 
lence and quality." 

Biased 

On the question of the se- 
lective use of news material, 
he said he had frequently en- 
countered biased reporting 
outside South Africa. 

"1 think it Is the duty of any 
radio or television station to 
be as objective as possible 

when reporting the. day's 
news. But then again, it is a 
subjective opinion as to what 
news is important." 

Ms Reeva Foreman, Busi- 
nesswoman of the Year, said: 
"I take this appointment very 
seriously. It's a great honour 
for me to serve the SABC and 
the public." 

She was well aware that 
she might have to face the 
issue of censorship. "Al- 
though I'm not a mother, I'm 
not so sure I would like to see 
children exposed to extreme 
violence or blatant sexuality 
through television." 

New members 

Other new members of the 
board are: Dr Richard Gu- 
gushe, rector of Vista Uni- 
versity; Dr Prank Quint, dep- 
uty chairman of the social 
affairs committee of the 
President's Council; and Mr 
M Ross, deputy rector of 
Dower Technical College in 
Port Elizabeth. 

Members who retain their 
positions are Mr Riaan Ek- 
steen. Prof Sample Terre- 
blanche, Mr Dirk de Villiers, 
Dr Chris van Zyl, Mr Gerrit 
Bornman and Major-General 
Koos van Zyl. 

Prof Wynand Mouton will 
remain chairman for a bridg- 
ing period. 

CSO:     5500/54 

52 



SOUTH AFRICA 

SABC'S MAJOR CHANGES TO LIGHTEN APPROACH 

Johannesburg THE SUNDAY STAR in English 9 Dec 84 p 11 

[Article by Ian Gray] 

[Text]  MAJOR changes in the style and operation of the SABC are foreshadowed 
by the rush of events in the past few weeks. 

Among them: 

—The appointment of one "supremo" in place of the current duo of 
chairman and director-general; 

—Greater emphasis on entertainment; 

—A more enlightened policy generally as a result of the appointment to 
the board of people from outside the closed ranks of academe and religion. 

After years of steadfastly defending its porgramme content in the face of 
severe criticism and denials that any new channels were being seriously con- 
sidered, the SABC suddenly finds itself with two new channels geared for 
entertainment. 

And there is little doubt that constant public complaint and the advent of 
Bop-TV have played a role in moving the granite position adopted by the SABC. 

TV4 will go on stream in March while TV5 whill in all probability be beamed to 
South Africa, courtesy of the SABC, in the absence of any other established 
television service. 

Deputy director-general Theuns van Heerden, who oversaw the introduction of 
TV2 and TV3, will be the top man on TV4 but the vital post of director of pro- 
grammes for the new channel has still to be announced. 

Pieter de Bruyn, who has held the post of deputy director-general/programmes 
for TV1, 2 and 3 for some years, will now become deputy director-general of 
TV1 only. 

53 



TV5, or independent television, is still very much in the melting pot.  A task 
force has been formed to advise Mr Pik Botha, Minister of Foreign Affairs, on 
the best way to go about introducing the new service and programme content. 

Until the SABC appoints a director of programmes for TV4 there's no telling 
what line scheduling will take. 

In the meantime, however, the corporation has given viewers a hint at least 
that there is a major change in thinking at the top. 

The appointment of people like Chick Henderson and Reeva Forman to the board 
of governors for 1985 and 1986 is a break from the strictly academic/religious 
background which seemed a firm requirement in the past.  Whether they will be 
allowed to stamp their personalities on television and radio content remains 
to be seen, but the signs are encouraging. 

Professor Wynand Mouton has allowed some fresh air into the corridors of Auck- 
land Park since being appointed chairman of the board.  However, he has made 
it clear that he no longer wishes to divide his time between the Piet Meyer 
Centre and the University of the Orange Free State campus, where he reigns as 
rector. 

It seems that the time is ripe to combine the posts of chairman and director- 
general and if Riaan Eksteen decides to stay with the SABC (rumours that he is 
to return to the diplomatic fold have been regularly denied), he is obviously 
the man for the job. 

His close ties with Mr Pik Botha, the Minister whose hand really guides the 
SABC despite claims of independence, suggest he would be the first to be given 
the joint responsibility. 

CSO:  5500/54 

5K 



FRANCE 

BRIEFS 

TDF-1 SATELLITE LAUNCH DATE—Jacques Pomonti, president of the National In- 
stitute of Radio and Television, has been entrusted by Prime Minister Laurent 
Fabius with setting up a company which will negotiate the renting of four 
channels of the TDF-1 satellite. With the help of this satellite we shall 
be able to receive four additional TV channels.  Laurent Fabius made it 
clear in a letter addressed to Pomonti that the launching of the TDF-1 
satellite by an Ariane rocket is to take place on 7 July 1986.  The satellite 
will become operational several weeks after launching.  Laurent Fabius also 
announced the construction of another satellite, the TDF-2, the launch of 
which is planned for February 1988.  [Text]  [Paris Domestic Service in French 
1500 Gi-iT 27 Dec 84 LD] 

CSO:  5500/2552 

55 



ITALY 

BRIEFS 

TELECOMMUNICATION EQUIPMENT FOR ZIMBABWE, MOZAMBIQUE—ITALTEL 
will supply radio links and digital transmission components 
for the telecommunications network of Zimbabwe (formerly Rhodesia) in 
southern Africa.  These systems, planned and produced in Italy, have a 
value of 8.5 billion lires and are among the most advanced pieces of 
equipment available on the market today.  They will link the capital, 
Harare, with the main centers in the country.  Deliveries will begin in 
1985 and will be guaranteed by the European Investment Bank and by loans 
from the Italian Ministry of Foreign Affairs.  These orders reinforce 
the presence of ITALTEL in southern Africa.  In Mozambique, ITALTEL, 
together with GTE and TELETTRA (the firms that make up ITALCCM) will 
supply digital telephone exchanges to renovate and reinforce the 
telecommunications network in a more extensive area of Italy.  The supply 
operation has a value of 85 billion liras.  (ITALTEL press release - 
19 July 1984).  [Text] [Milan NOTIZIE ITALTEL in Italian 20 Jul 84 p 1]  8089 

ITALCABLE DIGITAL EQUIPMENT ACCORD — ITALCABLE (IKI-STET [Industrial 
Reconstruction Institute-Telephone Finance Corporation]) has concluded 
an agreement with Digital Equipment for the development of software 
products, under the name of ITALDEC, designed to make possible the connection 
between office automation systems and the TELEX and "IRICON" public 
networks.  (Daily newspapers - 20 July 1984).  [Text] [Milan NOTIZIE 
ITALTEL in Italian 26 Jul 84 p 1]  8089 

SIP'S LONG RANGE PLANS — At the meeting organized within the framework 
of the 21st SMAU [expansion unknown], Paolo Benzoni, deputy administrator 
and vice-president of SIP [Italian Telephone Company] confirmed that the 
investment programs (for 4,170 billion liras in 1984[ are proceeding 
regularly.  It is anticipated that, in the next few years, the ordering 
of new telephone exchanges operated electro-mechanically will be gradually 
phased out:  in 1989, all new orders will involve electronic exchanges. 
By 1985, the entire national territory will be served by the network 
adapted to the ITAPAC package switchover; VIDEOTEL service will be stepped 
up with the introduction of videotel-personal (which permits dialogue 
with a remote personal computer) and of the multiplex Omega 1,000 
terminal, designed and developed by ITATEL Telematics.  (Daily newspapers - 
25 September 1984).  [Text]  [Milan NOTIZIE ITALTEL in Italian 28 Sep 84 
p 1]  8089 



CIT ALCATEL-ITALTEL ACCORD — An initial step toward the Europe of 
telecommunications, along the lines recently confirmed by the EEC, has been 
taken by CIT ALCATEL of France and by ITALTEL (IRI-STET Group); the two 
firms (which are the biggest manufacturers of telecommunications equipment 
in their respective countries) have decided to collaborate in the development 
of certain important elements involved in future electronic telephone 
exchanges.  The agreement was signed in Paris by Marisa Bellisario, deputy 
administrator of ITALTEL and by Georges Pebereau, president and general 
manager of CIT ALCATEL.  The agreement has as its objective the further 
development of important parts for the systems now in production:  the 
UT line of ITALTEL and the E 10 of CIT ALCATEL.  Involved here are the 
"cards for the user's jacks" that is, the parts to which the telephone 
instruments are connected.  Other areas of collaboration are concerned 
with the instruments for software development, the service personnel 
at the exchanges for the maintenance and operation of the networks and the 
stations for the operators.  Through this collaboration, the Italian 
"national pole" for the public electronic switchover lays the groundwork 
for setting up eventual programs, for the middle and long term, for the 
development and production of a unified system with a broader European 
perspective.  The agreement between ITALTEL and CIT ALCATEL is a further 
step toward the implementation of the alliance strategy of the IRI-STET 
Group, the aim of which is the technological and productive reinforcement 
of the most advanced industries in Italy. By common agreement between the 
two companies, this strategy anticipates the extension of this agreement 
to other producers, with preference for those in the countries that belong 
to the EEC.  (ITALTEL press release - 26 October 1984).  [Text]  [Milan 
NOTIZIE ITALTEL in Italian p 1, 28 Sep 84]  8089 

SIP'S 5-YEAR BUDGET—SIP's 5-year plan (IRI-STET Group) for the 1985-1989 
period, which will be submitted for the approval of the minister of the 
PT [Post and Telecommunications], anticipates for 1985 a business figure 
of more than 9,000 billion liras, with a gross operational margin of 
approximately 4,500 billion and an "available balance" of more than 
2,700 billion.  Investments in 1985 will be in the amount of about 4,400 
billion and are expected to rise to 4,700 billion in 1986, 5,000 billion 
in 1987, 5,400 in 1988 and 5,800 in 1989.  In this 5-year period, total 
budget allocations of 3,500 billion liras for telematic products are 
anticipated.  (IL SOLE-24 ORE 23 and 24 October 1984).  [Text] [Milan 
NOTIZIE ITALTEL in Italian 2 Nov 84 p 3]  8089 

CSO:  5500/2540 END 

57 


