
174038 

JPRS-TTP-87-008 

m APRIL 1987 

Worldwide Report 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, 
RESEARCH, AND DEVELOPMENT 

Approved lea paüat i*i®a»aj 
Distribution Unlimiittd 

I? UKC QUALITY EJK>ltOT> S 

FBIS FOREIGN  BROADCAST  INFORMATION  SERVICE 

REPRODUCED BY 
U S DEPARTMENT OF COMMERCE 

NATIONAL TECHNICAL 
INFORMATIONSERVICE 
SPRINGFIELD, VA 22161 

3 
V7 

M3 



NOTE 

JPRS publications contain information primarily from foreign 
newspapers, periodicals and books, but also from news agency 
transmissions and broadcasts. Materials from foreign-language 
sources are translated; those from English-language sources 
are transcribed or reprinted, with the original phrasing and 
other characteristics retained. 

Headlines, editorial reports, and material enclosed in brackets 
[] are supplied by JPRS.  Processing indicators such as [Text] 
or [Excerpt] in the first line of each item, or following the 
last line of a brief, indicate how the original information was 
processed. Where no processing indicator is given, the infor- 
mation was summarized or extracted. 

Unfamiliar names rendered phonetically or transliterated are 
enclosed in parentheses. Words or names preceded by a ques- 
tion mark and enclosed in parentheses were not clear in the 
original but have been supplied as appropriate in context. 
Other unattributed parenthetical notes within the body of an 
item originate with the source.  Times within items are as 
given by source. 

The contents of this publication in no way represent the poli- 
cies, views or attitudes of the U.S. Government. 

PROCUREMENT OF PUBLICATIONS 

JPRS publications may be ordered from the National Technical 
Information Service, Springfield, Virginia 22161. In order- 
ing, it is recommended that the JPRS number, title, date and 
author, if applicable, of publication be cited. 

Current JPRS publications are announced in Government Reports 
Announcements issued semi-monthly by the National Technical 
Information Service, and are listed in the Monthly Catalog of 
U.S. Government Publications issued by the Superintendent of 
Documents, U.S. Government Printing Office, Washington, D.C. 
20402. 

Correspondence pertaining to matters other than procurement 
may be addressed to Joint Publications Research Service, 
1000 North Glebe Road, Arlington, Virginia 22201. 



JPRS-TTP-87-008 

14 APRIL 1987 

WORLDWIDE REPORT 

TELECOMMUNICATIONS POLICY, RESEARCH AND DEVELOPMENT 

CONTENTS 

ASIA 

LAOS 

Briefs 
Telephone Installation 1 
TV Transmitter Installed 1 

PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 
- \' 

PRK to Join Soviet Intersputnik Network 
(Hong Kong AFP, 12 Nov 86)    2 

Progress of Satellite Relay Station Reported 
(Phnom Penh Domestic Service, 3 Nov 86)    3 

Ground Satellite Station To Be Completed in March 
(Phnom Penh SPK, 6 Jan 87)    4 

Television To Begin Color Broadcasts 
(Phnom Penh SPK, 2, 22 Jul 86)    5 

Kim Yin Statement r  5 
Color Telecast Begins 19 July .      6 

Briefs 
Moscow-Phnom Penh Satellite Link 7 
Specialists Aiding in Telecommunications 7 

-a - 



THAILAND 

Japan To Help Build New Television Station 
(Bangkok BANGKOK POST, 27 Jan 87)   8 

Relay Stations To Improve Province TV Reception 
(Bangkok BANGKOK POST, 18 Jul 86) ...  10 

House Agrees on Motion To Set Up Radio Station 
(Bangkok BANGKOK POST, 3 Oct 86)  11 

Local Institute Builds Satellite Receiver Equipment 
(Bangkok MATICHON, 1 Sep 86)  12 

Briefs 
Channel 3 Relay Stations 13 
New TV Relay Stations 13 
More Police Radio Stations 13 
New Radio Station Opens 13 
Satellite Station Memorandum 14 
PRC Will Sell Satellites 14 

LATIN AMERICA 

COLOMBIA 

Government To Study Digital Network Feasibility 
(Bogota EL TIEMPO, 12 Mar 87)   15 

CUBA 

Satellite Access to Foreign Data Bases Attained 
(Orfilio Pelaez; Havana GRANMA, 7 Feb 87)   17 

USSR 

Charikov Views U.S. 'Propaganda Offensive' 
(Igor Charikov; Moscow Domestic Service, 11 Jan 87)   18 

New Kazakh Book Exposes CIA Propaganda Broadcasts 
(Zh. Kenzhalin; Alma-Ata SOTSIALISTIK QAZAQSTAN, 
17 Jan 87)    20 

TASS Assails Wick Approach to Ideas Exchange 
(Aleksandr Lyutyy; Moscow TASS, 1 Oct 86)   21 

- b - 



Telebridge Accord With U.S, 
(Moscow TASS, 16 Dec 86)    23 

USSR Halts 'Jamming' of BBC Russian Broadcasts 
(John von Radowitz; London PRESS ASSOCIATION, 21 Jan 87).   24 

USSR Stops Jamming BBC as 'Goodwill Gesture' 
(Moscow to Great Britain and Ireland, 23 Jan 87).    26 

Radio Liberty, Radio Free Europe Examined 
(Nikolay Gorshkov, et al.; Moscow to Great Britain 
and Ireland, 18 Nov 86)    28 

Space Television Expert Discusses Phobus Project 
(Moscow TASS, 9 Dec 86) •    32 

Foreign Residents' Radio Broadcasts Planned 
(Tokyo KYODO, 2 Dec 86)    33 

TASS: Communications Cooperation Agreement Signed in Delhi 
(Moscow TASS, 14 Feb 87).      34 

Committee Signs TV Agreement With Argentina 
(Moscow TASS, 20 Mar 87)    35 

Japanese TV Receives, Airs Soviet Programming 
(Potapov; Moscow to Japan, 18 Mar 87)...    36 

Briefs 
Agreement on 'TV Links' With U.S. 37 
Jamming of Western Broadcasts Said Ending 37 
Funds for RIAS TV Station Approved 37 
Kirghiz Mountain TV Station Commissioned 38 
Austrian Television Agreement 38 
Raduga Communications Satellite Launched 38 

WEST EUROPE 

BELGIUM 

Advisory Report on Future of Telecommunications Issued 
(Guy Duplat; Brussels LE SOIR, 4 Nov 86) ..    39 

FRANCE 

France Limits Foreign Ownership of CGCT 
(Amsterdam COMPUTABLE, 12 Dec 86)    41 

/12223 

>- c - 



LAOS 

BRIEFS 

TELEPHONE INSTALLATION--Vientiane, July 12 (KPL)~ In the past six months, 
the communication enterprise of Vientiane has installed telephone sets in 
7 districts in the province. In addition, a system of long distance tele- 
phone, a one hundred-line automatic switching system and 75 telephones were 
installed in Vientiane.  [Excerpt]  [Vientiane KPL NEWS BULLETIN in English 
12 Jul 86 p 5] /6091 

TV TRANSMITTER INSTALLED—A ceremony was recently held in Vientiane to turn 
the completely installed TV transmitter over to Laos. This project includes 
one 1 kilowatt transmitter and antenna which were imported by Vietnam for 
Laos. More than 10 Vietnamese cadres and specialists overcame difficulties 
in the transportation and installation of the transmitting equipment, 
especially the 15-meter long antenna. The project was completed in 5 days, 
6 days ahead of schedule. The project has been put into operation to broad- 
cast live the Fourth LPRP Congress.  [Summary]  [Hanoi Domestic Service in 
Vietnamese 1430 GMT 14 Nov 86 BK]  /6091 

CSO:  5500/4313 



PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 

PRK TO JOIN SOVIET INTERSPUTNIK NETWORK 

BK121414 Hong Kong AFP in English 1402 GMT 12 Nov 86 

[Text] Phnom Penh, 12 Nov (AFP)—Residents of Phnom Penh could soon be 
watching Soviet television and be able to make international telephone calls, 
according to press reports here. 

The Soviet Union is currently building a satellite receiving station, on the 
site of an ancient cathedral razed by the Khmer Rouge, to link up with the 
East European Intersputnik Network, the reports said. 

The station would establish telephone and telex connections between Phnom 
Penh and the rest of the world via Moscow. Until now, a single phone line 
has linked the capital to Ho Chi Minh City (formerly Saigon) in southern 
Vietnam. There is no means of public communications between Phnom Penh and 
Hanoi. 

The ground station would also permit Phnom Penh residents to directly receive 
Soviet network television beamed to central Asia. The network can already be 
seen in northern Vietnam, and is soon coming to southern Vietnam. 

Currently there are hardly more than 1,000 TV sets in Phnom Penh, and national 
television—strapped for resources—broadcasts only five days a week between 
7 p.m. and 9 p.m. 

The satellite station, due to be operational by year's end, is expected to 
cost 45 million riel (U.S. $1.5 million at the official rate). Just over 
half the cost is being financed by the Soviet Union, the reports said. 

/9738 
CSO:  5500/4314 



PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 

PROGRESS OF SATELLITE RELAY STATION REPORTED -•-..._... 

BK031059 Phnom Penh Domestic Service in Cambodian 0430 GMT 3 Nov 86 

[KAMPUCHEA article:  "A New Scientific Achievement of PRK-USSR Cooperation"] 

[Excerpt] A new achievement, which was started in January 1986, is coopera- 
tion between the Soviet Union and Cambodia in building a satellite relay 
station. This will be extremely useful and important in transmitting and 
receiving new through telegraph, telephone, and facsimile in a modern 
scientific way thus linking the PRK with the world's five continents. 

This satellite relay station covers about 9,517 square meters in the Srah 
Chak Ward of Phnom Penh. There, Cambodian technicians and workers have 
been cooperating with many Soviet technicians in advancing the construction 
of this project to be completed in a very short time. By the second half of 
1986, despite encountering serious difficulties and shortages of building 
materials, our patriotic workers have made efforts to learn, draw experi- 
ence, and deepen their building techniques until various structures are 
finished, such as a protecting concrete wall, an administrative building, 
a technical building, and the antenna (?tower).  Sixty percent of the 
installation of internal cables and drainage system has been completed. 
Furthermore, 90 percent of the satellite communications system has been 
completed. There are many other tasks which Soviet technicians together 
with Cambodian technicians and workers are still tackling and these are 
necessary requirements both at home and abroad. 

This satellite relay station will start testing at the end of 1986 and will 
officially be put into service in 1987. After its completion, this station 
will have an official name to be listed in the international directory for 
use by consumers. 

Under past regimes, Cambodia could only communicate, transmit, and receive 
information through telegraph, telephone, and facsimile from abroad and in 
the country through outdated shortwaves. This was done with many interrup- 
tions. With effective assistance from the Soviet Union, we are increasingly 
responsible for carrying out various tasks and advancing toward taking full 
control of this station in the future. For example, training specialists 
and experts is one of the most important aspects to which our party and state 
are attending. Currently, along with a number of our students training 
locally and abroad, the Posts and Telecommunications Department has dispatched 
Cambodian specialists to work with Soviet experts in various sectors from 
installing technical structures to handling electronic components, 

/6091 3 
CSO: 5500/4313 



PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 

GROUND SATELLITE STATION TO BE COMPLETED IN MARCH 

BK060518 Phnom Penh SPK in English 0453 GMT 6 Jan 87 

[Text] Phnom Penh SPK January 6—The construction of the ground satellite 
station in Phnom Penh, the first of its kind ever built in Kampuchea, is 
scheduled to be completed at the end of March this year. 

The station has been built under a cooperation agreement signed between the 
two governments of Kampuchea and the Soviet Union in Phnom Penh on July 15, 
1982.  Its construction started in February 1986 after a survey conducted in 
August 1983 by four Soviet experts and Kampuchean technicians who later 
chose the emplacement of an ancient French cathedral destroyed by Pol Pot 
regime during its rule from 1975 to 1979 as the site for the station. 

It costs roughly riels 45 millions (Kampuchean currency), 25 millions of 
which was funded by Kampuchea itself. The Soviet side has supplied 
Kampuchea with a parabolic antenna system and all other technical equipment, 
200 [metric] tonnes of cement and other materials. Eighteen Soviet engi- 
neers have been sent to help the construction. 

When completed, the station will permit the telephone and telex linkage 
through Intersputnik network between Phnom Penh and Hanoi, Moscow and 
other capitals in the world. 

Through this station the Kampuchean television (T.V.K.) will be able to 
receive directly the Soviet television network beamed to Central Asia, in 
addition to its own programme. At present, the Phnom Penh television 
viewers can watch beside T.V.K. programmes, Soviet T.V. programmes through 
a relay station at the Soviet embassy in Phnom Penh. 

/6091 
CSO:  5500/4313 



PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 

TELEVISION TO BEGIN COLOR BROADCASTS 

Kim Yin Statement 

BK020614 Phnom Penh SPK in English 0500 GMT 2 Jul 86 

[Text] Phnom Penh SPK July 1—The Kampuchean television station will soon 
begin its colour program in "O.I.R.T." system, says Kim Yin, director of the 
Kampuchea radio and television. 

The station was built in 1968 at Tuol Kouk, in the western suburb of Phnom 
Penh, with its program telecast in black and white in accordance with the 
American technical system of "F.C.C.". After the downfall of the U.S.- 
backed Lon Nol regime, Pol Pot abandoned the station, leaving all equipment 
rusty and forcing skilled workers and technicians to work on the field in 
remote areas, who were all later slaughtered. 

In early 1980, just one year after the liberation, the Kampuchean television 
resumed its operation with the technical assistance from Vietnam and with a 
relaid [as received] program from the Vietnamese local station "Can Tho" of 
Hau Giang Province, South Vietnam. 

In early December 1983, the Kampuchea TV station began its experimental 
black-and-white program in "F.C.C." system. By mid-1984, its telecast had 
increased from one to three times a week, each of which lasted two hours 
in the evening. 

Up to late 1985, the station, then run by 110 newly-recruited workers 
including some trained in Vietnam, could increase its experimental trans- 
missions to four times a week. 

The workers have spared no efforts to repair equipment destroyed by the 
Polpotists thus helping the station transmit its programs to areas from 
50 to 70 km around Phnom Penh. 

Due to the fact that in 1981 the radio "Voice of the Kampuchean People" 
became a full member of the international organization of radio and tele- 
vision, the Kampuchean telecast was transferred from F.C.C. to O.I.R.T. 
system. It is estimated that there are now some 5,000 TV sets, black-and- 
white or colour, in Phnom Penh. 



Asked about his impression on the new program Kim Yin said that with the 
great attention paid by the party and the state the Kampuchean television 
has been quickly restored and its program constantly improved. 

Kim Yin, who is also member of the P.R.P.K. Central Committee, stressed 
that the program would concentrate on Kampuchea's efforts in national 
defence and construction as well as its peoples increasingly stable life. 

Color Telecast Begins 19 July 

BK221238 Phnom Penh SPK in English 1101 GMT 22 Jul 86 

[Text] Phnom Penh SPK July 22--The Kampuchea T.V. station officially 
inaugurated its colour telecast on July 19 after a period of restoration 
with the help from Vietnamese technicians and workers. 

Present at the inauguration ceremony were, among others, Khoy Khunhuor, 
member of the Peoples Revolutionary Party of Kampuchea Central Committee 
and president of its commission for propaganda and education; Kim Yin, 
member of the P.R.P.K. Central Committee and director of the Kampuchean 
radio and television; and Le Quy, vice president of the Vietnam radio and 
T.V. commission. 

Speaking on the occasion, Kim Yin attributed the results to the great 
efforts of the Kampuchean T.V. technicians and workers in restoring the 
station and thanked the party and government of Vietnam for their valuable 
assistance. 

In early 1980, just one year after the liberation, the Kampuchean television 
resumed its operation with the technical assistance from Vietnam and with a 
relayed program from the Vietnamese local station "Can Tho" of Hau Giang 
Province, southern Vietnam. 

In early December 1983, the Kampuchean T.V. station began its experimental 
black-and-white program in "F.C.C." system. By mid-1984, its telecast had 
increased from one to three times a week, each of which lasted two hours in 
the evening. The station, then run by 110 newly-recruited workers, including 
some trained in Vietnam, could increase its experimental transmissions to 
four times a week. 

/6091 
CSO: 5500/4313 



PEOPLE'S REPUBLIC OF KAMPUCHEA 

BRIEFS 

MOSCOW-PHNOM PENH SATELLITE LINK—Moscow IZVESTIYA in Russian on 21 January 
1987 in its Morning Edition carries on pages 1 and 4 under the headline 
"Phnom Penh's Mirror in Space" a 1,000-word dispatch by own correspondent 
V. Vinogradov. The report is carried under the general heading "Reports 
From Abroad" and comprises the first reportage relayed to Moscow from the PRK 
capital via a direct space link from the "Intersputnik" space communications 
station. Vinogradov reports that with the completion of the station Cambodia 
now has a direct link with Moscow, Kabul, Hanoi, Vientiane, and Paris and 
will soon add Berlin to that list. Cambodia has joined the international 
space communications organization "Intersputnik" and is linked to Asia by a 
Statsionar-13 satellite which will be operated "initially" by Soviet 
specialists under contract, who will then train Cambodian technicians to 
operate the station themselves.  [Editorial Report]  /6091 

SPECIALISTS AIDING IN TELECOMMUNICATIONS—Cambodia—a country in which 90 
percent of the population are peasants, a country that lived through a 
terrible tragedy in which more than one-third of the total population 
perished—is entering the era of space communication.  It took only a few 
months to erect an Intersputnik station here. The construction of auxiliary 
buildings is still in progress. A group of Soviet specialists is setting up 
the equipment. Cambodian television is already receiving a steady signal 
from the Orbita program from Moscow. This ensures reliable, bilateral con- 
tact with the outside world—in the first place, telephone contact. Soon 
the station will be officially opened.  [By Yuriy Kochanov]  [Moscow Tele- 
vision Service in Russiaii 0610 GMT 7 Jan 87 OW]  /6091 

CSO: 5500/4313 



THAILAND 

JAPAN TO HELP BUILD NEW TELEVISION STATION 

BK270159 Bangkok BANGKOK POST in English 27 Jan 87 p 11 

[Text] The Japanese Government will provide about 2,060 million yen (about 
348 million baht) in assistance to the Thai Government to help set up the 
planned Channel 11 television station. 

The agreement was recently signed in Bangkok by Japanese Ambassador to Thailand 
Akitane Kiuchi and Technical Cooperation Department Director General Wanchai 
Siriratna. 

Pramot Rattawinit, TV Channel 11 news chief, told the BANGKOK POST yesterday 
that under the assistance agreement, the Japanese Government will be respon- 
sible for the construction of the station, and also supply television broad- 
casting equipment and other related facilities. 

The planned TV station will be located on a 11-rai plot of land belonging to 
the Public Relations Department on New Phetchaburi Road. The construction 
of the new station is expected to start in March this year and will take 
about a year to complete. 

The station, which will be the fifth TV station in the country, will operate 
non-commercially and will be a non-profitable organization. 

The 2,060-million-yen aid, apart from the equipment to be supplied by the 
Japanese Government, will include a self-supported transmission tower about 
180 meters in height, two 20-kilowatt television transmitters, a complete set 
of transmitting studio equipment, a complete set of newsroom equipment, a 
mobile TV transmitter, and a two-story building. 

Moreover, Mr Pramot said that the Japanese Government also agreed to provide 
training courses for the personnel of Channel 11. 

The Cabinet had approved the Public Relations Department's proposal to set up 
its own TV station with the objective of broadcasting news and information 
to the public. The stateion will also broadcast educational courses from 
Sukhothai Thammathirat and Ramkhamhaeng universities. 



Mr Pramot added that Channel 11 will also serve as the main TV broadcasting 
station for the Public Relations Department's provincial stations and sub- 
stations. 

Currently, the Public Relations Department's TV network covers almost the 
entire country with its 34 sub-stations in the provinces and four provincial 
main stations in all regions. 

/9738 
CSO:  5500/4310 



THAILAND 

RELAY STATIONS TO IMPROVE PROVINCE TV RECEPTION 

BK180144 Bangkok BANGKOK POST in English 18 Jul 86 p 11 

[Text] By the end of this year people living in the areas around Lampang in 
the north and Yala in the south, will have a clear and disturbance-free 
reception of Channel 7 television programs. 

Television Channel 7 officials gave this assurance yesterday, saying that they 
are speeding up installation of a relay station in each of the two provinces, 
and both are expected to be completed before the end of the year. 

He said that the installation of these two relay stations is part of Channel 
7's expansion project, started in 1978 to expand and improve television 
reception in rural areas. 

Through modern telecommunications technology, Channel 7 is bringing rural folk 
closer to Bangkok, helping to promote national unity and improve security. 

So far, Channel 7 has established 16 relay stations in various parts of the 
country, but not in Lampang and Yala. Transmission of Channel 7 programs will 
be beamed via satellite through Channel 12 in Lampang and Channel 7 in Yala. 

It is expected that the four southern provinces and the Malaysian border 
areas will benefit from a clearer reception as a result of the opening of the 
Yala relay station. 

/9738 
CSO:  5500/4310 

10 



THAILAND 

HOUSE AGREES ON MOTION TO SET UP RADIO STATION 

BK030119 Bangkok BANGKOK POST in English 3 Oct 86 p 2 

[Text] The House of Representatives voted unanimously yesterday to accept 
an urgent motion that Parliament set up a radio station of its own. 

The motion, sponsored by MP Anan Suksan (Chat Thai/Chai Nat), said Parliament 
must have its own radio station to promote its activities and democracy. 
The cost of setting up a radio station is estimated at 12 million baht, 

Prachakon Thai Party leader Samak Sunthorawet said there should be no problem 
in setting up another radio station because there were still several 
frequencies available. 

But House Speaker Chuan Likphai warned that financing the project might post 
a problem. The government might reject it due to lack of funds, he said. 

He said the actual cost of setting up such a station might be higher than the 
12-million-baht estimate because many relay stations would also be needed 
in different parts of the country. 

Mr Chawarin Latthasaksiri (Chat Thai/Ratchaburi) suggested a cutback of 
40,000 baht from 2.5-million-baht for each MP. The amount saved would then 
be used to fund the station, he said. 

After the vote, the House agreed to send the motion to the House Parliamentary 
Affairs Committee and the Budget Scrutiny Committee. 

/9738 
CSO:  5500/4310 

11 



THAILAND 

LOCAL INSTITUTE BUILDS SATELLITE RECEIVER EQUIPMENT 

BK010959 Bangkok MATICHON in Thai 1 Sep 86 pp 1, 2 

[Text] Thongthot Wanitsi, an instructor in telecommunications at Lat Krabang 
Technologic Al Institute, infomred MATICHON that the Manomai Krairoek, 
Somphon Kosanwat, and Wiwat Kiranon—all fellow instructors at the institute- 
have been given a 50,000-baht grant by the National Research Council to 
conduct research on equipment for receiving satellite signals. The project 
will finance construction of a small satellite signal receiving station for 
educational purpose. The station will receive signals from communications or 
television relay satellites.  It will include a 4-meter antenna dish, signal 
amplifier, high frequency to normal frequency converter, signal filter, 
filtered signal amplifier, and converter to process the signal to video or 
audio information. 

Thongthot said:  "We have been making antenna dishes for 8 years.  It is not 
an easy task because it requires knowledge in many fields, but we have long 
term goals in mind." He said all components in the project are produced 
locally by his colleagues and himself. The finished product can receive 
satellite signals fairly well. 

Thongthot said his group will next conduct research on military hardware, 
such as radar mechanisms to guide weapons at targets like tanks.  This 
research will follow completion of the satellite receiving station. 

/9738 
CSO:  5500/4310 

12 



THAILAND 

BRIEFS 

CHANNEL 3 RELAY STATIONS—The cabinet on 16 September approved in principle a 
proposal for the Bangkok Entertainment Company [BEC], operator of TV Channel 
3, to construct 22 TV relay stations nationwide for the state-owned Mass 
Communications Organization of Thailand [MCOT]. Minister attached to the 
prime minister's office Chirayu Itsarängkun Na Ayutthaya reported. The cabinet 
laid down certain conditions for the MCOT before signing the agreement. 
Under the deal, the BEC will be allowed to extend the lease contract for 
operation of TV Channel 3 for another 20-year period.  It will transfer the 
ownership of the total investment in the properties of the 22 stations to the 
MCOT and will have to pay no less than 1,205,000,000 baht in benefits to the 
MCOT. About 83 percent of the total population will be able to receive such 
transmissions when the project is completed, which is expected to take about 
3 years.  [Summary]  [Bangkok Television Service in Thai 1300 GMT 16 Sep 86 
BK]  /9738 

NEW TV RELAY STATIONS—The Post and Telegraph Department has completed the 
construction of two television relay stations at Pai and Khun Yuam Districts 
of Mae Hong Son Province.  The facilities will enable the people in the pro- 
vince to receive programs from the Army Television channels 5 and 7 in Bangkok. 
[Summary]  [Bangkok Domestic Service in Thai 0530 GMT 15 Feb 87 BK]  /9738 

MORE POLICE RADIO STATIONS—Police Special Branch Commander Police Major 
General Wichian Saengkaeo disclosed that the Radio and Television Administra- 
tive Board has given the green light to Police Special Branch to operate four 
new radio stations in Rayong, Chumphon, Nakon Rathcasima, and Lamphun 
provinces. The construction of the new stations will be completed in the 
next 5-6 months.  [Summary]  [Bangkok MATICHON in Thai 15 Feb 87 p 2 BK] 
/9738 

NEW RADIO STATION OPENS—Minister attached to the prime minister*s office 
Police Lieutenant Chan Manutham today officiated at the opening of a Radio 
Thailand station in Mukdahan Province. Chamnong Kumanwisai, director general 
of the Public Relations Department, reported to the minister that construction 
of the radio station had started on 9 September 1983. The station is located 

13 



at kilometer 3 on the Mudahan-Kham Cha-i Road and trial broadcasts were made 
for the first time in December 1983 on the frequency of 519 kilohertz with 
10-kilowatt transmission power.  [Excerpt]  [Bangkok Domestic Service in 
Thai 1300 GMT 12 Jun 86 BK]  /9738 

SATELLITE STATION MEMORANDUM—Thailand and Japan on 15 December signed a memor- 
andum to built and manage an earth station in Bangkok to receive data from a 
maritime observation satellite. The president of Japan's National Space 
Development Agency and the director of Thailand's National Research Council 
of the Ministry of Science signed the memorandum on behalf of their respective 
governments. The station, to be built at an estimated cost of $4.9 million, 
will recieve data from the MOS-1 satellite to be launched by Japan in January. 
The data will be used to develop agriculture and fishery in Southeast Asia. 
[Summary]  [Bangkok Voice of Free Asia in English 1500 GMT 16 Dec 87 BK]  /12232 

PRC WILL SELL SATELLITES—China has offered to sell two satellites at a cost of 
$110 million to Thailand, Deputy Communications Minister Suraphan Chinnawat said 
yesterday.  Chinese Deputy Minister of Space Administration, Sun Jiadong, 
[name and title as received] recently called on him to offer the satellite sale. 
The cost covers their launching into orbit. Mr Suraphan said he asked the minis- 
ter to submit a detailed report on the quality and operations of the satellites. 
A committee comprising armed forces representatives will be assigned to study 
the report and Thailand's need for satellites.  The cabinet earlier approved a 
Siam Satellite Company proposal to launch a 26,000-million-baht 24-channel com- 
munications satellite for the country.  The company, however, failed to pay 
100 million baht fee and 1,300 million baht deposit to the government after the 
cabinet approval.  [Text]  [Bangkok BANGKOK POST in English 17 Mar 87 p 3 BK] 
/12232 

CSO: 5500/4310 

14 



COLOMBIA 

GOVERNMENT TO STUDY DIGITAL NETWORK FEASIBILITY 

PA162215 Bogota EL TIEMPO in Spanish 12 Mar 87 p 20-d 

[Text] The National Telecommunications Enterprise, Telecom,'was tasked by the 
government to determine the level of technology and equipment needed to 
establish a digital network in Colombia costing 330 million pesos ($1.5 mil- 
lion). 

The study will be financed by the OAS and the U.S. commerce and development 
program and it will also include Argentina, Costa Rica, Mexico, and Venezuela. 

An OAS mission and Colombian experts, headed by Engineer Carlos Fernandez, arc 
discussing aspects of the study that will allow the modernization of tele- 
communication systems in the country. 

Telecom President Emilio Saravia Bravo established a commission of experts 
who will brief the government on the scope of the project. 

Meanwhile, Communications Minister Edmundo Lopez Gomez announced the replace- 
ment of obsolete equipment used by radio monitoring stations. This will 
afford accurate control over all radio frequencies on all bands. 

Within this year's investments, the Communications Ministry targeted 428 mil- 
lion pesos to replace and purchase all the equipment needed to ensure an 
appropriate operation in stations currently lacking adequate instruments to 
operate efficiently. 

One of the main projects involves the purchase of equipment to detect the 
occupation of the spectrum of radio frequencies by authorized telecommunica- 
tion stations as well as by clandestine stations; 160 million pesos will be 
spent in the purchase of equipment to analyze the spectrum, field intensity 
meters, and frequency meters. 

Also, 20 million pesos were targeted for a telecommunication network to link 
monitoring stations to the headquarters at the Communications Ministry. Port- 
able monitoring equipment (scanners) will also be purchased at a cost of 10 
million pesos to facilitate the study of frequencies that are ready to be 
assigned. 

15 



A laboratory to maintain the equipment of monitoring stations will be pur- 
chased for 50 million pesos, because at present, damaged equipment is re- 
paired by private companies hired for that purpose or sent to the monitoring 
station of "El Cerrito," which lacks the adequate work resources. 

A laboratory to upkeep equipment for technical control and programming of 
radiobroadcasting stations will also be purchased for 51 million pesos. 

The process to replace equipment includes the purchase of machines to repro- 
duce magnetic tapes in high-speed cassettes (15 million pesos); mobile units 
to control station programming, particularly for those stations in far away 
municipalities (40 million pesos); construction and endowment of the new 
headquarters of the monitoring station and programming control group in Call 
(20 million pesos), and mobile radio-monitoring units (50 million pesos). 

Finally, 12 million pesos were targeted for the replacement of the auto fleet 
at the headquarters in the ministry, because deterioration is.evident and 
repairs are too expensive as a result of the extensive use given those vehicles. 

/6662 
CSO: 5500/2029 

16 



CUBA 

SATELLITE ACCESS TO FOREIGN DATA BASES ATTAINED 

Havana GRANMA in Spanish 7 Feb 87 p 4 

[Article by Orfilio Pelaez] 

[Text] The Teleaccess Service was inaugurated yesterday at the National 
Center for Scientific Research (CENIC) of the Ministry of Higher Education. 
That institution has a terminal which is now able to provide access via 
satellite to the International Data Base Systems of the Soviet Union, 
Bulgaria, Switzerland, France, and other countries for the search for 
scientific-technical   information. 

During the demonstration, the terminal located in the CENIC Information Office 
contacted data bases in Switzerland and Luxembourg and asked them for 
information on several  subjects. 

This service is provided in conjunction with the Scientific and Technical 
Documentation and Information Institute (IDICT) of the Cuban Academy of 
Sciences and the Institute of Automated Applied Systems (VNIIPAS)  of Moscow. 

The use of this modern information resource enables the researchers and 
technicians of the CENIC to find out about the latest advances in science and 
technology in a short time. This is of great use for the development of our 
research programs on the basis of this knowledge, which in turn makes possible 
the optimum utilization of resources and a more rapid incorporation of the 
results of research in the development of the economy. 

8926 
CSO:    3248/230 

17 



USSR 

CHARIKOV VIEWS U.S. 'PROPAGANDA OFFENSIVE' 

LD111928 Moscow Domestic Service in Russian 1600 GMT 11 Jan 87 

[Igor Charikov commentary] 

[Text] The LOS ANGELES TIMES carries an article about U.S. policy in the sphere of 
radio broadcasting. The author of the article points out that with the coming to power 
of Reagan's administration, the propaganda apparatus of the United States has sharply 
intensified the psychological war on the radio airwaves against the Soviet Union, Cuba 
and othe socialist countries. A news commentary with Igor Charikov follows: 

[Charikov]: The scale of the propaganda offensive, of which the article speaks, can be 
seen at least from such a fact as the budget of the USIA, and which international radio 
broadcasting comes under, including the Voice of America. Since 1980, its budget has 
been growing at a greater rate in percentage terms than allocations for the needs of 
the military department. These enormous funds to toward increasing the volume of 
broadcasting, and toward the building and modernization of transmitters. At the same 
time, the United States obstructs in every possible way the establishing of a parity in 
international broadcasting by refusing to grant an opportunity for Soviet programs to 
be heard by an American audience. 

At the meeting in Reykjavik, Mikhail Sergeyevich Gorbachev made a proposal to President 
Reagan to change such an unequal situation: We, he said, are halting the jamming of 
Voice of America, and you give us the opportunity to arrange, on your territory or 
somewhere nearby, radio broadcasts beamed to the United States. This was stated to the 
U.S. side in Reykjavik. What is its answer? So far, essentially nothing. It was only 
said that allegedly in the United States, home radio broadcasting is in private hands 
and that it is commercial. True, it is known that Charles Wick, director of USIA, 
seems to be trying to persuade some commercial stations to allot time for Soviet 
programs. 

But the author of the LOS ANGELES TIMES article writes that the result of this attempt, 
if such there is, will simply be a symbolic one and that parity, taking into account 
the volume of broadcasting from Voice of America to the Soviet Union, will not happen. 

Well, what will happen then? Again, the double standard of U.S. politics — we can, 
but others can't? It is true that in the United States, radio and television 
broadcasting, as well as other mass media communications, belong to private owners. 
However, this circumstance does not hinder the ruling circles' most reactionary figures 
having influence over the content of broadcasts.  We have no doubt that, to cite as an 

18 



example the television series Amerika, a libel on Soviet foreign policy, has not been 
concocted without their participation. Access to sources of information about the 
Soviet Union is closed to Americans, with the exception of those who compose the 

arsenal of psychological war. 

Americans know very little about our country, its development, its internal and foreign 
policy; but even that which they receive is three-fourths a distortion of reality and 
disinformation, or at best a half-truth. The United States is becoming more and more a 
closed society, a society which cunningly and effectively isolates its citizens from 

objective information. 

/9738 
CSO:  5500/1025 

19 



USSR 

NEW KAZAKH BOOK EXPOSES CIA PROPAGANDA BROADCASTS 

[Editorial Report] Alma-Ata SOTSIALISTIK QAZAQSTAN in Kazakh on 17 January 
carries on page 4 a 700-word review by Zh. Kenzhalin of Saghynbay Qozybayev's 
new book "Uly Zhebe" (Poisonous Snare), "Qazaqstan" Press, 1986 (?), which 
seeks to unmask CIA propaganda efforts being made through Radio Liberty, the 
Voice of America and similar outlets and the Turkic emigres and others behind 
broadcasts to the Soviet east. The review bears the same title as the book 
and is published under the rubric "Book Reviews." 

According to reviewer Kanzhalin, the CIA has stepped up its broadcasting 
efforts in recent years and this operation is now exposed in detail by 
Qozybayev, particularly the sordid pasts of principal Turkic and other eastern 
operatives participating in the broadcasts or in preparing materials for them. 
The reviewer emphasizes, however, the futility of such an effort since there 
is no oppression of minorities in Kazakhstan of the type claimed by the CIA 
broadcasts. The unity of Soviet nationalities is, moreover, Kenzhalin makes 
clear, an unshakable one. 

/9738 
CSO:  5500/1025 

20 



USSR 

TASS ASSAILS WICK APPROACH TO IDEAS EXCHANGE 

LD011934 Moscow TASS in English 1855 GMT 1 Oct 86 

[Text] Moscow November 1 TASS — TASS new analyst Aleksandr Lyutyy writes: 

Directors of official American propaganda are fond of talking of "a free exchange of 
ideas" between the Soviet Union and the United States. Director of the United States 
Information Agency Charles Wick in the past few days repeatedly dwelt on how that 
problem was taken up at the recent Soviet-American meeting in Reykjavik. As usual in 
Washington, he presented all that in the best light for the American side. 

Pacts show best of all how things really stand. Take, for instance, the issuing of 
American books in the USSR and of Soviet books in the USA. The ratio is approximately 
20 to 1. Or the cinema: A great number of American films run in the Soviet Union, but 
in the United States they practically do not show Soviet films. 

The Soviet leadership in known to have requested the American side at the Reykjavik 
meeting that the USSR be granted the possibility of starting on the territory of the 
United States or somewhere nearby radio braodcasts to the United States, and then the 
USSR will stop jamming "The Voice of America". Radio receivers in the United States 
mainly rely on medium wave band. The USSR, being at a considerable distance from it, 
can beam its programs only in the short wave band. And it turns out that the United 
States has fenced itself off from Soviet radio information by medium band waves, 
actually isolating its population from the Voice of Moscow. 

They in Washington are now frequently talking of equitable and free radio exchange. 
This, it would seem, is a good and interesting idea. The Soviet Union's stand on this 
issue is quite logical and well-founded. But what was the reaction to it by the USIA 
director? It was strange, at least. He said that if the United States had equal 
access to the medium wave band in the Soviet Union, it would certainly greet their 
medium wave broadcasts. In other words, the United States finds it not enough that it 
actually surrounded the Soviet Union with a network of high-capacity transmitters and 
are bombarding, day and night, our territory with anti-Soviet propaganda. 

The "Voice of America" transmitters are known to operate in such countries, close to 
the USSR, as the FRG, Greece, Italy, Britain, Portugal and Pakistan. Powerful 500 
kilowatt transmitters of a radio station in Israel are now under construction and these 
will be oriented above all to the USSR's Central Asian republics. The "Voice of 
America" has a total of more than 70 transmitters beyond the boundaries of the USA. 
The Russian language transmission alone runs into more than 18 hours per day and will 
be steadily on the rise. Actually what is at issue is information aggression of 
American and also other Western countries against the Soviet Union. 

21 



In these conditions Charles Wick found nothing better but to propose to the Soviet 
Union in his recent WASHINGTON POST interview...that it should approach proyate 
American radio stations to buy time from them to organise transmission in the United 
States. Such an approach could hardly be described as a constructive reply to the 
Soviet proposals. The dialogue and exchanges, in whatever area they take place, should 
be based on taking into account the mutual interests of the partners. The attempts to 
bypass the other side, to place it at a disadvantage, will not produce the desired 
result. The Washington propagandists should remember that. 

/9738 
CSO: 5500/1025 

22 



USSR 

TELEBRIDGE ACCORD WITH U.S. \ 

LD161744 Moscow TASS in English 1720 GMT 16 Dec 86 

[Text] Moscow December 16 TASS — The meeting between the delegation of the USSR 
Supreme Soviet led by Viktor Afanasyev and members of the U.S. preparatory committee 
for holding television debates between Soviet and American parliamentarians was rounded 
off with an accord on arranging . in 1987 for six television hook-ups united by the 
common theme-motto "New Thinking in the Space Age", Boris Pyadyshev, first deputy head 
of the Information Department of the USSR Foreign Ministry, told a briefing here today. 

Under the accord, the first broadcast "Let Us Get Acquainted" scheduled for March, 1987 
will be devoted to the familiarization by the sides with the political systems, 
legislative process, a person's position in society, his or her constiutional rights 
and duties in the USSR and the United States. 

In the first half of the year, Soviet and American televiewers will also discuss via a 
television link-up such issues as environment protection, public health, international 
security and efforts to avert a nuclear war. It is planned to discuss in the future, 
among others, the questions of human rights and regional conflicts. 

Telebridges is a new form of contacts between the legislative bodies of the USSR and 
the united States, an important channel for deepening truth and promoting mutual 
understanding between the Soviet and American ; peoples, the USSR Foreign Ministry 

spokesman noted. 

/9738 
CSO: 5500/1025 

23 



USSR 

USSR HALTS 'JAMMING' OF BBC RUSSIAN BROADCASTS 

LD211905 London PRESS ASSOCIATION in English 1809 GMT 21 Jan 87 

[By John von Radowitz, PA staff reporter] 

[Text] The Soviets have mysteriously stopped jamming the BBC's Russian service for the 
first time in six-and-a-half years, it was disclosed today. 

The electronic noise which normally overlays BBC radio broadcasts in Russian to the 
Soviet Union suddenly disappeared at 5 PM on Tuesday. BBC engineers at Crows ley Park, 
near Reading, Berkshire, were surprised to find the Russian service giving out loud and 
clear to the estimated 18 million listeners who regularly tune in despite the jamming. 

News of what had happened was delayed to allow confirmation by sources inside Moscow. 
Today's broadcasts were also free from interference. 

A BBC spokesman said today: "We are all puzzled". But there are a number of private 
theories to explain the Soviet action. One is a possible link with Mrs Thatcher's 
planned visit to Moscow in March. 

Another theory is that the move results from the Iceland summit of Soviet leader 
Gorbachev and President Reagan last year.  It is known they discussed jamming. 

But perhaps the most pausible explanation is that the image-concious Russians want to 
be able to counter some of the criticism they will undoubtedly face at an international 
meeting on short wave frequency management, to be held in Geneva next month. 

One problem for the Soviet Union is that. jamming inevitably "spills over" onto other 
frequencies and can interfere with broadcasts into Russian from her allies. 

BBC broadcasts to the Soviet Union began in 1946 and have been jammed for 24 years of 
their history. 

Jamming has been lifted during times of "thaw" in political relations between the UK 
and the Soviet Union, only to be re-imposed again. The latest round started in August 
1980, after the rise of the Solidarity movement in Poland. 

Only a week ago Moscow radio launched its strongest attack in months on the BBC Russian 
service, accusing it of "lying" about Soviet internal affairs. 

24 



It is extremely costly for the Russian to jam foreign radio broadcasts because of the 
huge quantity of electricity consumed. The latest BBC estimate of the annual cost to 
the Soviet exchequer of jamming foreign broadcasts is 600 million pounds sterling. 

The BBC Russian service is on the air for six-and-a-half hours a day, broadcasting 
news, current affairs and feature programmes. 

BBC World Service and Voice of America broadcasts in English have never been jammed. 

Reports last year indicated that the Russians had stopped jamming Radio Beijing. 

But today American broadcasts in Russian, both from Washington and from the 
Munich-based station Radip Liberty, were still being interfered with. So too, were BBC 
Polish language broadcasts which the Soviet Union has been jamming continuously since 
December 1981. 

Mr John Tusa, managing director of BBC external broadcasting, today welcomed the latest 
cessation and added: "We look forward to this change of heart being extended to our 
Polish transmissions, as well as to other broadcasting organisations." However, within 
the BBC it is not expected that Russian service broadcasts will remain unjammed 
indefinitely. 

Work is underway on a 20 million pounds sterling scheme to replace transmitters dating 
from World War Two, which broadcast the Russian service. Six 250-kilowatt short wave 
transmitters are being built at Orfordness, Suffolk, to replace the old equipment at 
Skelton, Cumbria. 

Ironically, the Soviet jamming of BBC broadcasts affects Radio Moscow broadcasts into 
Britain. Last year, BBC engineers found that two of the six frequencies used by Radio 
Moscow were being disrupted by spillage from Soviet jamming on adjacent Western 
channels. 

Foreign Office Minister of State Mr Tim Renton said tonight it was too soon to be sure 
whether the cessation of jamming represented a significant change in Soviet policy. 
"But it is a welcome development so soon after my visit to Moscow last week, during 
which I asked the Soviet authorities on a number of occasions to stop jamming the BBC's 
broadcasts," added Mr Renton in a statement. 

/9738 
CSO:  5500/1025 

25 



USSR 

USSR STOPS JAMMING BBC AS 'GOODWILL GESTURE' 

LD232122 Moscow in English to Great Britain and Ireland 2000 GMT 23 Jan 87 

[Text] Next we have "Vantage Point". In it, Boris Belitskiy speaks about BBC [British 
Broadcasting Corporation] broadcasts that you may never have heard about, let alone 
listened to: 

[Belitskiy] And yet these broadcasts which you may never have heard about, let alone 
listened to, are broadcasts that you happen to be paying for and are conducted in your 
name. I'm speaking about the broadcasts of the BBC's Russian service. unlike the 
BBC's television and domestic radio services which are financed largely out of license 
fees, the external services, such as the Russian service, are financed entirely out of 
taxpayers' money with the cost running into hundreds of millions of pounds a year. In 
the BBC's Russian service alone your money is being used to support a staff of close to 
50 people. Who are these people to whom you are paying handsome salaries? 

As a matter of fact the head of the BBC's External Services, John Tusa, spoke about 
this in the Russian service only yesterday when he was replying to questions about the 
latest of many Soviet goodwill gestures towards Britain — the stopping of the jamming 
of Russian service broadcasts to the USSR. Mr Tusa was asked by his interviewer how 
closely he followed the Russian service programs, and what assurance he had that some 
dissident in that service was not engaging in deliberate mischief with any eye to 
spoiling the relations between the two countries. Mr Tusa claimed that there was not 
the slightest reason to suspect that anyone was engaging in such propaganda. 

Alas, Mr Tusa, people who have been with that service for many years think 
differently. In a broadcast this year Alexander Leven, who is head of the Russian 
service and is therefore clearly in a position to know, disclosed that most of its 
recent recruits were in fact individuals who had either been thrown out of the Soviet 
Union or had chosen to leave it because of their implacable hostility to everything 
Soviet. Little wonder that with a staff of that kind manning the service, Alexander 
Leven was able to cite cases of Russian service broadcasts being so venomously hostile 
to the Soviet Union and so inciting that even the British Foreign Office had felt 
obliged to intervene and reprimand the service in the hope of somewhat restraining it 
in order to avoid irreparable damage to Anglo-Soviet relations. 

Mr Tusa must be less than well familiar with what goes on in the Russian service if he 
rules out the possibility of such cases so categorically as he did yesterday. He chose 
to imply that the Very idea of propaganda was quite alien to the BBC's principles.  But 

26 



a very authoritative British journal, the NEW SCIENTIST, thinks quite differently. 
Here is what the journal once said on this score: The unwary Briton who is caught by 
the BBC Overseas Service is likely to suffer a nasty jolt. The plummy, moustached 
voices, the dignified understatement and, to the critical mind, the reckless slanting 
of the news in favour of government views flings one back into the jingoistic dream 
world of wartime newsreels. The cold war still goes on in the HF band. 

It was in the hope of ending this very cold war, Mr Tusa, that the Soviet Union has 
made its latest goodwill gesture, and you would be performing a good service to 
Anglo-Soviet relations and to both our countries by expalining this to the cold 
warriors on the staff of the BBC's Russian service. 

/9738 
CSO:  5500/1025 

27 



USSR 

RADIO LIBERTY, RADIO FREE EUROPE EXAMINED 

LD191109 Moscow in English to Great Britain in Ireland 2000 GMT 18 Nov 86 

[Program entitled "European Reporter" presented by Nikolay Gorshkov, with recorded 
statements by Ben Wattenberg, vice-chairman of the board of Radio Free Europe and Radio 
Liberty, and Oleg Tumanov, former acting editor-in-chief of the Russian service of 
Radio liberty; Tumanov speaks in Russian with superimposed English translation] 

[Excerpts] [Gorshkov] Hello. We devoted the last two programs in this series to the 
Vienna meeting of representatives of the countries that took part in the Helsinki 
conference. In Vienna now they are reviewing all the three baskets of the Helsinki 
Final Act. The most controversial being that covering East-West humanitarian 
cooperation. Much has been done along these lines, yet there remains obstacles too. 
Say all Europeans, whatever their country, champion a wider flow of information about 
each other. We share this view, though quite often the information channels are used 
for dubious purposes. Here's an example if you wish. Respecting pluralism of views I 
will be talking to two knowledgeable persons on the topic. First is Ben Wattenberg, 
who will identify himself. 

[Wattenberg] Yes I am the vice chairman of the board of Radio Free Europe and Radio 
Liberty, both. I am a Democrat, and I am vice chairman, there is a Republican 
President, so there is a Republican chairman. We split it, Washington D.C. (?right), 
the capital,  [sentence as heard] 

[Gorshkov] And here now is Oleg Tumanov to identify himself. 

[Tumanov] I worked at Radio Liberty for about 20 years, the last 18 months I was the 
acting editor in chief of the Russian service at that station. For the past 5-7 years, 
I had access to materials of (?various) secret nature and attended conferences of the 
top leaders of both radio stations. I read files, instructions of the U.S. State 
Department and instructions of the Central Intelligence Agency, the CIA. I amassed all 
these materials and brought them along to Moscow. For this reason, I will be speaking 
about something that is well documented. 

[Gorshkov] Now some brief extra information. Radio Liberty and Radio Free Europe are 
stations the American set up right after the war and they have been broadcasting only 
to Eastern Europe. [passage omitted] So what is the broadcasting concept of this 
American station, say of the programs beamed to Poland or other East European 
countries? 

28 



[Wattenberg] Well, yeah I am Ben Wattenberg and I am the vice chairman of the board of 
Radio Free Europe and Radio Liberty, and to answer your question about how we explain 
the concept of broadcasting to Poland, er, I would answer this: It is our belief that 
the Polish press as well as the press in the Soviet Union and throughout Eastern Europe 
where there are communist regimes, is a press that only expresses the views of the 
government, not necessarily of the individual people. 

[Gorshkov] Since Mr. Wattenberg has diverted from the subject at once I will permit 
myself a slight disgression too. I don't know why this executive official of Radio 
Liberty and Radio Free Europe can assert that our press reflects only the views of the 
Soviet Government. 

As a matter of fact, taking just the past week the Russian Federation daily, SOVETSKAYA 
ROSSIYA, carried in its millions of copies a long article by the director of the U.S. 
Arms Control and Disarmament Agency, Kenneth Adelman and the Soviet television network 
showed without any cuts a 1-hour Phil Donahue show from the United States. This 
popular TV host in the U.S. presented a group of Americans who talked via satellite to 
their compatriots, a family of the Lokshins who have asked for political asylum in the 
Soviet Union. [passage omitted] But then my digression is too long. Here is Ben 
Wattenberg who obviously does not express views of the Soviet Government. 

[Wattenberg] We are trying to do, not only in the Polish service of Radio Free Europe, 
but in Hungary, in Romania and Bulgaria and the Soviet Union, we broadcast in 
Ukrainian, in Kazakh to the Turkmen, to the ...[Wattenberg hestitates] in Radio Free 
Europe to Estonia, Latvia and Lithuania, is to say, as best we can, what would a free 
radio or free set of radios in Poland be broadcasting if there was press freedom in 
Poland. Now we know, we saw for example that tens of millions of Poles joined the 
Solidarity trade union movement, voluntarily, yet when Solidarity speaks, Radio Warsaw 
does not report it. We do report it, in Polish to the Polish people. We believe we 
report it accurately and objectively as news. So we believe that the stations of Radio 
Free Europe and Radio Liberty, as best we can, represent surrogate stations in place of 
the free stations that are missing in those countries. We do the best we can to 
replace that. The Soviet Government, and some of the governments of Eastern Europe not 
all of them, we feel, are afraid of the truth of diversity (?in) a broad spectrum. 

[Gorshkov] In a little while we'll give the floor to Oleg Tumanov too. In the 
meantime I would Ike to set things straight about some facts since Mr Wattenberg, hard 
as he may try to supply the facts, treats facts ambiguously. In 1981, that is at the 
peak of Solidarity's activities in Poland, the leaders of that organization were given 
special time on the air at government radio and TV stations. Solidarity officials 
prepared their programs quite independently, without any state censorship and went on 
the air nationwide to declare that in time they would be hanging communists and their 
sympathizers on lamp posts. It would seem that was the freedom the leaders of Radio 
Liberty and Radio Free Europe wished to have and to follow through the logic of Mr 
Wattenberg the station in Munich could wind up its operations. But for some reason, 
exactly at that time the Radio Free Europe broadcasting time in Polish was increased 
and was almost round the clock. 

If Mr Wattenberg is a pluralist to the end he must agree with my view. Speaking about 
the broadcasting concept for Eastern Europe, the vice chairman of Radio Liberty and 
Radio Free Europe was insincere and was concealing something. For this reason we are 
simply forced in search for the truth to turn to another competent source. Here is 
Oleg Tumanov. 

29 



[Tumanov] Both in the Polish section of Radio Free Europe and in the Russian section 
of Radio Liberty, there is a coverage of Soviet-Polish relations. The following 
propaganda scheme is imposed. The USSR does not give sufficient aid to Poland, but 
Poland in its turn doesn't wish that aid. Apart from that, the print shop of Radio 
Liberty and Radio Free Europe published in the past leaflets that were later circulated 
in Poland. It also printed various minicopies of newspapers that were delivered to 
Poland by various channels. That is, printed matter from Radio Liberty and Radio Free 

Europe was used. 

[Gorshkov] And were there any indications as to where the matter was printed? 

[Tumanov] No, none at all. When Radio Liberty and Radio Free Europe print such types 
of materials, they leave no traces. Only the printing facilities of the two stations 

are used. 

[Gorshkov] Well, does this mean that these materials were passed off for original 
Polish printed matter? 

[Tumanov] Of course, it was plain there was an underground print shop in Poland that 
specialized in such materials. But then the entire propaganda effort against Poland 
was based on a directive right from Washington in such a way so as to stimulate the 
Poles to refusal *to stay within the socialist community. All was done to drive a wedge 
between Poland and the other socialist countries. 

[Gorshkov] How was that done? 

[Tumanov] Well, most broadcasts were devoted exactly to Poland. Among the entire 
information only moWt the most negative pieces were selected — pieces sharply critical 
to the Soviet Union and to the Polish Government. A vast stream of lies and 
misinformation went on the air. Much was simply invented, and much was prepared by the 
people who worked at the radio station in the Polish section. That is, in that case a 
sort of carte blanche was given to lie as much as they could. 

[Gorshkov] Now what would Ben Wattenberg reply? 

[Wattenberg] We have a rule that we don't report anything unless there are two 
verifiable sources. Now that is in the news section of our broadcasts. We segregate 
— there's news and there's' commentary. The news we believe is as objective and 
truthful and accurate as it can humanly be possible. Now everybody makes mistakes — 
we know we make mistakes. We try not to — every journalist makes some mistake. 

[GorWhkov] I can counter this claim, not with a view but with a document. From the 
secret instructions worked out in Washington, specially for Radio Free Europe, a 

caption:   A 

[Unidentified voice] How to make propaganda radio programs. 

[Gorshkov] Point 22 

[Unidentified Voice]  Never mention facts that can damage your cause; simply skip 
them. You dod't have to cover both sides of one and the same issue. 

[Gorshkov] Point k7. 

30 



[Unidentified voice] Accuse, accuse, and accuse again. This strategic method is the 
most effective type of propaganda. 

[Gorshkov] Point 48. 

[Unidentified voice] Spread rumors and hearsay, but never call them so. 

[Gorshkov] Point 51. 

[Unidentified voice] Never use information for its own sake. You aren't interested in 
having well-informed listeners in the full sense of the word; you want to have 
listeners informed according to your intentions. 

[Gorshkov] Now how could Mr Wattenberg possibly account for the ties between Radio 
Liberty and Radio Free Europe and the CIA? 

[Wattenberg] Well, very simply. There is no relationship. Nobody in the CIA is 
working in Radio Free Europe or Radio Liberty. 

[Gorshkov] And now Oleg Tumanov on the same topic. 

\[Tumanov] CIA men were present in all the administrations in charge of both radio 
stations. The situation is still the same today. To be specific — take the Russian 
service. The director of Radio Liberty, Colonel Nikolay Vaslef, is a member of the 
American Army intelligence service. The director of the Russian service of that 
station, Konstantin (Drovstoy) A major, is also a member of the American military 
intelligence service specializing in methods of psychological warfare againt the USSR. 
His deputy, Nikolay Petrov, \is a CIA agent. He maintains ties with the U.S. Consulate 
in Munich, via which all the\directives arrive at Radio Liberty and Radio Free Europe 
from Washington, and from the CIA headquarters in Langley. Actually, the CIA and 
American secret services fully control the personnel policy of the station. They 
choose the people they [as heard] do the vetting. The CIA controls the spending of the 
station's budget, allocated under cover by the U.S. Congress. 

[Gorshkov] And how can one try to formulate the role of Radio Liberty and Radio Free 
Europe play in Europe in general? 

[Tumanov] I think that both stations in view of the Helsinki process, are playing a 
rather destructive role. The point is that these stations have seized at certain quite 
definite points taken out of the Helsinki accords, and threat them only for purposes of 
hostile propaganda. Reunification of families, freedom of speech, exchange of 
information — these are the things taken out for propaganda, or for playing them up. 
As for what is probably the main thing in the Helsinki accords — and I mean the need 
to build a peaceful Europe existing along neighborly peaceful relations — this falls 
out completely from the field of operations of both stations. 

[Gorshkov] Does that mean there is actual speculation on the Helsinki conference 
documents, and that the work of Radio Liberty and Radio Free Europe is aimed against 
the all-European process? 

[Tumanov] That's exactly what I wanted to say.  [passage omitted] 

/9738 
CSO:  5500/1025 



USSR 

SPACE TELEVISION EXPERT DISCUSSES PHOBUS PROJECT 

LD091322 Moscow TASS in English 1232 GMT 9 Dec 86 

[Text] Moscow December 9 TASS — The success of. the international Phobos space 
programme will depend, in considerable measure, on television systems, says Genrikh 
Avanesov, prominent Soviet specialist in space television, the man in charge of work to 
develop television facilities for a planned flight by automatic space probes to Phobos, 
the satellite of Mars, at the Space Research Institute. Smaller celestial bodies like 
Phobos were never studied until now. To learn about their origin means to clarify, to 
a certain extent, the history of the solar system: Such "miniplanets" are better 
preserved because of their small mass. 

Dr. Avanesov believes that space television will be a great help to mankind in its 
development. "It is not ruled out that already in the next century people will have to 
colonise other worlds, possibly even small ones like Phobos which has a diameter of 26 
kilometres," he said. "But before visiting them we must see them and do so with the 
help of television." It will take the space probe fifteen minutes to take pictures of 
Phobos while drifting at a height of 30-50 metres over its surface. "What is important 
here," Avanesov explained, "is that pictures must be taken very quickly but sent back 
to Earth as slowly as possible since rapid transmission will involve a heavy drain on 
power supply." 

"The American Strategic Defense Initiative, apart from threatening mankind, can divide 
scientists and hold back the development of science.  In this respect the future 
peaceful expedition to Phobos will be an alternative to the U.S. programme," Genrikh 
Avanesov said. 

/9738 
CSO: 5500/1025 

32 



USSR 

FOREIGN RESIDENTS' RADIO BROADCASTS PLANNED 

OW020041 Tokyo KYODO in English 0033 GMT 2 Dec 86 

[Text] Moscow, Dec. 1 KYODO — The Soviet Union is preparing to start radio broadcasts 
in Japanese, German, and French to serve foreign residents from the Western bloc in 
Moscow, according to informed sources. 

The sources said Soviet leaders had decided on the foreign language radio service to 
utilize broadcasting facilities used in the past to jam Voice of America U.S. 
propaganda broadcasts. 

Soviet leader Mikhail Gorbachev expressed his readiness to stop the jamming of the VOA 
when he met U.S. President Ronald Reagan in Reykjavik in October. 

The Soviet Union broadcasts the Japanese-language radio Moscow for four and a half 
hours daily. But this broadcast in short-wave beamed to Japan cannot be received 
clearly in Moscow. The new broadcasts will thus be. made on the medium wave to allow 
reception in Moscow. 

/9738 
CSO: 5500/1025 

33 



USSR 

TASS:  COMMUNICATIONS COOPERATION AGREEMENT SIGNED IN DELHI 

LD141922 Moscow TASS International Service in Russian 1319 GMT 14 Feb 87 

[Text] Delhi, 14 Feb (TASS)--Sergey Karmalito, TASS correspondent, reports: 
A closer rapprochement of the friendly people of the USSR and India—this 
sums up the aims of the long-term cooperation program between the two countries 
in the area of electric and postal communications up to the year 2000, signed 
in the Indian capital today. The document provides for a number of large- 
scale measures to develop the existing means of communication.  In particular, 
it is planned to cooperate in the production of equipment for this sphere and 
to conduct joint studies on questions of satellite communications organiza- 
tion. The sides will promote the development of the means of electrical 
communication for industrial and other sites in the territory of the USSR and 
India, which are being built or operated on the basis of intergovernmental 
Soviet-Indian agreements. It has been agreed to prepare and coordinate technical 
proposals for leasing channels [stvoly] Dn Soviet communications satellites to 
India. 

Presenting the results of the talks, the delegations of the USSR and Indian 
communications ministries stressed that the adoption of the program is in keeping 
with the spirit of bilateral agreements, including those signed in the course 
of the official friendly visit to India of M.S. Gorbachev, general secretary 
of the CPSU Central Committee, and with the decisions of the intergovernmental 
Soviet-Indian commission on economic and scientific and technical cooperation, 
and would facilitate the further deepening of good-neighbourly relations between 
the two countries. They expressed the conviction that implementation of the 
program would permit the Soviet Union and India to make more efficient use of 
accumulated scientific, technical, and industrial potential for the successful 
fulfilling of social and economic construction plans and to fully meet the 
population's demands in this sphere of services. 

The program was signed by G.G. Kurdyatsev, USSR first deputy minister of communi- 
cations, and D.K. Sangla, secretary of India's Department of Electrical 
Communications. 

/8309 
CSO: 5500/1026 

34 



USSR 

COMMITTEE SIGNS TV AGREEMENT WITH ARGENTINA 

LD210949 Moscow TASS International Service in Russian 2319 GMT 20 Mar 87 

[Text] Buenos Aires, [no month as received] 21 (TASS) — An agreement has been signed 
here on cooperation between the USSR State Committee for Television and Radio 
Broadcasting and the private Argentinian television company Canal 9. It envisages 
sending to Argentina Soviet television feature programs which Canal 9 will transmit 
throughout the whole country and will also supply to television companies of 20 Latin 
American countries. 

A protocol of intent was also signed on the exchange of television programs and 
cooperation with the state television company Argentina Televisora Color. The sides 
stressed the importance of the exchange of feature, news, and musical programs to 
coincide with the national festivals of the USSR and Argentina — 7 November and 25 May. 

The Argentinian television companies expressed interest in using material from the 
Vremya news program in their broadcasts, which they could receive by satellite. 

/8309 
CSO: 5500/1026 

35 



USSR 

JAPANESE TV RECEIVES, AIRS SOVIET PROGRAMMING 

OW190637 Moscow in Japanese to Japan 1200 GMT 18 Mar 87 

[Tokyo correspondent Potapov report] 

[Text] Beginning Tuesday on 17 March many Japanese TV viewers will have the 
opportunity to view Soviet television news programs. Television Asahi has started 
receiving Soviet television programs via a Soviet communications satellite, and these 
will be used as topics in news programs. A ceremony marking the start of the reception 
of Soviet television programs was held at Television Asahi on 17 March. Following is a 
report filed by Potapov, Radio Moscow correspodent in Tokyo: 

The studio of Television Asahi's new building was filled with news reporters. When a 
Television Asahi representative flipped a switch at 1330 Japanese time [0430 GMT], the 
Russian characters of Moscow News appeared on 50 monitor television sets, and theme 
music and the Russian language was heard in the studio for the next 10 minutes. The 
announcer reported on a local party organization meeting in Kazakh, progress in solving 
agricultural problems, and progress in commercial organization reforms. The same news 
program was viewed simultaneously by millions of television viewers in the Far Eastern 
part of the USSR. This is how Television Asahi officially started receiving the Soviet 
Orbita-1 system news program via communications satellite. The Japanese people first 
directly watched Soviet television programs several years ago at the 1985 Tsukuba 
Science Exposition. At that time an antenna capable of receiving transmissions from 
the Soviet Gorizont No 6 communications satellite was erected at the Soviet exposition 
hall. Recently the same antenna was set up at the Television Asahi station. 
Television Asahi has had much experience in cooperating with television networks of 
both the USSR and other socialist countries for many years. 

Under an agreement with the USSR, Television Asahi will use news materials supplied by 
the news program called Vremya in its own news programs. Since Television Asahi has 
its own network all across the country, many Japanese families will become familiar 
with the contents of Soviet television news programs. In an interview with Radio 
Moscow, Mr Junichi Narai, chief of the Television Asahi project, stated the following: 
If the Japanese people can see with their own eyes live television programs also 
watched by the Soviet people, the two peoples will acquire deeper mutual trust and 
understanding. With the new Soviet reforms and social and economic changes noted in 
the USSR, the Japanese people's interest in their neighbor has remarkably increased. 
Soviet television programs have become more interesting to them because of their 
openness, as well as the extensive reporting on various events and problems in the 
USSR.  In this connection, we are convinced that the project will achieve success. 

These remarks -were made by Project Chief Mr Junichi Narai. This has been a report 
filed by Potapov, Radio Moscow correspondent in Tokyo. 

/8309 
CSO:  5500/1026 36 



USSR 

BRIEFS 

AGREEMENT ON lTV LINKS' WITH U.S.—Washington, 13 Dec (TASS)—A visit of a 
delegation of the USSR Supreme Soviet led by Deputy V.G. Afanasyev, editor- 
in-chief of the newspaper PRAVDA, to Washington closed with the conclusion of 
an agreement on a series of "T.V. links" between the Soviet Union and the 
United States« The document signed during the visit provides for several 
TV programs next year under the.overall name "New Ways of Thinking," in which 
deputies to the USSR Supreme Soviet and American congressmen will discuss 
outstanding problems of our time. House member George Brown from California 
characterized the agreement as an important first step and Republican House 
member Clandine Schneider said at a press conference here that the sides 
should build TV links rather than barriers to mutual Understanding. House 
member Tom Downey noted in his speech an urgent need for a new thinking in 
the nuclear-space age.  [Text]  [Moscow TASS in English 2344 GMT 12 Dec 86 
LD]  /9738 

JAMMING OF WESTERN BROADCASTS SAID ENDING~The Soviet Union is to abandon the 
jamming of Western radio transmissions from the beginning of next year, says 
our Moscow correspondent, who has received the report from well-informed 
sources in the Soviet capital. The Soviet transmissions have disrupted 
transmissions in Russian by such stations as the BBC and VOA, and thus it 
has most affected the Soviet citizens who want to listen to foreign radio 
stations.  [Text]  [Stockholm Domestic Service in Swedish 1130 GMT 14 Dec 86 
LD]  /9738 

FUNDS FOR RIAS TV STATION APPROVED—Washington, 28 Oct (TASS)—The United 
States is planning to implement a new large-scale campaign of sabotage 
against the European socialist countries. These plans have already taken 
shape following approval by the U.S. Congress of a White House request for 
a budget allocation of $12 million this financial year to construct a RIAS 
[Radio in American Sector] television station in West Berlin. In a special 
statement published here, Charles Wick, director of the U.S. Information 
Agency, which acts as official Washingtons main propaganda mouthpiece, 
expresses "profound gratitude" to Congress for giving life to the long-dis- 
cussed plans to create such a television station in Eastern Europe. The 
station will disseminate purposeful U.S. propaganda to the socialist countries 
of the European Continent.  [Text]  [Moscow TASS International Service in 
Russian 0230 GMT 28 Oct 86 LD]  /9738 

-3f 



KIRGHIZ MOUNTAIN TV STATION COMMISSIONED—Talas—The call sign of Moscow 
Television Center has been heard for the first time in the homes of inhabi- 
tants of Kirghizia's Chatkal Valley high in the mountains. A television 
retransmitter installed ahead of schedule by the republic's communications 
workers has begun operating there. Now all the population centers in the 
Chandalyshskiy Range are receiving television broadcasts.  [TASS report: 
"Receiving Moscow"]  [Text]  [Moscow SELSKAYA ZHIZN in Russian 23 D3c 86 
p 4 PM]  /9738 

AUSTRIAN TELEVISION AGREEMENT—Moscow March 20 TASS—An agreement on cooperation 
in television was signed here today between the State Television and Radio 
Committee of the USSR (Gosteleradio) and the Austrian Teleradio. The two sides 
will exchange television materials on the life of the peoples of both countries, 
television programmes will be made on the most important events in the USSR 
and Austria assistance will be rendered to journalists and filming groups on a 
mutual basis. The agreement was signed by USSR Gosteleradio Chairman Aleksandr 
Aksenov and general director of the Austrian Teleradio Taddeus Podgorski. 
[Text]  [Moscow TASS in English 2139 GMT 20 Mar 87 LD] /8309 

RADUGA COMMUNICATIONS SATELLITE LAUNCHED—Moscow, 20 Mar (TASS)—Another Raduga 
communications satellite with onboard retransmitting apparatus intended to 
provide telephone-telegraph-radio communications and the transmission of 
television programs was launched in the USSR yesterday. The apparatus on the 
satellite is working normally.  [Text]  [Moscow TASS International Service 
in Russian 0745 GMT 20 Mar 87]  /8309 

CSO: 5500/1026 

38 



BELGIUM 

ADVISORY REPORT ON FUTURE OF TELECOMMUNICATIONS ISSUED 

Brussels LE SOIR in French 4 Nov 86 p 2 

[Article by Guy Duplat] 

[Text] The four "wise men" designated by the government last July 10 to 
study a restructuring of the RTT statutes issued their report last week, 
Messsieurs De Bondt (CVP), Fawe (PRL), Vuchelen (PW), and Wilmes (PSC) were 
not revolutionaries and did not follow the British and Japanese governments 
which have denationalized their PTT. Nevertheless, if accepted by the govern- 
ment, their proposals will completely overturn pur telephone administration. 
Let us review the main chapters of their report: 

1) The Monopoly 

The RTT would keep the monopoly of the network infrastructure.  But all of 
the terminals and modems would be freed and submitted to competition.  The 
terminals and modems would be freed and submitted to competition.  The termi- 
nals still under Administration monopoly would be freed within 3 to 5 years. 
Between 4,000 and 5,000 RTT employees might lose their jobs by reason of 
this restriction of the RTT monpoly.  To compensate for that, the Administra- 
tion would be authorized to sell terminals on the market in competition with 
the private sector.  A legal procedure is included to ensure that the RTT 
plays the competition game properly and cannot benefit from its infrastructure 
monopoly to subsidize its sale of terminals. 

2) Approvals 

The RTT would no longer be judge and party. An organization called "Normali- 
zation and Authorization in Telecommunications Matters" (NAT) would thus 
be created within a ministry and would independently approve telecommunications 
equipment. Those equipment items which are approved will be marked with an 
indelible sign so as to provide better protection against pirate equipment. 

3) Purchases  '        - 

By reason of its purchases (20 billion francs per year) the RTT is a prime 
mover of industrial policy, but its considerable assistance to research, 
development, and exportation (up to 40 percent of additional cost) is 

39 



presently blurred in the purchase prices. The "wise men" propose to clearly 
identify this assistance to industrial policy.  In the sales of terminals 
the RTT would play according to market rules and would then no longer be 
required to fulfill a role of industrial policy. 

4) Rates 

Rate hikes would be limited overall and would remain, for example, lower 
than the rising index by one-quarter. 

5) Personnel 

The "wise men" propose the elimination of civil service from the Administra- 
tion. The RTT could develop its own personnel policy. The wages would 
depend upon the services rendered. The nominations would be depoliticized and 
decided by a management committee. But to avoid frightening the personnel, 
the present employees would retain the advantages of their acquired rights. 

6) The Statute 

The "Wise men" wish to diminish considerably the authority of the government 
on the RTT. The goal is to transform the Administration into a publicly 
owned corporation after which a minority portion of the shares could be 
transferred to the personnel or sold to the private sector. According to the 
"wise men," the independence of the Administration is indispensable in order 
that it may act in conformance with commercial and industrial methods. One 
point which is of particular interest to telephone users is the proposal for 
creating a superior consulting council for telecommunications consisting 
of representatives of the authority, unions, employers, and users. For 
example, this council would render opinions on rates and on the role of 
industrial policies. It would also assume the function of ombudsman (since 
it is well known that the RTT is often the subject of complaints by the 
public). This council would also study the synergies to be accomplished 
>with cable television in order to develop new telematic services. 

This report, which is similar to that of the Steenbergen Commission in the 
Netherlands, will undoubtedly be used as a basis for the reform of the RTT 
that Madame D'Hondt, Secretary of State at the PTT, wants to accomplish 
very quickly. But politically,  this transformation must be on a 
par with the solution to the contract of the century ordering new public 
central offices. Hence, it is to be feared that the recommendations of the 
wise men may still remain some weeks, or even some months, in the political 
and community refrigerator. 

13112 
CSO: 5500/2423 

40 



FRANCE 

FRANCE LIMITS FOREIGN OWNERSHIP OF CGCT 

Amsterdam COMPUTABLE in Dutch 12 Dec 86 pp 11-12 

[Unattributed article: "Only 20 Percent o£ CGCT to Foreign Investors"] 

[Text] Paris—Rather unexpectedly the French Government has decided that only 
20 percent of the state-controlled and insolvent General Company of Telephone 
Constructions (CGCT) can be sold to foreign investors. Previously not a word 
had been said about invoking this rule, which is part of the French legislation 
on privatization and was indeed applied when shares Of the state's Saint Gobain 
company were sold to private investors. Politically this solves a nasty 
problem but a new one is created for the sale of CGCT. 

The takeover of the insolvent state-controlled CGCT by AT&T and Philips 
Telecommunicate (APT) seemed to be all settled about 1 and 1/2 years ago. 
In exchange for the purchase of 60 percent of CGCT's share capital, APT would 
acquire the 16-percent market share—worth several billions—held by CGCT, 
which is the French PTT's second supplier of telephone exchanges after CGE. 
Moreover, APT would set up a joint venture with Mätra for microwave equipment 
and would help sell French exchanges on the U.S. market. 

Battle 

Nevertheless, the French Government decided to allow other companies to submit 
a bid for CGCT. Consequently, the takeover got a political touch. The West 
German Government put forward Siemens to take over CGCT and exerted pressure 
on the French Government by threatening to block the recently obtained entry 
of CGE on the West German market. Through cooperation with ITT's tele- 
communications branch, CGE had also acquired the German ITT subsidiary 
Standard Elektrik Lorenz (SEL), which after Siemens is the second largest 
supplier of telephone exchanges to the German PTT. Subsequently the U.S. 
Government also entered the battle by threatening both the French and German 
Governments to close the U.S. market to German and French telecommunications 
companies unless APT could take over CGCT. The U.S. Federal Communications 
Commission (FCC) even requested the various regional Bell telephone companies 
to submit a list with all purchased and ordered telecommunications equipment 
of German origin. 

41 



This put the French Government in a difficult position: if CGCT was sold to 
APT, CGE's SEL subsidiary would be cut off from the West German market; if 
Siemens were selected, the U.S. market would be closed to French companies. 
By opting for an arrangement that applies to all privatizations of French 
state-controlled companies, the French authorities avoid having to make such 
a choice. This, however, creates another problem. 

ITT Subsidiary 

One of the French Government's original reasons for seeking a foreign candidate 
to take over CGCT was that no company in France was found able or willing to 
take over and restructure the CGCT so that it could continue as a telecommunica- 
tions manufacturer. By keeping 80 percent of CGCT in France, foreign companies 
that have expressed interest in CGCT (i.e., APT, Siemens, Ericsson, GEC, and 
Plessey) will have to turn to one or more French partners. 

CGE is not likely to be considered as a partner because it would then acquire 
100 percent of the French telecommunications market, and the French Government 
wants a more competitive market. Possible partners are companies like Matra 
and Jeumont-Schneider, which are both already active in the area of business 
switchboards and have both expressed possible interest in extending their 
business to public telephony. Another possible arrangement would be for French 
companies or financial institutions to invest in CGCT for purely financial 
reasons. In both cases, however, actual management will be in the hands of the 
foreign partner because he will have most of the expertise. 

For the time being, the new situation seems to favor Ericsson. Thus far market 
analysts have assumed that although the Swedish firm was a good choice, it was 
not financially strong enough to make a good bid. Now that foreign investment 
is reduced to 20 percent, it will be less of a problem for Ericsson to submit 
an attractive bid. However, APT in Hilversum remains optimistic about the 
ultimate choice which is expected soon. The company indicates that for 
1 and 1/2 years the French PTT has had a clear preference for APT's exchanges 
on technical grounds, and they also think they will eventually come up with 
the best offer. 

25048/8309 
CSO: 5500/A014 - END - 

42 


