A RAND NOTE

THE MEDIA AND INTRA-ELITE COMMUNICATION
IN POLAND: THE ROLE OF "SPECIAL BULLETINS"

Jane Leftwich Curry
December 1980

N-1514/4

SANTA MONICA, CA. 90406




Form Approved

Report Documentation Page OMB No. 0704-0188

Public reporting burden for the collection of information is estimated to average 1 hour per response, including the time for reviewing instructions, searching existing data sources, gathering and
maintaining the data needed, and completing and reviewing the collection of information. Send comments regarding this burden estimate or any other aspect of this collection of information,
including suggestions for reducing this burden, to Washington Headquarters Services, Directorate for Information Operations and Reports, 1215 Jefferson Davis Highway, Suite 1204, Arlington
VA 22202-4302. Respondents should be aware that notwithstanding any other provision of law, no person shall be subject to a penalty for failing to comply with a collection of information if it
does not display a currently valid OMB control number.

1. REPORT DATE 3. DATES COVERED
DEC 1980 2. REPORT TYPE 00-00-1980 to 00-00-1980
4. TITLE AND SUBTITLE 5a. CONTRACT NUMBER

The Media and Intra-Elite Communication in Poland: The Role of
'Special Bulletins

5b. GRANT NUMBER

5c. PROGRAM ELEMENT NUMBER

6. AUTHOR(S) 5d. PROJECT NUMBER

5e. TASK NUMBER

5f. WORK UNIT NUMBER

7. PERFORMING ORGANIZATION NAME(S) AND ADDRESS(ES) 8. PERFORMING ORGANIZATION

Rand Cor poration,1776 Main Street,PO Box 2138,Santa REPORT NUMBER

Monica,CA,90407-2138

9. SPONSORING/MONITORING AGENCY NAME(S) AND ADDRESS(ES) 10. SPONSOR/MONITOR’'S ACRONYM(S)
11. SPONSOR/MONITOR'’ S REPORT
NUMBER(S)

12. DISTRIBUTION/AVAILABILITY STATEMENT

Approved for public release; distribution unlimited

13. SUPPLEMENTARY NOTES

14. ABSTRACT

15. SUBJECT TERMS

16. SECURITY CLASSIFICATION OF: 17. LIMITATION OF 18. NUMBER 19a. NAME OF

ABSTRACT OF PAGES RESPONSIBLE PERSON
a REPORT b. ABSTRACT c. THISPAGE Same as 30
unclassified unclassified unclassified Report (SAR)

Standard Form 298 (Rev. 8-98)
Prescribed by ANSI Std Z39-18



The Rand Publications Series: The Report is the principal publication doc-
umenting and transmitting Rand’s major research findings and final research
results. The Rand Note reports other outputs of sponsored research for
general distribution. Publications of The Rand Corporation do not neces-
sarily reflect the opinions or policies of the sponsors of Rand research.

Published by The Rand Corporation



A RAND NOTE

THE MEDIA AND INTRA-ELITE COMMUNICATION
IN POLAND: THE ROLE OF '"'SPECIAL BULLETINS"
Jane Leftwich Curry

December 1980

N-1514/4

SANTA MONICA, CA. 90406







-iii-~

PREFACE

The Rand Corporation is conducting a multiyear comparative study of
the role of the media in intra-elite communication in Communist coun-
tries. Western analysts of the political process in "closed" Communist
systems necessarily rely heavily on the published and broadcast output
of the mass and specialized media. These media are in part propaganda
organs, but they also have other functions. A generation of Sovietolo-
gists (and specialists on other Communist states) has had to base much
of its analysis of policies and politics on interpretations of media
nuances. Yet the assumptions of Sovietologists about the relationship
between the media and the political actors whose behavior or attitudes
are inferred from them have received little attentiom.

The Rand study was initiated to fill this need. Its emphasis is
not on techniques of content analysis, which have received considerable
attention in the past, but rather on the process by which politically
significant material appears in Communist-country media. The study
tests the validity of the usual Kremlinological assumption that the
media of the USSR or other Communist countries are utilized as an
instrument of power struggle and policy debate by contending leaders or
groups. 1t seeks to establish the degree to which and the circumstances
under which partisan views of particular leaders, groupings, or institu-
tions may find expression in the controlled media.

The principal data base of the study is information cbtained from
extended interviews with emigres formerly involved in the media

process--as writers, journalists, editors, censors, and government and



—iv—

Party officials. In contrast to the many studies based on content
analysis alcne, and in an effort to test the often unexamined assump-
tions of content-analysis studies, the Rand project utilizes this data
base to examine the structure and process of Communist media; the study
focuses on the medium in the expectation that this will enhance the
analyst's ability to interpret its message.

The study has tc date included investigations of Soviet and Polish
media. Work on Soviet media continues, and the results will be pub-
lished when available. Polish media were selected for analysis in part
because they appeared to differ more than other East European media from
Soviet practice and in part because better information about their
operations was available. Jane Leftwich Curry, a Rand consultant, and
A. Ross Johnson collaborated on this research. Extended interviews were
conducted in 1978 and 1979 by the co-investigators with 44 former Polish
journalists, experts, editors, censors, and Party officials. The inter-
views were conducted with the understanding that the interviewees would
remain anonymous; this stipulation has precluded the normal referencing
of source material and has necessitated omitting some of the details of
specific events. Project information from emigre interviews was sup-
plemented with other data obtained in discussions with journalists,
experts, and officials during trips to Poland. The reader may wish to
have more details about events and about the authority of sources, to
evaluate the plausibility of the research findings. As in any sensi-
tive elite interviewing project, however, that natural wish must be

subordinated to protecting the interests of the respondents.



-y =

The results of this work on Polish media are published in Rand

Report, R-2627, The Media and Intra-Elite Communication in Poland: Sum-

mary Report, by Jane Leftwich Curry and A. Ross Johnson, December 1980,
which provides an overview analysis and conclusions, and in a series of
Rand Notes, which contain more detailed analyses and documentation of

the research:

o N-1514/1, The Media and Intra-Elite Communication in Poland:

Organization and Control of the Media, by Jane Leftwich Curry,

December 1980, reviews the controls over and the intermnal
organization and process of Polish media.

o N-1514/2, The Media and Intra-Elite Communication in Poland:

The System of Censorship, by Jane Leftwich Curry, December

1980, documents in detail the structure and operations of the
formal censorship system.

o) N-1514/3, The Media and Intra-Elite Communication in Poland:

The Role of Military Journals, by A. Ross Johnson, December

1980, details the structure and process of military publica-

tion.

o N-1514/4, The Media and Intra-Elite Communication in Poland:

The Role of "Special Bulletins," by Jane Leftwich Curry,

December 1980, reviews the important role played by limited-
distribution bulletins in informing the Polish leadership about
domestic and foreign affairs.

o N-1514/5, The Media and Intra-Elite Communication in Poland:

Case Studies of Controversy, by Jane Leftwich Curry and A.

Ross Johnson, December 1980, describes six cases that are



—yyi—

illustrative of discussion, debate, and controversy in Polish

media.

A. Ross Johnson
tudy Director



-vii-

CONTENTS
............................... O & & &
INTRODUCTION st eeesvososeasassossscasossasnsasssssosesnsne 1
SPECIFIC SPECIAL BULLETINS .......cvcecaves Cereesesannanee 4
Polish Press Agency Internal Bulleting ......c.ceeceeess 4
Polish Radio Monitoring Bulletin ..... Ceeersesenseacanas 12
The Censorship Office Bulletin of Censored Articles .... 12
Other Limited Publications .....veeeeneeennesnsnanennens 14
SIGNIFICANCE OF THE SPECTAL BULLETINS .....c.ccveececenens 16






I. INTRODUCTION

Parallel to the mass circulation media in Poland is an elaborate
system of limited-circulation bulletins. These include straight trans-
lations of international wire service reports, transcripts of Western
radio broadcasts into Poland (heard by millions of Poles daily), and
reprints of some articles censored from the mass media. These bulletins
serve as an important information source for the policymaking elite and
have an important effect on mass media analyses of national and interna-
tional events and on politics generally.

They are considered the most authoritative information sources in
Poland. And indeed, there are clear indications that at least some of
the information bulletins have had a significant impact on policymaking
and the thinking of political leaders.

Internal bulletins are published on a regular basis by a number of
institutions: press agencies, Polish Radio, the Main Office for the
Control of the Press, Publications, and Public Performances (GUKPPiW),
Party and government bodies, and research institutes. They focus on
international affairs, Western analyses of and reports on the Soviet
bloc, and domestic affairs. Their information sources include Western
press agency reports, transcripts of Western broadcasts, Polish foreign
and domestic correspondents' reports, and censored press articles. The
controls on what is published in these bulletins are far looser and more
indirect than those exerted on the mass media. Under normal cir-
cumstances, the leadership simply uses these bulletins for its own

information but does not become involved in decisions about what should



-2=-

appear in them. In fact, the leadership apparently encourages the
presentation of the most critical and unpublishable information avail-
able in at least those bulletins having the most limited circulation.
There are also indications that government and Party officials use these
bulletins to increase their own power and have, at times, even started
special bulletins to increase their influence.

What is strictly controlled at the center is the formal distribu-
tion of bulletins. The number of copies of each bulletin printed and
the individuals or offices that may receive copies are evidently deter-
mined at the Central Committee Secretariat level. The distribution of a
given bulletin is directly related to the institution that publishes it
and the kind of information it contains. Foreign affairs information,
even information that is critical of the Soviet Union, is far more
readily available than domestic information or foreign critiques of the
situation in Poland. The circulation of the internal bulletins report-
edly ranges from few more than 12 (one for each member of the Politburo)
to slightly over 1000, depending on the sensitivity of the information
being presented. The less sensitive bulletins are made available to
journalists and ministry officials, as well as Politburo members. The
most widely circulated are the translations of Western news agency
reports that are not considered quite appropriate for the public media.
Accessibility changes as the political situation and top leadership
change. Shifts in the position of a given individual or institution are
also often reflected in changes in access to the special bulletins. In
the Gierek era, when information was of greater sensitivity to the

leadership than it had been previously, the least-sensitive Western



agency reports were widely available, and the slightly more sensitive
reports were printed in a new bulletin having more limited circulation.

In assessing the role of the various special bulletins, it is
important to note that they are far more widely read than their author-
ized distribution would indicate. Most of the former journalists, edi-
tors, and others connected with the media whom we interviewed reported
having had access to or at least an awareness of some of these bul-
letins. Respondents who had received the bulletins appeared to have
been fully responsible for deciding whether or not to show them to col-
leagues; no formal controls or sanctions for unauthorized access were
mentioned.

It must be kept in mind that while the special bulletins are highly
significant, they are not the only source of unpublished information
available to and used by journalists and policymakers. Not only do many
of those interested in foreign affairs have access to Western news
media, but journalists and policymakers also get information through
their own personal contacts and gossip channels.

This Note is based entirely on data from emigre respondents. Since
most (but by no means all) of them left Poland in the late 1960s, the
information about the Gomulka period is far more complete than that on

the Gierek era.



II. SPECIFIC SPECIAL BULLETINS

POLISH PRESS AGENCY INTERNAL BULLETINS

The producer of the largest number of limited-circulation bulletins
is the Polish Press Agency (PAP). PAP has issued at least four separate

special bulletins:

1. The Biuletyn Specjalny (Special Bulletin) for foreign affairs,

with separate sections on the capitalist world, "socialist

' and the world economic situation.

countries,'

2. A more informative but less accessible special bulletin on
world events (the "white pages') for the top political leader-
ship.

3. A very restricted-circulation bulletin, Polska w Oczach Zagran-

icznych (Poland in the World's Eyes), providing reprints of
in the world s Lyes

Western and emigre media accounts of the situation in Poland.

4., A limited-access special bulletin on internal Polish events.

The Biuletyn Specjalny is a combination of Western news agency and

media articles translated into Polish and Polish foreign correspondents'
special reports. In the 1960s, about 1000 copies of this 150-page jour-
nal were distributed by special messengers at 1:00 p.m. daily. The

readership included specific editors and journalists,[1] Politburo and

[1] Reports on the receipt of the Biuletyn Specjalny by journals
vary. The number of copies received and the access of journalists to
this Biuletyn seem to be determined by factors such as editor-staff re-
lations and the ability of journals to pay for multiple copies. Zycie
Warszawy received four copies daily in the 1960s. These were then read
regularly by 15 staff members. 1In the offices of some sociceconomic




Central Committee members and officials, some regional Party Committee
heads, [2] ministers and heads of ministry departments, high military
officers, officials of political-professional organizations such as the
Association of Polish Journalists, some members of the Institute of
International Affairs, the Higher Party School, other academic-research
institutions, and some foreign embassies. Individuals other than those
designated, though, clearly had regular or sporadic access to the Biule-
tyn through their personal connections or because of their "need to

know." One respondent reported,

In theory, the Biuletyn Specjalny was to be kept locked in a
filing cabinet and seen only by the journalists who had the
right to see it. Sometimes, though, it was loaned out on the
basis of friendship. Or editors of PAP simply took copies out
and showed them to friends. This was one of the major chan-
nels of information in Warsaw.

There are some indications that in the Gierek period this specific

pattern may have changed somewhat: The Biuletyn Specjalny apparently

was divided into two editions--a general, less controversial edition
with more public circulation and a more restricted-circulation edition.
The patterns of production and use appear, however, to have remained the

same.

journals, access to the copies received is almost total. But in the of-
fice of one regional journal where staff-chief editor relations were not
good, few journalists had access to the Biuletyn Specjalny and those who
did could only take notes on it and return it to the chief editor.
Another journalist reported that "PAP bulletins were sent to the chief
editor but were, as a matter of course, read by the assistant editors,
managing editor, and journalists who were interested.”

[2] One respondent reported that lower-level wojewodztwo and powiat
officials received a weekly summary bulletin--a truncated version of the
daily Biuletyn Specjalny.




-6=-

Ironically, many of those who use the Biuletyn have free access to
the foreign press from which many Biuletyn items are taken. But the
Biuletyn translations remove any language barriers. For those with
access to the Biuletyn but not to the more exclusive '"white pages,” it
is the most reliable, easy to use, and extensive source of foreign
affairs information that can be used in journalists' public analyses and
commentaries. Although no references may be made to the Biuletyn
Specjalny as a source of materials, and Polish correspondents' reports
published in the Biuletyn cannot be quoted directly, journalists are
expected to use it as background material for their articles on foreign

affairs. Instead of quoting the Biuletyn Specjalny, journalists must

attribute ideas, comments (including direct quotations), and information
to "various sources," or use phrases such as, "according to this or that
information," "according to our information," or "according to informa-
tion that we have received."” They may also refer to specific Western
papers, agencies, or journalists whose statements are reprinted in the
Biuletyn. However, the fact that information or commentary is published

in the Biuletyn Specjalny does not mean that it will be free from cen-

sorship when it is included in media articles. Rather, the journalist,
commentator, or editor must make his own evaluation of what will be per-
mitted, just as he does with information from other sources.

The Biuletyn Specjalny is produced by a small group of oclder jour-

nalists (many of whom are former foreign correspondents) working rela-
tively independently within the Polish Press Agency. In the 1960s, the
various special bulletins were the direct responsibility of the chief

editor of PAP. At least in the 1960s and early 1970s, he was said not



-7-

to have interfered directly in the selection of materials for or the
publication of the Biuletyn. His only contacts with its staff were at
occasional meetings with the heads of the various Biuletyn departments,
where he informed them of leaders' concerns and interests. Such meet-
ings were felt to have played a much smaller role in the composition of

the Biuletyn Specjalny than similar meetings of editors and staff

members of mass-circulation journmals. Beyond this and the fact that
Biuletyn staff positions were all nomenklatura positions,[3] there was
evidently no perceptible direct or indirect pressure on or intervention
in the work of the staff. The decisions as to how widely information
should be disseminated were routinely made by Biuletyn editors after
they had received all copy from wire services and Polish foreign
correspondents. At times, individual Polish correspondents filed
specific reports for a particular limited bulletin.

In the 1960s, the Biuletyn staff was organized into regional
departments, e.g., American, Chinese, Middle Eastern, Western European
(with special divisions for important countries like West Germany),
Eastern Furopean, and Soviet. A respondent described the editorial pro-
cess as follows:

The journalists in each department began work at 7:00 a.m.

with a quick reading of agency telexes. On the whole, they

then selected the information that they wanted to include.

The chief editor also read his copy and marked what he thought

should be included. These were only the things that he felt
were very important. After a quick reading, the journalists

[3] The chief editorship of the Biuletyn Specjalny is probably a
Secretariat nomenklatura position. Other staff positioms, filled by in-
dividuals who have been foreign correspondents or who have dealt exten-
sively in international affairs, are probably in the Press Department
nomenklatura.




discarded the information that they thought was unnecessary.

The chief editor called the regional editors and told them how

many pages they were to be allotted. Then, at 9:00 a.m., the

journalists began to dictate information for the Biuletyn. If
they felt they needed more space, a decision was made on an ad

hoc basis.

Ultimately, then, decisions on the use of the various Western press
agency reports and Polish correspondents' special articles in the Biule-
tyn Specjalny were made largely on the basis of information content and
editors' personal evaluations of what was or was not significant infor-
mation.

The treatment of events in Communist countries is one of the most
sensitive areas in Polish mass-media reporting. The normal pattern in
the public media usually is to either (1) use TASS press agency reports,
(2) follow Soviet coverage patterns, or (3) publish very positive and
limited reports on the USSR and East European Communist countries and

negative reports on the situation in China. But in the Gomulka era, the

Biuletyn Specjalny used Western and Polish correspondents' reports,

rather than Communist agency reports, as the sources for information.
Although the chief editor sometimes was directly involved in decisions
about what to reprint about Communist countries, there was no apparent
sense of having to cater to Soviet sensibilities on the Soviet bloc or
China. Articles were reported to have "covered all aspects of life,"
and the editors responsible "tried to publish the 'juiciest' and most
interesting articles. This, at times, even included specific informa-
tion on troop maneuvers.''[4] For infermation concerning China, the edi-

tors made heavy use of special reports by Polish correspondents.

[4] Interview data.



-g-

There is no clear information as to whether this editorial process
changed under Gierek. We do know, however, that the most widely avail-

able edition of the Biuletyn Specjalny is today far less open in its

reporting of events in other Communist nations or in the West.

The one major deviation from this pattern of relatively open
reporting on other Communist countries noted by the respondents was the
handling of the Czechoslovak reforms of the mid-1960s and the subsequent
Soviet invasion. On this issue, full information was accessible through
special channels only to the top leadership. According to one respon- |

dent,

The 2000 Words manifesto from Czechoslovakia, the presence of
German troops in the invasion force, the arrest of Dubcek in
Moscow, etc., was printed in shortened form in the Biuletyn
Specjalny. But, it was printed in full in the "white pages”
for the Politburo. Even with what was reprinted, the language
of the reports in the Biuletyn Specjalny mirrored that of the
public press.

The other foreign affairs bulletins (the "white pages" and Poland
in the World's Eyes), which are issued by the same group in the PAP,
contain far more critical articles of more direct relevance to the Pol-

ish leadership. Their circulation is significantly smaller than that of

the Biuletyn Specjalny. They were reportedly distributed in the 1960s

to top officials and also to the chief editors of Nowe Drogi, Trybuna

Ludu, Zolnierz Wolnosci, and, normally, Zvcie Warszawy and Polityka.

These leading editors received the bulletins to help them prepare
responses to international crises and foreign criticism. The chief edi-
tors who had access to these bulletins were reported to have occasion-

ally brought specific sections to the attention of selected journalists.



-10-

In addition to foreign news, the "white pages'" prints reports by
Polish foreign correspondents of particular political sensitivity. The
treatment of the Prague Spring that appeared in the "white pages," for
example, was considered too sensitive to be made available to the 1000

recipients of the Biuletyn Specjalny. In the 1960s, some of these spe-

cial reports were marked for the closed "white pages" by the sources,
and others (including Western agency stories) were simply assigned to

them by the chief editor of the Biuletyn Specjalny. He based these

decisions, in part, on the suggestions of his managing and department

' is on the publication

editors. Much of the stress in the "white pages'
of critical information about other Soviet bloc countries (in addition
to articles on foreign events such as Watergate, considered too sensi-
tive to be discussed by a broader elite readership). In fact, our
respondents maintained that correspondents in other Bloc countries were
encouraged to relay the most critical and sensitive information and
evaluations possible, especially during crises.
tion of all the articles on Poland that appear in the Western press
(including the emigre press). Normally, the materials reprinted in this
bulletin have been highly critical of Poland and the Soviet bloc. They
have dealt, for example, with

the Polish economic situation; internal Party battles; battles

between various groups in the Politburo and in the Central

Committee; positions of members of the Politburo, ministries,

and government; and changes or perspectives on these individu-

als. No matter what criticisms were put forth about the
leadership (Gomulka), [they were translated directly].[5]

[5] Interview data.



-11~

PAP also publishes a special bulletin dealing with domestic events.
Apparently the control of the content and distribution of this bulletin
in the 1960s was much stricter than that over any of the foreign affairs
bulletins; no comparable information is available on the situation in
the 1970s. The domestic affairs bulletin was reportedly distributed
only to the Politburo and some Central Committee members, including the

chief editors of Trybuna Ludu, Nowe Drogi, Polityka, and Zycie

Warszawy.[6] The chief editor of PAP's domestic service was responsible
for deciding which information would be public, which would appear in
the domestic limited bulletin, and which would remain private and uncir-
culated in print at any level. In doing this, he was directly responsi-
ble to the head of PAP. Apparently the domestic bulletin contained
information "on strikes, factory accidents, unfulfilled plans, money

" sent in by PAP domestic correspondents.[7]

problems, etc.,
Other press agencies (Agencja Robotnicza, Polish Western Agency,
and, after the mid-1960s, Interpress) have at times produced bulletins
analogous to those of PAP. In 1968, Interpress started a rival series
of special bulletins to compete with the PAP series. Interpress had an
entire Department of Press Analysis producing compilations and analyses
of Western press coverage. These topics were selected by the head of

the Department of Analysis, apparently based on his perceptions of the

need for or requests from officials for information on a specific topic.

[6] We were unable to verify whether the chief editors of Polityka
and Zycie Warszawy did, in fact, have access. The situation may have
varied over time, depending on leadership policies and the position of
the chief editor and his journal vis-a-vis the leadership at any given
time.

[7] Interview data.




-12~

In the late 1960s, Interpress also published a bulletin of West German
press articles which the Western Press Agency had begun in the early
1960s. This bulletin was intended to provide Party and state officials
as well as leading specialists on German affairs with "the most
representative and factual analysis of the situatiomn." But, as with all
bulletins, no guidance was given as to what should be used in the mass
media. In this period, therefore, no matter what was translated, most

journalists used quotations from 'safe' journals like Soldaten Zeitung,

which was considered '"the most ready example of continuing Nazi tenden-

cies in Germany.'[8]

POLISH RADIC MONITORING BULLETIN

Polish radio publishes a very limited circulation bulletin with
transcripts of all foreign radio broadcasts monitored by Polish radio
about Poland and for Polish audiences. This bulletin reports what is
broadcast by Radio Free Europe, Voice of America, and the BBC (this

information is never reprinted in the international Biuletyn Specialny)

for Polish audiences. Its circulation is as limited as that of the

domestic special bulletin.

THE CENSORSHIP OFFICE BULLETIN OF CENSORED ARTICLES

The censorship office, GUKPPiW, serves not only to block informa-
tion from the media but also as a pipeline through which information is
taken out of public channels and transmitted directly to the leadership.

In the Gomulka era, GUKPPiW published an internal circulation journal,

[8] Interview data.



-13-

Sygnaly (Signals), which printed articles the censors had barred from

publication in public journals. Sygnaly was then selectively circulated
to the Party leadership and to editors of top-ranking Party papers. It
was not given wide circulation within the journalism community or the
censors' bureau, since its role was not to present examples of what
should or should not be written but to "signal" public feelings and
unrest.

As a result, journalists regarded having their stories published in
Sygnaly not as a punitive act but as a positive step in calling issues
to the leadership's attention. Sometimes they in effect wrote for Syg-
naly. The bulletin was considered a particularly important conduit by
those who did not write for "prestige" journals. It was often the only
means by which regional and minor press journalists could get their
stories read by the elite. But prestigious journalists have alsoc made
deliberate use of Sygnaly. For example, a large segment of press oppo-
sition to the draft psychiatric law of the mid-1970s was reportedly pub-
lished in Sygnaly. In another instance, a chief editor wrote an
extremely bold article in response to pressure by Gomulka on the press
to report more positively and extensively on a specific international
issue. The article was censored and printed in Sygnaly, as its author
intended, thus indirectly demonstrating the impracticality of the par-
ticular media campaign Gomulka desired. Another journalist prepared an
article on a particular social issue with the intention of having it

censored and printed in Sygnaly, as it in fact was.[9]

[9] Interview data.



-14-

That Sygnaly was, at least in the 1960s, produced by the directors
of the GUKPPiW rather than the Central Committee Press Department made
it one additional potential "outside" source of information on the work-
ings of the media establishment and the actual tenor of public opinion
(as perceived by journalists). Normally, no punitive action was taken
against journalists whose censored articles were printed in Sygnaly,
since Party leaders valued this additional channel. Nor was Sygnaly
used by the political leaders as a means of controlling the work of the
censors. Censored articles had to be appealed to Party leaders, and
only through these discussions, not through publication in Sygnaly,
could Party leaders be stimulated to intervene.

The status of Sygnaly in the Gierek period is unclear. It appears
that Sygnaly was used by the Party leadership until at least the mid-
1970s for the purposes discussed above. However, the Central Committee
Press Department reportedly played an active role in the publication of
Sygnaly under Gierek. As the Press Department expanded and became the
only institution of appeal and approval for censored articles, Sygnaly
appears to have been closed down (or at least its distribution was lim-
ited still further). The absence or restriction of Sygnaly strengthened
the Press Department's control over information available to the leader-
ship and enhanced its ability to present the image of a completely con-

trolled media in the late 1970s.

OTHER LIMITED PUBLICATIONS

Various ministries and Party bodies also publish reports for the

leadership, based on the information they gather in the course of their



~-15-

work. Special bulletins and "news releases' are put out sporadically by
all ministries. Some of these are intended as background material for
journalists, and others, certainly, are commissioned reports for the
leadership. In the 1960s, these internal bulletins also became instru-
ments of factional struggle. Moczar apparently utilized a bulletin of
the Interior Ministry to strengthen his position within the top Party
leadership in order to promote an anti-Semitic campaign prior to 1968.
He did this through sporadic "selective distribution' of the bulletin or
through the withholding of certain items from it.

Research institutions such as the Higher Party School and the
Institute of International Affairs also produce special reports and stu-
dies or translations for the Party leadership. For instance, the Insti-
tute of International Affairs has done limited tramslations of books
that could not be published in Poland, either at their own initiative or
at the request of a Party official. These translations were sent to
Party officials and ministry heads. As another example, the Institute
for the Study of Capitalism has made periodic analyses of Western radio

broadcasts.[10]

[10] Interview data.



-16-

III. SIGNIFICANCE OF THE SPECIAL BULLETINS

Internal-circulation bulletins, as formal nonpublic channels of
information for Party leaders, government officials, journalists and
editors, academics, and other well-placed members of the elite, are a
critical element of the system of intra-elite communication in Poland.
They allow the political leadership to be well informed about the domes-
tic and foreign situation. They are, in fact, a source through which
officials can obtain access to certain critical information on events
elsewhere in the Communist world and on Western media analyses of the
situation in Poland itself.

But the special bulletins also provide information to a wider cir-
cle of the elite, including those leaders and officials who are below
the very top. Others, including journalists who may not be fluent in
foreign languages, have access to at least some of the bulletins, and
this information allows them to use Western sources in presenting their
arguments in the open media and in forming their own judgments aﬁout
international and domestic politics. None of our interviewees reported
reading the Polish press for more than routine information; all reported
reading the internal bulletins and using various gossip channels to
inform themselves about the political situation. With this background
of information, they were able to publish their own writings in the
media and interpret what was being written by others. Hence, the con-
trolled mass media notwithstanding, there exists an "informed public" in
Poland with access to objective information--far more information than

ever appears in the public media. The plethora of bulletins in circulation



-17-

clearly indicate the variety of alternative information sources

that are built into the Polish system for the leadership. Top leaders
who are interested in receiving information from a variety of sources
have a readily available resource, and the middle-level elite is
informed to a far greater degree and with far less orchestration than is
normally assumed by those who read only the mass media.

In times of intense factional struggle within the Party, groups
seeking their own advancement may also use the special bulletins as
instruments. This was the case in the mid-1960s, when the Moczarite
offensive encompassed not only the media but the limited-circulation
information bulletins as well. As noted, Interpress (the Moczarite-
backed competitor to PAP) inaugurated its own special bulletins, and
Moczar manipulated Interior Ministry bulletins in support of his cause.
He was greatly helped by the fact that Gomulka's personal assistant,
Walenty Namotkiewicz, had developed Moczarite leanings, and these were
reflected in his screening of materials for Gomulka. The extent to
which the Moczar group succeeded for a time in monopolizing both inter-
nal and public means of information is exemplified by the fact that top
officials who opposed the Moczarites had to inform Gomulka persconally
about domestic events, such as the purges of specific individuals, which
were omitted from the various internal bulletins.[1]

Western media can also be deliberately used in leadership intrigue.
Western news and commentary about Polish affairs, however critical, is

Eyes and the monitoring bulletin of Polish radio. No doubt, most of the

[1] Interview data.



-18-

well-informed coverage of internal Party developments published in
Western and emigre media can be attributed to Poland's more open politi-
cal system, as compared to its Warsaw Pact allies, and the historic
legitimacy of the Polish emigration. But some of that information is
the result of conscious "leaks" by leaders or senior officials, intended
principally for other domestic figures, not foreign readers. The Moczar
group indisputably sought to so utilize Western media to boost their
cause in the 1960s. As one respondent pointed out,

When we read the [issues of the Paris edition of] Kultura that

were made available in the library, it was clear that that

kind of information could only have been sent out by those in

a high position and that they were using it to create a posi-

tion for themselves.

At lower levels, too, professionals, journalists, and others on the
fringes of the elite have occasionally written for the Western or emigre
press just as they may write "censorable" articles, in order to reach
the Polish leadership. For example, one respondent who was barred from
continuing a series of critical articles in the specialized Polish
media, published subsequent installments in a Western Communist journal
in the expectation (which was subsequently realized) that they would
soon circulate among top Party officials.[2]

These conclusions and examples point up the complexity of the sys-
tem through which information is conveyed to the elite and by which
intra-elite controversy is expressed in Poland. Special bulletins and
private information sources are principal channels through which the

elite informs itself about domestic and foreign affairs. The special

[2] Interview data.



-19-

bulletins serve to convey to top officials both censored domestic arti-
cles and articles published abroad. The information conveyed is far
more critical, diverse, and objective than that which normally appears
in the Polish media. And although personal ad hoc channcls play a crit-
ical role in informing the top leadership, especially about domestic
developments, the special bulletins are among the most important infor-
mation sources available to the elite. Almost guaranteed a top-level
Polish audience, these bulletins and, occasionally, the Western media
can serve as vehicles by which individuals or groups can seek to gain

influence and power.



RAND/N-1514/4



