Order Code RL31889

CRS Report for Congress

Received through the CRS Web

The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

Updated July 23, 2003

Jeremy M. Sharp
Middle East Policy Analyst
Foreign Affairs, Defense, and Trade Division

Congressional Research Service % The Library of Congress




Form Approved

Report Documentation Page OMB No. 0704-0188

Public reporting burden for the collection of information is estimated to average 1 hour per response, including the time for reviewing instructions, searching existing data sources, gathering and
maintaining the data needed, and completing and reviewing the collection of information. Send comments regarding this burden estimate or any other aspect of this collection of information,
including suggestions for reducing this burden, to Washington Headquarters Services, Directorate for Information Operations and Reports, 1215 Jefferson Davis Highway, Suite 1204, Arlington
VA 22202-4302. Respondents should be aware that notwithstanding any other provision of law, no person shall be subject to a penalty for failing to comply with a collection of information if it
does not display a currently valid OMB control number.

1. REPORT DATE 3. DATES COVERED
JUL 2003 2. REPORT TYPE 00-00-2003 to 00-00-2003
4. TITLE AND SUBTITLE 5a. CONTRACT NUMBER

The Al-Jazeera News Network: Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

5b. GRANT NUMBER

5c. PROGRAM ELEMENT NUMBER

6. AUTHOR(S) 5d. PROJECT NUMBER

5e. TASK NUMBER

5f. WORK UNIT NUMBER

7. PERFORMING ORGANIZATION NAME(S) AND ADDRESS(ES) 8. PERFORMING ORGANIZATION
Congressional Research Service The Library of Congress, 101 REPORT NUMBER

I ndependence Ave, SE,Washington,DC,20540-7500

9. SPONSORING/MONITORING AGENCY NAME(S) AND ADDRESS(ES) 10. SPONSOR/MONITOR’'S ACRONYM(S)
11. SPONSOR/MONITOR’ S REPORT
NUMBER(S)

12. DISTRIBUTION/AVAILABILITY STATEMENT

Approved for public release; distribution unlimited

13. SUPPLEMENTARY NOTES

14. ABSTRACT

15. SUBJECT TERMS

16. SECURITY CLASSIFICATION OF: 17. LIMITATION OF 18. NUMBER 19a. NAME OF

ABSTRACT OF PAGES RESPONSIBLE PERSON
a REPORT b. ABSTRACT c. THISPAGE Sa_me as 17
unclassified unclassified unclassified Report (SAR)

Standard Form 298 (Rev. 8-98)
Prescribed by ANSI Std Z39-18



The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

Summary

Al-Jazeera, the Arab world’ sfirst al-news network was started by the Persian
Gulf monarchy of Qatar. It has come to be recognized as a key player in covering
issues of central importanceto U.S. foreign policy inthe Middle East: the conflictin
Irag, thewar onterrorism, and thelsraeli-Pal estinian conflict. Al-Jazeerahasbecome
so publicly influential that U.S. officials now regularly appear on the network.
Although Al-Jazeera has received praise for its uncensored format and for airing
interviews with U.S. and Isradli officials, as well as Arab critics of the policies of
Arab governments, it has drawn criticism from many observersin the United States
and elsewhere for a perceived lack of objectivity in covering these conflicts,
including the activities of Al Qaeda. For their part, officials from Al-Jazeera have
claimed that they merely reflect Arab popular resentment of U.S. policyintheMiddle
East.

This paper provides an overview of Al-Jazeera and explores the debate
surroundingitsobjectivity. Thisreport also analyzes Al-Jazeera scoverage of events
intheMiddleEast, specifically, itscoverageof eventsin Irag, Afghanistan, and Israel
and the West Bank and Gaza Strip. The final section of this report discusses policy
optionsregarding U.S. publicdiplomacy effortsinthe Middle East region. Thispaper
will be updated periodically.



Contents

Al-Jazeeral AN OVEIVIEW . . . oottt et e 1
OIgINS .ottt 1
Programming .. ...t 2
ObjeCtiVIty ..o 3
Al-Jazeeraand Qatar . ... e 4

Issues of Concernfor U.S. ForeignPolicy . ..., 6
=" 6
Afghanistan & TheWaronTerrorism . ..., 8
Al-Jazeeraand The Isragli-Paestinian Conflict .. .................... 10

Al-Jazeera& TheArabMedia .. ... 12

Policy Optionsfor CoNgress .. ...ovi it 12



The Al-Jazeera News Network:
Opportunity or Challenge for U.S.
Foreign Policy in the Middle East?

Al-Jazeera: An Overview
Origins

Al-Jazeera(which means“thepeninsula,” or “theisland”) wasfounded in 1996
in Qatar after the new Emir of Qatar, Shaykh Hamad bin Khalifa Al-Thani,
purchased the rights to the Arabic TV division of the British Broadcasting
Corporation (BBC) News Service. The BBC had beentryingto develop anall-Arabic
television station in conjunction with the Saudi-owned Orbit Radio and Television
Service. The joint venture failed after the two parties could not agree on issues
relating to the new station’s editorial independence.* The Qatari monarchy, which
also has closely aigned itself with U.S. policy in the Persian Gulf region, was
embarking upon a limited course of political liberaization and believed that
modernizing Arab mediawas central to itsreform effort. The Emir of Qatar provided
Al-Jazeerawith aninitial grant of $137 million,? allowing the station to retain many
of the BBC's recently hired Arab correspondents, many of whom are prominent
Egyptian and Lebanese journalists with western training.

Prior to Al-Jazeera, Arab audiences could receive their news from either state-
owned media or from several Arab satellite variety channels that broadcast both
entertainment and news programming. The news on all of these channels was, and
still is, to some degree censored and controlled by state authorities. Even
transnational, subscription-based Arab satellite channels tend to reflect the
viewpoints of the governments of the countriesinwhichthey arelocated.® Therefore,
many analysts considered Al-Jazeera to be a novelty in the Arab world, not only
becauseit wasthefirst 24 hour, all-news Arabic television station, but also because

! |skandar, Adel & Mohammed El-Nawawy, Al-Jazeera: Howthe Free Arab News Network
Scooped the World and Changed the Middle East, Westview Press, 2002, p. 30.

2 Despiteitsinitial aimto be financially self-sufficient, Al-Jazeerais mostly dependent on
Qatari statefinancing (roughly $100 millionannually). Onthewhole, theeconomicsof Arab
satellite TV in the Middle East makes it difficult for many stations to turn profits. Al-
Jazeerd s controversial programming may deter some advertisers from buying air time on
the station. Some observers have noted that the station only averages around 40-45 minutes
of advertising per day. Louay Bahry, “The New Arab Media Phenomenon: Qatar’s Al-
Jazeera,” Middle East Policy, June 2001.

3 Several Arab satellite TV stations are owned by Saudi Arabian businessmen with close
tiesto the Saudi royal family.



CRS-2

it allowed its commentators and guests more latitude in expressing their opinions
(including criticisms of Arab governments) than had been previously regarded asthe
norm in the Arab media. In fact, the creators of Al-Jazeera modeled the station’s
format after western news services such asthe Cable News Network (CNN) and the
BBC, professing admiration for western stations' roundtable discussion programs,
one-on-one interviews, and documentaries.

Although Al-Jazeera borrowed the format of CNN, its creators set out to
differentiate Al-Jazeera from its western counterparts. Many of Al-Jazeera's
correspondents were drawn to work for the station because they felt that American
and British coverage of the 1991 Gulf War was not even-handed in that it paid
insufficient attention to topics of interest to Arab audiences, such as the plight of
Iragi civilians during the conflict. Thus, Al-Jazeera believes that it provides an
alternative perspective, particularly to the American and British news media. Al-
Jazeera smotto, “ The View and the Other Point of View,” reflectsitsdesireto bean
uncensored, authentically Arab news source for Arabs.

Programming

Although Al-Jazeera, like most 24-hour news networks, intersperses news
updateswith headlines, sports, and financial news broadcasts throughout the day, its
regularly scheduled programming is unconventional when compared to other Arab
networks. Al-Jazeera has programs such as “The Opposite Direction,” “Without
Borders,” “The Other Opinion,” and“ Open Dialogue,” each of which featuresawell-
known host who facilitates a lively discussion with some call-in questions and
comments. Viewers of Al-Jazeera have noted that the station’s staff often try to
encourage confrontation by pitting guests with opposite viewpoints against one
another in debate. This approach has proven to be informative and entertaining for
many viewers, however, some Arab intellectuals have criticized the approach as
being too sensationalistic and heated.

Beyond Al-Jazeera s programming, many western critics have accused the
station of creating inflammatory lead-in segments to news reports, which often
feature montages of violencein the West Bank and Gaza Strip, Afghanistan, or Irag.
These short snippets contain flashes of provocative pictures, usualy of human
suffering, accompanied by dramatic background music. Al-Jazeera called its
coverageof Operation Iragi Freedom, “TheWar Against Irag,” and used |ead-insthat
showed civilian casudltiesin Iragi hospitals, exploding bombsin Baghdad, and U.S.
soldierson patrol in civilian areas. Some suggest that Al-Jazeeraismerely following
aMiddle Eastern tradition of dramatizing news events by appealing emotionally to
the viewer. According to Al-Jazeera s Washington Bureau Chief, Hafez Al-Mirazi,
“thereisafeeling in our newsroom that you need to be as redlistic as possible and
carry the images of war and the effect that war has on people ... your population
shouldn’t just eat their dinner and watch sanitized images on TV and video games
produced by the technological whizzes in the Pentagon and say thisis war.”*

““Inthe Line of Fire,” Washington Post, April 3, 2003.



CRS-3
Objectivity

Since its inception, Al-Jazeera has received an enormous amount of publicity
for breaking many of the taboos of self-censorship in the Arab media. New York
Times columnist Tom Friedman wrotethat Al-Jazeerais*not only the biggest media
phenomenonto hit the Arab world sincethe advent of television, it also isthebiggest
political phenomenon.”® Indeed, many Middle Eastern experts have praised Al-
Jazeerafor creating aforuminwhich Arab opposition movementscanfreely criticize
their host governments without fear of retribution. According to Edmund Ghareeb,
an expert on Middle Eastern affairs, “it has raised thelevel of debate and opened the
door for freer and more accurate news in the Arab world ... Al-Jazeera has helped
satisfy a hunger in the Arab world. Its debates and discussion programs are
tumultuous even by western standards.”®

However, for al of the praise Al-Jazeera has received, there has been an equal
amount of criticism regarding the network’s perceived lack of objectivity. Many
western mediaanaystshaveasserted that Al-Jazeera swestern-styleformat ismerely
acover for areporting style that is slanted toward a popular pan-Arab, pan-1slamist
viewpoint. Accordingto critic Fouad Ajami of JohnsHopkinsUniversity, “no matter
how many Americans show up on Al-Jazeera, the station will pursue its own
oppositional agenda. Al-Jazeerd sreportersseethemselvesasanti-imperiaists. These
men and women are convinced that the rulers of the Arab world have given in to
American might; these are broadcasters who play to an Arab gallery whose political
bitterness they share — and feed.”” Moafac Harb, director of network news for the
U.S. government’ s Middle East Radio Network, known as Radio Sawa, has argued
that Al-Jazeerafeignsits objectivity by inviting U.S. and Isragli officials to present
their views, while carrying provocative analysis in the studio, or one-sided news
stories lacking neutrality prior to or following these same interviews?® U.S.
Ambassador Chris Ross, a fluent Arabic-speaker who has appeared on Al-Jazeera
several times, commented that “it [Al-Jazeera] hasaclear point of view ontheevents
it ispresenting for analysis and discussion ... with Al-Jazeerawhat you often get is
several people, but all at one end of the spectrum. So there’s work to be done to
induce more balance. But on the whole the advent of Al-Jazeera and other Arab
satellite stations has been a great step forward in opening up the intellectual and
cultural life of the Arab world.”®

In May 2003, Britain's Sunday Times reported that Iragi intelligence files
uncovered after thelraqwar revealed that Iragi intelligence had penetrated Al-Jazeera

® Tom Friedman, “Glasnost in the Gulf,” New York Times, February 27, 2001.

6 Ghareeb, Edmund, “New Media and the Information Revolution in the Arab World: An
Assessment,” The Middle East Journal, Summer 2000.

" Fouad Ajami, “What the Muslim World is Watching,” New York Times Magazine,
November 18, 2001.

8 “ Al-Jazeera Deflects Criticismof its Content, News Slant,” JerusalemPost, April 1, 2003.

° “An Interview with Ambassador Chris Ross,” Transnational Broadcasting Sudies
Journal, Fall-Winter 2002.



CRSA4

and had agents working there.”® Shortly after this revelation, Al-Jazeerareplaced its
Chief Executive Officer, Mohammed Jasim Al-Ali, who had been CEO of Al-Jazeera
sinceitsinception. According to press reports, the documents, which were obtained
in Baghdad by the Iragi National Congress, indicated that Al-Ali made clear to Iragi
agentsthat coverage would favor the Saddam Hussein regime. Al-Ali will continue
to serve on Al-Jazeera s board of directors.

Defenders of Al-Jazeera have decried criticism of the station, noting that all
newspapers and tel evision stations have some degree of bias and that Al-Jazeerahas
at least given air time to dissenting opinions. According to the Beirut-based Daily
Sar, “in its coverage of the Intifada (Palestinian uprising), and the war in
Afghanistan, Al-Jazeera has actually given avoiceto every sidein the conflict, and
done nothing morethantel evisetheimagesitsreportersareseeing.”* Inaninterview
with the Christian Science Monitor, the chair of the department of journalism and
mass communication at the American University of Cairo remarked that “ sure, the
newswe get inthe Arab world isslanted ... in the same way the newsreceived in the
U.S. isbiased.”*?

Al-Jazeera and Qatar

There has been considerabl e speculation asto why the station has been able to
report the news freely, given the restrictive media environment in neighboring Arab
states. Many commentators have attempted to answer thisquestion by pointing tothe
nature of the Qatari state, as well as to the efforts of the Emir of Qatar to liberalize
Qatari society, while using these political and socia reformsto promote Qatar itself
and increase its regional and global influence. Qatar is one of the most stable
countries in the Middle East, with a per capita income of over $25,000 for a
population of 800,000 people, only 170,000 of whom have citizenship (the majority
of therest areforeign workers from South East Asiaand the Phillippines). Analysts
have pointed out that Al-Jazeera sopennessand its’ maverick” reporting styleserves
to promote Qatar asaprogressive, modern statein the Middle East. Indeed, although
the Qatari government haspublicly sought to distanceitself from Al-Jazeera, interms
of ownership, organization, and editorial output, both the state and the station enjoy
amutually beneficia relationship, in which thevisibility of Al-Jazeerahasled to an
increase in the prominence of Qatar. Thus, Al-Jazeera, although functionally
independent,*® could be said to indirectly serve the foreign policy goals of Qatar.

10 “Report Alleges that Iragi Agents Infiltrated Al-Jazeera,” RFE/RL Iraq Report, Vol. 6,
No.22, May 16, 2003.

1 “Qatar's Al-Jazeera is not pro-Zionist Enough - Fouad Ajami’s Taste,” Daily Star,
November 20, 2001.

12 «“World and America Watching Different Wars; CNN vs. Al-Jazeera: Seeing is Often
Believing,” Christian Science Monitor, March 25, 2003.

13 Al-Jazeerais quasi-independent. Its managers have agreat deal of freedomin the day-to-
day operations of the station; however, Al-Jazeera relies on Qatari-state financing.
Advertising revenue only covers 35-40% of Al-Jazeera’ s operating expenses. Meeting with
Al-Jazeera producer, Mr. Khalid Al Mahmoud, January 11, 2003.



CRS5

Some experts question whether, in the long term, Al-Jazeera can maintain
independence if it is unable to wean itself off of Qatari state financing. Originally,
Al-Jazeera executives believed that Al-Jazeera would be profitable by 2001. Two
factors have prevented the station from generating more revenue: First, general
market conditions in the Middle East advertising industry have not been favorable.
Therearedready severa Arab satellitetel evision channel sand asmore stationscome
online and the situation in Irag remains uncertain, advertising revenue will remain
uneven. Second, thereis ahesitation on the part of Arab conglomeratesto advertise
on Al-Jazeera, as they are fearful that Al-Jazeera's shaky relationships with Arab
governments could harm their business interests. Because of these obstacles, the
station is still running annual deficits, despite its rather lean workforce of 775
employeesworldwide (CNN has 4,000 and BBC has 3,300). Several U.S. companies
have run advertisements on Al-Jazeera, including General Motors, Gillette, and
Procter and Gamble.*

Al-Jazeera scontinued dependenceon Qatar’ sfinancial backing hasblurredthe
line between its status as a private or public news organization. Al-Jazeera has
demonstrated characteristics of both a privatized and a state-run news network, as
Qatar exertslittle editorial control over day-to-day newsreporting while subsidizing
Al-Jazeera’'s annua budget. Although Al-Jazeera may subtly promote Qatar’s
political outlook, it does so under the umbrella of aregional news provider, making
it appear lesstied to any one Arab government. Nevertheless, Al-Jazeera sexecutives
have promoted their channel’s independent image, which raises the following
guestions: As Al-Jazeeraremains in an ambiguous position regarding its private or
public status, will some analysts start to overlook that status and treat Al-Jazeeraas
just another state-run media outlet, albeit one more sophisticated and popular than
therest? Or, will Al-Jazeerasecure the necessary advertising revenueto cover costs,
perhaps leading to alooser arrangement with the Qatari government?

Although Al-Jazeera has drawn praise for its willingness to discuss aspects of
Arab politics previously considered off limitsin Arab discourse,™ critics continueto
point out that Al-Jazeera does not treat Qatar with the same degree of scrutiny asit
does other Arab governments. Al-Jazeera executives have countered that Qatar is
relatively free of political strife and therefore does not require much attention.
However, according to the Asian Times, “it (Al-Jazeera) soft-peddles its domestic
critique. Al-Jazeera has been dogged in its coverage of financial and political deals
cut between Arab governments and Israel, but when allegations came out that Qatar
had opened atrade officein Tel Aviv, the station did not go after the story.”*® Other
commentators have asked why the station has not fully explored Qatar’s friendly
relationship with the U.S. military. Although Al-Jazeera's website did cover a
December 2002 U.S. war game in Qatar, dubbed “Operation Internal Look,” there
have been few attempts to examine the U.S. military presence in Qatar.

14 Wheeler, Brain, “ Al-Jazeera' s Cash Crisis,” BBC News Online, April 7, 2003.

15 Al-Jazeera often has provided a forum for Islamist opposition parties to debate
government policies - a practice not widely accepted in many Arab states.

16 |an Urbina, “ Al-Jazeera: Hits, Misses, and Ricochets,” Asian Times, December 25, 2002.



CRS-6
Issues of Concern for U.S. Foreign Policy

Iraq

Al-Jazeera s coverageof Irag hasdrawn both praise and criticism. Al-Jazeera' s
first foray into the Irag-U.S. confrontation came in 1998, when Irag and the United
Stateswerein astandoff over theremoval of U.N. weaponsinspectorsfrom Irag. Al-
Jazeera outmaneuvered other networks, most notably CNN, by having
correspondents in Iragq once the United States and Britain launched air and missile
strikes as part of Operation Desert Fox. Al-Jazeera also obtained an exclusive
interview with Saddam Hussein, who reportedly wanted to deal with a station that
couldreach awide Arab audience. Some observershave contended that Al-Jazeera’'s
popularity and credibility in the Middle East was established at that time. On the
other hand, Al-Jazeera sdetractorsaccused the network of portraying Iragasavictim
during the standoff, focusing more on the detrimental effects of economic sanctions
than on Saddam Hussein’s disregard of United Nations’ resolutions.

Al-Jazeera' s coverage of the 2003 war in Iraq has become a story within the
wider story of thewar. Following previous patterns, Al-Jazeerahas been recognized
for its access inside Irag,” while being criticized for being sensationalistic and
slanted in its coverage of the U.S. military operation. Some observers have praised
Al-Jazeerafor keeping several reportersand cameracrewsonthegroundin Baghdad,
Mosul, and Basraand delivering livefeeds of wartimefootage, to which several U.S.
news networks, including CNN, have access through partnership agreements.'®
According to BusinessWeek, during the Irag war, Al-Jazeera had more reportersin
Irag than any other major news station.™

Al-Jazeera aso is one of the few stations that has aired press briefings from
Iragi officials, as well as video footage whose authenticity has been disputed of
Saddam Hussein in meetings with other senior Iragi leaders. Severa U.S. officials
and independent analysts have appeared on the station to give commentary on the
U.S. war effort. Prior to the start of the war, the Pentagon granted Al-Jazeera four
“embedded” slotswiththeU.S. military. However, most of Al-Jazeera sreporterson
the ground have remained independent of the U.S. military. According to
Georgetown University Professor Samer Shehata, “the war coverage on Al-Jazeera
compares favorably with the war coverage on American networks ... they have a
perspective. It'sfrom aperspective of what thewar islike for the Iragi people... but
I’ ve never seen anything favorable to the Iragi regime on Al-Jazeera.”

7 Unlike many television networks which had operated in Iraq under Saddam Hussein, Al-
Jazeera used mostly Iragi nationals as reporters, enabling them to circumvent the regime’s
restrictive visa policies for foreign journalists. See, Ahmed, Assya Y. “ Al-Jazeera Under
Fire Once Again: This Time the GCC Threatens Sanctions,” Transnational Broadcasting
Studies Journal, Fall-Winter 2002.

18 Al-Jazeera executives accused other stations of stealing their live feed during the war.
19 «Al-Jazeera: In an Intense Spotlight,” BusinessWeek Online, March 26, 2003.
2 “Inthe Line of Fire,” Washington Post, April 3, 2003. op. cit.



CRS-7

Negative reaction to Al-Jazeera's coverage of Operation Iragi Freedom has
come from many fronts. U.S. Administration officials, Members of Congress, and
someindependent analysts were angered that U.S. prisoners of war and several dead
U.S. soldiers were displayed on Iragi TV and on an Al-Jazeera broadcast in late
March 2003. U.S. officials accused Al-Jazeera of providing a vehicle for Iraqgi
propagandaand for actionsthat violated international rules on handling of prisoners
of war. In testimony before the House Armed Service Committee on April 4, 2003,
W. Hays Parks, specia assistant to the Judge Advocate General of the Army, stated
that “Iragi Television and al-Jazeera have aired a tape of U.S. soldiers answering
guestionsin humiliating and insulting circumstances designed to make them objects
of public curiosity, in violation of the GPW (1949 Geneva Convention Relative to
the Protection of Prisoners of War).”#

Othershavepointed totheoverall toneof Al-Jazeera sbroadcasts, labelingthem
inflammatory, emotional, and slanted toward covering the suffering of the Iragi
people, rather than Iragis celebrating the demise of the Hussein regime. In one
broadcast from a Baghdad hospital where wounded children were shown, an Al-
Jazeera correspondent commented with distress that “they said it would be aclean
war, they said they wouldn't hit civilians, they said they wouldn’t hit infrastructure,
they said, and said, and said.”# In addition, Al-Jazeera has come under fire for its
choiceof terminology, which many commentatorshave suggested isheavily weighed
against the United States. For example, coalition troops are sometimes called
“invading forces” and suicide attacks are called “ martyrdom operations,” terms that
Arab governments and the Arab media often use to describe the Isragli army and
Palestinians.

In the United States, the New Y ork Stock Exchange revoked the credentials of
Al-Jazeera, saying its credentials were only for news that provided “responsible’
coverage.® In addition, Akamai Technologies, an Internet Developer based in
Cambridge, MA, cancelled a contract to provide web servicesfor Al-Jazeera s new
English language website. On the other hand, Iragi officials demanded that severa
Al-Jazeera correspondents leave Irag, accusing the station of being an extension of
U.S. propagandaafter Al-Jazeerabroadcasted images of Iragistrampling on pictures
of Saddam Hussein. In response, Al-Jazeera suspended coverage by its
correspondents in northern and southern Irag.

Nevertheless, Al-Jazeera reportedly has substantially increased its subscriber
base sincethe start of thewar and has received much mediaattention. An Al-Jazeera
correspondent, Tariq Ayoub, waskilled in Iraq after U.S. missiles struck a hotel in
downtown Baghdad. The hotel has been a base for foreign reporters. Al-Jazeera
accused the United States of deliberately targeting its journalists, an accusation the

2 “Statement by W. Hays Parks,” House Armed Service Committee Hearing on Irag's
Violationsof the Law of Armed Conflict, April 4, 2003. Al-Jazeeraofficials defended their
decisionto air pictures of the dead soldiers by saying that they had to air the pictures so that
Americans can make up their own minds about the Irag war.

2 “Emotional TV Coverage Feeds Popular View of War,” Financial Times, March 31,
2003.

24 Al-Jazeera Calls on US to Ensure Free Press,” Reuters, March 28, 2003.



CRS-8

United States denied vehemently. During the war in Afghanistan in 2001, Al-
Jazeera' s Kabul office was accidently struck by U.S. fire. Despite Ayoub’ sdeath, a
recent article in The NewYorker noted a marked improvement in relations between
Al-Jazeera and the U.S. military. According to Al-Jazeera producer and reporter
Omar a-lssawi, “sowly, people at CENTCOM are starting to realize that we' re not
the enemy ... we' re not some insensitive monster bent on bashing America.” %

In postwar Irag, Al-Jazeera has continued to slant its coverage against the
United States, labeling Iragi attacks against U.S. forces as “resistance” to the
“occupation.”* Although many of Al-Jazeera sreportsfrom Irag arefactual accounts
of the latest events, reports are often followed by critical statements of local Iragis
without providing the perspective of coalition forces. Al-Jazeera's Iraq coverageis
often introduced by a short series of images, depicting U.S. soldiers in a negative
light.

Afghanistan & The War on Terrorism

Although Al-Jazeera s coverage of Operation Desert Fox brought the station
much notoriety in 1998, it was its proximity to Osama Bin Laden and the Al Qaeda
terrorist organization that brought the news network into the global mainstream.
When the United States began Operation Enduring Freedom in Afghanistan on
October 7, 2001, Al-Jazeerawas the only major news network with afield officein
Kabul. As was the case in Irag, many observers were impressed with the station’s
ability to “get the scoop,” aswestern networkswereforced to rebroadcast Al-Jazeera
transmissions with their now identifiable gold logo in the corner of the screen.

However, Al-Jazeera' s considerable access to the Taliban and Al Qaeda also
brought it a high degree of scrutiny from western governments, particularly after it
aired taped speeches of Osama Bin Laden. Al-Jazeera had been airing taped
interviews and footage of Osama Bin Laden since 1998, as part of its regular
coverage of the region. 2 However, after the attacks of September 11, 2001 and Al-
Jazeera sairing of aBin Laden tape only hours after the start of Operation Enduring
Freedom, some western media outlets began to accuse Al-Jazeera of being a
mouthpiecefor Al Qaeda; % other observerseven accused the station of collaborating
with Al Qaeda.

Bush Administration officialswere displeased with the station’ sdecisionto air
the tapes, as Secretary of State Colin Powell criticized Al-Jazeera for carrying
“fierce” and “irresponsible” statements from Osama Bin Laden and other Al Qaeda

2 Hampton Sides, “Doha Postcard: A CENTCOM Star,” The NewYorker, April 21 & 28,
2003.

% “MediaOccasionaly Distort View of U.S. Rolein Irag,” Foreign Broadcast Information
Service (FBIS), Document 1D: GMF20030714000135, July 14, 2003.

% Al-Jazeerahad aired several tapes of Osama Bin Laden, including awedding tape of one
of his sonsin Khandahar in 1999. See El-Nawawy & Iskandar, pp. 148-150.

% One popular London newspaper dubbed Al-Jazeeraas “Bin Laden TV.”



CRS9

spokesmen.”® Other officials, including National Security Director, Condoleezza
Rice, held meetings with the major U.S. news networks to formulate a common
policy toward future broadcasts of any new Bin Laden tape. Al-Jazeera staffers and
others criticized the U.S. government for trying to censor free speech. U.S. officials
responded by asserting that the broadcasting of Bin Laden’ stapes could pose athreat
to national security and suggesting that his speeches might contain hidden messages
to followers around the world.

Sincetheinitial controversy over the Bin Laden tapes, there have been anumber
of reports asto why Al Qaeda chose Al-Jazeeraas aconduit for its messages. Many
analysts believe that Al Qaeda was attracted to Al-Jazeera s large Arabic-speaking
audience. Observers also speculated that Al-Jazeera, eager to make headlines and
without rigorous governmental scrutiny, wasin apositionto broadcast the Bin Laden
tapes, as opposed to the more cautious Arab state media. Some analysts considered
that Al Qaedawould have found Al-Jazeerato be sympathetic to its cause based on
the network’ s past coverage of Iragin 1998. One theory explaining the Al-Jazeera-
Bin Laden connection comesfrom Al-Jazeera sLondon Bureau Chief, Y osri Fouda,
who interviewed two of Al Qaeda’s top leaders, Khalid Sheikh Mohammed and
Ramzi bin Al-Sheeba (both are now in U.S. custody). Fouda had been chosen by Al
Qaeda’ s leadersto tell their story. According to Fouda:

| asked them [Al Qaedal, first of all, why me? And they said that there are other
journalists both inside and outside of Al-Jazeera who are thought of as having
some sort of degree of sympathy with their cause. So for that very reason, they
said they wanted to have this story done by someone “more secular in his
professional approach”so that their message would carry more credibility ... it
confirmed my initial impression that there is someone who understands media,
and particularly television, inside Al Qaeda.”*®

Al Qaeda may have been looking for an outlet like Al-Jazeera, knowing that the
station was eager to break a big story and would be willing to present their point of
view without editorializing its content. In a New York Times Magazine feature on
Fouda, author Peter Maass noted that “Fouda is a chameleon ... he mixes easily at
both mosques and pubs. He is, in this way, an excellent journalist, because he can
pretend to be all things to all people, including afriend to terrorists.”*

Some commentators have pointed out that Al-Jazeera's coverage of U.S.
operationsin Afghanistanin 2001 was similar in focusto its coverage of Iraq ayear
and a half later. Again, critics have noted that the station aired Taliban claims of
military successeson the battlefield with little or no responsefrom U.S. officials. Al-
Jazeera also was criticized as placing virtually exclusive emphasis on the plight of

%« Al-Jazeera not to Change Coverage of Afghan Events; Rejects U.S. Criticism,” Al-
Watan (BBC Monitoring Middle East), October 12, 2001.

% Schleifer, Abdullah. “Covering Al Qaeda, Covering Saddam: A Dialogue Between Al-
Jazeera London Bureau Chief Yosri Fouda and Abdullah Schleifer,” Transnational
Broadcasting Studies Journal, Fall-Winter 2002.

% Maass, Peter. “When Al Qaeda Calls. An Arab Journalist’s Close Encounter with
Terrorists,” New York Times Magazine, February 3, 2003.



CRS-10

Afghan civilians and the destruction caused by American bombing, airing gruesome
images of wounded Afghan women and children. Whereas in U.S. government
parlance, thewar in Afghanistan waspart of alarger “war onterrorism,” Al-Jazeera's
method for describing the war came with the preface of “the war on what it calls
terror.” 3" Analysts further criticized Al-Jazeera' s alleged overemphasis on covering
civil libertiesviolationsof American Muslims, asserting that such violationswerethe
acts of individuals and contrary to U.S. policy.

Al-Jazeera and The Israeli-Palestinian Conflict

As one of the most politically divisive conflicts in the world, the Isragli-
Palestinian conflict has been a source of contention for the world's media,
challenging the objectivity of western and non-western media outlets alike. Within
this context, many observers believethat Al-Jazeeraisno different. Like other Arab
networks and newspapers, it has covered the conflict from a distinctly Arab
perspective. According to one Al-Jazeeracorrespondent based inthe West Bank, “to
be objective in this areais not easy because we live here. We are part of the people
of here. And this situation belongs to us also, and we have our opinions.”*

In contrast to state-controlled Arab media, Al-Jazeera has taken the
controversial step of broadcastinginterviewswith and statementsby Isragli officias,
a practice shunned by many Arab channels. Al-Jazeera has invited Israeli leaders
such as Shimon Peres and Ehud Barak on air for TV interviews. Isragl also has sent
officias, some of whom arefluent in Arabic, from its Foreign Ministry to appear on
Al-Jazeera. Indeed, someArab governments, newspapers, and even Palestinian hard-
liners have accused Al-Jazeera of being in league with Isragl and acting as an
extension of Isragli intelligence. Al-Jazeerahas noted that Arab governmentstend to
vocalizeaccusationsof Al-Jazeera scollaborationwith Isragl duringtimesof tension
between the station and foreign Arab governments.®

Despite the novelty of Israeli officials on Arab television, some analysts have
pointed out that, in covering the Israeli-Palestinian conflict, Al-Jazeera follows a
similar approach to its coverage of the war in Irag and the war on terrorism in
Afghanistan: it uses vivid, violent montages of Palestinian suffering to introduce
news segments; it employs language which describes suicide bombings as
“martyrdom operations;” and it calls the Israeli army an “occupation force.” This
approach has caused some expertsto suggest that Al-Jazeera’ s personalization of the
news, in which it emphasizes Arab and Muslim victimization, is atemplate which
has been applied in its coverage of Irag, Afghanistan, and the Israeli-Palestinian

31 See Ajami, “What the Muslim World is Watching.”
%2 “Inside Al-Jazeera,” CBS 60 Minutes, October 10, 2001.

3 Al-Jazeera has drawn the ire of many Arab governments over the last severa years,
specifically for critical coverage of Arableaders. Saudi Arabia, Jordan, and Bahrain (among
others) have used several retaliatory techniques against Al-Jazeera and Qatar itself
including: banning Al-Jazeera in their respective countries, expelling its journalists,
pressuring advertisers, and even temporarily withdrawing Ambassadors if the slight was
considered serious enough. Al-Jazeera executives have boasted of having as many official
detractors in the Arab world as in the United States.



CRS11

conflict. Mamoun Fandy, a Middle East expert and media anayst, asserted that in
oneAl-Jazeeraanchor’ sdescription of theU.S. capture of theBaghdad airport during
the recent Irag war, the anchor mistakenly replaced the United States with the word
Israel. According to Fandy, “you take the Americans, put the Israglis; you take the
Palestinians, put the Iragis; and the same script goes on.”*

Al-Jazeera' s detractors also have accused it of propagating anti-Semitic and
anti-lsragli viewpoints, in an attempt to sensationalizeits programming and boost its
ratings. In the fall of 2002, David Duke, a former leader of the Klu Klux Klan,
appeared on the Al-Jazeera talk show “Without Borders,” claiming that Isragli
intelligence knew in advance that the World Trade Center was about to be destroyed
and that it had warned Israglis to evacuate the towers before they were hit.** Duke
made the same argument in aPalestinian paper in January 2002. Al-Jazeera also has
been attacked for broadcasting a talk show with the title “Is Zionism Worse Than
Nazism?,” in addition to hosting a call-in show which discussed the validity of the
Protocols of the Elders of Zion. Both shows did present different viewpoints unlike
other Arab media outlets; however, some observers claim that the anti-Semitic
viewpoint was given an unfair amount of attention.

Supporters of Al-Jazeera believe that the station’s coverage is not biased, but
merely reflects a different perspective of the conflict, in which Paestinians are
locked into a war of independence with the Israeli military. According to Al-
Jazeera sWashington Bureau Chief, Hafez Al-Mirazi, “ Thefirst Palestinian Intifada
(uprising) was covered by CNN, which directed itscoverageto aWestern public, and
ended up de-humanizing the Palestinian struggle and cause. But because of our
coverage, and that of other Arab satellite television channels, the second Intifada
influenced Arab public opinion more.”*® Al-Jazeera also has drawn praise for its
strong presence in the West Bank and Gaza Strip, as the station has been able to
broadcast real-time coverage of |sraeli-Palestinian violence. Although theimages of
Al-Jazeera broadcasts are often disturbing and beyond the norms found on U.S.
television, proponents of Al-Jazeeraclaim that they present a more realistic picture
of the day-to-day hardships of life in the West Bank and Gaza Strip during the
present conflict. Other commentators have noted that even the Pal estinian Authority,
likeother Arab governments, hastemporarily shutdown Al-Jazeera sRamallah office
when it disapproved of its broadcasts.®

3 «A Different Language, an online NewsHour Transcript with Jim Lehrer,” PBS Online
NewsHour, April 6, 2003.

% “Winnersinthe War - Beforethe Invasion of Iraq Few Outsidethe Middle East had heard
of Al-Jazeera,” The Guardian, April 21, 2003.

% “We Cover the News from an Arab Perspective,” Middle East Insight, March 11, 2002.

37 In 2001, the Palestinian Authority closed Al-Jazeera’s Ramallah office for 3 days,
reportedly after Chairman Yasir Arafat felt that an Al-Jazeera documentary had been to
critical of hisleadership.



CRS-12

Al-Jazeera & The Arab Media

Although Al-Jazeera has received much attention for its coverage of thewar in
Irag, some observers suggest that, despite its popularity, it should not be treated as
a barometer for measuring the Arab media as a whole. Currently, there are other
television stations, like the new 24-hour news network Al-Arabiya, and many pan-
Arab newspapers, some of which are published in western capitals, which reach a
wide audience on adaily basis. According to media analyst David Hoffman, “most
Americanshave heard of only Al-Jazeera,”* but in reality, Arabs get their newsfrom
a variety of sources, many of which are “far worse” than Al-Jazeera. Indeed, in
November 2002, an Egyptian television station, which is partially government-
owned, broadcast a series entitled “Horseman Without a Horse.” The story was a
chronicle of the Arab struggle against colonial rule and against the establishment of
the state of Israel; however, it included a sub-plot involving aforged document - the
Protocols of the Elders of Zion - describing an alleged Jewish plot for world
domination, which was used by the Nazis as a pretext for the Holocaust.®

Al-Jazeera simpact on the Middle Eastern media as a whole remains unclear.
Some variety satellite networks have slightly altered their formats to include more
debate-style talk shows. As previously mentioned, anew competitor news network,
Al-Arabiya, has started operating in Dubai’ smediacity inthe United Arab Emirates.
Al-Arabiya reportedly has received a great dea of financial backing from more
conservative sources, which may be reflected in its reporting style. Arab Media
watchershaveobservedthat, aspopul ar asAl-Jazeerahasbecome, many viewersstill
desirelocal news coverage, making Al-Jazeeraonly one of several news sourcesfor
the averageviewer inthe Middle East.*® Some suggest that Al-Jazeera, because of its
high subscription cost, is equally as popular outside of the Middle East aswithin. In
the United States, subscribers can order Al-Jazeerathrough satellite dish companies,
which package Al-Jazeera with several other channels at a price of several hundred
dollars ayear.

Policy Options for Congress

Al-Jazeera's ability to cover breaking news, to promote its slick, entertaining
format, and to project subtly its pan-Arab, pan-lslamist approach to covering the
news has sparked some U.S. officials and analysts to suggest ways of promoting a
responsetoitsdistinctiveinfluence. Othershavedismissed callsfor policy responses.
Some experts warn that any overt U.S. action could be viewed as heavy handed in a
region which has traditionally been sensitive to outside involvement in regional or
local affairs. Al-Jazeeraclaimsthat U.S. stepsintended to promote amore balanced
mediain the Arab world will backfire, because Arabs will consider it a propaganda
effort of the U.S. government. A range of possible actions has been proposed. In one
category are actions that actively promote U.S. policy. They include:

% Hoffman, David. “Beyond Public Diplomacy,” Foreign Affairs, March/April 2002.
% “Egypt Airs Anti-Semitic Series,” BBC News Online, November 7, 2002.

0 Hoffman, op.cit.



CRS-13

o Create an alternative Arabic Language Television Network. In the
emergency supplemental appropriationsbill of April 16, 2003 (P.L.
108-11), Congress designated $30.5 million for the Middle East
Television Network (METN).** According to Norman Pattiz, the
founder and chairman of Westwood One Radio Network and a
member of the U.S. Broadcasting Board of Governors (BBG), “as
most people in the region get their news and information from TV,
weneedto beon TV so we can explain Americaand its policies, its
people, and its culture from our own lips rather than have it
described by the indigenous media.” ** The exact scope and style of
METN hasyet to be determined. The BBG aready sponsors Radio
Sawa, an Arabic radio station, which combines popular music with
news headlines.

e Tie foreign aid to media reform. Some analysts contend that this
technique, which hasworked for some human rights cases, might be
applied to the media as well.

e Buy commercial air time on Arab networks. During the last two
years, the State Department Office of Public Diplomacy has been
implementing the “ Shared Values Program,” a$15 million effort to
promote positive images of Mudim life in America TV
adverti sements depicting American Muslimsran for 5 weeksin late
2003 in Pakistan, Kuwait, Malaysia, and on some pan-Arab
channels, but not Al-Jazeera® Although the overall campaign
continues, the State Department stopped running the commercials
after the governments of Jordan, Egypt, and Lebanon refused to
carry them on state-run television.

Other policy experts have suggested more indirect ways of influencing the Arab
media, including the following actions:

e Have U.S officials engage the Arab media more actively. As
previously mentioned, top United States cabinet officias have
appeared on Al-Jazeeratelevision for interviews. Proponentsof this
strategy believethat more appearancesby U.S. officias, particularly
those fluent in Arabic, would convey confidence in U.S. foreign
policy. Skeptics of this strategy believe that Al-Jazeera and other
channels could skew the pre and post-interview analysis against the
U.S. position.

e Favor the more moderate Arab satellite networks. With almost a
dozen different Arab satellite channels, some analysts believe that

“! For more information on METN, please see CRS Report RS21565, The Middle East
Television Network: An Overview.

2 “U.S. to Launch Arabic TV Channel,” BBC News Online, April 7, 2003.
4 “U.S. Propaganda Pitch Halted,” CBSNews.com, January 16, 2003.



CRS-14

U.S. interests would be better served if U.S. officials appeared on
less sensationalist Arab networks in order to foster competitors to
Al-Jazeera. Some even suggest encouraging U.S. companies to
advertise on these types of stations.

e Encourage more privatization of media. Under the auspices of the
State Department’ sMiddle East Partnership Initiative (MEPI), there
have been plansto fund mediareform programsin some Arab states.
As MEPI is just starting to take shape, the initiative could fund
media training for aspiring journalists, as well as programs that
promote freedom of the press.*

Oneargument, whichiswidely circulated in Arab intellectual circles, isthat the
best way to combat the coverage of channels such as Al-Jazeera would be to focus
U.S. foreign policy on solving the Arab-Isragli conflict. Others argue that biased
coverage will continue no matter what direction the United Statestakesits policy in
the Middle East. With the United States heavily engaged in Irag, Afghanistan, and
elsewhere, Al-Jazeerawill continueto play arolein reporting and interpreting U.S.
foreign policy to the Arab world.

“ For more information on MEPI, please see CRS Report RS21457, The Middle East
Partnership Initiative: An Overview.



