
JPRS-TTP-90-016 
13 NOVEMBER 1990 

iPRS Report— 

Telecommunications 

REPRODUCED BY 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
NATIONAL TECHNICAL INFORMATION SERVICE 
SPRINGFIELD, VA. 22161 

DTIC QUALITY INSPECTED 8 



JPRS-TTP-90-016 CONTENTS 13 November 1990 

SUB-SAHARAN AFRICA 

ETHIOPIA 

Semiautomatic Microwave Telephone Exchange Installed 
[Addis Ababa THE ETHIOPIAN HERALD, 10 Oct 90]       1 

MOZAMBIQUE 

Portuguese Enterprises Sign Joint Telecommunications Contract 
[Maputo Domestic Service, 31 Oct 90]       1 

SOUTH AFRICA 

SABC Installs Satellite Tracking for Rural Districts 
[Johannesburg Television Service, 29 Oct 90]   

CHINA 

Radio, Television Industry Develops Rapidly in Xinjiang 
[Li Shengjiang; Beijing XINHUA, 27 Oct 90]       2 

Microwave Circuit Completed in Shandong   [Jinan Shandong Provincial Service, 7 Nov 90]       2 

EAST ASIA 

INTER-ASIAN AFFAIRS 

VNA Opens Bureau in Tokyo   [Tokyo KYODO, 7 Nov 90]       3 

JAPAN 

Sony To Market High-Definition Television for Home Use   [Tokyo KYODO, 1 Nov 90]   3 
Firms To Set Up Optical Cable System for Four ASEAN Nations   [Tokyo KYODO, 30 Oct 90] .... 3 
Sony Groups To Develop Software for New Media   [Tokyo KYODO, 5 Nov 90]   3 
New UHF Station for Tokyo Area Planned   [Tokyo KYODO, 8 Nov 90]   4 
Maritime Satellites Now Cover Entire World   [Tokyo KYODO, 8 Nov 90]   4 

SOUTH KOREA 

Court Ruling Could Lead to Privatization of TV System   [Seoul YONHAP, 2 Nov 90]       4 
Information Minister Announces Private TV Network   [Seoul YONHAP, 31 Oct 90]       5 

PHILIPPINES 

Japanese Grant To Fund Telecommunications Project 
[Cynthia Evidente; Manila BUSINESS WOLD, 6 Nov 90]       5 

SINGAPORE 

World's First Picture-Quality Videotex System Launched 
[Singapore Domestic Service, 31 Oct 90]      6 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 2 

TAIWAN 

DPP Involved in Plan To Launch Satellite   [Taipei CHINA POST, 31 Oct 90]      6 

VIETNAM 

New Radio Transmission Station Set Up in Huong Hoa   [Hanoi Domestic Service, 7 Nov 90]       7 

EAST EUROPE 

HUNGARY 

Austrian Digital Branch Exchange Installed 
[Janos Kis; Budapest COMPUTER WORLD/SZAMITASTECHNIKA, 16 Aug 90]       8 

YUGOSLAVIA 

Private Television Expanding, Yutel Facing Opposition       9 
Local Political Opposition   [Paris AFP, 5 Nov 90]       9 
New TV Channel Yutel   [Belgrade TANJUG, 1 Nov 90]       9 

LATIN AMERICA 

BELIZE 

New Act Liberalizes Radio, TV Broadcasting   [Mark Lee; Bridgetown CANA, 6 Nov 90]     11 

CHILE 

Satellite Station Planned for Base in Antarctic   [Santiago EL MERCURIO, 26 Oct 90]     11 

GUYANA 

Parliament Passes Bills to Advance Divestment Program   [Bridgetown CANA, 30 Oct 90]     12 

JAMAICA 

Government Grants Television, Radio Licenses   [Bridgetown CANA, 1 Nov 90]     12 

MEXICO 

Telecommunications Director on Plans for Future Satellites 
[Mexico City NOTIMEX, 4 Nov 90]     13 

NEAR EAST & SOUTH ASIA 

EGYPT 

Satellite Ground Station Inaugurated 29 Oct     14 
To Serve International Links, Egyptian TV   [Cairo MENA, 29 Oct 90]     14 
Experimental Satellite Transmission Begins   [Cairo Domestic Service, 29 Oct 90 ]     14 

MAURITANIA 

Telephone, Telex Links With Senegal Restored   [Paris AFP, 29 Oct 90]     14 

SRI LANKA 

New TV Network Channel Begins Transmission 1 Nov   [Colombo LANKAPUVATH, 2 Nov 90] ...   15 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 3 

SOVIET UNION 

'Gorizont' Communications Satellite Launched 3 Nov   [Moscow TASS, 5 Nov 90]   16 
Yarosloval Cable/Satellite Studio Competes With Oblast TV 

[Moscow SOVETSKAYA ROSSIYA, 27 Oct 90]    16 
Direct Telephone Links with ROK To Open   [Aleksandr Kopnov; Moscow TASS, 5 Nov 90]   16 
New Georgian News Agency Set Up   [Igor Gvritishvili; Moscow TASS, 31 Oct 90]   16 
Estonia To Establish NMT Mobile Phone Network   [Helsinki HELSINGIN SANOMAT, 26 Sep 90]   16 
Stepanakert Radio Studio Resumes Work   [Moscow Television Service, 30 Oct 90]   17 
NKAO Oblast Radio Resumes Operations   [Moscow KOMSOMOLSKAY A PRAVDA, 30 Oct 90]    17 
Rayon TV Station Goes on Air in Ryazan Oblast   [Moscow SOVETSKAYA ROSSIYA, 30 Oct 90]   17 

WEST EUROPE 

CANADA 

Phone Line Delivers Voice, Data, Video in Field Trial 
[Lawrence Surtees; Toronto THE GLOBE AND MAIL, 9 Oct 90]     18 

Digitized Satellite Radio Service Launched   [David Smith; Vancouver THE SUN, 2 Oct 90]     18 

CYPRUS 

Link With Greek TV Still Set for 1 Nov     19 
Economic, Political Costs   [Emilia Christofi; Nicosia CYPRUS MAIL, 27 Oct 90]     19 
Further Reportage   [Michele Kambas; Nicosia CYPRUS MAIL, 31 Oct 90]     19 

FRANCE 

Thomson Receives Five-Year Funding for HDTV 
[Blondine Hennion, Jean-Leon Vandoorne; Paris LES ECHOS, 18 Oct 90]     20 

GERMANY 

UK Company Receives License for Satellite Network   [Berlin ADN, 8 Nov 90]     21 

TURKEY 

'Euro-Radio' To Begin Broadcasting in 1992   [Istanbul CUMHURIYET, 30 Oct 90]     21 
Yazar Outlines Planned Changes for TRT   [Ankara Domestic Service, 5 Nov 90]     21 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 SUB-SAHARAN AFRICA 

ETHIOPIA 

Semiautomatic Microwave Telephone Exchange 
Installed 
91WT0026A Addis Ababa THE ETHIOPIAN HERALD 
in English 10 Oct 90 pp 1, 5 

[Article: "Semi-Automatic Microwave Telephone 
Exchange Installed"] 

[Excerpts] Jinka (ENA)—A 1.6 million semi-automatic 
microwave telephone exchange has been installed here 
by the Ethiopian Telecommunications Authority. 

The project which was launched last year to improve 
communications facilities for the benefit of residents of 
Jinka town and inhabitants of South Omo Administra- 
tive Region was inaugurated on Sunday by Comrade 
Wolle Chekol, member of the CC of the WPE and 
Deputy Prime Minister. 

[Passage omitted] 

Speaking on their part, Comrade Tefera Endalew, Chief 
Administrator of South Omo Administrative Region, 
and Comrade Wondifraw Wolde-Selassie, the regional 
manager of the Telecommunications Authority, empha- 
sized that the alleviation of communication problems in 
the region would promote development, increase admin- 
istrative efficiency and raise the quality of telecommu- 
nications services. 

The new telephone exchange is open both to domestic 
and international calls and is capable of meeting the 
needs of 200 clients, which will be progressively stepped 
up by another 300 in the future. 

[Passage omitted] 

MOZAMBIQUE 

Portuguese Enterprises Sign Joint 
Telecommunications Contract 
MB3110073690 Maputo Domestic Service in Portuguese 
0400 GMT 31 Oct 90 

[Text] In Maputo on 30 October, Telecommunications 
of Mozambique Enterprise and Portugal's Post and 
Telecommunications Enterprise, as well as the Lisbon 
and Oporto Telephone Company signed a contract to 
create a joint venture soon under the name of (Telesol). 

The social capital of that joint venture will be 400 
million meticals. Telecommunications of Mozambique 
Enterprise will contribute half of that amount. 

(Telesol) joint venture plans to install commercial tele- 
communications services and offer technical assistance 
for equipment in telecommunications terminals. 

That joint venture also plans to run and exploit telecom- 
munications services on a mobile and commercial basis 
throughout the country. 

The contract was signed by Telecommunications of 
Mozambique Director General Rui Fernandes; Silva 
Marques, chairman of the administrative council of the 
Portuguese Post and Telecommunications Enterprise; 
and Melo Franco, chairman of the administrative 
council of the Lisbon and Oporto Telephone Company. 

SOUTH AFRICA 

SABC Installs Satellite Tracking for Rural 
Districts 
MB2910172490 Johannesburg Television Service 
in English 1545 GMT 29 Oct 90 

[Text] Good news for television viewers in outlying areas 
who have been experiencing poor visual and sound 
quality for the past year or so. The SABC [South African 
Broadcasting Corporation] is improving its satellite 
tracking systems at more than 20 satellite reception 
points around the country, to ensure better television 
pictures and sound. 

The SABC's outer space link via Intelsat V has run into 
station- keeping problems, which has resulted in picture 
disturbance or noise on television broadcasts. Intelsat V, 
launched in 1982, ensures live transmission to South 
African viewers. 

Since the fuel for keeping the satellite at a fixed distance 
from the earth has now run out, the satellite seems to go 
astray every so often. Natal's south coast has been one of 
the worst-hit areas, and technicians and engineers 
installed an hydraulic tracking system just outside Port 
Shepstone today. 

The tracking system will move the dish into a horizontal 
and vertical plane in order to track the satellite. As the 
signal moves further out of orbit and gets weaker, the 
tracking system comes into operation automatically. 

The total cost of the hardware is more than 1 million 
rands, and should keep viewers happy until Intelsat VI is 
launched next year. 



CHINA 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

Radio, Television Industry Develops Rapidly in 
Xinjiang 
OW2810104090 Beijing XINHUA Domestic Service 
in Chinese 0731 GMT 27 Oct 90 

[By reporter Li Shengjiang (2621 3932 3068) ] 

[Text] Urumqi, 27 Oct (XINHUA>—The rapid develop- 
ment of the broadcast and television industry has ush- 
ered in an information age in the once secluded Xinjiang 
Uygur Autonomous Region in the northwest, thus 
bringing the region much closer to the hinterland and the 
outside world. 

In the early years of liberation, there was only one radio 
station in the autonomous region. Television transmis- 
sion did not begin until the 1970's. In the 1980's, the 
party and government began to pay great attention to the 
development of the radio and television industry, 
investing large amounts of manpower, materials, and 
financial resources in building related installations. The 
region now has 37 broadcasting and relay stations, with 
a total transmission power 3,000 times that of the early 
years of liberation. The Xinjiang People's Broadcasting 
Station beams programs totaling 52 hours in five lan- 
guages—Uygur, Mandarin, Kazakh, Mongolian, and 
Kirgiz—to the entire region everyday. Seventy percent of 
the region's population receives the broadcasts. Mean- 
while, the television industry has advanced by leaps and 
bounds. There are now 810 television stations, television 
relay stations, differential relay stations, and satellite 
ground receiving stations in the entire region. Television 

stations in various parts of the region air a total of 38 
programs, most of which are beamed in two languages 
over two channels to 65 percent of the population. 
People of various nationalities in urban and rural areas 
can watch or listen to the national and international 
news of the same day. 

Currently, more than 8,000 people are engaged in the 
radio and television industry in the autonomous region. 
Substantial and colorful radio and television programs 
have played a pivotal role in publicizing the party's 
principles, lines, and policies; transmitting information 
and scientific and technological know-how; providing 
cultural entertainment to people of all ethnic groups; 
promoting security in border areas; and fostering intere- 
thnic unity. 

Microwave Circuit Completed in Shandong 
SK0811122290 Jinan Shandong Provincial Service 
in Mandarin 2300 GMT 7 Nov 90 

[Text] Construction of the 11 microwave stations cov- 
ering a distance of 320 km within the boundaries of 
Shandong Province, which are a part of the Beijing- 
Shanghai digital microwave communication circuit, a 
key construction project of the state during the Seventh 
Five-Year Plan period, have all been completed thus far. 
After being fed into other communications lines in the 
province, this microwave circuit will be open to opera- 
tion at the end of this year. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 EAST ASIA 

INTER-ASIAN AFFAIRS 

VNA Opens Bureau in Tokyo 
OW07U155890 Tokyo KYODO in English 1303 GMT 
7Nov90 

[Text] Tokyo, Nov. 7 KYODO—VIETNAM NEWS 
AGENCY (VNA) opened a bureau in Tokyo Wednesday 
and launched its first dedicated communications circuit 
for news transmission with a Western-aligned country. 

The opening was celebrated at an inaugural party at a 
Tokyo hotel attended by Vietnamese Ambassador to 
Tokyo Vo Van Sung and VNA General Director Do 
Phuong. 

Nguyen Dai Phuong is to head the Tokyo bureau. 

In Asia VNA also maintains bureaus in Beijing and New 
Delhi. 

JAPAN 

Sony To Market High-Definition Television for 
Home Use 
OW0U1143290 Tokyo KYODO in English 1415 GMT 
1 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 1 KYODO—Sony Corp. on 
Thursday unveiled a wide-aspect 36-inch high-definition 
television (HDTV) receiver for home use, in preparation 
for the start of HDTV broadcasts next fall in Japan. 

This TV, the first consumer-use HDTV receiver to be 
marketed, will go on sale on December 1 for 2.3 million 
yen. 

Sony first announced the development of an HDTV for 
industrial use in 1981. 

Sony officials said that the new home-use HDTV lacks a 
decoder and will have to be fitted with one if it is to 
receive HDTV broadcasts. 

They said such decoders will be produced to order from 
December at a cost of 1.8 million yen each. A decoder 
converts encoded data back into its original form. 

The decoderless home HDTV, however, is capable of 
receiving common TV broadcasts and satellite TV 
broadcasts, as well as reproducing video disks, the offi- 
cials said. 

A wide-aspect 16:9 ratio cathode-ray tube, compared 
with the conventional 4:3 ratio type, is a main feature of 
the new Sony product, they said. 

Japan Broadcasting Corp. (NHK) is due to start full-scale 
HDTV broadcasting in the autumn next year. 

Other consumer electronics giants like Matsushita Elec- 
tric Industrial Co., Toshiba Corp., and NEC Corp., 

which have already test-manufactured consumer-use 
HDTV receivers, are also preparing to market them. 

Firms To Set Up Optical Cable System for Four 
ASEAN Nations 
OW3010125290 Tokyo KYODO in English 1153 GMT 
30 Oct 90 

[Text] Tokyo, Oct. 30 KYODO—NEC Corp., Fujitsu 
Ltd., and Ocean Cable Co., said Tuesday they have 
signed a contract in Brunei to set up an underwater 
optical cable system linking four members of the Asso- 
ciation of Southeast Asian Nations (ASEAN). 

The underwater cable will link Brunei, Singapore, 
Malaysia, and the Philippines, the firm officials said. 

Construction of the cable linking Brunei and Singapore 
is expected to be completed in late November, 1991. The 
line linking Brunei, Malaysia, and the Philippines is 
expected to be completed in late January 1992. 

The two lines will each be approximately 1,500 kilome- 
ters long. 

The lines will have an information capacity of 560 
megabits per second, they said. One megabit is equal to 
1 million bits. 

The telephone circuit will have a capacity of about 
15,000 circuits, the largest in Southeast Asia, they said. 

Sony Groups To Develop Software for New Media 
OW0511092490 Tokyo KYODO in English 0904 GMT 
5 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 5 KYODO—CBS Sony Group plans 
to develop software with Sony Corp. for the new 
advanced media of the future, such as broadcasting 
satellites and computers connected to audio- visual 
equipment, an industry source said Monday. 

These so-called "next generation media" are in the 
process of rapid development, with high-definition tele- 
vision systems, for instance, expected to become popular 
in five to 10 years' time. 

According to the source, CBS Sony's main project at this 
point is to develop software for advanced digital 
recording equipment for compact disks (CDs). Sony is 
expected to be the first company to market the equip- 
ment in Japan next year. 

The source added the project also means CBS Sony can 
boost and diversify its operations after April next year 
when it changes its name to Sony Music Entertainment 
Inc. 

Sony announced last month that it had agreed with U.S. 
broadcasting network CBS Inc. to change its name when 
it acquired CBS Records Inc. in America in 1988 from 
its parent broadcasting company. 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

CBS Sony's annual sales in fiscal 1989 totaled 78.9 
billion yen, of which 70 percent was from software sales 
of CDs and cassette recorders. 

New UHF Station for Tokyo Area Planned 
OW0811124090 Tokyo KYODO in English 0737 GMT 
8 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 8 KYODO—The government is 
considering licensing a new UHF television station for 
Tokyo in about three years, the first new station in the 
metropolitan area since 1964, officials at the Ministry of 
Posts and Telecommunications said Thursday. 

Posts and Telecommunications Minister Takashi 
Fukaya outlined the plan to Tokyo Governor Shunichi 
Suzuki, who visited the ministry the same day, the 
officials said. 

The minister is also expected to ask for an advisory 
opinion from the Radio Regulatory Council next week 
over the allocation of a broadcast frequency for the 
planned local UHF television station. 

Five privately run national-network television stations 
currently serve Tokyo and its vicinity, but none special- 
izes in local Tokyo news. 

Local businessmen, such as Tokyo Chamber of Com- 
merce and Industry members, have long asked for such a 
channel, the ministry officials said. 

Private television stations in the Tokyo area, however, 
opposed such a plan, saying that six stations in the area 
are too many. 

UHF television stations in neighboring areas such as 
Kanagawa, Chiba and Saitama Prefectures also insisted 
it will severely affect their operations. 

The minister said at a press conference after meeting 
with the Tokyo governor that Tokyo is the only area not 
covered by a local station and that national networks 
cannot provide enough local news to people in the area. 

Tokyo people suffer the most from congestion brought 
on by too many facilities in the capital city, Fukaya said, 
adding he believes setting up a local station is necessary 
for revitalizing the Tokyo area. 

Suzuki also said in a separate press meeting that the 
proposed station will not directly compete with Tokyo 
key stations or neighboring UHF stations because its 
coverage will differ from the others. 

The ministry officials said the minister's council is 
expected to submit its report probably in January. The 
ministry then will proceed with the plan in the following 
couple of months, they added. 

It will be the first TV station set up in the metropolitan 
area since 1964, when Television Tokyo Channel 12 Ltd. 
was inaugurated. 

Maritime Satellites Now Cover Entire World 
OW0811124390 Tokyo KYODO in English 0846 GMT 
8 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 8 KYODO—International Maritime 
Satellite Organization (Inmarsat) has repositioned one of 
its satellites to eliminate a former coverage gap running 
from North America to the South Pacific Ocean, KDD 
(Kokusai Denshin Denwa) said Thursday. 

The organization started shifting one of its two satellites 
over the Atlantic Ocean some distance toward the West 
on September 29, completing the maneuver Sunday, 
KDD officials added. 

The former coverage gap spans one of the world's richest 
fishing areas in the South Pacific, where many Japanese 
fishing boats operate, the officials said. 

The change will increase the use of satellite communica- 
tions by the Japanese fishing industry. 

According to the officials, there are about 12,000 vessels 
around the world with maritime satellite communica- 
tions equipment. As of October, about 1,000 of these 
were Japanese. 

Such facilities have become much smaller and lighter 
than before and can now be fitted to small fishing or 
leisure boats under 100 tons, they said. 

SOUTH KOREA 

Court Ruling Could Lead to Privatization of TV 
System 
SK0211075390 Seoul YONHAP in English 0715 GMT 
2 Nov 90 

[Text] Seoul, Nov. 2 (YONHAP)—A Seoul court has 
nullified the sale of shares in one of South Korea's two 
radio and television networks and ordered their return in 
the first judicial ruling against the government-led 
merger of news media in 1980. 

The Nambu branch of the Seoul District Court, in two 
separate rulings on Thursday and Friday, said Munhwa 
Broadcasting Corp. (MBC) should return 27,428 shares 
in five local stations to six individuals. 

"It was illegal for the military intelligence agency to force 
these people to give up their stock in MBC despite claims 
that it was in the public interest. Since the plaintiffs 
signed the papers (giving up their shares) under coercion, 
the contracts are invalid," presiding Judge Yi Yong-pok 
said in Thursday's ruling. 

Yi ordered MBC to return 10,080 shares of its Chongju 
and Kangnung affiliates to Yi Sok-hun, Choe Tong-ung 
and Han Pyong-ki. On Friday, MBC was ordered to 
return 17,348 shares to Pak Chae-kyu, Kwon E-tam and 
Pyon Tae-hui, shareholders in its Cheju, Mokpo and 
Yosu stations. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 EAST ASIA 

MBC will appeal the judgement and it will be one or two 
years before the supreme court makes a ruling. If the 
highest court decides in favor of the plaintiffs, it will set 
a precedent that could fundamentally change the struc- 
ture of MBC. 

Majority shareholders in five of 18 local stations whose 
stock was transferred to MBC in 1980 won this week's 
court rulings and former shareholders of the remaining 
13 stations are expected to bring similar suits to recover 
their shares, taken from them on the orders of then-gen. 
Chon Tu-hwan. 

Chon led a group of fellow generals, including incumbent 
President No Tae-u, in a "purification" of the media in 
a power-grab following the assassination of president 
Pak Chong-hui in October 1979, closing papers, news 
agencies, a broadcasting system and a TV-radio network, 
and putting MBC under their control. 

Shares in local stations were bought by Seoul MBC, and 
then 70 percent of the shares in Seoul MBC were sold to 
the government. 

The rulings are expected to encourage the former owners 
of Tongyang Broadcasting Co. (TBC) and Dong-a Broad- 
casting System (DBS) radio station, CHUNG-ANG 
DAILY NEWS (owned by the Samsung Business Group) 
and DONG-A ILBO daily newspaper, respectively, to 
seek the return of the companies. 

It may also prod the seven conglomerates forced to 
abandon their 70 percent stock in Seoul MBC to file suits 
to get their shares back. 

Hyundai, Lucky-Goldstar, Daehan Life Insurance, 
Haitai and Dong-a (no connection) owned 10 percent 
each of Seoul MBC, a Ssangyong affiliate had 15 percent, 
and Seoul Miwon had 5 percent. 

If these groups were to get their shares back, it would 
automatically privatize MBC, which is owned by the 
state-run Korea Broadcasting System (KBS), the nation's 
largest TV-radio network, and KBS might have to yield 
one or two of its four channels if TBC and DBS are 
returned to life. 

The defendant, MBC president Choe Chang-pong, had 
insisted the lawsuits were void because the statute of 
limitations expired in 1983, but Judge Yi rejected the 
claim because the suits could not be brought during 
Chon's reign. 

"The three-year prescription must begin in December 
1988, when the 13th-term National Assembly launched 
public hearings into the merger of the news media and 
when the merger obsession of the Fifth Republic (Chon's 
government) was cleared on the part of the plaintiffs," Yi 
said. 

Under this ruling, those who suffered damage by the 
forcible merger of news media may sue to retrieve their 
rights until december 1991. 

Information Minister Announces Private TV 
Network 
SK3110124490 Seoul YONHAP in English 1236 GMT 
31 Oct 90 

[Text] Seoul, Oct. 31 (YONHAP)—The government 
Wednesday selected Taeyong Co., a construction com- 
pany, as the main shareholder of a new commercial 
television network, Information Minister Choe Pyong- 
yol said Wednesday. 

Taeyong will virtually have the right to manage the 
station which is due to go on the air late next year, by 
holding up to 30 percent of the equity shares. 

The decision came in a meeting of the new commercial 
television network promotion committee, chaired by 
Deputy Prime Minister Yi Sung-yun. 

The meeting also selected 30 large and small share- 
holders who will make equity participation in the net- 
work between 1 percent and 7 percent. 

A total of 60 companies, organizations and individuals 
applied to become shareholders in the new TV network, 
the first ever commercial station since all privately- 
owned TV and radio networks were forcibly merged into 
state-run networks in 1980. 

PHILIPPINES 

Japanese Grant To Fund Telecommunications 
Project 
HK0611043390 Manila BUSINESS WORLD 
in English 6 Nov 90 p 2 

[By Cynthia H. Evidente] 

[Text] A 378-million-yen technical grant from the Japa- 
nese government has been made available for govern- 
ment telecommunications projects. 

BUSINESS WORLD learned yesterday that the funding 
arrangement was finalized in Washington D.C. in a 
memorandum of understanding signed October 2, 1990 
between the World Bank and Philippine officials. 

According to inside sources, the grant, roughly worth 
$2.9 million at current rate of the yen to the dollar, will 
be used to set up a consultancy body to assist the 
Department of Transportation and Communications 
(DOTC) in privatizing current telecoms projects. 

These include the Regional Telecommunications Devel- 
opment Program (RTDP) I and II (Phase B) and the 
National Telephone Program [NTP] Tranches 1-1, 1-2 
and 1-3. 

The RTDP covers Regions I and II while the NTP series 
will cover Regions HI to XII. 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

Likewise, part of the grant will be made available for 
current moves to strengthen the National Telecommuni- 
cations Commission and manpower development. 

At present, the RTDP I and II, or Phase B is already 50 

complete, with the installation of telephone facilities in 
the Pangasinan area. Phase B is expected to be finished 
by 1991. 

NTP Tranche 1-1, which is to install 59,950 lines in 
Regions III, IV and V, is ongoing with several telecoms 
firms set to bid for the facilities to be set up by the 
government. 

Actual implementation of NTP 1-2 is covered by the 
16th OECF [expansion not known] loan with foreign 
funding amounting to $ 130.1 million and a local funding 
of PI.5 billion. 

NTP tranche 1-2 for Regions, VI, VII and VIII is covered 
under a French loan amounting to P53.5 million. The 
local counterpart fund amounts to PI.2 million. 

Engineering 

The detailed engineering and pilot project for NTP 1-2 is 
expected to be completed by December 1991. 

However, the implementation of NTP 1-3 has suffered 
some delays. 

Although the project, which is to install 43,900 digital 
lines in Regions IX to XII, should have begun last July, 
it did not because the Italian government did not recon- 
firm its $74.4-million loan last October. 

NTP 1-3 is targeted to be finished in 18 months or by the 
first quarter of 1993. 

Privatization 

Earlier, Undersecretary for Telecommunications Jose- 
fina Lichauco said the DOTC will pursue the privatiza- 
tion of these projects. 

However, actual mechanics for the divestment of gov- 
ernment holdings on these telecoms facilities will still 
have to be worked out. 

So far, three private telecoms firms have shown interest 
in the privatization moves of Government. 

These are the Philippine Long Distance Telephone Co., 
Digital Telecommunications Phils. Inc. and the Philip- 
pine Telegraph and Telephone Corp. 

The Japanese technical grant was negotiated in behalf of 
the Philippine government by the World Bank, which 
will manage the funds for the country. 

SINGAPORE 

World's First Picture-Quality Videotex System 
Launched 
BK0111084590 Singapore Domestic Service in English 
14000 GMT 31 Oct 90 

[Text] Singapore Telecoms has given details of its tele- 
view service, which was launched today. The system, 
which is the first picture-quality videotex system in the 
world, will cost subscribers in the homes $9 [Singapore 
dollars] a month. A business subscriber pays $29. A 
Telecoms spokesman said the first 10 hours of news are 
free, but it costs one cent per minute after that. 

The communications and information minister, Dr. Yeo 
Ning Hong, launching the teleview this morning, said the 
technological (?marvel) marked another milestone 
toward Singapore's achievement in [word indistinct]. He 
said the Teleview, which took nine years to create at a 
cost of $50 million, is Telecom's contribution to the 25th 
[independence] anniversary celebrations. Dr. Yeo said 
there are plans to export the system overseas to countries 
like Hong Kong. 

TAIWAN 

DPP Involved in Plan To Launch Satellite 
OW0411115490 Taipei CHINA POST in English 
31 Oct 90 p 15 

[Text] A satellite reportedly sponsored by the opposition 
Democratic Progressive Party (DPP) is scheduled to be 
launched from the Philippines in December, according 
to the Taiwan times. 

Other sponsors include Wu Le-tien, a popular radio host, 
who also operates a cable television network, called the 
Voice of Democracy television station; and a foundation 
for Asian Pacific public affairs. 

The newspaper said that the US$1.6 billion satellite 
called the Asian Pacific Satellite 1 was designed by some 
70 overseas Chinese engineers working at Johnson Space 
Center in Houston, Texas. 

The satellite will be able to broadcast to mainland China, 
Korea, Japan, Taiwan, Australia, and the Middle East, 
the newspaper said. 

It also reported that the DPP will install a satellite dish in 
the mountain area of Puli in Nantou County, central 
Taiwan. 

The DPP has been involved in the satellite plan for more 
than a year, according to Wu, adding that Chang Chun- 
hung, the DPP's secretary-general, also went to the 
Philippines after a short trip to the United States to 
examine the launching site this month. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 EAST ASIA 

Wu also disclosed that Chang, Changhua County Com- 
missioner Chou Ching-yu of the DPP and Hsu Jung-shu 
former DPP legislator, are personal friends of Corazon 
Aquino, the president of the Philippines. 

He said that the president was informed about the 
satellite launching and she has agreed to the plan. 

The programs received from the satellite will be beamed 
to Wu's six cable stations in the nation, Wu said. 

Currently the government still bans cable and satellite 
operations in the country. 

VIETNAM 

New Radio Transmission Station Set Up in 
Huong Hoa 
BK0811145390 Hanoi Domestic Service in Vietnamese 
0500 GMT 7 Nov 90 

[Text] Thanks to the investment made by the Ministry of 
Culture, Information, Sports and Tourism, the mountain 
District of Huong Hoa, Quang Tri Province, recently 
finished building a new radio transmission station. This 
modern project has a transmission radius of 15 km and 
technical equipment worth 50 million dong. 

Along with the construction of new facilities, the wired 
radio station has repaired its cable network and public 
loudspeaker system to serve the people in Khe Sanh 
Township and various villages of Huong Hoa District. 



EAST EUROPE 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

HUNGARY 

Austrian Digital Branch Exchange Installed 
91WT0013A Budapest COMPUTERWORLD/ 
SZAMITASTECHNIKA in Hungarian 16 Aug 90 p 5 

[Article by Janos Kis: "Digital Telephone Exchange in 
Szekesfehervar"] 

[Text] Up to now the area around Szekesfehervar and 
Velenceito has been considered one of the areas suffering 
a severe telephone shortage. A real change was very 
fitting for conditions there. Two ADS system digital 
branch exchanges delivered by the firm Austria Teleko- 
mmunikation were recently put into operation in the 
county seat and at Gardony. The node of the associated 
exchanges in Szekesfehervar and Gardony no longer has 
to wait hours for the dial tone. Indeed, we can even 
initiate calls to Budapest or abroad without worry 
because the capital can be reached not only on the direct 
Budapest circuit but also in roundabout directions, for 
example via Gyor. 

Similar exchanges were installed earlier in Szombathely 
and Budafok. The Szekesfehervar system is new in that 
contrary to good old post office custom the system was 
not rendered completely stupid so the subscriber can 
avail himself of many of the services customary in the 
West and about which we could not even dream in 
Hungary up to now. 

It is expected that beginning in October the subscribers 
of the Szombathely digital exchange will be able to use 
these possibilities as well. But subscribers belonging to 
the area of the Budafok exchange will have to wait, at 
least if the Hungarian Telecommunications Enterprise 
sticks to its previous philosophy. Since the other 
Budapest exchanges are not suited for these extra ser- 
vices they will continue to be extirpated from this 
exchange—on the basis of the principle of equality in 
poverty. Let's not bother the heads of Budapest tele- 
phone users... But you have to start somewhere! In 
Budapest most of all. 

The ADS exchanges represent the front rank of tele- 
phone technology used throughout the world. Their 
history goes back not quite 10 years, during which time 
many of them have been installed. The import of this 
switching technology became possible just at the end of 
last year when COCOM eliminated the restrictions per- 
taining to it. These exchanges are suitable for direct 
connection to the recently marketed enterprise branch 
exchanges over a digital transmission channel (with a 2 
megabit/s PCM)—although at present the Hungarian 
Telecommunications Enterprise does not offer this as a 
service officially. Gyula Szabo, of the Center of the 
Hungarian Telecommunications Enterprise, observed 
that if there is such a need and if it can be realized 
technically then they will make a digital connection to 
the enterprise branch exchanges possible. 

Redirected 

We should note first of all that only the most modern 
telephone sets or modems using pulse and frequency 
coded (DTMF) dialing can be considered. The expanded 
services can be used only if we ask the digital exchange 
involved to tie them in. At present this is free of charge; 
later they would like to get some symbolic fee for it. If he 
is connected to a digital exchange, if he asks for these 
services and if he has a bistandard telephone set and/or 
modem then the telephone subscriber can conduct a 
dialog with the computer of the exchange. His desires 
can be communicated to the exchange with the buttons 
of his telephone set and its answers will be communi- 
cated by different dial tones or by living speech produced 
by a speech synthesizer. 

The system can be reprogrammed according to the needs 
of the subscriber. A number of interesting novelties can 
be discovered this way. For example, within the area of 
the exchange we can redirect a call to us to another 
telephone number. During the time of the redirection we 
can continue to call anyone from our set but a special 
dial tone warns that the calls of those seeking us have 
been redirected. We can also erase the redirection at will. 
A call cannot be redirected to the area of another 
exchange, however; this possibility is disallowed in the 
telephone exchange. 

If we call from a suitable set then, to get redirection, we 
must first press the star button of the set, then we must 
give the code for the service, 21. Then press the star 
again and then the number to which we want the 
redirection. We complete the programming with the 
hashmark (#) button. If we do all this the exchange 
accepts the requested service; a message from the speech 
synthesizer confirms our action. If we made a mistake or 
if the we cannot redirect calls to the requested number 
then the speech synthesizer tells us that the requested 
service cannot be provided. Erasing is simple; key in the 
number of the service after the hashmark, then press the 
hashmark again, and wait for the message indicating 
acceptance. Bosses and those providing business services 
will truly appreciate this possibility. 

Secretarial Functions 

A long list of services of secretarial systems can be 
extended to the entire area of the exchange. Of these we 
might stress call waiting and three-party calls. If 
someone calls us during a conversation then we hear a 
warning tone. When the tone sounds the conversation is 
broken briefly and we can talk to the second caller, then 
we can continue the first conversation. To do this we 
must use the Flash button of the set. A similar case is 
where we call two subscribers one after another and talk 
with them alternatingly. It is hard to understand why 
they disallowed simultaneous conversation, the so-called 
conference connection. 

It may be useful to temporarily disconnect the possibility 
of a call, that is to redirect the call to some standard 
speech synthesizer message which can be obtained from 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 EAST EUROPE 

the exchange. By keying in the appropriate service codes 
one can select from among the following possibilities: 
01— the number cannot be connected temporarily at 

the request of the subscriber; 
02— the number cannot be connected temporarily; 
03— the number cannot be connected temporarily 

because of vacation; 
04— the number cannot be connected temporarily 

because of inventory. 

This set is expandeded further by the 27 code service. 
The texts are the same but to each one of them we can 
add: Please call after... where we must select the time by 
pushing the appropriate buttons. 

The proliferating private undertakings can appreciate 
the two line, one number possibility, where, for example, 
the shop and the home of the entrepreneur can have the 
same number. In this case the call is directed to the other 
set after a given time. Or the other way around, one line, 
several numbers could have sense if we direct one of the 
numbers to an automatic message after a certain time of 
day, for example after hours for a customer service, 
while the other, secret, number can still be used by those 
who know it. 

We could avoid much confusion on data transmission 
and telefax lines if we could keep the long distance 
operator from breaking into the conversation. The wake- 
up service also could be used much more simply and in 
more ways than we are used to. And it is worth noting 
that the exchange makes it possible for the subscriber to 
have a fee counter. This will be appreciated by those who 
make their sets available to the public—as to guests in a 
pension. It is true that in the case of multiple calls this 
counter can register only the one conversation. 

Together with the technical background the attitude is 
also changing slowly but surely at the successors to the 
Royal Hungarian Post Office. The goal now should be to 
move forward everywhere where conditions permit. For 
example, in the Budapest exchanges, at least where it is 
possible, at present in Budafok, they should introduce 
the services mentioned and all the rest of which the 
exchange is technically capable. (The Hungarian Tele- 
communications Enterprise lists the possibilities in a 35 
page book.) This would be the way for an enterprise 
which has had us at its mercy to become an undertaking 
which offers services truly at the European level. 

YUGOSLAVIA 

they are facing opposition from the local political powers 
who are also resisting any trend towards nationwide 
broadcasts. 

The latest station to open is in the southern republic of 
Macedonia. It broadcasts 12 hours of programming daily 
- mostly films, commercials and video clips—to the 
50,000 residents in and around the southeastern city of 
Stip. 

It joins a series of small, local television stations that 
have sprung up recently, mostly in Croatia and Slovenia 
in the northwest. 

The largest new independent station is the YUTEL 
station, which was opened October 23 by a private firm 
in which the federal government of Ante Markovic holds 
the majority shares. 

YUTEL hopes to fill the void of television news pro- 
grams covering all of Yugoslavia's territory but has met 
with sharp protest in Serbia, the most populous republic 
where the capital Belgrade is located. 

Currently, the television stations in the country's six 
republics and two autonomous provinces are tightly 
controlled by the local political authorities, be they 
communist or non-communist, who have done little to 
broaden the spectator's choice of news programs. 

YUTEL so far can only be seen in the central republic of 
Bosnia and Herzegovina. It is building its own studio in 
Belgade, but in the meantime is broadcast from the 
station in Sarajevo, the capital of Bosnia. 

The plans for YUTEL, however, have angered the 
chairman of Serbian television, Dusan Mitevic. He has 
blasted YUTEL as a "pirate station" and ordered that 
mobile transmission relays lent by the army be disman- 
tled. 

Under current regulations, in Belgrade only the daily 
Politika, the organ for Serbian leader Slobodan 
Milosevic, has the right to access to a television station. 

Another station called TV Studio B, which has no party 
affiliation, has been waiting for months for the allocation 
of a broadcasting frequency in Belgrade. 

New TV Channel Yutel 
LD0111190390 Belgrade TANJUG in English 
1617 GMT 1 Nov 90 

Private Television Expanding, Yutel Facing 
Opposition 

Local Political Opposition 
AU0511110090 Paris AFP in English 1017 GMT 
5 Nov 90 

[Text] Belgrade, Nov 5 (AFP)—Private television sta- 
tions have started mushrooming in Yugoslavia, though 

[Text] Belgrade, November 1 (TANJUG)—The new TV 
channel Yutel, set up by Prime Minister Ante Mark- 
ovic's goverment, will operate as a shareholder's society. 

An analysis of Yutel's program, presented in Federal 
Assembly by the Yugoslav Secretariat for Information 
today, says that the government will provide 51 percent 
of necessary capital and has invited other Yugoslav TV 
centers and foreign firms to invest in Yutel. 



10 EAST EUROPE 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

The analysis also says that 3.6 million dinars (1 DM - 7 
dinars) have been invested in Yutel and that it is the first 
TV company in Yugoslavia which will cover all parts of 
the country. As of next fall, Yutel's programs are to be 
broadcast via satellite. 

The Yugoslav Information Secretariat said that Yutel 
would not be financed either from the budget or subscrip- 
tion, but will operate solely on a commercial basis and 
acquire most of its income from foreign commercials. 

Yutel's basic principles forbid political propaganda of 
parties, organizations or their programs on a commercial 
basis. 

The analysis also says that Yutel's editors and journalists 
are independent in performing their professional activi- 
ties, and their political beliefs and allegiance to political 
or other organizations should not influence the carrying 
out of their duties. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 LATIN AMERICA H 

BELIZE 

New Act Liberalizes Radio, TV Broadcasting 
FL0611171090 Bridgetown CANA in English 
1528 GMT 6 Nov 90 

[By Mark Lee] 

[Text] Belize City, Nov 6, CANA—Belize, Central 
America's only English-speaking country, is boasting of a 
new broadcasting act which it says is the most progres- 
sive in the Commonwealth Caribbean. 

The act, significantly, was passed on September 21, the 
ninth anniversary of the country's independence of 
Britain. Under it, the government-run radio station has 
been made a corporation and the opposition is entitled 
to make nominations to the board. 

There is also a policy statement which declares the 
"principles of freedom of expression enunciated in the 
Belize Constitution...," and that "there should be no 
political censorship of news and views...." 

"Control is now being placed in the hands of the 
people," the station's acting general manager, Rene 
Villanueva, told the Caribbean News Agency. He alludes 
to the composition of the board of 11, made up of five 
government nominees, a vice-chairman, and one other 
person named by the leader of the opposition, and a 
representative each from the Chamber of Commerce, the 
Council of Churches, the Trades Union Congress, and 
non-governmental organisations. 

"It is perhaps the only corporation in the Caribbean that 
has the opposition as part of the board (in law)," boasts 
Villanueva, who drafted the basic act to create a corpo- 
ration in 1986. He credits minister of education, eco- 
nomic development, and foreign affairs, Said Musa, with 
incorporating the opposition on the board, and including 
the policy statement in the act. The statement covers 
such ideals as promoting Belizean culture, the provision 
of entertainment and education, and sticking to public 
good taste. 

The move to streamline and improve government broad- 
casting was not based on mere altruism. Villanueva 
speaks of the hobbling nature of the civil service status of 
the former Belize Broadcasting Network, which the 
Broadcasting Corporation of Belize (BCB) replaces. He 
also notes that both major political parties—under 
whose administrations he has served as chief broad- 
casting officer—had "we shall free Radio Belize" in their 
election manifestos. 

But when he first made his recommendations to the 
United Democratic Party administration of Manuel 
Esquivel in 1986, they were rejected. When the George 
Price People's United Party resumed power in Sep- 
tember 1989 it decided to implement the pre-election 
promise. 

BCB, whose staff [of] 75 operate AM Station Radio 
Belize, Friends FM, and a television production unit 
from cramped premises in this city, is generally up- 
tempo about the new situation which is also seeing major 
refurbishing to the plant and six transmitting sites. 
About 300,000 Belize dollars (one Bel. dollar = 50 U.S. 
cents) are being spent this year alone to upgrade AM 
transmission stations. 

Another exciting challenge for the staff, says Villanueva, 
is the prospect of moving from "semi-commercial 
towards being fully commercial," since the organisation 
has been badly under-financed. "BCB is a public entity 
with a commercial instinct," Musa has said of the 
station's new status. 

The 65,000 dollars allocated for recurrent maintenance 
expenditure for the 1990-91 financial year is 100,000 
dollars less than requested. However, a revised budget 
for the balance of the year is being studied by the 
government. 

With the new regimen, the approximately 160,000 dol- 
lars earned annually from commercials will go directly to 
BCB, instead of to the government's pool. The govern- 
ment will continue to finance the corporation's overall 
budget of more than one million dollars. Villanueva, 
meantime, is pressing ahead with his mandate. "So far, 
so good," he says of the corporation and the act. "They 
(the government) have made up their mind that they 
want us to be independent." 

He continues to broadcast 24 hours of mainly music on 
FM, and 19 hours of AM programming, and produces a 
daily news package which is distributed free to 11 private 
low-power television stations scattered across Belize's 
8,864 square miles. 

"News reporting is improving," says Villanueva. 
Reporters are approaching news in a fearless manner 
now. I don't check on the content. I only tell them to be 
aware of the laws of libel and that's that." 

For the man who started as a trainee announcer in 1968, 
only breaking his service once, between 1980 and 1983, 
the next challenge is to begin television transmission. He 
is hedging his bets on a low-power transmitter at least by 
early next year. His only problem is that the board has 
not yet given its approval to such a venture. 

But the broadcast act and its policies do extend to 
television, and Villanueva is hoping his years of manoeu- 
vering around red tape will help him to spur things on. 

CHILE 

Satellite Station Planned for Base in Antarctic 
PY0311231090 Santiago EL MERCURIO in Spanish 
26 Oct 90 p 20 

[Excerpts] A project to establish a satellite station at the 
Liberator General Bernardo O'Higgins Air Base in the 



12 LATIN AMERICA 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

Antarctic is under way. This project is being carried out 
jointly by the Chilean Antarctic Institute (INACh) and 
the German "Alfred Wegener" Institute for polar and 
maritime research. 

Work on this project, known as ERS/VLBI "O'Higgins 
Station," began in November 1989 and will include the 
installation of an antenna to pick up signals from the 
European Research Satellite (ERS-1), which will be put 
into orbit in 1991. 

This information was supplied yesterday by Army Avi- 
ation Commander Colonel Aquiles Navarrete Izarnote- 
gui. [passage omitted] 

The project will cost $15 million and will be financed by 
Germany. 

The Army will provide logistic support through its 
military base in Antarctica. Two officers are now in 
Germany becoming familiar with the operation and 
testing of the ERS/VLBI "O'Higgins Station." [passage 
omitted] 

GUYANA 

Parliament Passes Bills to Advance Divestment 
Program 
FL3010174490 Bridgetown CAN A in English 
1630 GMT 30 Oct 90 

[Text] Georgetown, Guyana, Oct 30, CANA—Guyana's 
opposition and government members of Parliament, in a 
rare show of unanimity, on Monday approved three 
government bills which lay the foundation for advancing 
the government's divestment programme. 

The Public Utilities Commission Bill 1990, the Telecom- 
munications Bill 1990, and the Public Corporations 
(Amendment) Bill 1990 were piloted through the 
National Assembly by deputy prime minister, planning 
and development, Haslyn Parris. 

The Public Utilities Commission Bill establishes an 
autonomous Public Utilities Commission which will 
oversee the services and facilities provided by public 
utilities. The commission will determine fair and reason- 
able rates to be charged by these bodies. The five- 
member commission will be empowered to investigate 
complaints against public utilities and "prescribe the 
adequate or reasonable service" the public utility should 
provide the public. It may also direct a public utility to 
pay compensation to any consumer "for loss or damage 
suffered by the consumer" on account of failure of the 
public utility to comply with the established norms for 
providing a reliable service to consumers. 

Immediately, the commission will have jurisdiction over 
the local electricity and telecommunication entities, but 
the act makes provision for the relevant minister to 

make orders placing other services—including airport 
and airline, and water services—under the jurisdiction 
of the commission. 

This bill, like the other two, is pivotal to the govern- 
ment's imminent divestment of the state-owned Guyana 
Telecommunication Corporation, 80 percent of whose 
assets are to be acquired shortly by the U.S. Virgin 
Islands-based company, Atlantic Telenetwork (ATN), 
with the remaining 20 percent to be owned by the 
government. It is also pivotal in laying the foundation 
for a possible joint venture between the government and 
the US firm, Leucadia, for the running of the now 
state-owned Guyana Electricity Corporation, with Leu- 
cadia controlling 60 percent of the shares, and the 
government controlling the remaining 40 percent. 

The most voluminous of the three is the 61-clause, 
Telecommunications Bill 1990 which revises and 
updates the laws relating to telecommunication services 
in Guyana, establishes the office of director of telecom- 
munications, and makes provision for the establishing of 
a licensing authority with respect to telecommunications 
in Guyana. 

The five-clause Public Corporations (Amendment) Bill 
1990 makes it clear that an order, vesting property of the 
state in a public corporation, can be made after a public 
corporation has been established. It also provides for the 
property of a public corporation or body corporate, 
owned or controlled by the state, to be transferred "not 
only to a public corporation, but also to any other 
person," and for a public corporation to be dissolved 
without the prior approval of the National Assembly. 

The opposition People's Progressive Party (PPP), and 
Working People's Alliance (WPA) supported the bills 
while expressing a few reservations, especially in relation 
to the Public Utilities Commission Bill which they said 
was long-overdue. 

JAMAICA 

Government Grants Television, Radio Licenses 
FL0111184390 Bridgetown CANA in English 
1517 GMT 1 Nov 90 

[Text] Kingston, Jamaica, Nov 1, CANA—Jamaica's 
information and culture minister, Dr. Paul Robertson 
has announced new licenses for the operation of a 
national television station and a commercial radio sta- 
tion. 

JAMPRESS, the national news agency, reported that 
CVM-TV has been granted a license to operate an 
islandwide television and Independent Radio Company 
(IRC) has been given a license to operate a national 
commercial radio station. 

CVM-TV is a consortium whose lead investors are 
Mediamix Limited, Community Television Systems 
Limited, and Videomax Productions Limited. Other 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 LATIN AMERICA 13 

shareholders are Dynamic Sounds Recording Company, 
Apex Film and Video Productions, public opinion poll- 
ster Professor Carl Stone, Island Life Insurance Com- 
pany, Russgram Investments Limited, Century National 
Bank, Universal Leasing and Finance Limited, Serv- 
Well of Jamaica, and D.R. Holdings. 

Independent Radio Company is a consortium whose 
shareholders are Century National Merchant Bank and 
Trust Company. GLEANER Company, Dyoll Insurance 
Company, E.A. Issa and Brothers, and Grace Kennedy 
Company. Other shareholders are Investment Managers 
Limited, Island Life Insurance Company, Jamaica Mutual 
Life Assurance Society, Life of Jamaica, Musson Jamaica, 
NCB Pension Scheme, Nation Publishing Company (Bar- 
bados), Pan Jamaican Group, Trinidad EXPRESS News- 
papers Limited, Victoria Mutual Building Society, King- 
ston Port Workers Superannuation Fund, and employees 
of Independent Radio Company. 

The granting of the license comes one month after public 
hearings on the applications were held by the broad- 
casting commission. Last year the government 
announced that it would allow private concerns to 
operate a national commercial television channel and 
islandwide radio stations. Under the government's 
media policy, no one investor should have more than 20 
percent share in the new media entities. 

MEXICO 

Telecommunications Director on Plans for Future 
Satellites 
PA0811032390 Mexico City NOTIMEX in Spanish 
0111 GMT 4 Nov 90 

[Text] Mexico City, 3 Nov (NOTIMEX)—Carlos Laras 
Sumano, director of Telecommunications of Mexico 
(Telecomm), has reported that the enterprise will install 
integrated service centers at 56 strategic points 
throughout the country during 1990. 

Telecomm is one of the pillars of the National Solidarity 
Program (Pronasol) because it is responsible for main- 
taining communications with the country's isolated 
regions and integrating the nation into worldwide tech- 
nological development. 

He reported that, to carry out those objectives, 56 
integrated service centers will be installed. First, they 
will be placed in five airports in the country's interior 
and in the 16 political delegations in the federal district. 

In those centers, the public will have access to national 
and international telex, telegraph, telegrams via tele- 
phone, facsimile, long distance telephone, and electronic 
funds transfer services. 

Increased communication with the country's isolated 
areas has been achieved with the two existing Mexican 
satellites, and with the third satellite, which will be put 
into orbit in 1994, Mexico will contribute to Latin 
American unity. 

Laras Sumano said that the commercial exchange 
demanded by the current socio-political and economic 
reorganization of the world will also be fostered, and that 
Mexico will be on a par with the developed countries 
that use complex satellite communications systems. 

Telecomm also operates the telegram via telephone and 
electronic funds transfer services and the basic network 
that guarantees communication between the country's 
major cities and abroad. 

The Telecomm director said that, during the present year, 
a broader and more aggressive marketing policy will be 
developed and will be directed toward the full use of 
installed capacity, with special attention paid to the user. 

The services will be assigned to public and private enter- 
prises, thus promoting more participation from private 
investment and increasing competence with new services. 

Based on the aforementioned plans, the Federal Micro- 
wave Network that had administered Telecomm and the 
Mexican Telephone System has been dissolved. Studies 
to decide on the network's privatization, its cost, and the 
procedure for accepting bids are being conducted at the 
Communications and Transportation Secretariat (SCT). 

To grant concessions and permits for the use of Tele- 
comm equipment, legal instruments such as secretarial 
agreements and releases for those providing the service 
have been prepared, and the general communications 
bylaws have been updated. 

In his second government report, President Carlos 
Salinas de Gortari pointed out that in the field of 
telecommunications, efforts have been made to guide, 
broaden, optimize, and continue the use of the current 
installations to provide service to as many people 
requiring it as possible. 

Final specifications have been met for the satellite com- 
munications network, and studies have been conducted 
on the demand, financial feasibility, and commercial 
prospects for the new satellites, which will replace the 
current system when its useful life ends. 

One of the nations that will vie to place the satellite 
"Solidarity" into orbit is the USSR through the "Glav- 
kosmos" space agency. 

The demand for service will increase by 50 percent with 
the new satellite, because it will be offering the "L" band 
for locating ships, airplanes, and cargo vehicles by radio, 
in addition to the "C and KU" bands. 

This satellite will cover the interior of the country, 
Central and South America, the Caribbean, and part of 
the United States, Laras Sumano pointed out. 

It will also allow for communication via satellite with 
cargo and passenger transport units transiting the 
national highway network, as well with ships navigating 
the Mexican coasts, Laras Sumano concluded. 



14 NEAR EAST & SOUTH ASIA 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

EGYPT 

Satellite Ground Station Inaugurated 29 Oct 

To Serve International Links, Egyptian TV 
NC2910121490 Cairo MENA in Arabic 0847 GMT 
29 Oct 90 

[Text] Cairo, 29 Oct (MENA)—Engineer Sulayman 
Mutawalli, minister of transport, communications, and 
maritime transport, and Arab transport ministers inaugu- 
rated in al-Ma'adi this morning the ground station for 
communications through Arabsat, which provides chan- 
nels for international telephone, telex, and telegraph com- 
munications, and for conveyance of information through 
36 percent of the operating channels [not further speci- 
fied]. 

The rest of the communications will be provided by other 
international channels, with nine percent transmitted via 
terrestial means and 55 percent by undersea cables. 

Eng. Mutawalli said the station will ensure all international 
communications with 27 countries via the Intelsat network 
over the Atlantic and Indian Oceans. These 27 are among 50 
countries with which Egypt has direct contact. 

He added that the transmission and reception of televi- 
sion and news programs will be exchanged with all 
countries that have ground stations linked to Intelsat, 
and he said that communications with ships, oil rigs, and 
mobile stations operating via the Atlantic maritime 
communications satellite will also be provided. 

Meanwhile, Eng. Wajdi 'Abd-al-Hamid, chairman of the 
National Telecommunications Authority, said the sta- 
tion, which cost 10 million [Egyptian] pounds, provides 
channels for telephone, radio, and television contact 
with the Arab countries. 

He added that, with the operation of this station, com- 
munications service will be available to countries that 
previously had no direct contact with Egypt, such as 
Morocco, Somalia, and Mauritania. In addition, it will 
double the exchange of television and news programs 
with the Arab countries and the use of Arabsat's wide- 
band transponder, which covers the Arab world and 
some European and African countries. 

He noted that the station will serve Egyptian television 
by making broadcasts available in remote regions, in oil 
companies' desert operations areas which currently do 
not receive television broadcasts, and in Egyptian com- 
munities abroad. 

Experimental Satellite Transmission Begins 
NC2910170590 Cairo Domestic Service in Arabic 
1400 GMT 29 Oct 90 

[Text] Information Minister Safwat al-Sharif has stated 
that the Arabsat ground station which was inaugurated 

today is a major achievement. Starting today it will 
enable Egyptian media to be available in the Arab world 
via the news exchange channel. He said all Arab sub- 
scribers will receive daily transmissions of news, cultural 
reports, and evening programs. 

Beginning today, Egypt will transmit several hours of 
selected news and various other programs on the news 
exchange channel daily. Safwat al-Sharif said this will 
provide Egypt with numerous capabilities, now that we 
have a permanent channel at a lower cost and the 
opportunity to reserve the appropriate time for transmis- 
sion. He added that the wide-band transponder, that is 
the Egyptian international satellite channel, will provide 
quality programs for the Egyptian television's channels 1 
and 2 through the ground station. 

The Egyptian satellite channel will begin experimental 
transmission as of today and continue to do so 
throughout November. Full transmission will start after 
erecting the ground stations and aerials that will relay the 
transmission to the Egyptian forces in Hafar al-Batin in 
Saudi Arabia and in the United Arab Emirates. This 
transmission will also be received in fraternal Bahrain. 
According to an agreement concluded with it, Bahrain 
will retransmit the material from the satellite channel on 
one of its television channels and on television channels 
in other neighboring Gulf countries. 

[Cairo MENA in Arabic at 1445 GMT on 29 October 
reports: "The information minister has issued a decision 
appointing Engineer 'Abd- al-Salam Khalil as chairman 
of the Egyptian satellite channel, and establishing a 
board of directors for it comprising the directors of the 
Egyptian television channels and experts in the sphere of 
communications and satellites."] 

MAURITANIA 

Telephone, Telex Links With Senegal Restored 
AB3010171890 Paris AFP in French 2020 GMT 
29 Oct 90 

[Text] Nouakchott, 29 Oct (AFP)—Nouakchott-Dakar 
telephone and telex links were restored on 28 October 
between Mauritania and Senegal, observers in the Mau- 
ritanian capital noted. International telephone and telex 
communication between Nouakchott and Dakar were 
suspended last July on the initiative of Mauritania as a 
result of the Senegalese-Mauritanian crisis which began 
over one and a half years ago, it may be recalled. 

Senegalese customers resumed telephone contacts with 
Noukchott about a month or two ago, but their Mauri- 
tanian counterparts could not do the same. A recording 
always announced to them that it was not possible to get 
calls through this line. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 NEAR EAST & SOUTH ASIA 15 

According to a reliable source in Nouakchott, it is 
believed that this decision on the part of Mauritania to 
restore telephone and telex links with Senegal constitutes 
not only a sign of the Mauritanian authorities willingness 
to try to solve the Senegalese- Mauritanian crisis, but 
also to improve relations which were broken in August 
1989 between the two countries at Dakar's initiative. 

The dispute between the two neighboring countries 
broke out in April 1989. A clash between Mauritanian 
herdsmen and Senegalese farmers soon degenerated into 
a free-for-all with fighting between blacks and Moors 
claiming over 300 lives on both sides. 

SRI LANKA 

New TV Network Channel Begins Transmission 1 Nov 
BK0311035290 Colombo LANKAPUVATH in English 
0750 GMT 2 Nov 90 

["OANA/Pool" item] 

[Text] Colombo, Nov 2 (LANKAPUVATH)— 
[Television] network (ITN) commenced its Channel 12 
transmission from Yatiyantota yesterday with Seth 
Pirith [religious hymns] being chanted by the Maha 
Sangha [the Buddhist clergy] at the auspicious time of 

9.40 AM. The ceremony was telecast live from ITN's 
Thevis Guruge studio at Wickremasinghepura in Batt- 
aramulla with State Minister for Information A.J. 
Ranasinghe in attendance as chief guest. Other religious 
ceremonies were conducted by Fr. Benedict Joseph 
(Christian), Sava Shri Ramanathan (Hindu), and Mou- 
lavi Alhaj M.Y.M. Salahudeen (Muslim). Among those 
in the gathering was Mrs. Thevis Guruge, widow of the 
former competent authority of ITN to whom State 
Minister Ranasinghe in his address paid tribute as 
having performed a great service in bringing the televi- 
sion network to its present status. The state minister also 
thanked Japan for the assistance given to Sri Lanka for 
the development of the TV media. He told ITN's present 
competent authority Air Commodore Ananda Samara- 
koon and General Manager Gamini Kariyawasam that 
with this new Channel 12 transmission reaching places 
like Anuradhapur, Kurunegala, Matale, Kandy, Chilaw, 
and Nuwara Eliya on its periphery, they should exercise 
great care with program quality and content so as not to 
make madmen out of our rural masses. Programs should 
not only be for the Colombo 07 types whose heads are in 
the UK and their ears only here. "I am not saying the 
West is bad, but let us use the best of their programs 
instead of using the worst. We have to cater to the tastes 
of our rural folks," he said. 



16 SOVIET UNION 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

'Gorizont' Communications Satellite Launched 3 Nov 
LD0511091490 Moscow TASS International Service 
in Russian 0730 GMT 5 Nov 90 

[Text] Moscow, 5 Nov (TASS)—In accordance with the 
program for the further development of communications 
systems and television broadcasting by means of artifi- 
cial earth satellites, on 3 November 1990 the launch of 
another "Gorizont" communications satellite was car- 
ried out by a "Proton" carrier rocket in the Soviet 
Union. 

The satellite has been placed in a near-stationary orbit 
with the following parameters: distance from the earth's 
surface—35,688km; period of revolution—23 hours 51 
minutes; orbital inclination—1.4 degrees. 

The apparatus installed on the "Gorizont" satellite is 
working normally. The command and measuring com- 
plex is monitoring the satellite. The satellite's communi- 
cations and television apparatus will be used in accor- 
dance with the planned program. 

Yarosloval Cable/Satellite Studio Competes With 
Oblast TV 
PM0111111590 Moscow SOVETSKAYA ROSSIYA 
in Russian 27 Oct 90 Second Edition p 1 

[Unattributed report under the rubric "Chronicle of the 
Past Day": "From Satellite to Screen"] 

[Text] Yaroslavl—The cable and satellite television 
studio at the "Rezinotekhnika" plant culture center has 
become a rival to oblast television broadcasting in Yaro- 
slavl. 

The studio, which initially expects 2,500 subscribers, has 
daily television broadcasts for the inhabitants of the 
Zavodskoy residential district. Viewers can see on the 
screen local news, up-to-the-minute reports, advertise- 
ments, programs for home study, and children's pro- 
grams. Foreign feature films are also shown: The studio 
receives up to 20 foreign programs by satellite. 

Direct Telephone Links with ROK To Open 
LD0511064390 Moscow TASS in English 0633 GMT 
5 Nov 90 

[By TASS correspondent Aleksandr Kopnov] 

[Text] Tokyo November 5 TASS—A direct telephone 
link between South Korea and the Soviet Union will 
open at midnight tonight, a spokesman for the South 
Korean Ministry of Communications announced in 
Seoul. 

An agreement between the Soviet Union and South 
Korea to open a direct telephone communication service 
was signed in August this year. Coaxial seabed cables 
linking South Korea with Japan and Japan with the 
Soviet Union were used to establish the service. 

Previously both telephone and fax communcations 
between the two countries were maintained via third 
countries, predominantly West European ones, and only 
seven-eight per cent of calls reached their destination at 
the first try. 

Throughout 1989, people in South Korea and the Soviet 
Union contacted one another by telephone only 657 
times. This year, however, the state of affairs radically 
changed. In September alone, there were almost 5,000 
telephone conversations. 

New Georgian News Agency Set Up 
LD3110213890 Moscow TASS in English 2106 GMT 
31 Oct 90 

[By TASS correspondent Igor Gvritishvili] 

[Text] Tbilisi October 31 TASS—-SAKARTVELO is a 
new agency which today began supplying news to about 
100 periodicals, radio and television in this Transcauca- 
sian republic. 

The Georgian Republican Government, which endorsed 
the rules of the SAKARTVELO news agency, annulled 
the agency's previous name of GRUZINFORM. 

In an interview with TASS, SAKARTVELO deputy head 
Otar Kapanadze stressed that it was not a mere sign- 
board change. Deep structural changes are taking place 
in the agency's activity. Relations with TASS and other 
news agencies in Soviet republics will also be revised. 

For instance, information exchange with other agencies 
will be carried out under contracts. SAKARTVELO will 
also seek to establish direct links with a number of 
foreign news agencies. 

SAKARTVELO National News Agnecy, as it is to be 
called in full, will also take up publishing after it is 
technically retooled, Kapanadze said. 

He also noted that the agency now employs about 200 
people, including technicians. No staff cuts or increases 
are planned. The agency aims to concentrate on 
upgrading its workers' skills. 

Estonia To Establish NMT Mobile Phone 
Network 
91WT0008A Helsinki HELSINGIN SANOMAT 
in Finnish 26 Sep 90 B 15 

[Article: "NMT [Nokia Mobile Telephone] Network 
Comes to Estonia"] 

[Text] An international NMT [Nokia Mobile Telephone] 
network is being built in Estonia. The Estonian Televi- 
sion Ministry, Suomen Tele, and Swedish Telecom Inter- 
national (STI) have agreed to establish a joint mobile 
telephone corporation by the end of the year. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 SOVIET UNION 17 

Commercial NMT operation is expected to be in service 
in Estonia by next year. According to Tele, an experi- 
mental system is already in use. 

The mobile telephone network to be built in Estonia is 
the NMT 400 system, which is in operation in all the 
Nordic countries. The system has almost a million 
customers. 

According to Tele, Estonia's joining the network creates 
good conditions for the other Baltic countries to join the 
NMT mobile telephone network. 

Tele and STI are also shareholders in the BMTS (Baltic 
Mobile Telephone System) consortium, which has 
applied for permission to build the NMT 450 mobile 
telephone system in Poland. 

Stepanakert Radio Studio Resumes Work 
LD3010113190 Moscow Television Service in Russian 
0930 GMT 30 Oct 90 

[From the "Vremya" newscast] 

[Text] In Stepanakert, the oblast center of the Nagorno- 
Karabakh Autonomous Oblast, the oblast radio studio 
has resumed work after nine months's forced silence. 

NKAO Oblast Radio Resumes Operations 
PM3110144190 Moscow KOMSOMOLSKAYA 
PRAVDA in Russian 30 Oct 90p 1 

[Unattributed "News in Brief report] 

[Text] Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast— 
Following nine months of silence, work has been 
resumed by the oblast radio station whose activity was 
suspended by the military commandant in January, 
when a state of emergency was introduced in the auton- 
omous oblast. 

Rayon TV Station Goes on Air in Ryazan Oblast 
PM011U64990 Moscow SOVETSKAYA ROSSIYA 
in Russian 30 Oct 90 First Edition p 1 

[SOVETSKAYA ROSSIYA, TASS roudup report: 
"Rayon Television on the Air"] 

[Text] Sasovo, Ryazan Oblast—The first rayon televi- 
sion broadcast has taken place in the oblast. The 
Komsomol [Ail-Union Lenin Communist Youth 
League] city committee has acted as the local television's 
organizer and sponsor. Sasovo Civil Aviation College 
teaching staff and specialists from a relay station located 
in the area have helped to implement this interesting 
idea. It is planned to place the new "glasnost channel" 
under the management of the city and rayon Soviets of 
people's deputies. 



18 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

CANADA 

Phone Line Delivers Voice, Data, Video in Field 
Trial 
91WT0024 Toronto THE GLOBE AND MAIL 
in English 9 Oct 90 B3 

[Article by Lawrence Surtees] 

[Text] Twenty-five homes in a quiet subdivision of 
Rimouski, Que., will soon be able to receive specialty 
video services on demand over the same fibre-optic line 
that delivers their telephone calls. 

Consortel, a 3-year-old research and development com- 
pany owned by Quebec-Telephone and Spectravision, 
the cable television arm of Cogeco Inc. of Montreal, 
launched the test delivery last week. 

The aim of the project—the second phase of Consortel's 
field trial—is to demonstrate the integration of voice, 
data and video communications over a single fibre link 
to the home, Gilles Laroche, chairman of the board of 
Consortel and vice president of customer services at 
Quebec-Telephone, said in an interview. 

Quebec-Telephone owns 96 percent of Consortel after 
buying out the shares held by CVDS Inc of Pointe Claire, 
Que., late last year. 

Mr Laroche said the venture is looking for backers 
throughout the telecommunications equipment manu- 
facturing, computer software and cable television indus- 
tries to help support the next phase of the project. 

Although he did not identify who Quebec-Telephone has 
been negotiating with, the company could seek support 
of some major telecommunications companies through 
its owner, Anglo-Canadian Telephone Co of St Laurent, 
Que. 

Anglo-Canadian is a holding company owned by GTE 
Corp of Stamford, Conn., which also controls British 
Columbia Telephone Co of Burnaby, B.C. 

The current test goes beyond many other fibre-optics 
trials in Canada and the United States because it is 
hoped it will demonstrate the delivery to the home of 
what are called switched broadband services—television 
signals delivered over a fibre-optic phone line and trans- 
mitted to the subscriber by way of a computerized 
telephone company switch that is used to route tele- 
phone calls. 

The trial, which will run until the end of December, will 
use only one channel and test the capability to deliver 
video-on-demand services (which are billed by a unit of 
time) and pay-per-view services, such as a movie 
channel. Unlike existing pay television services, video on 
demand eliminates a monthly subscription fee. 

Both the Canadian Radio-Television and Telecommuni- 
cations Commission, which regulates Cogeco's cable 

business and the Quebec Public Utilities Commission, 
which regulates Quebec-Telephone, have approved the 
project. 

Mr Laroche said Consortel will also test other specialty 
services, such as computer games, because the fibre-optic 
network is two-way or interactive. 

He said Consortel would like to test the delivery of four 
channels simultaneously in a subsequent phase. 

"A subscriber could receive four different services, or 
channels, simultaneously, all of which are interactive, 
which would allow a subscriber to send information or 
video images along one channel to another subscriber." 

The Consortel trial, launched last March, has received 
$2.4-million in financial support from the federal and 
Quebec governments. 

The project was originally budgeted at $9-million over 3 
years, but Quebec-Telephone has allocated in additional 
$2.5-million to it. 

Digitized Satellite Radio Service Launched 
91WT0023 Vancouver THE SUN in English 
2 Öct 90 p C2 

[Article by David Smith] 

[Text] Western International Network officially intro- 
duced a new digitized satellite transmission service 
Monday that will carry ready- to-air programs and data 
transmissions to 71 affiliated AM and FM radio stations 
in B.C. and Alberta. 

The six-channel system, built by Surrey-based Norsat 
International Inc., increases the number of audio signals 
which can be simultaneously transmitted, giving WIN- 
linked stations a greater range of programs. 

While the audio signals are near compact-disc quality, 
most listeners will not notice a significant difference, 
said WIN network coordinator John Ashbridge. 

The major difference will be in the number of programs 
each station will be able to receive under the new 
delivery system, he said. 

The system has a single uplink located at WIN's flagship 
radio station CKNW in New Westminster. It replaces a 
two-channel analog C-band satellite system leased from 
Canadian Satellite Communications Inc. since 1984. 

The Norsat system signals will be beamed to the Anik-C2 
satellite, operated by Telesat Canada, then relayed to 
downlinks at the radio stations across western Canada. 

"Now we have the technology and the capacity to serve 
a national market," Ashbridge observed, noting WIN's 
roots as a regional supplier of programs. 

WIN, part of the Westcom Radio Group Ltd. which is 
owned by Vancouver- based Western International 
Communications Ltd., produces and transmits about 95 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 WEST EUROPE 19 

hours per week of live radio programming, including 
open-line news and National Hockey League and Cana- 
dian Football League play-by- play. 

Ashbridge said the old-two channel system went to 66 
radio stations. The 71 stations on the new system will 
pay the same rates for programming, he added. 

The $1-million capital costs to install the new system will 
be absorbed by WIN over a long-term period, Ashbridge 
said. 

WIN president Ray Dagg described the technology as 
"the top system in North America" at the announcement 
ceremony. 

Norsat designed, manufactured and installed the com- 
puter-controlled transmission equipment and downlink 
receiving packages for all the WIN affiliates. 

The Surrey company is also contracted to maintain the 
system. 

CYPRUS 

Link With Greek TV Still Set for 1 Nov 

Economic, Political Costs 
NC2810052390 Nicosia CYPRUS MAIL in English 
27Oct90p3 

[By Emilia Christof!] 

[Text] CyBC [Cyprus Broadcasting Corporation] will go 
ahead with the link up with Greek television ERT [Greek 
Radio and Television] scheduled for November 1, 
despite reports in the press saying it would be postponed 
after reservations expressed by party leaders. 

This was reaffirmed by the director of the administration 
and finances of CyBC Yeoryios Potamitis yesterday who 
said the delegation from the station which went to the 
Greek capital for final talks with the Government and 
ERT officials, was to return last night with more details 
on the link up. 

The CyBC-ERT link up was discussed on Thursday by 
the parliamentary representatives of parties with the 
House President Vasos Lissaridhis. The new chairman of 
the CyBC Executive Board Marios Iliadhis was also 
present during the meeting and had the opportunity to 
explain in detail the economic consequences for the 
corporation with its link up with ERT. 

According to a report in Greek daily ALITHIA, it is 
considered that around 375,000 pounds will be used for 
transmitting the ERT programmes throughout Cyprus, 
while the Cyprus Telecommunications Authority will 
also shoulder a great share of the expenditures incurred 
due to the satellite transmission. 

CyBC estimates that it will lose around three million 
pounds annually from commercials. 

DIKO [Democratic Party] parliamentary representative 
Alexis Galanos suggested postponing the CyBC-ERT 
link and was supported by the other parties too, although 
Mr. Lissaridhis called on them to reexamine their stance, 
considering the political cost, since the link was pro- 
moted by the insistence of the parties themselves. 

The link will begin on November 1 and will cover only 
Nicosia and Limassol for the first six months. Viewers 
who receive transmission from Troodos station would 
need a UHF antenna but those covered by Athalassa will 
not need a further antenna. 

CyBC has already started transmitting test pictures. 

Further Reportage 
NC3110101190 Nicosia CYPRUS MAIL in English 
31 Oct90p3 

[By Michele Kambas] 

[Text] The ambitious CyBC-ERT 1 link up scheme to 
come into effect from tomorrow morning will cost the 
Cypriot taxpayer 1.6 million [Cyprus] pounds a year-or 
330 [pounds] per hour. 

"But the issue should not be based on how much it cost," 
said Minister of Interior Khristodoulos Veniamin at a 
press conference yesterday. "It is a national matter." 

The vantage point for the reception of the Greek 
channel, as well as the retransmission of the CyBC 
channel to Greece will be the Makarios Earth Satellite 
Station. Initially, since all the transmitters have not yet 
been received, only Limassol and Nicosia will be able to 
pick up the ERT 1 signal. But CyBC estimates that the 
link up will cover all Cyprus by next Summer. All of 
Greece will receive CyBC TV tomorrow. 

The Cyprus Telecommunications Authority undertook 
all negotiations to secure a satellite transmitter for a 
period of five years. Cyta will use the satellite station to 
send CyBC programmes to Greece, which will, in turn, 
also be used for picking up ERT signals sent by the Greek 
Telecommunications Authority, Ote. 

"Cyta have installed the latest technology at the station 
to make the link up possible," said the Chairman of the 
Cyta board of directors, Nicos Koundas. 

A new satellite dish with a seven metre diameter will be 
used in the primary stages of the link. Within two 
months a larger dish will be installed permanently. 

Because of the increased use of the Eutersat system from 
the TV link with Greece, Cyta will invest 1 million 
pounds in the organisation, whilst until now Cyta have 
spent over 500,000 pounds to install equipment to make 
the link up possible. 

Cyprus is expected to link up with ERT tomorrow 
morning at 9:10. Children's programmes will be shown 
in the morning until 12.30, when there is a break for four 
and a half hours. Programmes will begin again at 5.00, 
and continue, until 1.00 a.m. 



20 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 

FRANCE 

Thomson Receives Five-Year Funding for HDTV 
91WT0020A Paris LES ECHOS in French 
18Oct90pp 1, 8 

[Article by Blandine Hennion and Jean-Leon Van- 
doorne: "Thomson Signs New Kind of Contract With 
Government"] 

[Text] Thomson has become the first to enter into a new 
kind of relationship between national companies and 
their governmental shareholder, with the signing yes- 
terday of an initial five-year contract that guarantees Fr3 
billion in state funding to finance research on high- 
definition television (HDTV). The contract, described as 
"experimental," is justified both by the critical impor- 
tance of this key program to the future of the French 
consumer electronics industry and by its Europe-wide 
horizon, since it has been on the Eureka agenda since 
1986. Altogether, Thomson will contribute 9 billion 
while its partner Philips will pitch in 11 billion. Other 
national companies such as Bull would also like to get in 
on such deals, but they do not presently fulfill the two 
conditions. To get state funding, Thomson had to make 
specific commitments to meet deadlines corresponding 
to phase two of the Eureka program. 

Thomson will triple the number of personnel working on 
HDTV research between now and 1995, bringing the 
total to nearly 600. Here's how the money will be used: 
some 48 percent of the Fr9 billion from French sources 
will be allocated to basic technologies (flat screens, CCD 
[expansion unknown] captors, integrated circuits, tubes), 
nine percent to "research on HDMac [expansion 
unknown ] systems," seven percent to "research on 
manufacturing technologies," 13 percent to "production 
of studio equipment," and 10 percent to "promotion and 
full-scale testing of HDTV." 

These commitments should enable the state to keep close 
tabs on the group's progress. 

With the long-awaited signing of the five-year research 
contract with Thomson, the government has opened up 
a decidedly new path, one which other national compa- 
nies, beginning with Bull, would also like to follow. 
Electronics, which promises to be the biggest single 
contributor to GNP by the year 2000, requires capital- 
intensive research which has to be started well ahead of 
time. It is a field in which, compared to other sectors, 
there is little room for impulsive moves. This was what 
the four ministers—Pierre Beregovoy (economy and 
finance), Roger Fauroux (industry), Hubert Curien 
(research), and Michel Charasse (budget)—meant to 
convey when they signed this first multiyear commit- 
ment on behalf of the governmental shareholder. 

The government departed from its rule of single-year 
budgetary commitments in order to meet the Japanese 
competition in consumer electronics and create a Euro- 
pean HDTV. The HDTV market could be worth $100 

billion by the end of the next decade, and the Europeans, 
with American industry out of the race, will be Japan's 
only rival. 

The governmental shareholder, which provided 
Thomson with Fr2 billion in capital this year, has 
pledged to add Fr3 billion—for HDTV research alone— 
over the next five years. But those envious of Alain 
Gomez's group should have patience. This exceptional 
subvention was not decided overnight. First of all, 
Thomson showed the tutelary ministry a cooperation 
agreement with Philips (the European leader in the field) 
by the terms of which the two firms together would 
spend Fr20 billion on HDTV research (LES ECHOS of 
18 April and 15 May). The government's Fr3 billion thus 
corresponds to one-third of the nationalized company's 
planned investment, with the Dutch giant taking care of 
the other 11 billion. 

To get state funding, Thomson had to make specific 
budgetary commitments and promise to meet specific 
deadlines. About 50 percent of the Fr9 billion contrib- 
uted by French sources will go into basic technologies: 
flat screens, CCP captors, integrated circuits, tubes. The 
rest will be divided into five relatively equal parts: study 
of "HDMac" systems, consumer product development, 
research on fabrication technologies, manufacture of 
studio equipment for producing HDTV programs, and 
promotion and full-scale testing of HDTV. 

In terms of deadlines, Thomson has committed itself to 
develop the equipment needed to cover the two Olympic 
Games at Albertville; it has also promised to produce 
professional HDMac equipment by 1993 and consumer 
sets (televisions and video tape recorders) by 1995. 

Philips Agreement 

The bilateral Philips-Thomson accord would have been 
unthinkable if the two groups had not already worked 
together for four years in a Frl .5-billion Eureka program 
approved in 1986—a program whose second phase, like 
the first, was extended in Rome on 1 July. The tutelary 
ministry carefully examined the agreement with Philips, 
which covered the project as a whole as well as each of 
the links in the chain, from integrated coding and 
decoding circuits to charge transfer devices, HDTV 
tubes, and flat screens. 

It was the quality ofthat examination, carried out by the 
Ministry of Industry, which Edith Cresson challenged on 
so many occasions (see LES ECHOS of 25 May). No 
doubt the "tongue-lashings" administered by the min- 
ister for European affairs (who has since left the govern- 
ment) have had some effect. In any event, there is good 
reason to assume that the delay in signing the contract 
was due to the thoroughness of the review. 



JPRS-TTP-90-016 
13 November 1990 WEST EUROPE 21 

GERMANY 

UK Company Receives License for Satellite 
Network 
LD0811111290 Berlin ADN International Service 
in German 0907 GMT 8 Nov 90 

[Excerpt] Bonn (ADN)—British Aerospace Communica- 
tions Ltd has received a license from the federal posts 
and telecommunications minister to run a private satel- 
lite network for the Federal Republic. It is the first 
foreign firm to do so. The license covers data transmis- 
sion services, business television, and an electronic 
reporting service for broadcasting organizations entitled 
Satellite News Gathering, [passage omitted] 

TURKEY 

'Euro-Radio' To Begin Broadcasting in 1992 
TA0111085390 Istanbul CUMHURIYET in Turkish 
30 Oct 90 p 4 

[Text] Ankara (MAK AGENCY)—In addition to Radio- 
1, Radio-2, Radio-3, and Radio-4, a new radio with an 
international bent will begin broadcasting in Turkey in 
1992. It will be Euro-Radio. This will be done in line 
with a resolution adopted at the inter-radio coordination 
meeting of EBU, the European Broadcasting Union. 
Euro-Radio will begin its transmissions in 1992, the year 
the borders between EC countries and, consequently, the 
divisions in mass communications are lifted. 

Yazar Outlines Planned Changes for TRT 
TA0611092990 Ankara Domestic Service in Turkish 
2100 GMT 5 Nov 90 

[Excerpt] State Minister Mehmet Yazar has said that an 
end will be put to the various arguments surrounding the 
Turkish Radio and Television [TRT] by eliminating the 
state monopoly in this field. Explaining that there is a 
consensus in the government on this subject, Yazar said 
that a proposal will be prepared in 1991 that will include 
an amendment to the Constitution allowing for this 
change. 

Yazar made this statement during the debate being held 
in the Assembly Planning and Budget Committee on the 

budgets of various state organizations affiliated with the 
Prime Ministry. He added that criticism of the TRT's 
activities will not end no matter which government is in 
power or who is its director general. 

He continued: I want to deal with the situation openly 
for the first time. In view of the fact that world develop- 
ments and the TRT's great potential have made it one of 
the most important factors in our society, problems will 
continue to arise and the debate on this issue will last as 
long as the TRT continues to be a state monopoly. 

To implement the necessary changes, Article 113 of the 
Constitution and Law 2954 on the same subject will be 
amended to open the fields of radio and television 
broadcasting to private enterprise. Yazar stressed that 
while carrying out this change, no concessions will be 
made concerning the state's basic principles. He added 
that the TRT High Council, which currently supervises 
the TRT programs in accordance with our Constitution, 
laws, and the state's fundamental principles, as well as 
national ethics and national security, could do the same 
for the private radio and television enterprises to be 
established. 

He pointed out that individuals or companies will be 
required to possess a certain amount of capital, technical 
capacity, and a suitable staff to apply for licenses to 
operate such stations for a defined period. This is the 
-manner in which we are planning to open this field to 
private enterprise, Yazar said, adding that the TRT 
supports this development and is ready for competition. 
The arguments on this subject will only end in this way, 
he concluded. 

On the recently developing activities of the TRT, Yazar 
said that there are currently six channels broadcasting a 
total of 349 broadcast hours a week. He added that 
TRT-5 is being broadcast to 13 German provinces with 
special permission from each of these provinces, an 
achievement of which even the Italians could not boast. 
Pointing out that at the moment, 1 million people in 
Germany are able to view TRT programs, Yazar said 
that other countries are also able to receive these pro- 
grams by satellite. He expressed his hope that the 
number of viewers in Germany will soon increase, noting 
that coproductions with the Germans are also being 
planned, [passage omitted] 


