
JPRS-TTP-90-019 
4 DECEMBER 1990 

^JPRS Report— 

Telecommunications 

REPRODUCED BY 

U.S. DEPARTMENT OF COMMERCE 
NATIONAL TECHNICAL INFORMATION SERVICE 
SPRINGFIELD. VA. 22161 

Dnc QUALIT* msPMjmD a 



Telecommunications 

JPRS-TTP-90-019 CONTENTS 4 December 1990 

SUB-SAHARAN AFRICA 

INTER-AFRICAN AFFAIRS 

African Radio, TV Union Conference Opens in Nairobi        1 
Cooperation in Information Exchange   [Nairobi KNA, 19 Nov 90]        1 
Official Says URTNA To Exchange News by Satellite   [Nairobi KNA, 19 Nov 90]       1 

ANGOLA 

National Television Director Dismissed   [Luanda Domestic Service, 20 Nov 90]       1 

MOZAMBIQUE 

Telecommunications Seminar Opens in Maputo 28 Nov 
[Maputo to Southern Africa, 28 Nov 90]       2 

SOUTH AFRICA 

CNN Gets Backing of SABC, M-Net for News Channel 
[Douglas Gordon; Johannesburg SUNDAY TIMES, 2 Dec 90]       2 

CHINA 

RENMIN RIBAO Notes Satellite Communications Growth   [Beijing XINHUA, 20 Nov 90]   3 
Beijing Maritime Satellite Station Begins Work 

[Liu Haijiang, Feng Xuejun; Beijing Television Service, 26 Nov 90]   3 
Tianjin To Construct Television Tower   [Beijing XINHUA, 22 Nov 90]   3 
Heilongjiang's Telecommunications Achievements Reported 

[Harbin Heilongjiang Provincial Service, 28 Nov 90]   3 

EAST ASIA 

INTER-ASIAN AFFAIRS 

Japan's KDD, DPRK Sign Satellite Communications Pact         4 
Direct Circuit via Satellite   [Tokyo KYODO, 29 Nov 90]      4 
Further on Communications Agreement   [Tokyo KYODO, 29 Nov 90]        4 

INDONESIA 

Contract on Radio Transmitters Signed With UK   [Jakarta Domestic Service, 30 Nov 90]        4 

JAPAN 

New Yuri-3A Satellite To Start Broadcast Service 30 Nov   [Tokyo NHK Television, 28 Nov 90] ....     4 

SOUTH KOREA 

Telecom Authority Signs Intelsat Lease Contract   [Seoul YONHAP, 27 Nov 90]       4 
Ministry Says North May Be Allowed To Use Satellite   [Seoul THE KOREA TIMES, 2 Dec 90] ...     5 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 2 

MALAYSIA 

Telekom Malaysia Launches Large-Scale Investment Program 
[Chichester INTERNATIONAL TELECOMMUNICATIONS INTELLIGENCE, 8 Oct 90]       5 

MONGOLIA 

Mongolia Orders South Korean Equipment   [Chichester TELEFACTS, Sep 90]       6 

EAST EUROPE 

POLAND 

Development of Polish Telecommuncations Reviewed 
[Ryszard Katanski; Warsaw WIADOMOSC1 TELEKOMUNIKACYJNE, Oct 90]       7 

LATIN AMERICA 

BOLIVIA 

Construction of Ground Station To Begin in Santa Cruz 
[La Paz Boliviana Network, 22 Nov 90]      10 

CUBA 

Satellite Communications Station Opens in Santiago   [Havana Tele Rebelde, 30 Nov 90]     10 

NICARAGUA 

New Television Channel Begins To Air   [Managua Radio Sandino, 16 Nov 90]      10 

ST LUCIA 

Radio Caribbean International Begins Test Transmissions   [Bridgetown CANA, 28 Nov 90]     10 

NEAR EAST & SOUTH ASIA 

EGYPT 

Regular Transmission Via Arabsat To Begin on 1 December   [Cairo MEN A, 20 Nov 90]     12 
Talks Held With Italians on Satellite Channels   [Cairo MENA, 25 Nov 90]      12 

INDIA 

First Indigenous Expansive Communications System   [Madras THE HINDU, 9 Oct 90]     12 
World's Largest Radio Telescope To Be Set Up   [Delhi Domestic Service, 2 Dec 90]     13 

IRAN 

Satellite Ground Station Commissioned Near Bandar Lengeh 
[Tehran Domestic Service, 27 Nov 90]     13 

ISRAEL 

1,000 Pirate TV Stations Reportedly Broadcast in Country 
[Jerusalem Domestic Service, 30 Nov 90] 

SOVIET UNION 

13 

Parameters Given for'Gorizont'Satellite   [Moscow TASS, 24 Nov 90]   14 
New TV Head Kravchenkp Interviewed on Plans 

[N. Krivomazov's interview with Leonid Kravchenko; Moscow PRAVDA, 27Nov 90]   14 
Soviet TV To Be Replaced by Lithuanian TV   [Vilnius Domestic Service, 19 Nov 90]    17 

\ 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 3 

RSFSR Minister Views Media Plans   [Moscow Domestic Service, 20 Nov 90]   17 
RSFSR Ministry To Run Space Communications System 

[Moscow KRASNAYA ZVEZDA, 22 Nov 90]   17 
Reports of Soviet Jamming of External Broadcasts Invited   [Vilnius International Service, 29 Nov 90] ... 17 
Report on Volgograd Cable Television System   [Ye. Orlov; Moscow Television Service, 27 Nov 90]   18 
Cable TV Network Established in Bryansk   [Moscow PRAVDA, 23 Nov 90]   18 

WEST EUROPE 

CANADA 

Northern Telecom To Sell Switching Nodes to SITA Network 
[Toronto THE TORONTO STAR, 9 Oct 90]     19 

Plans for Fiber Optic Link to Vancouver Island Announced 
[David Smith; Vancouver THE SUN, 23 Oct 90]      19 

DENMARK 

Firm Would Link East Europe To Fiber Optic Net 
[Uffe Gardel; Copenhagen BERLINGSKE TIDENDE, 28 Sep 90]     20 

FINLAND 

Ministry Issues Telecommunications Survey   [Helsinki HELSINGIN SANOMAT, 23 Sep 90]     20 

FRANCE 

Ariane Rocket Launched Successfully   [Paris Domestic Service, 21 Nov 90]    21 
Encoded TV Channel for Computer Users Sought   [Paris LE MONDE, 11 Oct 90]    21 
Alcatel Buys Out FIAT's Subsidiary Telettra 

[P. Guillaume, B. Hennion; Paris LES ECHOS, 4 Oct 90]   21 

GERMANY 

Deutsche Bundespost Telekom To Offer Satellite Transmission Services 
[Berlin NACHRICHTENTECHNIK ELEKTRONIK, Oct 90]   22 

Hamburg Firm To Form Private Satellite Network   [Hamburg DPA, 29 Nov 90]    22 
Spokesman on Transmission of TV Station in Saxony   [Hamburg DPA, 1 Dec 90]    23 
ZDF TV To Cover New Laender   [Berlin ADN, 30 Nov 90]   23 

ITALY 

Italian Company's HDTV Research Activities Reported 
[Milan SISTEMI DI TELECOMUNICAZIONI, Sep 90]      23 

NETHERLANDS 

Dutch PTT To Install Metropolitan Area Network   [Chichester TELEFACTS, Sep 90]     24 

SWEDEN 

Teli Firm Wins AXE Switching Contract   [Stockholm DAGENS NYHETER, 1 Nov 90]   24 
Ericsson to Stress Research Effort, Internationalization 

[Jan Nylander; Stockholm DAGENS NYHETER, 25 Sep 90]   24 
Paper Comments on Agency Privatization Plan   [Stockholm DAGENS NYHETER, 22 Sep 90]   25 

TURKEY 

Suspension of Turksat Project Reported   [Istanbul CUMHURIYET, 27 Nov 90]     26 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 

INTERNATIONAL 

USSR, FRG Cooperate in Satellite Communications   [Rena Kuznetsova; Moscow TASS, 29Nov 90]     27 
USSR PRC Sign Broadcasting Accord in Beijing   [Moscow International Service, 21 Nov 90]    27 
China-USSR Telephone Line Opens   [Harbin HEILONGJIANG RIBAO, 16 Oct 90]     27 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 SUB-SAHARAN AFRICA 

INTER-AFRICAN AFFAIRS 

African Radio, TV Union Conference Opens in 
Nairobi 

Cooperation in Information Exchange 
AB2011134890 Nairobi KNA in English 
1402 GMT 19 Nov 90 

[Text] Nairobi, 19th November (KNA)—The minister 
for information and broadcasting, Mr Nahashon Kanyi, 
has urged African countries to foster co-operation in the 
area of information exchange in order to forge a united 
approach to the problem of distorted and misrepresen- 
tation of facts on individual African countries by the 
foreign media. Mr Kanyi made the call today when he 
launched the fifth Union of Radio and Television Net- 
work Africa (URTNA) screen 90 at the programme 
exchange centre (PEC) at the Kenyatta International 
Conference Centre. 

The four-day event has attracted representatives from 30 
African member countries of URTNA, who will view 
some 115 high quality programmes and finally select on 
the spot African TV programmes suitable for use by their 
respective countries in accordance with their respective 
national broadcasting policies. 

The URTNA screen, the minister noted, had proved a 
popular annual event where African broadcasters turn 
for African TV programmes on agriculture, education, 
science, cultulture and general entertainment. Cau- 
tioning on the power of TV, the minister said TV, when 
used carefully, can enhance development, but if used 
loosely, it can destroy. He added that TV has been used 
in a subtle manner in Africa to perpetuate neo- 
colonialism. The minister said that African journalists 
had a duty to re-shape the image of Africa from an 
African perspective devoid of distortions, hasty conclu- 
sions and half truths. 

Mr Kanyi noted that URTNA, being the sole pan- 
African electronic mass media organisation, had con- 
tinued to play its role objectively, and he took the 
occasion to appeal to member countries to pay their 
dues, [words indistinct] and current call-ups to the union 
to enable it to carry on with the sterling work it is 
performing. 

The minister, who was welcomed by the secretary- 
general of URTNA, Mr Kasaye Demena, challenged 
African TV producers to come up with programmes 
whose message would help Africa to achieve its develop- 
ment goals and to take its place among the honourable 
world communities. 

Also present were the director of PEC, Mr Atsen Ahua: 
the director of information, Mr Shadrack Musandu: and 
the managing director of the Kenya Broadcasting Corpn, 
Mr David Ole Nasieku, among others. 

Official Says URTNA To Exchange News by 
Satellite 

AB2011135890 Nairobi KNA in English 1742 GMT 
19 Nov 90 

[Excerpt] Nairobi, 19th November (KNA)—The Union 
of Radio and Television Network Africa (URTNA) will 
next year start exchanging news by means of satellite, the 
union's secretary- general, Mr Kasaye Demena has dis- 
closed. He revealed this today when he welcomed the 
minister for information and broadcasting, Mr 
Nahashon Kanyi during the launching of the fifth 
URTNA Screen 90 at the Kenyatta International Con- 
ference Centre. He explained that the news exchange 
project will be cordinated from the co-ordination centre 
in Algiers with the assistance of the Algerian Govern- 
ment, adding that the union's general assembly decided 
to open its membership to private radio and TV organ- 
isations who may be enrolled as supplementing active 
members. 

Saying the screen gives African television executives and 
producers an opportunity to present some of their best 
programmes to their counterparts from other broad- 
casting stations in Africa, the secretary general added the 
screen also served as a venue for assessing their produc- 
tion and exchanging views, [passage omitted] 

ANGOLA 

National Television Director Dismissed 
MB2011140390 Luanda Domestic Service in Portuguese 
0600 GMT 20 Nov 90 

[Text] Angolan Information Minister Boaventura Car- 
doso has appointed Olimpio de Sousa e Silva as acting 
general director of Angola People's Television [TPA] to 
replace Carlos Garcia. 

According to a communique from Minister Boaventura 
Cardoso issued in Luanda yesterday, Olimpio de Sousa e 
Silva will be in charge of the TPA until the appointment 
of a new general director, while Carlos Garcia will be 
integrated into the Information Ministry. 

The new acting director of the TPA graduated in social 
sciences at the party high school. 

The Angolan information minister also decreed the 
establishment of a commission to restructure the TPA. 
The commission will have to present proposals to 
improve TPA programs within 30 days and provide a 
new organic structure in 60 days. The commission has 
been empowered to deal with any matter it deems 
appropriate. 



SUB-SAHARAN AFRICA 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

MOZAMBIQUE 

Telecommunications Seminar Opens in Maputo 
28Nov 
MB2811190690 Maputo in English to Southern Africa 
1800 GMT 28 Nov 90 

[Text] A two-day seminar on Mozambique telecommu- 
nications operational management plan began in 
Maputo today. The seminar was opened by Mozam- 
bique's Deputy Transport and Telecommunications 
Minister Rui Lousa. Taking part in the seminar are 
telecommunications experts from Italy, Sweden, Por- 
tugal, the United States, Cuba, France, Britain, Sudan, 
(?Ivory Coast), Austria, and Finland. 

Speaking at the opening session, Mr. Lousa said of the 
total of 26 projects set up in 1988, (?95) percent have 
been carried out. Presently, he said, 12 projects are in the 
process of implementation at [word indistinct] level in 
the areas of management, operation and maintenance, 
finance, training, and planning. Rui Lousa said the 
International Telecommunications Union is in the pro- 
cess of updating the [words indistinct] telecommunica- 
tions development plan to cover the period up to the 
years 2009. 

SOUTH AFRICA 

CNN Gets Backing of SABC, M-Net for News 
Channel 
MB0212162690 Johannesburg SUNDA Y TIMES 
in English 2 Dec 90 p 5 

[Report by Douglas Gordon, TV Correspondent: "Get 
Ready for 24 Hour News"] 

[Text] American news giant CNN [Cable News Network] 
has the backing of the SABC [South African Broad- 
casting Corporation] and M-Net in its bid to run a news 
TV channel in South Africa. 

The consortium needs the government go-ahead for a TV 
channel to show the news service next year. 

It's the first sign that the SABC and independent M-Net 
will work together to give the public better TV services. 

The SABC has the local broadcasting rights to CNN. 
M-Net has 500,000 decoders on its pay-TV network, and 
is looking for more services to offer to subscribers. 

President of CNN's international special projects, 
Sidney Pike, said the partnership is ideal for business 
development. 

"CNN wants to sell a daily news service," he said. 

"We now have an arrangement to facilitate it. We must 
apply for government approval. But I'm optimistic that 
the country's first 24-hour news channel will go ahead." 

The CNN network is linked to 50-million homes in 
America alone. 

Its 24-hour service includes headline news, indepth 
reports and specials on showbiz, sport, finance, business 
and health. 

Mr. Pike sells the service to national networks, cable 
networks and to hotels. 

He licensed CNN to the SABC in 1988, and to three 
five-star Johannesburg hotels this year. 

The SABC uses excerpts from the CNN satellite channel 
in its daily news bulletins. 

M-Net confirmed the CNN approach, but said it was too 
soon to comment on an outcome to the talks. 

The SABC said it was looking at the deal, but that the 
only the government could decide on new TV channels. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 CHINA 

RENMIN RIBAO Notes Satellite 
Communications Growth 
OW2011091690 Beijing XINHUA in English 
0745 GMT 20 Nov 90 

[Text] Beijing, November 20 (XINHUA)—China is 
boosting satellite communications at an increase of 35 
percent each year, "PEOPLE'S DAILY" reported today. 

The overseas edition of the national paper said the 
country has set up six large international ground satellite 
stations to connect the country with 180 other countries 
and regions via satellite. 

China has succeeded in launching two telecommunica- 
tion satellites since 1988. 

So far, the country has 12 satellite transponder stations 
and more than 20,000 ground satellite receiving stations. 

The paper noted that the country is preparing to build 
more domestic ground satellite stations to meet the 
needs of the telecommunications boom. 

Beijing Maritime Satellite Station Begins Work 
OW2711111290 Beijing Television Service in Mandarin 
1100 GMT 26 Nov 90 

[By reporter Liu Haijiang [0491 3189 3068] and corre- 
spondent Feng Xuejun [7458 1331 6511]; from the 
"National News Hookup" program] 

[Text] According to a briefing by the Chinese Satellite 
Launching, Tracking, and Controlling System Depart- 
ment today, the Beijing International Maritime Satellite 
Tracking and Controlling Station—China's first satellite 
tracking and controlling station meeting advanced world 
standards—has been completed and put into operation 
in Beijing. This marks the entry of China's space tracking 
and controlling technology into the international market. 
Tracking and surveying data obtained from the commu- 
nications satellite launched by the International Mari- 
time Satellite Organization [IMSO] on 31 October have 
been accurate and reliable. IMSO has highly evaluated 
the data. [Video shows compound with tall antenna 
tower flanked by two large satellite dishes; cuts to 
interior shots of racks of equipment, personnel operating 
computer terminals; further cuts to show Chinese and 
foreigners meeting, holding discussions] 

China won the bidding for the Beijing International 
Maritime Satellite Tracking and Controlling Station in 
1988. A contract for construction and operation of the 
station was signed the same year. Under the contract, 
China will manage the surveying, controlling, and posi- 
tioning of second^generation maritime satellites of the 
international organisation. According to the first con- 
tract, China will provide continuous tracking and con- 
trolling services to IMSO for five years. 

Tianjin To Construct Television Tower 
OW2211191990 Beijing XINHUA in English 
1550 GMT 22 Nov 90 

[Text] Tianjin, November 22 (XINHUA)—Tianjin, a 
coastal city in north China, is planning to build a 405 
meter television tower. 

The tower will be the third tallest in the world, following 
the Toronto Television Tower in Canada, and the 
Moscow Tower in the Soviet Union. 

The tower, which is designed to resist an earthquake with 
a magnitude of nine on the richter scale, has the capa- 
bility to transmit both color TV programs and FM 
broadcasts. 

The towers revolving restaurant—the highest in Asia—at 
the 257 meter level was built to allow customers a 
panoramic view of the city scenes. 

Heilongjiang's Telecommunications Achievements 
Reported 
SK3011104090 Harbin Heilongjiang Provincial Service 
in Mandarin 2200 GMT 28 Nov 90 

[Summary] Heilongjiang Province has scored marked 
achievements in the undertakings of post and telecom- 
munications. During the Seventh Five-Year Plan period, 
the telecommunications capability of various localities 
has shown a from 1 to 50 times increase over the figure 
scored during the Sxith Five-Year Plan period. The 
province has recently put 100,000 telephone lines into 
operation among urban areas this year, which are equal 
to the province's total telecommunications volume 
scored before the PRC's founding. By the end of June of 
this year, the province had automated all urban tele- 
phone systems. 



EAST ASIA 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

INTER-ASIAN AFFAIRS JAPAN 

Japan's KDD, DPRK Sign Satellite 
Communications Pact 

Direct Circuit via Satellite 
OW2911141190 Tokyo KYODO in English 1345 GMT 
29 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 29 KYODO—Japan and North 
Korea signed an agreement in Pyongyang on Thursday to 
open a direct circuit via satellite between the two coun- 
tries, North Korea's KOREAN CENTRAL NEWS 
AGENCY (KCNA) said. 

The KCNA report said the agreement was signed by Kim 
Yong-ryong, chief engineer of North Korea's Interna- 
tional Communications Bureau, and Yasuo Koseki, 
director of Kokusai Denshin Denwa Co. (KDD). 

Further on Communications Agreement 
OW2911175490 Tokyo KYODO in English 1459 GMT 
29 Nov 90 

[Text] Tokyo, Nov. 29 KYODO - Japan's international 
telecommunications giant, Kokusai Denshin Denwa Co. 
(KDD), signed an agreement with North Korea on 
Thursday to open a direct circuit via intelsat satellite 
between the two countries, a KDD spokesman said. 

Under the agreement, signed in Pyongyang, three tele- 
phone circuits and 10 telex circuits will be established 
later in the year if everything goes well, he said. 

He also said KDD agreed with North Korea to start 
international television transmission service if neces- 
sary. 

INDONESIA 

New Yuri-3A Satellite To Start Broadcast Service 
30 Nov 
OW2911124690 Tokyo NHK General Television 
Network in Japanese 1000 GMT 28 Nov 90 

[Text] The Yuri-3A broadcasting satellite, which was 
launched by the National Space Development Agency 
[NSDA] in August, was handed over this evening to 
NHK and Japan Satellite Broadcasting Incorporated, a 
commercial enterprise. The two stations will start broad- 
casting on three of the satellite's channels on 30 
November. 

Yuri-3A, the new broadcasting satellite, was handed over 
to NHK and the private Japan Satellite Broadcasting at 
1800 this evening, since the NSDA has confirmed that 
there will be no problems for the satellite to broadcast on 
three channels for the time being. 

Yoshiro Nakamura, executive director-general at NHK's 
engineering headquarters, said in a news conference that 
NHK will begin broadcasting through new satellite at 
0400 JST on 30 November. Japan Satellite Broadcasting 
will start test transmissions tomorrow. The two stations 
will officially start broadcasting on three channels via 
Yuri-3A on 30 November. 

NHK programs presently broadcast on satellite (BS) 
Channel number 15 will be broadcast on BS Channel 
Seven, although viewers will be able to continue 
watching on BS Channel 15 until the end of January. 

Programs now broadcast on Channel 11 will remain on 
the same channel. 

SOUTH KOREA 

Contract on Radio Transmitters Signed With UK 
BK3011135190 Jakarta Domestic Service in Indonesian 
1200 GMT 30 Nov 90 

[Text] Alex Leo Zulkarnain, director general of Radio, 
Television and Film, representing the Indonesian Gov- 
ernment today in Jakarta signed a contract with the 
British Government on the supply of transmitters to RRI 
[Radio Republic Indonesia]. The British Government 
was represented by John Frederick Mason, assistant 
director of Marconi Communications International 
Limited, while the Indonesian Marconi subsidiary, P.T. 
Astona Mitra Sabena, was represented by Agung Lak- 
sono. 

According to Alex Leo Zulkarnain, the project was 
intended to further improve the quality of RRI's radio 
program transmissions nationwide. Nine 250-kilowatt 
transmitters costing 29 million pounds sterling will be 
stationed at Cimanggis in west Java and Ujungpandang 
in South Sulawesi. 

Telecom Authority Signs Intelsat Lease Contract 
SK2711022890 Seoul YONHAP in English 0155 GMT 
27 Nov 90 

[Text] Seoul, Nov. 27 (YONHAP)—The Korea Tele- 
communication Authority signed a five-year lease 
Monday for use of an Intelsat satellite from January 
1992, KTA President Yi Hae-uk said. 

The head of the government-invested telephone com- 
pany told a news conference that KTA would pay 6.4 
billion won to intelsat (the International Telecommuni- 
cations Satellite organization) for the lease period. 

"Making use of an Intelsat satellite, we hope to accumu- 
late satellite operation technology, which is essential to 
launching our first two communication satellites in 
1995," Yi said. 

KTA plans to launch its first two communication satellites, 
called "Mugunghwa" (Korea's national flower), in 1995. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 EAST ASIA 

The leased satellite was made in 1985 by the U.S. Ford 
Aerospace Co. and is in geosynchronous orbit at 177 
degrees east on the equator. KTA will use it to provide 
communication services ranging from video conferences 
to high-speed digital services and vsat (very-small aper- 
ture terminal) services. 

The contract was signed by Yi and Dean Burch, secre- 
tary-general of the Washington-based consortium that 
specializes in satellite systems leases. 

Ministry Says North May Be Allowed To Use 
Satellite 
SK0212053790 Seoul THE KOREA TIMES in English 
2 Dec 90 p 1 

[Text] A communications and broadcasting satellite that 
South Korea plans to launch in 1995 can be used by 
North Korea in the long run, a ranking Communications 
Ministry official said yesterday. 

Another senior ministry official, however, said that the 
projected medium-size satellite to be named "KoreaSat" 
will be designed to cover only the southern part of the 
divided Korean peninsula in accordance with the regu- 
lations of the International Telecommunication Union 
(ITU). 

During the parliamentary inspection of the ministry, 
Rep. Choe Yong-kun of the opposition Party for Peace 
and Democracy asked Minister Yi U-chae if it was 
possible for the North to use the projected satellite. 

Yun Tong-yun, director of planning and management of 
the ministry, said, "Our government was given an ITU 
permission in 1988 to launch the satellite to cover the 
southern part of the peninsula only. Therefore, it would 
be difficult to change the plan at present to extend the 
coverage of the satellite." 

Minister Yi U-chae said, however, that "in the course of 
manufacturing the satellite," the ministry can study the 
possibility of expanding coverage to North Korea. 

A ministry official said, "it would not be too late to study 
the issue even after the satellite has been launched." 

He explained that it will take two to six years for the 
government to win endorsement from ITU and neigh- 
boring countries, including China and Japan, to design 
and launch a satellite which can cover the whole penin- 
sula. 

"If and when inter-Korean relations improve and North 
Korea wants to use the satellite, our government will 
consider it favorably," the official said. 

An expert at the ministry opined that the satellite might 
be utilized in some regions of the North without 
changing its design, frequency and orbit. 

The government communications satellite project has to 
pass an inspection by ITU to determine whether it 
followed the original design before it is launched. 

The government plans to invest some 300 billion won 
(about $422 million) in the project, according to the 
ministry report to the National Assembly. 

MALAYSIA 

Telekom Malaysia Launches Large-Scale 
Investment Program 
91AN0053 Chichester INTERNATIONAL 
TELECOMMUNICATIONS INTELLIGENCE 
in English 8 Oct 90 p 22 

[Article: "Five-Year M$5.6 Billion Investment Pro- 
gramme Announced"; all figures are in Malaysian dol- 
lars] 

[Text] Syarikat Telekom Malaysia (STM or Telekom 
Malaysia), the government-owned corporation that is 
setting the scene for private-sector investment in the 
country's telecommunications infrastructure (formerly 
managed by Jabatan Telekom Malaysia), is embarking 
on an ambitious and much-needed five-year, M$5.6- 
billion ($2.1 -billion) capital improvement programme. 
Announcing this, STM also said it would cooperate with 
Singapore Telecom on engineering, marketing, and 
international service projects as well as joining with eight 
other carriers and telecommunications administrations 
to build Asia's longest fibre-optic submarine cable 
system linking Hong Kong, Japan, Malaysia, Singapore, 
and Taiwan. 

The M$5.6-billion, five-year plan includes M$ 1.4 billion 
for a cellular telephone expansion programme; M$415 
million for investment in jointly constructed and oper- 
ated international fibre-optic undersea cables, including 
the project with eight other carriers; M$1.4 billion on 
expanding rural telecommunications; and at least M$2.5 
billion for general modernisation. STM is also planning 
a nationwide digital transmission network, including 
microwave. Within three years, the digital network is 
expected to be sufficient to enable commercial inte- 
grated services digital network (ISDN) services to begin. 

Malaysia's telecommunications development is way 
behind other Asian countries. Its 1,484,000 telephone 
lines (June 1990) and a penetration ratio of eight per 100 
people compares badly with Singapore, which has 37 
telephones per 100 people. In 1987 the number of 
telephone lines in Malaysia totalled 1,131,700. At the 
end of June 1990, STM had 30,156 telefax service 
customers, compared with 4,674 in June 1987. 

The company's ATUR 450 cellular mobile phone system 
has grown from a customer base of 17,411 in January 
1987 to 47,060 subscribers in June 1990. 

STM said the success of the five-year plan will be based 
on the success of its public shares offering. 



JPRS-TTP-90-019 
6 EAST ASIA 4 December 1990 

MONGOLIA South Korea's Daewoo Corporation is to install a 120- 
channel fibre-optic network stretching 40 miles between 

Mongolia Orders South Korean Equipment Ulan Bator and Zoonmod, supply digital switching 
91AN0049 Chichester TELEFACTS in English Sep 90 p 5        equipment comprising a 69,000-line time division 

exchange (TDX), and construct radio and TV broad- 
[Article: "Daewoo Wins Telecoms Contract"] casting systems. 

[Text] Mongolia strengthened its diplomatic ties with 
South Korea recently with the award of a $30-million 
contract to supply telecommunications equipment. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 EAST EUROPE 

POLAND 

Development of Polish Telecommuncations 
Reviewed 
91WT0027 Warsaw WIADOMOSCI 
TELEKOMUNIKACYJNE in Polish No 10, 
Oct 90 pp 2-3 

[Article by Ryszard Katanski: "The Development of 
Telecommunications in Poland"] 

[Text] The direction of and prognoses for the develop- 
ment of telecommunications in Poland to 2000 were 
often the subject of discussions and analysis at meetings 
of the Economics Committee of the Council of Minis- 
ters. As a result of these discussions, the premises of state 
policy in the area of telecommunications were desig- 
nated. 

Among other things, the premises assert that: 

• Reconstructing the system for operating the economy 
and state requires fundamental changes in telecom- 
munications. Considering the significance of the tele- 
communications network as a system affecting the 
operating efficiency of administrative organs at all 
levels and for all levels of the economy, and asserting 
that the status of the existing telecommunications 
network is highly unsatisfactory, it is recognized that 
developing telecommunications in Poland and 
improving its operations is one of the priority tasks to 
be accomplished in the next decade, and the state 
should create proper conditions to accomplish this. 

• The primary goal of state policy in the area of 
telecommunications is to create conditions to achieve 
by 2000 a state of development of telecommunica- 
tions in Poland such that the needs of the national 
economy and citizens for telecommunications ser- 
vices would be met to the same extent they are met in 
other european countries having similar levels of 
national income per resident. 

The Polish standard telecommunications net- 
work should satisfy criteria for a modern world net- 
work. 

• In particular, the changes in telecommunications will 
concern:—improving the existing telecommunica- 
tions networks and creating modern multitask digital 
networks;—expanding to a perceptible degree access 
to these networks (increase saturation with generally 
available telephone equipment, reduce waiting time 
for telephone installation, and the like);—introducing 
new services into the networks, for example, data 
transmission, land mobile radiocommunications, 
electronic mail, access to bank information, 
videotelephones and the like. 

The technical base for developing and modernizing 
Poland's telecommunications network should remain 
above all the domestic telecommunications and cable 
industry, which should be restructured and modernized, 

as well as cooperation with the telecommunications 
industries of the developed countries. 

Only highly specialized test equipment necessary for the 
proper maintenance of the network and network devices 
that are few in numbers should be imported. 

In addition the only other exceptions should be equip- 
ment needed to realize tasks projected for the 1990-1991 
program that are very essential for creating the proper 
conditions for the future development of the telecommu- 
nications network in Poland, and to satisfy exceptionally 
urgent current needs, such as improving international 
telecommunications and the very critical situation in the 
Warsaw telecommunications network. Above all this 
concerns the international telephone exchange and sev- 
eral transit exchanges for Warsaw, the digital radio links 
for the main Koszalin- Warsaw line, which is the exten- 
sion for the Koszalin-Bornholm undersea cable, and 
equipment for the first stage of development for a 
cellular radiocommunications network, especially sta- 
tion equipment. 

The unsatisfactory state of Poland's telecommunications 
and its causes already have been discussed many times. 
Thus, I will not dwell on this subject. Instead, I will 
concentrate above all on the immediate tasks designed to 
improve the situation rapidly in selected areas of com- 
munications. Among these there is, above all, the need to 
set into operation the KOMERTEL long-distance and 
international automatic allocated telephone network 
with a special exchange in Warsaw which will make 
direct connections with selected subscribers in several of 
the larger cities, such subscribers as large international 
hotels, foreign commercial representatives, diplomatic 
posts, foreign trade headquarters and the like. 

The new automatic international exchange having over 
3000 lines, which is supposed to be in operation by the 
end of this year or beginning of next year, will improve 
international communications significantly and will 
finally enable all institutions involved in cooperation 
with foreign countries to operate normally. The eight 
new relay transit exchanges in Warsaw that enable auto- 
matic by-passes and the planned installation, at least on 
several routes, of digital radio links as interexchange 
connections should finally immunize the Warsaw tele- 
phone center against the incessant damage to the interex- 
change cables caused by the metro construction opera- 
tions and heating system accidents. The completion of 
the Koszalin-Warsaw radio link will provide a large 
number of international links to North and Northwest 
Europe and will improve international communications. 
This also applies to the planned construction of the 
EUTELSAT satellite communications ground station. 

The initiation of operation, also probably by the end of 
this year or beggining of the next, of the first mobile 
cellular radiocommunications network will satisfy the 
big-business people who cannot even for a moment be 



EAST EUROPE 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

out of touch with their secretaries, even while driving 
about town in their cars (though this will not be a cheap 
amenity). 

This also applies to the call radio network, which is 
already beyong the stage of practical experimentation. 
This network can be constructed easily with very little 
outlays because the UHF FM radiotelephone station 
network, on which it is based, is already available and 
encompasses the entire country. It will only be necessary 
to provide the call signal to all the stations and to equip 
the transmitters with the proper oscillators and sub- 
carrier frequency modulators on which this signal is 
transmitted. The mass production of call signal receivers 
and their relatively high cost are more important prob- 
lems. But it seems these difficulties can be overcome. 

These are the most important immediate problems for 
which financial resources must still be found. For some 
of them, such as the construction of the mobile cellular 
radiocommunications network and the data transmis- 
sion network with packet switching, that involve the 
entire country and a significant number of terminals, it 
will probably be necessary to find solutions in the form 
of partnerships with participation of foreign capital. 
However, for the telephonization of the rural areas, local 
capital should be used. 

Concerning future goals, in the area of technology the 
trend undoubtedly will be toward the digitization of the 
network. This is linked with the need to eliminate 
completely as quickly as possible the mechanical sys- 
tems, which are completely worn out, require highly 
qualified mechanics to maintain them properly, do not 
permit the use of new network maintenance methods 
(for example, automatic search for by-passes) and do not 
permit the introduction of the CCITT Nr 7 signalling 
system without which we will not be able to make use of 
the interantional network in the near future. Concerning 
the Pentacont system cross-bar exchanges, the installa- 
tion of new exchanges with electromechanical registers 
should be abandoned as quickly as possible and program 
control, which is necessary to implement the CCITT Nr 
7 signalling system, should be introduced in existing 
exchanges as quickly as possible. Concerning the digital 
exchanges, the E10 system in its present and improved 
version as well as other digital systems projected for use 
in the network, for example, the System 12, EWSD and 
AXE, then the concept of an exchange with wyniesiony 
koncentrator [translation unknown] should be imple- 
mented as extensively as possible. This should be espe- 
cially useful considering the urban construction promul- 
gated in Poland (settlements in the form of large 
residential blocks, where it would be easy to find room 
for a koncentrator [translation unknown], are being built 
and will probably be built for many years to come). This 
will provide significant savings in the distribution net- 
work cabling because connections between the koncen- 
trators [translation unknown] and main exchange could 
be accomplished via fiber-optic cables, and only the 
subscriber cable would be copper. 

Only fiber-optic cables should be used for inter-exchange 
connections. This also applies to cables in local and long 
distance networks where the use of coaxial cables should 
be discontinued as soon as possible. 

In many cases, especially in areas exposed to mining 
dangers, digital radio links should be used instead of 
fiber-optics at all levels of a network, especially in 
networks equipped with digital exchanges that do not 
require the use of relatively expensive translations, 
which are essential in electromechanical exchanges with 
DC signalling. 

In the relatively near future we should also consider 
proceeding to digital technology in satellite communica- 
tions systems, high capacity systems as well as systems 
with ground stations having small-diameter antennas. 
The latter systems are worthy of greater interest from the 
technical, legal and tariff viewpoints because they permit 
communications beyond the public telecommunications 
networks on a domestic as well as international scale. In 
addition, in some countries the users of such systems 
lease links to third parties, realizing a so-called added- 
worth network and competing with PTT. 

These problems are the subject of heated discussions 
within the Association of Telecommunications Systems 
Users, an organizations that lately has begun to establish 
a strong position in the international telecommunica- 
tions community, the UIT and in regional organizations, 
such as the CEPT. 

Concerning mobile land radiocommunications, the near 
future belongs to cellular networks in the 450 MHz area, 
and this is preordained. 

However, one must make preparations for the introduc- 
tion within Poland of the GSM system in the 900 MHz 
area, which will be an all-European system. Undoubtedly 
TIR heavy road transport, whose routes traverse all of 
Europe, will be interested in this system. But this does 
not necessarily exclude the INMARSAT satellite com- 
munications system from competing in this area. It is 
supposed to offer a certain number of frequency chan- 
nels for satellite mobile land service. Some opine, how- 
ever, that the number of channels will be insufficient for 
servicing the TIR fleet, which makes thousands of trips, 
and that the TIR trailer-trucks will have to use the GSM 
system. 

The ministry's position on providing telecommunica- 
tions services is in general in agreement with the previ- 
ously mentioned Premises of State Policy in the Area of 
Telecommunications, in which the need to maintain a 
standardized state telecommunications network is men- 
tioned several times. 

But, it is obvious that the state's budget is not in any 
position to subsidize the development of telecommuni- 
cations. In addition, the current credit policy, high 
interest rates and limited resources of available bank 
credit do not favor the development of telecommunica- 
tions in Poland on domestic credit, and it is necessary to 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 EAST EUROPE 

seek external sources for financing this development in 
Poland and abroad. One of these sources of credit is the 
World Bank which also has limited capabilities and is 
reluctant to finance investment projects other than those 
based on purchasing ready-made equipment from the 
developed countries where the development of telecom- 
munications is close to saturated and where the telecom- 
munications industry actively seeks markets for ready- 
made equipment and enters into cooperative agreements 
with industries of the lesser developed nations only as a 
last resort. It appears that the optimum solution is joint 
ventures with foreign partners to realize specific types of 
telecommunications services, for example, a mobile 
radiocommunications network. However, if greater cap- 
ital is necessary, then such resources should be treated as 
equity stock in companies. 

I would like to add a few details concerning the example 
of the Hungarian administration of communications. 
Lately this administration was transformed into a joint 
stock company and is waiting for a new law on commu- 
nications that will cancel the state monopoly in telecom- 
munications and permit several foreign companies, pri- 
marily American ones, to own stock in the joint stock 

company. One should be aware of the dimensions of 
such a venture is it were realized in Poland. 

To achieve the desired goal of obtaining by 2000-2010 
an increase of 12-15 million new telephone subscribers, 
an investment outlay of $12-15 billion is needed, and 
one must strive for such a sum. Discussions on this 
matter should only be held with significant investors and 
not with such investors as the one competing for the 
cellular mobile radiocommunications network who who 
wanted $300 million for the project. 

The recent contacts made with representatives of many 
foreign development companies, including the offers for 
the mobile radiocommunications network, indicate that 
many of these companies are interested in investing in 
Poland's telecommunications network. This encourages 
the hope that the goals presented in the development 
programs can be realized and even exceeded. 

(The article was submitted for publication in June 1990.) 



10 LATIN AMERICA 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

BOLIVIA 

Construction of Ground Station To Begin in Santa 
Cruz 
PY2411000290 La Paz Television Boliviana Network 
in Spanish 0030 GMT 22 Nov 90 

[Text] The National Telecommunications Enterprise 
[Entel], through Entel General Manager Juan Jose Per- 
alta, has announced the signing of a contract for con- 
struction of a ground station in Santa Cruz de la Sierra. 

[Transport and Communications Minister] Engineer 
Willy Vargas Vacaflor signed the contract for construc- 
tion of the ground station in the city of Santa Cruz with 
representatives of the French enterprise Alcatel [expan- 
sion unknown] and the German enterprise Siemens, 
which will implement the project. 

[Begin Vargas recording] It is impossible to begin a 
development process without considering that telecom- 
munications are perhaps the basic infrastructure for 
creating the conditions that will permit Bolivia to par- 
ticipate in international trade as an economic reality— 
giving and taking. In addition to that, there is also the 
relationship between the people and between nations. 
There is no business in the world today that is not 
conducted through sophisticated telecommunications 
systems, [end recording] 

High-ranking Entel officials attended the signing of the 
contract. 

The Santa Cruz de la Sierra facilities will be similar to 
those of the ground station already installed in La Paz. 
The work, which will begin immediately, has been sched- 
uled for completion on 24 September 1991. The foreign 
contractors have committed themselves to the deadlines 
for this work which is so important for regional devel- 
opment and national integration, Entel's basic objec- 
tives. 

CUBA 

Satellite Communications Station Opens in 
Santiago 
FL3011144290 Havana Tele Rebelde Network 
in Spanish 1200 GMT 30 Nov 90 

[Text] The country's third ground station for interna- 
tional communications has opened in Santiago de Cuba. 
It is the result of cooperation between Italy's Italcable 
and Cuba's Intertel communications companies. This 
portable-type facility has computerized equipment and 
will ensure direct telephone communications for the first 
time between Santiago de Cuba and Rome, Italy, and the 
other countries in the world. It will provide extensive 
benefits, mostly for tourism. 

Esteban Lazo, a Politburo member and first party secre- 
tary in the province; Minister of Communications 
Manuel Castillo Rabasa; and representatives from the 

two countries' companies attended the opening cere- 
mony. The Cayo Largo ground station and one in 
Holguin are also to be opened in a few days. The first two 
installed in Cuba are in operation in Varadero and 
Havana. 

NICARAGUA 

New Television Channel Begins To Air 
PA2311223190 Managua Radio Sandino in Spanish 
1200 GMT 16 Nov 90 

[Text] A new television station, Channel 2, will begin to 
air today, thus opening a new era of television in 
Nicaragua. Channel 2, operating as a mixed commercial 
venture enterprise, will officially begin transmitting 
today with modern audio and video equipment. 

The enterprise, identified as Channel 2, will initially 
transmit programs recorded abroad and several televi- 
sion soap operas, which have been successful with the 
Spanish-speaking viewers in the United States. 

Octavio Sacasa and his wife Marta Sacasa are the admin- 
istrative directors. Before 1979 they were important 
partners of Televicentro of Nicaragua, which had a vast 
array of television repeater channels in the interior of the 
country. 

Channel 2 will air as a result of a commercial agreement 
between the government of Nicaraguan President Vio- 
leta Chamorro and businessman Octavio Sacasa Rasco- 
sci, who has brought modern audio and video equipment 
into the country. Only the antenna of the old Channel 2 
is being used. It will be replaced in a few months in view 
of its deteriorated condition, Sacasa told our newscast. 

Today at 1800 Oscar Miranda, who is sales manager for 
Channel 2, other former employees of Televicentro, and 
Sacasa himself will make the presentation of their pro- 
gramming, followed by a toast at the Terraza restaurant. 

The station's transmitter has 20 kilowatts of power and, 
according to the early reports, is received as far as Ocotal 
city. 

ST LUCIA 

Radio Caribbean International Begins Test 
Transmissions 
FL2811233590 Bridgetown CAN A in English 
2039 GMT 28 Nov 90 

[Text] Castries, St. Lucia, Nov 28, CANA—St. Lucia- 
based Radio Caribbean International, which ceased 
broadcasting on medium wave several years ago, is 
returning with new programme format aimed at an 
expanded audience in the Eastern Caribbean, a 
spokesman said on Wednesday. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 LATIN AMERICA 11 

Christian Bonnel, the station's programme director, said 
test transmissions had started on the old raw frequency 
of 840 kilohertz aimed mainly at listeners here, as well as 
in Barbados, St. Vincent, Martinique, and Dominica. 
The station, owned by the French state company Sos- 
irad, also broadcasts on FM. 

The station promised a varied programme format, fea- 
turing news from the CARIBBEAN NEWS AGENCY 
and major international shortwave broadcasters such as 
the Voice of America, Radio France International, and 
Swiss Radio International. There will also be features on 
science, sports, the arts, the economy, and a wide range 
of music from all over the globe. 

Bonnel said a 10 kilowatt transmitter was currently in 
use and there were plans to boost the station's signal with 
the addition of another 10 kilowatt transmitter. 

Eighty five percent of the broadcasts will be in English, with 
the remaining 15 percent in Patois, a dialect spoken in St. 
Lucia, Dominica, and the French Caribbean islands. 

J 



12 NEAR EAST & SOUTH ASIA 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

EGYPT 

Regular Transmission Via Arabsat To Begin on 1 
December 
NC2111090090 Cairo MENA in Arabic 
2337 GMT 20 Nov 90 

[Text] Cairo, 20 Nov (MENA)—The regular transmis- 
sion of programs on the Egyptian international wide- 
band channel via Arabsat will begin on 1 December, 
according to Engineer Fathi al-Bayyumi, trustee 
chairman of the Radio and Television Union. He said 
that experimental transmission on this channel, which 
began on 1 November, will continue through the end of 
the month. 

Eng. al-Bayymi noted that the Egyptian television's 
channel one programs will be transmitted on this 
channel after some domestic programs have been elimi- 
nated. He said that some of the television's channel two 
items, especially newscasts in English and French, will be 
introduced into these programs. 

He added that transmissions on this space channel will 
be beamed to Africa, East Asia, and some south Euro- 
pean states. He explained that one of the objectives of 
transmitting on this channel is to provide the Egyptian 
Armed Forces abroad with Egyptian television programs 
so that they may follow Egyptian events and establish a 
permanent link between them and their homeland. 

Eng. Fathi al-Bayyumi noted that one of the most 
important objectives of this channel's transmission is to 
ensure that Egyptian programs reach the Arab decision- 
makers who wish to follow Egypt's stand on various 
issues. It is also to provide Egyptian television to the 
Egyptian and Arab communities in Africa, Asia, and 
Europe, as well as to the Islamic communities in these 
states who are interested in seeing Egyptian television, 
especially the programs that are broadcast during the 
holy month of Ramadan. 

The al-Ma'adi ground satellite station that links Egyp- 
tian television to Arabsat was opened in early 
November. The construction of this station cost 12 
million pounds, which was donated by Saudi Arabia. 
The annual rent for this wideband channel is $2 million. 

Talks Held With Italians on Satellite Channels 
NC2611214290 Cairo MENA in English 
2055 GMT 25 Nov 90 

[Text] Cairo, Nov 25 (MENA)—Information Egyptian- 
Italian talks under Fathi Bayyumi, the chairman of the 
T.V. and Broadcasting Corporation, and the visiting 
deputy director of the Italian T.V. and Broadcasting 
Corporation, to prepare a draft protocol for information 
cooperation between Egypt and Italy, opened here 
tonight. 

The meeting dealt with formation of working groups to 
prepare the draft protocol and define its information 

fields, as well as the possibility of Egypt's use of the 
programme of the Italian international satellite channel 
in Egypt, and Italy's use of the Egyptian international 
satellite channel. 

The final session of the talks will be held tomorrow. 

The Italian delegation had toured today T.V. and radio 
studios and saw the system of work. 

[Cairo MENA in English at 1924 GMT on 26 November 
adds, "The Egyptian-Italian talks on preparing the draft 
information cooperation protocol between the two coun- 
tries ended here today. 

"Fathi Bayyumi, radio and TV union board of trustees 
chairman, said that the protocol was expected to be 
signed in the second half of January. 

"Bayyumi, who led the Egyptian side to the talks, said 
that the protocol included, among other things, bilateral 
cooperation in the sphere of TV programmes exchange 
via satellites."] 

INDIA 

First Indigenous Expansive Communications 
System 
91WD0109 Madras THE HINDU in English 
9Oct90p 11 

[Text] New Delhi Oct 8—India's first indigenous expan- 
sive communication system known as the AREN (Army 
Radio Engineered Network) for use in modern battle- 
fields, has been successfully executed on the ground. 

This was announced by Brig. S.K. Vij, the project 
coordinator, who took reporters around the base here 
and apprised them of the capability of the network. 
"Commissioned into service last year, this system has 
placed India on the world communication network 
map," Brig. Vij said with pride. According to him, India 
was the third country in the world to have acquired this 
system after Britain and France, U.S. would be imple- 
menting it only next year, he said. 

Brig. Vij said a formal function would be held here on 
October 11 to honour and felicitate all serving and 
retired officers, scientists, technicians and engineers who 
helped in transforming the AREN into reality. 

Conceived in the Sixties to meet the futuristic commu- 
nication requirement of the Army, the AREN is based on 
a fully integrated computer controlled system and is 
primarily used for field force communication. "Since 
fast secure, robust and flexible communications play a 
vital role in modern warfare for fast manoeuvring and 
exchange of information, the AREN helps in maximising 
the effort at the point of decision," Brig. Vij explained. 

The AREN provides an adaptive network which can be 
configured and re-configured to suit a fluid tactical 
environment and enemy threats. The architecture offers 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 NEAR EAST & SOUTH ASIA 13 

multi-media, multi-mode and multi-axial approach 
which has an in-built survivability. The AREN has also 
dispensed with the time-consuming and long-drawn-out 
processes of the old days like open wire long-distance 
lines for trunk communications, manually operated 
exchanges for telephone services and the use of morse 
keys for traffic clearance. 

The AREN comprises a grid or network of communica- 
tion centres connected through trunk radio linkages 
known as 'highways', which are established in the area 
where the field force is operating. The formation head- 
quarters, operating anywhere in the area, 'hook' on to the 
nearest communication centre through a communica- 
tion element called an 'entity' and gain access to all other 
formation and units in the grid. 

Voice communication, teleprinter, facsimile and data 
communication facilities are offered to the subscriber in 
the field even while on the move with the AREN. All 
these communications are cryptographically secure, effi- 
cient, quick to establish, capable of handling a large 
volume of traffic, multiaxial in nature and with longer 
ranges, according to Brig. S.K. Vij. 

The effective launching and successful completion of the 
AREN plan marks a significant event for the personnel 
of the Corps of Signals. 

World's Largest Radio Telescope To Be Set Up 
BK0212084490 Delhi Domestic Service 
in English 0730 GMT 2 Dec 90 

[Text] The world's largest radio telescope is soon to be 
set up in the country. This giant meter wave radio 
telescope will be ready within three years and the exper- 
tise and efforts will be entirely Indian. Coming up at 
Khodala near Narayangaon near Pune, this telescope 
will be a national facility. AIR [All India Radio] corre- 
spondent reports that the telescope being set up by the 
Department of Atomic Energy involves the cost of over 
80 crore rupees. It will offer many exiting opportunities 
to the scientists to unravel the mysteries of the universe. 
Our correspondent says the giant meter wave radio 
telescope will be the most powerful facility in the world 
for astronomical research in a meter and decimeter wave 

bands. It is being designed to investigate a wide variety 
of celestial objects reaching out from our solar system to 
the very edge of the observable universe. 

IRAN 

Satellite Ground Station Commissioned Near 
Bandar Lengen 
LD2711120790 Tehran Domestic Service in Persian 
1030 GMT 27 Nov 90 

[Text] A satellite ground station in Zangard and Chah- 
benard, in the suburbs of Bastak in Bandar Lengeh, was 
commissioned. According to the report of the Central 
News Unit, with the commissioning of this satellite 
station, from now on the people in those villages will be 
able to watch the programs of Channel One of the Vision 
[Television] of the Islamic Republic of Iran on station 
five. The works for the installation and commissioning 
of this satellite ground station have been carried out by 
the engineers and experts of the television and fin 
transmitter units, and the installations unit of the Voice 
and Vision [radio and television] of the Islamic Republic 
of Iran, Persian Gulf center. 

ISRAEL 

1,000 Pirate TV Stations Reportedly Broadcast in 
Country 
TA3011180190 Jerusalem Domestic Service in Hebrew 
1200 GMT 30 Nov 90 

[Text] Approximately 1,000 pirate television stations [as 
heard] are operating in Israel. Those in the Arab villages 
broadcast PLO propaganda material. This was reported 
by our correspondent Mor Suliman. Other stations air 
pornographic movies, illegal advertisements, and KAKH 
propaganda. Most of the stations are operated by crim- 
inals, and some serve as a means to transmit coded 
messages to drug stations. The director general of the 
Communications Ministry says that his ministry plans to 
establish a special patrol unit to raid the stations and 
arrest their operators. It seems, however, that the police 
lack the necessary manpower to deal with the problem. 



14 SOVIET UNION 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

Parameters Given for 'Gorizont' Satellite 
LD241 111 1790 Moscow TASS International Service 
in Russian 1020 GMT 24 Nov 90 

[Text] Moscow, 24 Nov (TASS)—In connection with the 
program for further development of the communications 
and television broadcasting system utilizing artificial 
earth satellites, a regular "Gorizont" communications 
satellite was launched on Friday in the Soviet Union by 
the "Proton" launch vehicle. 

The satellite has been placed in a close to stationary orbit 
with initial parameters: 

—Height above the earth's surface: 36,545 kilometers; 

—Period of revolution: 24 hours, 35 minutes; 

—Orbital inclination: 1.3 degrees. 

The apparatus aboard the "Gorizont" satellite is 
working normally. A command-measuring complex con- 
trols the satellite. The operation of the satellite's com- 
munications and television apparatus will be conducted 
in accordance with the planned program. 

New TV Head Kravchenko Interviewed on Plans 
PM3011154190 Moscow PRAVDA in Russian 
27 Nov 90 Second Edition p 6 

[Report on interview with Leonid Kravchenko, newly 
appointed head of the USSR State Committee for Tele- 
vision and Radio Broadcasting, by N. Krivomazov: 
"Shakeup at Ostankino. It Seems That the Days of the 
USSR State Committee for Television and Radio Broad- 
casting Are Numbered. What Is Leonid Kravchenko's 
View of This?"] 

[Text] Something else I did not like at Central Television 
was the "oriental-style" coffee in faceted glasses which 
cost seven pre-perestroyka kopeks apiece. No, I am not 
complaining about the coffee, they make coffee excel- 
lently here. A good strong "brew." And I believe that 
when, especially during the night, television stars, worn 
out by the work which goes on around the clock, sip 
coffee from the vile glasses, they do not even notice the 
crass, offensive incongruity between form and content 
any longer. They have gotten used to it. Who cares about 
cheap glasses, as long as there is coffee and sandwiches... 

"Oriental-style" Coffee in Faceted Soviet-Style Glasses 

Then, taking a fresh look at this lack of sophistication at 
Ostankino, I suddenly realized that the main problem 
with our television is very similar to this. Sometimes a 
very high-grade television "product" is badly packaged 
on the screen. Just like the good coffee in bad glasses. 
And frequently the reverse is the case: There is more 
than enough "cellophane" wrapping, but the substance 
behind the dazzling words and striking opposition stance 
is second-rate. In both cases you immediately feel like a 
"TV idiot." Again there is nothing to watch on TV! 

So where does Leonid Kravchenko, the new head of the 
USSR State Committee for Television and Radio Broad- 
casting, who has only just been appointed to this post, 
intend to begin? 

"I must swiftly disband... the State Committee for Tele- 
vision and Radio Broadcasting, and then abolish my 
own post," he says with a grin. "But, to be serious, two 
autonomous state companies independent of each other 
must be established. One may be called the All-Union 
State Television Company, and the other, which will 
enjoy equal status, the Radio Broadcasting Company. 
Essentially, the former State Committee for Television 
and Radio Broadcasting does not exist any longer." 

His predecessor used to argue that television cannot be 
better than life. It is difficult to disagree with this. After 
all, even in fairy tales the magic mirror merely reflects 
what it sees. If it is Cinderella who is looking into the 
mirror, it is her image that the mirror reflects. Until she 
becomes a princess. 

We will assess the creed of the new, 52-year-old leader as 
soon as the perestroyka of radio and Central Television 
has been completed, for which he has been given a 
matter of weeks. But one of the answers, as far as I am 
concerned, is immediately apparent. Yes, television can 
only reflect what it sees. But sometimes this reflection 
has been thoroughly filtered. Life is more colorful than 
its depiction on the screen, which may be in color, but 
sometimes portrays life in black and white. Like the last 
"Before and After Midnight" program on which a 
former CPSU Central Committee official looked like a 
dissident, and a genuine dissident looked like a thor- 
oughbred party leader. 

I have already written—in the 18 October edition of 
PRAVDA—about what our television looks like from 
the outside, in this case after a cursory acquaintance with 
Japanese television. The report was entitled: "Should 
We Seek To Alarm or To Please?" But the question mark 
in the headline was superfluous. Because as far as I am 
concerned, the answer is known. There is no need to 
excessively worry people by telling them that "matters 
are going to get worse." One knows that without being 
told. It would be better to teach them what to do to 
ensure that matters get better. And every such effort has 
to start with a small step. It is impossible to love all 
mankind—it is necessary to love individual people: 
pensioners, rockers, politicians, poets. And I am abso- 
lutely sure that it is impermissible to alarm us all with 
beautifully produced "late-night news" just before we go 
to bed. After such news it is sometimes impossible to go 
to sleep. Therefore the news must be followed by a soft, 
tranquil program such as the "Good Night, Adults"—L. 
Kravchenko's first proposal. 

And so where should the "new broom" begin to sweep? 
How about the coffee cups? 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 SOVIET UNION 15 

"Madhouse" 

So as not to incur accusations of being subjective, I will 
cite the opinion of a former journalist. Today Vladimir 
Shilov heads the main sociopolitical programs desk, but 
he still remembers that his first impression from his new 
place of work was... shocking. "It was as if I had fallen 
among raging lunatics." 

Every conference, every meeting turned into a cauldron 
of seething passions where everyone was shouting and no 
one was listening to anyone else. However, V. Shilov 
soon came to understand that people's need to speak 
their mind and to shout stemmed from the acute creative 
dissatisfaction of his new colleagues. The main propa- 
ganda desk, as it was then called, was essentially an 
appendage of the CPSU Central Committee ideological 
apparatus. And hence the main principle of its creative 
activity was compiling apologias. 

It is much easier to show life the way members of the 
Politburo and government leaders would like to see it 
than to examine and analyze life the way it really is. 
Circumstances were frequently at variance with this 
incongruity. Then perestroyka began to break down the 
circumstances. It became necessary to switch from pon- 
tificating to expressing public opinion. 

And so for Shilov Central Television changed from a 
"madhouse" into a house of selfless creative people, 
totally ruthless about their own health, disregarding their 
own personal and family interests, ready to work in the 
editing suite for days on end, and to depart to any 
trouble spot on the planet at a moment's notice. 

What Is Your Title Now? 

And so, what is your title now, Leonid Petrovich? After 
all, a day before his departure your predecessor 
announced a very important piece of news at his farewell 
press conference—the establishment of four television 
channels to replace the single Central Television. 

Here is L. Kravchenko's reply: 

[Kravchenko] Indeed, it has been decided to give each 
Central Television channel full creative and commercial 
independence. The Central Television First Program, to 
give it its old name, will be a state information and arts 
channel. 

The second channel will carry the program of the All- 
Russian State Television Company. But I must mention 
that there will be a transitional period during which the 
volume of Russian television will gradually increase. 
Meanwhile we intend at present to keep on this channel 
television broadcasts from the other union republics and 
also sports programs. 

The third program will be taken up by broadcasts of the 
Moscow TV association, whose founders will be the 
Moscow City and Oblast Soviets along with us. 

And, finally, the fourth channel is to be called "21st 
Century TV." It will be based on the current educational 
channel. Good old Shabolovka Street [where education 
channel is based] will have to find a new image. 

[Krivomazov] Leonid Petrovich, this news is stunning in 
itself, but it nonetheless demands some explanation. 
After all, this is not just "divorce Ostankino-style," it is 
not merely a division into radio and television compa- 
nies. 

In this context allow me to ask you point-blank: Four 
television channels presuppose at the least four opinions, 
don't you think? That is, it is a question of pluralism in 
action. However, MOSCOW NEWS, for instance, does 
not regard you as a pluralist. This newspaper has worked 
out that "Leonid Kravchenko has taken up the fifth 
major leading post of his career." Can you cite these 
posts for the sake of television staffers, of whom there 
are almost 90,000 in our country. To be frank, we too 
would like to know who is heading such an important 
sphere as television. 

[Kravchenko] My posts called not only for "large-scale 
leadership," but also for hard work on an even greater 
scale. The print run of STROITELNAYA GAZETA 
doubled during my time there. And TRUD was the most 
courageous newspaper. 

[Krivomazov] It is a pity that STROITELNAYA 
GAZETA was closed down... 

[Kravchenko] I agree. Subsequently I was deputy head of 
the State Committee for Television and Radio Broad- 
casting. I would like to thank V. Mukusev. On the last 
"Vzglyad" program he reminded viewers that "Vzglyad" 
was created during my time. That year there had been 
only... half an hour of live airtime. During my six months 
in office, the amount of live broadcasting increased 
25-fold. Many programs which are popular to this day 
were established at that time. This includes the first TV 
linkups, "The 12th Floor," "90," and then "120 Min- 
utes." Volodya Molchanov began his career during my 
time. In general, it is time to stop dividing people into 
left and right. What television needs are professionals. 
And quite simply decent people. The decentralization of 
Central Television does not mean in the least that 
anarchy is really the "mother of order." Ask any 
motorist whether he would agree to abolishing restric- 
tive, prohibitory, and advisory road signs. He would not. 
It would immediately lead to accidents and blood would 
flow. 

[Krivomazov] It is already flowing—all over the country... 

[Kravchenko] This is because democracy presupposes a 
superhigh standard of civilization on the part of society 
and the ability to obey very many moral restrictions. 
Therefore I do not believe that the leaders of the alter- 
native television channels will advocate a "head-on 
crash" on the street of life. 



16 SOVIET UNION 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

The old model of the State Committee for Television 
and Radio Broadcasting no longer exists. Fourteen 
republics have their own television and radio broad- 
casting committees. So let us have a coordination 
council headed by a chairman. The council could be 
made up of all the chairmen with the right to vote. And 
those who do not join the council will suffer. It is 
necessary for us to work together, beginning with the 
allocation of frequencies on the airwaves. Unity will also 
needed for the upcoming transition to high-definition 
television. Which option will we choose? The Japanese 
or the European? In the past, out of purely political 
motives, we made a mistake and opted for the SECAM 
system. Unless we come to a new agreement, the result 
may be that we will be able to watch the whole world via 
satellite, but not the neighboring republic. The upshot is 
that against the backdrop of the "parade of sovereign- 
ties" only culture, and particularly television, will be 
capable of uniting rather than dividing us. 

[Krivomazov] So what is in store for provincial studios at 
oblast and kray level, which are by no means staffed by 
provincials? I have had telephone calls from Irkutsk, 
Krasnoyarsk, and Novosibirsk: Please ask Kravchenko 
what we can hope for? 

[Kravchenko] It will be hard. In the past everything was 
centralized. From the distribution of equipment to 
studio "management." In the past there was tutelage. 
Now no one will breathe down anyone's neck. Any 
editing of someone else's material may be interpreted as 
"political interference." 

[Krivomazov] So what is the solution? This question is 
directly connected with the technical equipment of stu- 
dios. So far the division into companies reminds me of 
Christ's attempt to feed the multitudes with a few loaves. 
It is impossible to put one pair of boots on four pairs of 
legs at the same time. Furthermore, the "boots" do not 
even belong to television. I am referring to the fact that 
the equipment, cameras, airtime, and editing suites are 
controlled by technical and communications workers 
rather then the creative staff. It is sufficient to cite the 
following figure: Annually almost 3 billion rubles [R] are 
allocated to television. Or more precisely R2.7 billion, of 
which R2 billion are grabbed right away by communica- 
tions workers. Is the upshot not that it is the "techno- 
crats" who determine the ideology on the airwaves? 

[Kravchenko] Yes, this paradox must be resolved, and 
resolved to mutual advantage. I remember when we were 
setting up the then provincial program "Good Evening, 
Moscow!" No matter how keen its creators were, it was 
sufficient for the lighting engineer to disappear, or the 
sound engineer to get drunk, and everything went down 
the drain. We included the technical staff in the same 
"team." We even made the drivers dependent on the 
final result, on success on the airwaves. If the program 
was successful even the driver, for instance, got a bonus 
out of the television studio budget. The "Good Evening 
Moscow!" program, which is popular with Muscovites, 
still operates on the basis of this collaboration between 

ideological and technical staff. I believe teams every- 
where should be amalgamated along these lines. Televi- 
sion as an electronic spiritual mentor must finally be 
united with the "technocrats" on the basis of equal 
rights, equal participation, and equal responsibility for 
failure and success. 

[Krivomazov] We have mentioned money, and I shud- 
dered. It is obvious right now that clearly commissioned 
programs, programs which bring in money, are some- 
times forcing out purely creative ones. We are getting 
tired of commercials. I already wrote in PRAVDA that 
in the clash "Cinema Versus the Ruble—Who Will 
Triumph?" is so far being won by the ruble. Will the 
same not happen on television screens? 

[Kravchenko] It is true that we have to reduce the 
pressure on the budget, that we must learn to earn 
money. But not at the expense of the viewer. Television 
must have its patrons. In the case of state television it is 
the state. It is necessary to learn to combine both factors. 
There is no other way. [Kravchenko ends] 

Your Problems and Ours 

Frankly speaking, during the interview with L. 
Kravchenko I was tempted several times to say rudely: 
"These are your problems, Leonid Petrovich! 

Why did I not say it? Because any success or failure of 
television immediately reverberates in every home in 
our country. 

"Television is like ä mega 'Kashpirovskiy' [TV hypno- 
tist]," L. Kravchenko said. "But unlike him, television is 
literally omnipotent. It is a mentor that can exalt society, 
or degrade and cow it. Consequently it is necessary to 
sharply raise the quality and quantity of arts broad- 
casting. To stop sacrificing the classics and restore peo- 
ple's art to its rightful place. 

"Or take another sorry acquisition of perestroyka on our 
screens. 'Preoccupation with sex' is what I call it. In most 
countries today 'sex magazines,' for instance, are hidden 
away from the public gaze. And on television 'this kind 
ofthing' can be watched only past midnight, and on pay 
channels too. In our country sex has crept onto screens 
gratis, which is a first sign of a lack of civilization on the 
part of both society and television. Pardon my opinion, 
but this is no good! 

"In general we must focus as much as possible on people 
who can serve as a moral example. Television exalts the 
individual and it exposes lack of talent like an x-ray..." 

"No doubt, this interview has taken place too soon," we 
said to each other in parting. "It is impossible after a few 
days in the job to reevaluate and dig over such a huge 
patch..." 

For this reason he told his new and old collegues at the 
first meeting: Perestroyka is perestroyka, but let's just 
make good programs. There is no other way. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 SOVIET UNION 17 

Soviet TV To Be Replaced by Lithuanian TV 
LD1911235390 Vilnius Domestic Service in Lithuanian 
2000 GMT 19 Nov 90 

[summary] An extraordinary session of the Presidium of 
the Lithuanian Supreme Council took place today. The 
Presidium adopted statements in connection with events 
which took place on Saturday [17 November] in Vilnius. 
The political situation in Lithuania and issues related to 
it were also discussed. 

A decision was adopted concerning setting up second 
program of Lithuanian television instead of the currently 
relayed second program of the Soviet television. 

A joint meeting of the Presidium of the Supreme Council and 
members of the republic government took place in Vilnius 
today. The meeting was chaired by V. Landsbergis, chairman 
of the Lithuanian Supreme Council. Opinions were 
exchanged at the meeting concerning immediate actions, 
mainly economic ones, which would parry the increasing 
pressure exerted by the Soviet Union on Lithuania. 

K. Prunskiene, Lithuanian prime minsiter, pointed out 
that in forming the strategy of trade orders it is most 
important that contacts with the republics of the Soviet 
Union and the manufacturers be established. 

A draft decision was adopted concerning setting up 
second program of Lithuanian television which would 
mainly consist of material from Europe and the United 
States. 

also carries out commercial launches in the interests of 
individual states, countries, and industrial companies. 
And this venture is profitable, it is said. What about in 
our country? Is it planned to involve cosmonautics in 
commercial activity? 

"Reserve Captain S. Tikhonov." 

Major V. Yeshchenko, senior press officer to the USSR 
Defense Ministry's chief of space units, replies: 

Of course this is a profitable venture. And, to be honest, 
it is a promising one. People living in the Russian 
Federation will be able to see that for themselves in the 
very near future when the RSFSR [Russian Soviet Fed- 
erated Socialist Republic] Ministry of Communications, 
Information Technology, and Space becomes the coun- 
try's first owner of its own satellite communications 
system. The commercial deal was completed in October 
and the final stage of preparation for launching the first 
of the three "Gorizont" communications satellites which 
have been ordered is being completed right now at the 
Baykonur space center. The launch is planned for 23 
November. The second and third satellites will be put 
into orbit in 1991. The appearance of this commercial 
satellite means that channel two television will be avail- 
able throughout RSFSR territory. You will agree that the 
venture is worth the effort if you bear in mind that 
hitherto almost 8 million people have been unable to 
receive channel two. 

RSFSR Minister Views Media Plans 
LD2011181190 Moscow Domestic Service in Russian 
1630 GMT 20 Nov 90 

[Text] A press conference was held today by Poltoranin, 
Russian Federation minister of the press and mass 
media. He noted that at the present time, the struggle for 
the mass media has noticeably intensified, and under 
these circumstances, the defense of the rights of journal- 
ists is acquiring great importance. In particular, the 
minister pointed to the need to grant journalists the right 
to strike with the aim of defending their rights. 

Speaking about the plans of the ministry, he announced 
the transfer to Russia of the Second All-Union TV 
channel, and the setting up of a Russian Television and 
Radio broadcasting company, and also of a Russian 
news agency. 

RSFSR Ministry To Run Space Communications 
System 
PM2611144390MoscowKRASNAYA ZVEZDA 
in Russian 22 Nov 90 First Edition p 4 

[Major Yeshchenko reply to reader's letter: "Launch 
Planned for 23 November"] 

[Text] "It is common knowledge that in addition to 
national launches of space vehicles the United States 

It will be no great secret if we say that we have received 
a number of proposals from other organizations, and 
there is still room in our portfolio to conclude a com- 
mercial deal with interested parties. 

Telephone: Moscow 330-91-53. 

Reports of Soviet Jamming of External Broadcasts 
Invited 
LD3011173390 Vilnius International Service in English 
2230 GMT 29 Nov 90 

[Excerpt] [Passage omitted recalling spring blockade of 
Lithuania] We have mentioned on many occasions in the 
past that so far Radio Vilnius uses the transmitters 
located on Soviet territory to relay its broadcasts over- 
seas. The transmitters are located in a number of areas in 
neighboring Belorussia, Khabarovsk, Komsomolsk on 
the Amur, Blagoveshchensk, and so on. In other words 
our broadcasts depend entirely on our big eastern 
neighbor. The possibility that our broadcasts might be 
blocked in the near future cannot be ruled out. If this 
would happen it would be very mch appreciated if you 
could inform us immediately. Our telephone numbe is: 
660526, and the area code is 0122. I'll reat it once again. 
Our telephone number is: 660526, and the area code is 
0122. [passage omitted] 



18 SOVIET UNION 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

Report on Volgograd Cable Television System 
LD2711160990 Moscow Television Service in Russian 
0930 GMT 27 Nov 90 

[By correspondent Ye. Orlov; from the "Vremya" news- 
cast] 

[Text] An unusual technical installation appeared 
recently at the highest point of the river port station, part 
of the premises of which is rented by the Volgograd 
leisure center, [video shows satellite dishes] These are 
satellite antennae which receive the programs of foreign 
television companies from space. Here at the center they 
record them on a video recorder and then pick out the 
most interesting and topical and translate them into 
Russian. 

Besides this, the new television studio has at its disposal 
a selection of both the best Soviet and foreign feature 
and documentary films which can be watched uninter- 
rupted for more than 2,000 hours. 

And finally there is the output created by its own creative 
personnel—city news, recordings of festivals, concerts, 
theatrical performances, coverage of the life of the local 
Soviets and many other things. A total of 362 people— 
journalists, producers, cameramen, artists, presenters, 

technical service personnel—all of these make up Vol- 
gograd cable television which, at present, has no equal in 
the country among similar services, [video shows per- 
sonnel working in the studio and offices] 

The picture is broadcast to the city's apartments by 
means of optical fibre communication lines. The instal- 
lation of the equipment in an apartment costs the 
subscriber R77. The charge for using the channel is R15 
a month. You can judge for yourself whether that is an 
expensive pleasure or not. The cost of watching each 
video film is approximately 6.5 kopecks, [video shows 
equipment in an apartment] 

Cable TV Network Established in Bryansk 
PM2611150590 Moscow PRAVDA in Russian 
23 Nov 90 Second Edition p 1 

[Item from roundup of PRAVDA, TASS, and 
INTERFAX reports prepared by A. Batygin under the 
general heading: "Telephone, Teletype, Telefax"] 

[Text] Bryansk—For the first time in the oblast a cable 
television system has been commissioned in one of the 
city's districts. So far the residents of two large apart- 
ment blocks have gotten this opportunity. They will soon 
be joined by 25 more. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 WEST EUROPE 19 

CANADA 

Northern Telecom To Sell Switching Nodes to 
SITA Network 
91WT0033 Toronto THE TORONTO STAR in English 
9 Oct 90 p C6 

[Text] The world's largest data transport network will be 
equipped with new switching capability under a $50 
million (U.S.) contract awarded to Northern Telecom 
Ltd. 

The Mississauga-based company said yesterday the con- 
tract is with SITA, the air transport industry's global 
telecommunications organization. 

In the next five years, more than 300 Northern Telecom 
DPN-100 packet switching nodes will be installed in 
most of the 185 countries and territories where SITA 
operates, Northern Telecom said in a news release. 

These nodes will provide a global network for SITA's 
more than 400 member companies. In addition, 
Northern Telecom said it will supply an access overlay to 
the network. 

SITA's new global network, to be known as Mega Trans- 
port Network, will supplement and eventually replace 
SITA's existing data switching installations. It provides 
services to the air transport industry, connecting 25,000 
airline and air transport offices worldwide. 

Northern Telecom said more than 65 public and private 
DPN-100 networks have been installed worldwide. 

As the leading global supplier of fully digital telecommu- 
nications switching systems, the company serves tele- 
phone operating companies, corporations, universities 
and other institutions. It had 1989 revenue of $6.1 
billion (U.S.) and employs about 49,000 people around 
the world. 

Plans for Fiber Optic Link to Vancouver Island 
Announced 
91WT0036 Vancouver THE SUN in English 
23 Oct 90 p C8 

[Article by David Smith] 

[Text] Decentralization and demographics led to Mon- 
day's announcement by B.C. Tel and Teleglobe Canada 
that they will build a $45-million fibre optic link between 
Vancouver Island and the Lower Mainland, according to 
B.C. Tel's vice-president of technical support. 

Don Calder said the expansion of provincial government 
business from Victoria to the mainland and a continuing 
increase in people moving to Victoria to retire have 
boosted telecommunications traffic. 

The new 505-kilometre network will more than double 
the capacity of several microwave routes that now carry 
messages between Victoria and the Lower Mainland. 

"We'll go from about 4,000 voice calls daily to at least 
8,000," Balder said. 

Customers will notice less transmission noise during 
conversations, while business users will see a reduction 
in errors in data transmissions once the new system is up 
and running, he said. 

The companies said the system will also meet the pro- 
jected demand for television transmission during the 
1994 Commonwealth Games in Victoria. 

Construction and operating costs of the system will be 
split roughly 50- 50 between B.C. Tel and Teleglobe, 
Calder said, and about 100 jobs will be created in digging 
trenches and laying cable. 

Construction will begin next spring with operating dead- 
line set for the fall of 1992. 

The network will join the 9,800-kilometre fibre optic 
Trans-Pacific Cable joining Canada with Japan in which 
Teleglobe is a major partner. 

In broader terms, said Calder, the B.C. Tel-Teleglobe 
project is just one part of the growing network of fibre 
being installed world-wide and will link Vancouver 
Island to the national fibre optic system, the Lightguide 
Transmission System. 

The network will be configured in a figure of eight to give 
alternative routings in case of system failure. It includes 
two different routes to be built across the Georgia Strait. 

The first crossing links Teleglobe's cable terminal in Port 
Alberni on Vancouver Island to its international 
switching centre in Burnaby. The cable will pass from 
Port Alberni through Cameron Lake and Qualicum 
Beach across the strait to Locarno Beach and then on to 
Burnaby. 

A second crossing will connect Teleglobe's satellite earth 
station at Lake Cowichan to the international centre in 
Burnaby. That cable will cross the strait via Chemainus, 
Galiano Island and Lulu Island. 

Additional fibre links will be built to serve B.C. 
customers on Vancouver Island. 

Tel 

About two-thirds of the entire network, or 345 kilome- 
tres, will be on land and the remaining 160 kilometres 
underwater. 

B.C. Tel will build the terrestrial facilities with land- 
based links being buried using construction techniques 
similar to those used in the Lightguide system. 

Teleglobe and its sister company, Teleglobe Marine Inc., 
will be responsible for construction of the submarine 
facilities and will employ a cable ship to lay the fibre 
across the Georgia Strait. 



20 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

Teleglobe, a Memotec company, is Canada's interna- 
tional telecommunications carrier and provides tele- 
phone, telex, broadcast and data transmissions services 
to more than 200 countries using satellites, fibre and 
coaxial undersea cables. 

DENMARK 

Firm Would Link East Europe To Fiber Optic Net 
91WT0021B Copenhagen BERLINGSKE TIDENDE 
in Danish 28 Sep 90 pp II10, 1 

[Article by Uffe Gardel: "GN Wants To Grow"—first 
paragraph is BERLINGSKE TIDENDE introduction] 

[Text] GN Store Nord wants to double its sales and 
earnings in three to four years, if necessary by buying up 
other firms. The first one was taken over yesterday. 

GN Store Nord intends to use its money supply to grow. 

In three to four years Tietgen's former cable and industry 
company will have two billion kroner in sales and earn 
over 100 million kroner in its normal operation—twice 
as much as today. On the other hand it may well be that 
its own capital's share of the balance will fall a bit. 

This is the way the new move by GN Store Nord's chief 
executive officer, Thomas Fr. Fuer, can be described in 
numbers. 

Last year GN Store Nord had sales amounting to a good 
two billion kroner. But in the spring of 1990, the firm 
sold its subsidiary company, GN Laurids Knudsen, 
which had sales of 934 kroner. In addition, telephone 
production in GN Telematic has been stopped. With 
this, GN Store Nord has almost been cut in half, mea- 
sured by sales. On the other hand, the firm has obtained 
a large cash holding. 

"We plan to be back at the old sales level in three to four 
years. Developments in normal operations will follow 
sales," Duer said. 

Mixture of Growth and Buying Up 

"Growth will take place by a mixture of'organic growth' 
and buying up," he said. He is ready to allow the solid 
section—that part of the assets paid for with the com- 
pany's own money—to decline a bit. Today it is as high 
as 63 percent. 

The first purchase took place yesterday, when the GN 
subsidiary GN Elmi took over for about 125 million 
kroner the Canadian-American firm Atelco/Navel. Like 
GN Elmi, the company produces hightech measuring 
instruments for use in data and telecommunications. 

"The two companies' production programs complement 
each other well, and they will be able to use each other's 
technology," GN Elmi's president, Ernst J. Hede, said. 

At the same time, GN Store Nord was able to present a 
six-month balance sheet showing a large surplus in spite 
of fewer sales. 

Before taxes, GN Store Nord earned 141 million kroner 
in the first six months. Of this, however, 96 million 
kroner are exceptional earnings, primarily from the sale 
of GN Laur. Knudsen. 

Expectations 

The pure operational surplus was 45 million kroner. In 
the same period last year the surplus was 93 million 
kroner. Since last year, sales have dropped from 982 to 
734 million kroner because of the selloff. 

For all of 1990, GN Store Nord expects both an opera- 
tional surplus and a before tax result greater than last 
year's surpluses of 61 and 111 million kroner. 

GN Will Operate Polish Cable 

GN Store Nord will operate telecommunications in the 
new East Europe. The company is negotiating with the 
Polish telecommunications authorities on laying and 
operating a fiber optic cable through Poland. The cable 
will be connected to the new cable from Denmark 
straight over the Baltic Sea and then go south through 
Poland into Czechoslovakia and Hungary. 

The cable will be laid in cooperation with the Danish 
Postal and Telegraph Service and NKT. The operation 
will be managed jointly by the Polish authorities and GN 
Store Nord. According to GN's chief executive officer, 
Thomas Duer, the total investment for GN Store Nord 
will amount to 150 million kroner. 

The cable will make it much easier to telephone between 
West Europe and the three Eastern countries. 

"The East Europeans understand that telecommunica- 
tions are necessary to build up the economy," Duer said. 

Representatives of GN Store Nord will go to Czechoslo- 
vakia next week to negotiate with the authorities there 
on the continuation of the cable south of Poland. The 
company expects a clarification before the new year on 
whether the project will be realized. 

FINLAND 

Ministry Issues Telecommunications Survey 
91WT0009A Helsinki HELSINGIN SANOMAT 
in Finnish 23 Sep 90 p 29 

[Unattributed article: "Telecommunications Market 
Worth 160-200 Million Markkas; 150 Companies Offer 
Telecommunications Services in Finland"] 

[Text] There are roughly 150 organizations that offer 
telecommunications services in Finland, according to a 
report done for the Ministry of Communications. Most 
of the organizations are Finnish. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 WEST EUROPE 21 

According to the report by International Data Corpora- 
tion, Incorporated, their value last year was 160-200 
million markkas. Experts estimate that the market will 
grow to 500-700 million markkas in five years. 

According to the IDC, only a few individual services are 
profitable at this moment. Electronic mail has the most 
customers, and interoganization information transfer 
the fewest. 

Refined telecommunications services are those that, by 
means of computers, offer additional or complementary 
capacity for general telecommunications networks or to 
which one accesses through a general telecommunica- 
tions network. 

In Finland the market for telecommunications services 
does not have the so-called critical user mass with the 
help of which business would pick up. The smallness of 
the market is also an inhibitory factor. 

Telecommunications services are generally considered 
expensive. According to the report, user fees should be 
reasonable so that small firms and private individuals 
could begin to use the services. In addition, use of the 
services still requires a lot of technical know-how. 

FRANCE 

Ariane Rocket Launched Successfully 
LD2111082590 Paris Domestic Service in French 
0800 GMT 21 Nov 90 

[Text] The successful launch of the Ariane rocket took 
place during the night. It was very successful as the two 
U.S. satellites are in an extremely precise orbit. 

which covers all West Europe. The two directors, Jean- 
Marc Harion of Videospace and Frederic de Gold- 
schmidt of ITI, have no immediate plans for broad- 
casting their programs outside of French-speaking 
Europe. 

Interactivity and Conviviality 

"Interactivity and conviviality" are the directors' two 
catchwords: Computer Channel mainly targets computer 
experts in the business (data processing directors, sys- 
tems engineers, telecommunications directors, and so 
on), who will be both clients and promoters: "Our goal 
will be to have as much input from our clients as 
possible. They will decide what topics should be dealt 
with and participate in our broadcasts," Goldschmidt 
guarantees. 

The channel proposes to broadcast two types of pro- 
grams: first of all, a basic program of 12 monthly 
broadcasts 20 to 40 minutes long each, carried in the 
middle or at the end of the day and based on a specific 
subject. Such programs, available for Fr3,300 a month 
(plus a subscription fee of Fr6,000), are accessible as 
soon as an antenna and terminal are installed. However, 
since the satellite signal can also be individually trans- 
mitted to each terminal, users will be able to buy 
separate programs such as seminars or training sessions. 
They may even use the network to send private informa- 
tion to persons of their choice. 

What are the operation's prospects? "We shall consider 
our project a success if we have 450 subscribers in 
France within a year," says Goldschmidt. It is a forecast 
that could soon be achieved since the potential market 
ranges far beyond the sole target of data processing and 
telecommunications companies and embraces any orga- 
nization with a big computer operation. 

Encoded TV Channel for Computer Users Sought 
91WT0015B Paris LE MONDE in French 
110ct90pl9 

[Text] Beginning in January 1991, professionals in the 
field of data processing and telecommunications will 
have a new pay TV channel, the Computer Channel. The 
official announcement will come at the Data Processing 
and Telecommunications Forum to be held at CNIT 
from 9 to 12 October. 

Heading up the project is Videospace, a subsidiary of 
France Telecom and no newcomer. It has already been 
involved in Health Channel, a similar public affairs 
project. To develop Computer Channel, Videospace 
joined with Industry Television International (ITI), a 
young Luxembourg company with European stock- 
holders that would like to become involved in other 
specialized channels if this initial experiment is a suc- 
cess. 

Computer Channel will be broadcast by the European 
satellite Eutelsat II-F1, launched in September 1990, 

Alcatel Buys Out FIAT's Subsidiary Telettra 
91WT0015A Paris LES ECHOS in French 
4 0ct 90 p 13 

[Article by Philippe Guillaume and Blandine Hennion] 

[Text] They had their eye on Alcatel from across the 
Channel, where the STC is viewed as a choice target, but 
it was from the other side of the Alps that the No. 2 
telecommunications company in the world just pulled 
off a major coup. FIAT will announce today in Turin 
that it has sold to Alcatel its telecommunications subsid- 
iary Telettra, which has a turnover of 1.62 trillion lire 
(7.7 billion francs) and a comfortable profit of 200 
billion lire, or Fr950 million). 

Alcatel NV, which last year had sales of some Fr90 
billion, thus overtakes the leader of the IRI [Institute for 
the Reconstruction of Industry], which had itself 
dreamed of a merger of Italian telecommunications 
companies. The Trans-Alpine public firm wanted to 
combine its subsidiary ITALTEL with Telettra, a merger 
of private and public capital that ran into political 



22 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

obstacles in 1986. Pierre Suard, who preferred the Amer- 
ican ATT as a partner for ITALTEL in early 1989, 
undeniably has his revenge. 

Alcatel NV, whose Italian subsidiary Face, inherited 
from ITT, must naturally face competition from Italtel 
but also from the Swedish Ericsson, is thus shored up in 
two major areas: transmissions and private switching. 
Telettra is committed to partnerships with the Spanish 
Amper, the French Matra in mobile communications, 
and particularly the German Telenorma of the Bosh 
group and its French subsidiary JS Telecom in private 
telephone systems. These are partnerships that must be 
renegotiated, even if they did not seem to meet the 
critical size needed by the Italian firm. 

FIAT No. 2 

This is definitely the reason why FIAT sought to sell 
Telettra to a giant, a giant all the more wisely chosen 
because its parent firm, CGE [General Electricity Com- 
pany], offers other possibilities to the automobile 
builder. FIAT, which would sell its subsidiary valued at 
2.3 trillion lire, will buy into the CGE, a new shareholder 
worth its weight in the French firm, whose stable core 
has bankers such as the General Company or service 
companies such as General Water. 

This entry, which limits the amount of cash paid out by 
the CGE, will actually seal French-Italian cooperation in 
two other fields. The CGE, which this year withdrew its 
subsidiary the CEAC from the Exchange, should agree to 
have the No. 2 European automobile maker take control 
of the No. 2 European battery builder, which holds 14 
percent of the market. 

It is a partial disengagement of the CGE that will scarcely 
come as a surprise, while the Italian firm increases its 
integrating power. Early in the year, its subsidiary Mag- 
neti-Marelli, which deals in automotive parts, already 
took control of the next-to-the-last French firm in the 
field, the French Electrochemical Company. 

In addition, FIAT is to buy a minority holding in the 
Alcatel NV subsidiary specializing in aids to navigation. 

GERMANY 

Deutsche Bundespost Telekom To Offer Satellite 
Transmission Services 
91P60031P Berlin NACHRICHTENTECHNIK 
ELEKTRONIK in German Oct 90 p 362 

[Text] In the future, Deutsche Bundespost Telekom will 
be offering three different satellite transmission services. 
These three services, DAVID, DIVA and DASAT, are to 
support rapid economic development in the former 
GDR. 

The DAVID (direct connection to the dissemination of 
news in the data sector) service is especially suited for 
large-scale enterprises desiring to communicate with 

several branch offices from a central headquarters. With 
the aid of DAVID services, a consumer builds up his 
own transmission network which, apart from the central 
station, can encompass several hundred subscriber sta- 
tions. The receiving and transmitting antennae have a 
diameter between 1.8 m and 2.4 m. If only reception is 
required, the diameter can be reduced to 0.75 m. This 
year, around 200 subscriber stations can be established 
in the new Federal laender. The first subscriber stations 
were provided in May of this year and are already 
operating in six cities. 

Another satellite service for commercial communica- 
tions, the DIVA (direct connection via main foreign 
exchange lines) service, offers the switching of Jixed 
cable connections between two locales of the "old" and 
"new" Federal laender. A large number of connections 
was to be implemented at each locale (up to 72 telephone 
connections are possible). Thus, the DIVA service makes 
possible the installation of standard telephone connec- 
tions or private branch exchanges for partners in the 
laender of the former GDR. The satellites Eutelsat or 
Kopernikus are used for the DIVA as well as the DAVID 
services. 

For high-speed data transmission, the DASAT (data 
transmission via satellite) service is being offered under 
operational test conditions. In the FRG, Deutsche 
Bundespost Telekom has already built its own closed 
automatic network with 32 stations. The operational test 
is to be extended over the territory of the former GDR. 
The Kopernikus satellite is also used for the DASAT 
service. Since, at each connecting station, around 270 
lines with high throughput rates can be switched, a large 
number of subscribers can be hooked up. 

In addition, Deutsche Bundespost is expanding 
DATEX-P service for commercial communications. By 
the end of this year, up to 1100 subscribers from the 
former GDR can be hooked up to the network nodes 
already established. In the FRG, the network is being 
expanded to keep pace with demand, so that additional 
customers can be quickly provided with DATEX-P con- 
nections. 

Hamburg Firm To Form Private Satellite Network 
LD2911141790 Hamburg DPA in German 1012 GMT 
29 Nov 90 

[Excerpt] Hamburg (DPA)—News will be reaching its 
recipients via satellite. 

The Medien-Communikations-Gesellschaft (MECOM) 
in Hamburg received a license to set up and operate a 
private satellite network in the Federal Republic. The 
firm announced today that the new system will be used 
to transmit news agency data to newspapers, magazines, 
and radio and television broadcasting organizations 
from the middle of next year. 

Until now, the dissemination of news has taken place 
exclusively via the lines of the Deutsche Bundespost and 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 WEST EUROPE 23 

via the air waves. The aim is to replace the lines 
gradually with satellite links. In the firm's view, the 
advantages of the new technology include a higher stan- 
dard of data transmission. By the end of the changeover, 
around 600 offices would be linked up to satellite recep- 
tion. 

MECOM was set up by the news agencies DPA, AFP, 
DDP, KNA, EPD, and DENA (DEUTSCHE NACH- 
RICHTEN), [passage omitted] 

Spokesman on Transmission of TV Station in 
Saxony 
LD0112172290 Hamburg DPA in German 
1313 GMT 1 Dec 90 

[Text] Dresden (DPA)—Second German Television 
(ZDF) will, contrary to an announcement yesterday 
evening, not be broadcast on DFFl's frequency but on 
that of the former second channel of DFF. Saxony 
Government Spokesman Michael Kinze clarified this 
today. From 2 December it will be possible to receive 
ZDF throughout Saxony for the first time. The transmis- 
sion of DFF2 on channel 39 by the Loebau transmitter 
will thereby cease. 

ZDF TV To Cover New Laender 
LD3011184490 Berlin ADN International Service 
in German 1350 GMT 30 Nov 90 

[Text] Mainz (ADN)—From this Sunday Second 
German Television (ZDF) will be received in all 16 
federal laender, according to ZDF Managing Director 
Dieter Stolte speaking in Mainz today. He emphasized 
that the distribution serves the "equality of opportunity 
in communications as well as the creation of equal living 
standards." The premiers of the new federal laender of 
Brandenburg, Saxony, and Mecklenburg-Western Pome- 
rania agreed to ZDF's proposal to use hiterto unused 
transmitters to close the gaps in coverage. The authori- 
zation to transmit is subject to the reservation of a final 
new version of the ZDF state treaty which would be 
necessary to enable the five new laender to accede. 

ITALY 

Italian Company's HDTV Research Activities 
Reported 
91MI0028X Milan SISTEMIDI 
TELECOMUNICAZIONI in Italian Sep 90 pp 102, 104 

[Text] Telettra began to carry out research in the field of 
conventional television signal transmission using the 
numerical technique in 1985. 

Successively it launched studies which in 1989 led to the 
development of CODEC, the numerical transmission 
system for high definition television (HDTV) signals. 

CODEC Telettra, due to a particular coding of the signal, 
allows for long-distance transmission, as for example in 

the case of the Olympus satellite which orbits at a 
distance of 36,000 km from Earth. The system is cur- 
rently the most advanced in the world in this field of 
application. 

The characteristic feature of high definition television is 
the quality of the image—comparable to the best cine- 
matographic images—and the sound, which is similar to 
that reproduced by a compact disc. As an example, the 
conventional television image is composed of 625 hori- 
zontal lines while the projects for high definition TV 
provide for a doubling of the lines. Even the proportions 
of the screen will change, passing from a traditional 
"square" (4:3) to a more rectangular (16:9) shape similar 
to that used in cinematography. 

Another fundamental characteristic of high definition is 
that the spectator can "live" the sensation of taking part 
in the scene. Given the quality of the image it is possible 
to get closer to the screen, thus being able to use a vision 
angle of 30° as opposed to the normal 10° for conven- 
tional television. 

The project leading to CODEC'S development is part of 
the EUREKA [European Research Coordination 
Agency] EU-256 program which, in addition to Telettra, 
includes RAI [Italian Radio Broadcasting and Television 
Company], Retevision Spagnola, and the Polytechnic of 
Madrid. 

CODEC Telettra is capable of operating with the Japa- 
nese and European HDTV standards (1,125 lines, 60 
Herz and 1,250 lines, 50 Herz respectively). The possi- 
bility of using CODEC Telettra for the two production 
standards shows the operating flexibility of this solution 
which was adopted in the context of worldwide televi- 
sion production. 

The principle problem that Telettra solved—and that 
had always been a major stumbling block for designers 
worldwide—was the need to compress the high defini- 
tion signal (at the source equal to more than a billion bits 
per second, corresponding to about 15,000 telephone 
channels transmitted by a numerical system) to permit 
its subsequent transmission to present-day carriers (sat- 
ellites, optical fibers, etc.) at an acceptable cost. Telet- 
tra's technology, which is based on the DCT (Discrete 
Cosine Transform) algorithm, created a compression 
ratio of about 15 times, reducing the information trans- 
mitted to 70 million bits per second, without any reduc- 
tion in quality detectable by the human eye. 

The achievement of these prestigious results is proof of 
the technological capability and active collaboration that 
public and private concerns in Italy and Spain have 
demonstrated in a sector of great technological dyna- 
mism and turbulence such as the telecommunications 
sector. 

The experiment currently under way at the World Cup 
Soccer Championships involves the first international 
link-up using numerical technology. The signal is sent by 
the television cameras to CODEC Telettra's transmitting 



24 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

element and then to the Olympus satellite on channel 24. 
The spectators present in the seven viewing centers in 
Italy—such as Lingotto in Turin—can watch the soccer 
matches with a system that consists of an antenna to 
receive the satellite's signal, CODEC Telettra's receiving 
element, and a large 120-inch television screen. 

Likewise in Spain the signal is received in Barcelona 
from the Olympus satellite and from there sent via 
optical fibers to Madrid. . 

Only professional uses (of the point-to-point type) are 
currently foreseen for CODEC Telettra. These include, 
for example, connections between television studios, 
telemedicine, the long-distance transmission of "com- 
puter graphic" images, industrial applications, high 
quality video-conferences and more. All of these appli- 
cations are already being requested by the Japanese and 
American markets and their eventual extension to 
Europe is expected. 

CODEC Telettra is part of a project that is not intended 
to be an alternative to the HD-MAC system for the direct 
diffusion of high definition to the consumer using ana- 
logical technology. The latter is part of the EUREKA 
EU-95 program, with the participation of an Italian 
consortium which also includes RAI and Telettra. The 
HD-MAC system will be tested at the same time as the 
EU-256 system and received in Milan and Central 
Europe on channel 20 of the Olympus satellite. 

NETHERLANDS 

Dutch FIT To Install Metropolitan Area Network 
91AN0048 Chichester TELEFACTS in English 
Sep 90 p 4 

[Article: "Alcatel's Third European MAN Success"] 

[Text] The Alcatel group has received its third order to 
install a metropolitan area network (MAN) in Europe. 
This time, a letter of intent has been received by Alcatel 
Bell Telephone of Antwerp (Belgium) and Alcatel Neth- 
erlands to supply, install, and maintain a MAN for the 
Dutch PTT Telecom. 

The initial configuration will be installed in The Hague 
by mid-1991 and, subject to an in-depth evaluation, may 
lead to a further extension of the network throughout the 
country. The network will be based on the DQDB 
(distributed queue dual bus) principle, which is part of 
the IEEE 802.6 standard for MANs. 

About a year ago, Alcatel signed an agreement with 
QPSX Communications to manufacture and market 
MAN products based on QPSX's MAN technology, 
which has been selected to form the basis of the IEEE 
802.6 standard. MANs operate at high speeds (34 and 
140 Mbit/s) and connect LANs, computers, and PABXs 
over fibre-optic transmission channels. 

This agreement with QPSX led to Alcatel receiving its 
first order—in January of this year—to supply a MAN to 
the Deutsche Bundespost Telekom. A second deal was 
struck with Finland's P&T-Telecom (now Telecom Fin- 
land) a few weeks later. 

SWEDEN 

Teli Firm Wins AXE Switching Contract 
91WT0030C Stockholm DAGENS NYHETER 
in Swedish 1 Nov 90 p C 2 

[Report by Newspapers' Wire Service, Inc.: "Teli 
Expands AXE Network"] 

•[Text] The telecommunications enterprise of Teli has 
received a billion-kronor order from the National Tele- 
communications Administration to expand the AXE 
network in Sweden in the course of three years. The 
order is worth 1.4-2 billion kronor. 

The order was won in competition with Ericsson, which 
will get a minor order for AXE equipment worth 350- 
700 million kronor. 

Teli and Ericsson will continue expanding the AXE 
system, developed jointly by Ericsson and the National 
Telecommunications Administration, throughout 
Sweden. With the new order, the plant will be able to 
expedite the computerization of the telecommunications 
network. 

Teli is a subsidiary of the National Telecommunications 
Administration, but according to Deputy Director 
Benny Strom, the competition for the order was keen. 

Ericsson to Stress Research Effort, 
Internationalization 
91WT0030B Stockholm DAGENS NYHETER 
in Swedish 25 Sep 90 p C 3 

[Article by Jan Nylander: Major Emphasis on 
Research"—first paragraph is DAGENS NYHETER 
introduction] 

[Text] Ericsson is increasing its research efforts. In the 
course of the next four years, the telecommunications 
giant will employ no less than an additional 7,000 new 
engineers. However, only a fraction of them will be 
working in Sweden. 

"The expansion will take place abroad," says Ericsson's 
Deputy Director Lars Ramqvist. 

During the past week, Lars Ramqvist has informed the 
800 top managers of the concern of the strategy to be 
followed in the 1990's. 

Internationalization and increased market adjustment 
are the key words of Ramqvist's vision of how Ericsson 
will be able to hold its own in the increasing competition 
that is expected in the course of the next few years. 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 WEST EUROPE 25 

Like all other Swedish multinational corporations, Eric- 
sson has long ago moved a large section of its production 
away from Sweden. Now it is the turn of research. 

"We have today 10 percent of our business in Sweden, 
but as much as 75 percent of our research and develop- 
ment resources are located here. That is not reasonable," 
says Lars Ramqvist. 

"For one thing, we do not get hold of the people that we 
need, for the other, we have to expand where the markets 
are, that is to say, abroad." 

Seven Thousand Engineers 

However, there will be no disengagement of employees 
in Sweden. 

"Our plans apply to the future expansion where we 
invest steadily increasing resources on research and 
development," says Lars Ramqvist. "This year, the 
expenditures will increase by 1 billion kronor." 

A total of 7,000 engineers will have to be engaged by the 
end of 1994. Today, the number within the various 
research and development departments of the concern 
totals 10,000. 

Lars Ramqvist says, however, that part of the increase 
will have to be applied to covering the turnover of 
personnel and that part of the number of vacant jobs will 
disappear in the course of the current rationalization of 
the production. That is why it is not a question of 7,000 
new jobs but of 7,000 new engineers within the organi- 
zation, the majority of whom will be employed abroad. 

Paradoxically enough, Sweden's role in the research 
work will not decline: "Even if we decentralize the 
activities, the management from the central quarters will 
be stricter," says Lars Ramqvist. 

The fundamental systems research remains in Sweden, 
whereas specialities, on the other hand, will be placed in 
various parts of the world. 

By way of example, he mentions Australia, where a 
department handles the development of the Axe 
exchange for the countryside. 

Research and development will become increasingly 
more important for Ericsson. 

"Last year, it accounted for 11 to 12 percent of our 
turnover. And that figure will increase in the future," 
says Lars Ramqvist. 

He also brings happy news for Göteborg, where Ericsson 
Radar Electronics is located. The subsidiary is the core 
of the defense systems efforts and has been operating at 
a loss for a long time. 

However, after a very strict diet, Ramqvist stated that 
the profits this year will amount to "hundreds of millions 
of kronor." 

"The enterprise is not on the sales list. Our strategy is 
instead to add civilian activity to complement the cur- 
rent activity." 

Paper Comments on Agency Privatization Plan 
91WT0030A Stockholm DAGENS NYHETER 
in Swedish 22 Sep 90 p 2 

[Article: "Private Telephones?"] 

[Text] Tony Hagstrom, director general of the National 
Telecommunications Administration, wants to privatize 
the Na.tional Telecommunications Administration, 
according to the headlines given to his proposals in the 
mass media. Is that really correct? When stateowned 
plants and enterprises in Great Britain are privatized, 
the entire capital stock, or most of it, has been sold to 
private investors, most of it to private persons. The 
purpose has been partly to spread the ownership, partly 
to break up ineffective monopolies or subject them to 
profitability control. 

Hagstrom suggests that the state convert the National 
Telecommunications Administration into a corporation, 
subsequently selling 45 [percent] of the stock. The state 
thus retains the majority, and the telecommunications 
corporation remains under political control. At first, the 
minority items will be offered to institutions, such as the 
National Pension Insurance Funds. Much can be said 
about those funds, but hardly that they administer 
capital legally and politically under private auspices. 
Later on, the 50,000 employees of the National Telecom- 
munications Administration will be given the opportu- 
nity to purchase stock. If, on an average, they purchase 
1,000 kronor per person, their total share of the capital 
(and the votes) will constitute slightly more than one per 
thousand. How much profitability control will that pro- 
vide? 

The underlying reason for Hagstrom's model is entirely 
different. He wants more risk capital to finance the 
expansion of the National Telecommunications Admin- 
istration. However, public utilities, such as the infra- 
structure, are ousted from the public budgets by private 
utilities. There is not much to be obtained from the state. 
The alternative becomes the stock market, via new 
capital issue. And this presupposes the formation of 
corporations, and introduction on the stock exchange, 
which, in turn, presupposes a certain amount of distri- 
bution of the ownership (the state cannot be left with 95 
percent). And as a corporation quoted on the stock 
exchange, the National Telecommunications Adminis- 
tration will be in a better position to expand internation- 
ally, perhaps via cooperation with other corporations. 

A regular privatization of the National Telecommunica- 
tions Administration in its present form would be tech- 
nically difficult. The combination of authority and a— 
constant—natural monopoly, i.e., the central 
telecommunications network, cannot be broken up and 
offered on the market. On the other hand, there are no 
compelling reason why service and the production of 



26 WEST EUROPE 
JPRS-TTP-90-019 

4 December 1990 

components should belong under a public utility which, 
in practice, exercises a public monopoly. However, if the 
producing units of the National Telecommunications 
Administration are to be subject to competition and 
profitability requirements, the National Pension Insur- 
ance Funds may not be the ideal owners. 

TURKEY 

Suspension of Turksat Project Reported 
NC3011104990 Istanbul CUMHURIYET in Turkish 
27 Nov 90 p 20 

[Excerpt] Ankara (CUMHURIYET)—In view of the 
East-West rapprochement, Turkey's first satellite 
project, known as Turksat, has been found to be "tech- 
nologically" inadequate. 

The Post, Telephone, and Telegraph Administration 
[PTT] reached an agreement with the French Aerospa- 
tiale firm after a lengthy bidding process a while back, 
but no agreement was ever signed. The agreement was to 
have been signed yesterday, but PTT officials have 
announced that it has been suspended. 

The officials have said that in view of the East-West 
rapprochement over the past few months, Turkey's first 
satellites would be technologically inadequate. They also 
announced that they plan to seek bids for a more 
advanced system. PTT Director General Emin Baser 
said that in view of the East-West detente, the area to be 
covered by the Turksat satellites should be broadened. 
Baser noted: "We considered only our kinsmen in West 
Europe in the past. East Europe was not taken into 
account, but now we have to consider it as well. Conse- 
quently, the specifications of the satellites will have to be 
modified and, of course, there will be a corresponding 
change in the costs. Therefore, we must seek new offers." 
[passage omitted] 



JPRS-TTP-90-019 
4 December 1990 INTERNATIONAL 27 

USSR, FRG Cooperate in Satellite 
Communications 
LD2911185690 Moscow TASS in English 
1359 GMT 29 Nov 90 

[By TASS Correspondent Rena Kuznetsova] 

[Text] Moscow November 29 TASS—The Soviet Union 
and Germany have begun joint work to develop a 
satellite communication system. Research related to the 
first such project ended in success. 

Representatives of Germany's Ant Bosch Telekom, the 
Soviet Glavkosmos Space Agency, the Soviet Research- 
and-Production Association of Applied Mechanics and 
the Radio Research-and- Production Association gath- 
ered in the German city of Backnang to discuss further 
steps in their cooperation. 

The Romantis project was initiated by the Intersputnik 
International organisation. 

Lev Kantor of the Radio Association told TASS that the 
results of the joint research opened the possibility of 
quickly implementing the project. 

"As compared with other national and international 
systems, Romantis requires minimal investments," he 
said. "The project fully meets the requirements of the 
world administrative radio conference, which ensures 
the placing of spaceships into any coordinated point of 
orbit." 

The implementation of the project is to begin early next 
year, Kantor said. At first, the partners will sign an 

agreement on cooperation, the production and supply of 
communication satellites and ground stations. 

After that, they plan to sign an agreement on the joint 
operation of the system. 

USSR, PRC Sign Broadcasting Accord in Beijing 
OW2311175190 Moscow International Service 
in Mandarin 1400 GMT 21 Nov 90 

[Text] A Soviet-Chinese protocol for providing bilateral 
radio transmitters to transmit programs to other coun- 
tries and regions was signed in Beijing. 

According to this document, Moscow Radio will broad- 
cast through Chinese transmitters to Australia, Bang- 
ladesh, Burma, Vietnam, Indonesia, Thailand, the Phil- 
ippines, and other countries. China will use the Soviet 
transmitters to broadcast to Iraq, Saudi Arabia, the 
Persian Gulf region, Turkey, Britain, France, and other 
countries. The protocol is for two years, but it will be 
extended automatically if neither side terminates it. 

Ma Qingxiong, minister of radio, film and television, [as 
heard] said that this is another important step in fos- 
tering closer relations between broadcasting organs of 
the two countries. 

China-USSR Telephone Line Opens 
SK2511231990 Harbin HEILONGJIANG RIBAO 
in Chinese 16 Oct 90 p 1 

[Summary] An international telephone line between 
China's Suifenhe and the Soviet Union's (Geluojie- 
huowo), that had been suspended for nearly 30 years, 
recently reopened. This telephone line links more than 
20 cities and counties to the east of Harbin and more 
than 20 cities in the Soviet Far East. 


